Bukefalos 28 år!

Bär i mängder!

Scilla

Trådstartare
Någon mer "nörd" än jag som älskar att plocka bär och svamp?

Här är mitt resultat av björnbärsplockning i en timme (5 l). bären växer vilt i hästarnas sommarhage.

DSC00292_


Här klassas man som präktig för att man tycker det är kul men det får jag väl bjuda på. Barnen älskar att äta dem och jag tycker björnbärsmarmelad är superduper gott.
 
Sv: Bär i mängder!

Åh, björnbär! :love: Hade jag kunnat, så hade jag haft varenda bärsort som fanns! Blåbär, smultron, jordgubbar, krusbär, svarta och röda vinbär, björnbärn och allt vad som nu finns! Det blir dock lite problematiskt eftersom jag bor i lägenhet... men i nya lägenheten med uteplats hoppas jag få upp lite björnbär iaf! Min morfar har en buske som jag tänkte sno en rot eller nått ifrån :p.
 
Sv: Bär i mängder!

Ser härligt ut. Planerar att snart dra ut på björnbärsfärd. Tråkigt nog har vi inte alltför mycket blåbär här i dessa trakter. Annars är det favvobäret.
 
Sv: Bär i mängder!

Vad härligt det ser ut! :d
Själv bor jag eg. för lång norrut för björnbär men jag provade plantera ändå förra året. "Plantan" har kommit upp riktigt fint men den har tyvärr inte fått några bär.

Samma har tyvärr hänt med mitt körsbärsträd (också planterat förra året), ser finfint ut men inga blommor tyvärr...

Kanske är det för tidigt att förvänta sig?

Jag har plockat svarta och röda vinbär, jordgubbar och hallon och ska snart på väg på svampjakt med siktet inställt på kantarell.
Jag tycker att det är fantastiskt roligt att plocka egna bär och svampar och göra saft, gelé etc. så du får väl sätta in mig i präktighetsfacket också!;)
 
Sv: Bär i mängder!

Åh blåbär finns det alls mycket här men hos min mamma i småland fanns det massor så där har jag varit och plockat några liter. Nu vill jag hitta lite lingon till egen hemmagjord lingonsylt :d
 
Sv: Bär i mängder!

Åh vad smaskigt! Jag har mest plockat blåbär och hallon och idag har vi plockat i alla fall 1 kg kantareller :D
 
Sv: Bär i mängder!

Här är en bärnörd till! :D (Jag är även en svampnörd, men är mest för att plocka svampen, inte äta den)

Har hittills fyllt frysen med hallon, blåbär och en massa björnbär. Ska plocka ÄNNU mer björnbär då vi har otroliga mängder i en hage här i närheten. Har även hittat två övergivna buskar (krusbär och röda vinbär) och de har jag självklart plockat av med. Sedan har det blivit körsbärsplommon och imorgon ska jag förhoppningsvis plocka lite aronia efter jobbet.

Denna tiden på året får mig att må så bra och det är bärens förtjänst!
 
Sv: Bär i mängder!

Härligt!

Jag tycker också om att plocka svamp och äta den men det är så torrt i skogarna häromkring och för många svampplockare för att det ska bli mer än en dl åt gången om ens det.

Ikväll ska jag plocka mer björnbär för buskarna är överfulla med bär. Ska bara var lite smartare och ta på mig handskar denna gång.

Ett tips till er bärnördar är att inte köpa IKEAS syltburkar för de håller inte tätt.
 
Sv: Bär i mängder!

Har plockat MASSOR med blåbär i år:banana:! Till och med så många att jag sålde bär och tjänade en tusenlapp ungefär... Blåbären här har varit otroligt fina - stora och hur många som helst. Det var en ren fröjd att ut och plocka och fylla 10-liters-spann efter 10-liters-spann på bara en liten stund...
 
Sv: Bär i mängder!

Åh vad underbart härligt gott det ser ut!!
Vill också plocka bär, är ledig imorgon så kanske tar hunden och far ut någonstans! var är störst chans att hitta bär i Skåne, lövskog, barrskog, öppet landskap? Jag kan ingenting om bär, ser iofs ibland lite björnbär när jag rider i lövskog =)
 
Sv: Bär i mängder!

Åh, jag bara längtar tills våra björnbär är mogna! Det tar sån tid! Sen ska jag plocka som bara den! Fast det blir nog ingen saft eller marmelad eftersom jag föredrar att äta dem som de är.

Mamma har plockat massor av blåbär iår och hon hittade massor av kantareller med. Det är härligt att vara barn till en bärplockare. :)
 
Sv: Bär i mängder!

Vad härligt det ser ut! :d
Själv bor jag eg. för lång norrut för björnbär men jag provade plantera ändå förra året. "Plantan" har kommit upp riktigt fint men den har tyvärr inte fått några bär.
De flesta björnbärssorter får bär på tvååriga grenar så vi hoppas på lycka nästa sommar
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 623
Senast: mrkarisma
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 329
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp