Bukefalos 28 år!

Bärighet? Här kommer det!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast du använder svaret med att försöka slå mig i huvudet med bristande kunskap om iberier.

Jag tyckte snarare att jag erkände mig ha fel iom att du ju hade ridit iberier. Jag trodde nog den rasen var mer främmande för dig iom att du tyckte garocha-hästen var bärig tex. Det är för mig inte riktigt begripligt hur man kan tycka det om man ridit såna en del.
Men jag kan acceptera att vi inte är ense. Även om jag inte förstår hur du tänker.
 
Motstånd kan bero på att en muskel är spänd men det kan också bero på att muskeln är för kort. Då tränar man på ett sådant sätt att muskeln förlängs. Man kan också använda stretching för att länga de muskler som är för korta.

Fast att öka lite klarar friska hästar av om de bara får rätt sorts understöttning i ridningen. Det ska de inte behöva stretchas inför.
Då är det något som fallerat tidigare i ridningen, dvs tidigare i utbildningen av ekipage, eller så är hästen inte sund.
Alt så har de så dålig exteriör och medfödd elasticitet att stretching inte kommer hjälpa, utan bara gradvis träning för att stärka bärigheten så de orkar bära även i påskjut och inte dimper ner i fronten.
 
Visst om du vill ha med sitsen också som framåtdrivande hjälp mot en uppfångande hand så ok för mig.
Men frågan kvarstår varför använda framåtdrivande hjälper för en rörelse som ska vara på stället. Dessutom mot en motstridig hjälp, den uppfångande handen.

Har du läst mitt svar om skänkeln?
I hur jag tror det ordet "framåtdrivande" ska tolkas i sammanhanget..
Då blir TR inte det minsta märklig.
Iom att man med skänkeln "driver fram" bakbenet in i bärighet.

Tycker du då att texten i TR är konstigt formulerad?
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Min kommentar avsåg inte att utbilda, dvs lära/lära ut, utan att bygga och utveckla muskler.

En del i utbildningen är ju givetvis den fysiska biten där de gymnasticeras till att förmå utföra sin uppgift.

Du förstår väl att det är ÅR mellan att man rider LDR varje pass till att man gradvis höjer fronten så mycket som bak och bål klarar av att bära tills det att man rider den färdiga GP-formen med nacken högst(ja, för mig är det vad som är GP-form även om inte alla delar den åsikten)?
Alltså finns det gott om tid att träna i mellanlägena och stärka muskulaturen till att orka bära och gå i piaff med nacken högst och näbben i eller ngt framför lod.

Det blir absolut inga som helst problem att greja det!

Sen kan man lägga en vältränad, stark och utbildad individ i LDR en stund under ridpasset eller ngt helt pass då och då trots att den orkar gå GP-form. Just för att stretcha och för att man inte vill arbeta de musklerna som krävs i högre form just den dagen.

Men LDR är inte något som görs exakt likadant av alla ryttare som nyttjar det.
Dock använder sig de flesta av det i en del av utbildningen och som form då man inte ska belasta hästens muskler så mycket någon dag.

En hel del PREs etc med mycket massa i fronten och som har lite dålig balans än kan man få vara lite försiktig med att rida ldr med kass ryttare på ryggen. Det kan bli för lång tid i för stor obalans om ryttaren inte klarar av att rida LDR korrekt.
Men med en hyfsad ryttare kan man absolut lägga en Iberier LDR som del i utbildning. Och det utan att de inte kan komma vidare sen.
Det är inget i LDR som stoppar utbildningen till GP-form med nacken högst och näbben främst.

Att nacken inte är högst och näbben inte är i lod är en problematik som har med annat att göra.
Och som jag tror till stor del är ett medvetet val hos proffsen.
Att amatörer sen inte vet och kan är väl något helt annat. Man kan ju inte se hur amatörer rider och anse att det är så en lära ska vara.
Precis som man inte kan se mig operera ett hjärta och anta att så ska det gå till..
 
Du lägger väldigt mycket energi på att ha åsikter om vad jag anser/ tror/ tycker/ kan/ vet.
Om ett ekipage utför rörelserna med 5 poäng i genomsnitt (några kan vara värda 8, 6, 5 eller rentav 4) bör det inte ge 90 %. Det är inget märkligt i det bara matematik.

Det är synd att du lägger så mycket energi på att vara spydig.

För övrigt så anklagar du i inlägg efter inlägg att domarna inte vet vad de gör, att de inte dömer efter TR. Då hade det ju varit intressant om du kunnat beskriva vad du anser vara fel. Det du skriver nu tyder på att du tycker att den ej namngivna hästen som får över 90% skulle ha fått 4-5 betygs avdrag på varje rörelse. Och som resultat borde ha fått 50% istället. Eller?
 
Visst om du vill ha med sitsen också som framåtdrivande hjälp mot en uppfångande hand så ok för mig.
Men frågan kvarstår varför använda framåtdrivande hjälper för en rörelse som ska vara på stället. Dessutom mot en motstridig hjälp, den uppfångande handen.


Vill och vill, sitsen var med i ditt citat, det är liksom inte jag som skrivit meningen och för att förtydliga för andra som kommer in o läser, meningen står under samling inte under piaff.
 
För övrigt så anklagar du i inlägg efter inlägg att domarna inte vet vad de gör, att de inte dömer efter TR. Då hade det ju varit intressant om du kunnat beskriva vad du anser vara fel.
Jag ska naturligtvis inte peka ut varken domare eller tävlande. I stället har jag gett ett exempel.
 
Vill och vill, sitsen var med i ditt citat, det är liksom inte jag som skrivit meningen och för att förtydliga för andra som kommer in o läser, meningen står under samling inte under piaff.
Men frågan kvarstår varför man ska använda framåtdrivande hjälper för en rörelse som ska vara på stället. Dessutom mot en motstridig hjälp, den uppfångande handen.
 
Jag har inte ställt någon fråga om (bara) skänklarna.


Hur vet hästen att de normalt framåtdrivande skänklarna inte betyder framåt utan "mer bärighet"? Jo genom den uppfångande handen, handen som vanligen betyder nån form av förhållning. Hur vet hästen att den förhållande handen inte betyder förhållning utan "mer bärighet"?

Jo man lär den en viss kombination av drivande och förhållande hjälper. En kombination som hästen har svårt att förstå och därför travar på stället utan bärighet.

Varför göra det så komplicerat för hästen? Det vore väl enklare att ge hästen en hjälp som betyder det ryttaren egentligen vill uppnå, dvs mer vinkling i bäckenet, och som dessutom ger "mer samling/bärighet".

Ja, skänklarna längre fram = Gå fram, skänklarna lite tillbakadragna= samling och Jo det kan man lära hästen.
 
Men frågan kvarstår varför man ska använda framåtdrivande hjälper för en rörelse som ska vara på stället. Dessutom mot en motstridig hjälp, den uppfångande handen.

Det kvarstår ingen fråga alls utan det är ju för att du uppenbarligen inte har förstått att man visst skiljer på hjälpgivningen.
 
Fast att öka lite klarar friska hästar av om de bara får rätt sorts understöttning i ridningen. Det ska de inte behöva stretchas inför.
Då är det något som fallerat tidigare i ridningen, dvs tidigare i utbildningen av ekipage, eller så är hästen inte sund.
Alt så har de så dålig exteriör och medfödd elasticitet att stretching inte kommer hjälpa, utan bara gradvis träning för att stärka bärigheten så de orkar bära även i påskjut och inte dimper ner i fronten.
Är en muskel alltför kort för en rörelse är den för kort. Det har inte att göra med utbildning eller hur frisk en individ är. Det har att göra med hur muskeln använts tidigare.
 
Är en muskel alltför kort för en rörelse är den för kort. Det har inte att göra med utbildning eller hur frisk en individ är. Det har att göra med hur muskeln använts tidigare.

Ja, men dyker det upp när man anser sig vara redo för ökningar på en häst som är skolad nog för det så anser jag att muskeln omöjligt kan vara för kort. För det bör ha täckts av utbildningen tidigare.
Man har alltså lurat sig själv och missat att man inte riktigt är redo.

Att öka lite ur ett normalt grundtempo kan de ju liksom klara i hagen de allra flesta. Det är inte en extrem rörelse.

För har man just börjat öka tror jag inte man direkt börjar med ökad trav.
Man gör som med allt annat: vrider gradvis upp tills man når max.
 
Men frågan kvarstår varför man ska använda framåtdrivande hjälper för en rörelse som ska vara på stället. Dessutom mot en motstridig hjälp, den uppfångande handen.

På vilket sätt är handen motstridig om man tänker som jag gör kring framåtdrivande skänkel? Dvs att den driver benet fram till mer bärighet/samling..

Det står inte mothållande hand. Det hade ju varit en jäkla skillnad!
 
Har du läst mitt svar om skänkeln?
I hur jag tror det ordet "framåtdrivande" ska tolkas i sammanhanget..
Då blir TR inte det minsta märklig.
Iom att man med skänkeln "driver fram" bakbenet in i bärighet.

Tycker du då att texten i TR är konstigt formulerad?
Det är inte texten i TR jag diskuterar utan hjälpgivningen för piaff.

Piaff åstadkomms främst genom vinkling av bäckenet. Att använda en hjälp som flyttar in bakbenen under kroppen behöver inte ge en vinkling i bäckenet.

I piaffen ska hästen ju inte använda någon påskjutande kraft eftersom piaffen helst ska göras på stället. Piaffen skall dessutom vara bärig.
Hur vet hästen att de normalt framåtdrivande skänkarna inte betyder framåt utan "mer bärighet"? Jo genom den uppfångande handen, handen som vanligen betyder nån form av förhållning. Hur vet hästen att den förhållande handen inte betyder förhållning utan "mer bärighet"? Jo man lär den en viss kombination av drivande och förhållande hjälper. En kombination som hästen har svårt att förstå och därför travar på stället utan bärighet.

Varför göra det så komplicerat för hästen? Det vore väl enklare att ge hästen en hjälp som just betyder "mer bärighet" och som dessutom ger "mer bärighet".
 
Det är synd att du lägger så mycket energi på att vara spydig.
Jag lägger ingen energi på att vara spydig. Det är absolut inte min avsikt.

Jag är trött på alla dessa inlägg som påstår en massa felaktigheter om mig som person, om vad jag tror/tycker/kan mm.
 
Det är inte texten i TR jag diskuterar utan hjälpgivningen för piaff.

Piaff åstadkomms främst genom vinkling av bäckenet. Att använda en hjälp som flyttar in bakbenen under kroppen behöver inte ge en vinkling i bäckenet.

I piaffen ska hästen ju inte använda någon påskjutande kraft eftersom piaffen helst ska göras på stället. Piaffen skall dessutom vara bärig.
Hur vet hästen att de normalt framåtdrivande skänkarna inte betyder framåt utan "mer bärighet"? Jo genom den uppfångande handen, handen som vanligen betyder nån form av förhållning. Hur vet hästen att den förhållande handen inte betyder förhållning utan "mer bärighet"? Jo man lär den en viss kombination av drivande och förhållande hjälper. En kombination som hästen har svårt att förstå och därför travar på stället utan bärighet.

Varför göra det så komplicerat för hästen? Det vore väl enklare att ge hästen en hjälp som just betyder "mer bärighet" och som dessutom ger "mer bärighet".

Men har du läst vad jag skrivit innan?
Har du läst vad fio skrivit?

Där är ju två helt tydliga sätt att göra skillnad.

Och oavsett så kan man inte göra piaff genom att hålla i hästen. Anser jag iaf. Då får man inte nacken högst och heller inte bra bakben.

Jag rider piaff genom att vinkla mitt bäcken. Behöver bakbenen mer impulsion skänklar jag växelvis alt på det bakben som behöver bli bättre.
Just iom att hästen då nått stadiet i sin utbildning då skänkeln KAN bli framåtdrivande på riktigt, dvs drivas in i mer bärighet.
Innan hästen KAN svara på hjälpen korrekt för att kroppen inte släpper igenom och den mentalt inte förstår att det är vad vi vill finns inte framåtdrivande skänkel i min värld.
 
En del i utbildningen är ju givetvis den fysiska biten där de gymnasticeras till att förmå utföra sin uppgift.

Du förstår väl att det är ÅR mellan att man rider LDR varje pass till att man gradvis höjer fronten så mycket som bak och bål klarar av att bära tills det att man rider den färdiga GP-formen med nacken högst(ja, för mig är det vad som är GP-form även om inte alla delar den åsikten)?
Alltså finns det gott om tid att träna i mellanlägena och stärka muskulaturen till att orka bära och gå i piaff med nacken högst och näbben i eller ngt framför lod.

Det blir absolut inga som helst problem att greja det!

Sen kan man lägga en vältränad, stark och utbildad individ i LDR en stund under ridpasset eller ngt helt pass då och då trots att den orkar gå GP-form. Just för att stretcha och för att man inte vill arbeta de musklerna som krävs i högre form just den dagen.

Men LDR är inte något som görs exakt likadant av alla ryttare som nyttjar det.
Dock använder sig de flesta av det i en del av utbildningen och som form då man inte ska belasta hästens muskler så mycket någon dag.

En hel del PREs etc med mycket massa i fronten och som har lite dålig balans än kan man få vara lite försiktig med att rida ldr med kass ryttare på ryggen. Det kan bli för lång tid i för stor obalans om ryttaren inte klarar av att rida LDR korrekt.
Men med en hyfsad ryttare kan man absolut lägga en Iberier LDR som del i utbildning. Och det utan att de inte kan komma vidare sen.
Det är inget i LDR som stoppar utbildningen till GP-form med nacken högst och näbben främst.

Att nacken inte är högst och näbben inte är i lod är en problematik som har med annat att göra.
Och som jag tror till stor del är ett medvetet val hos proffsen.
Att amatörer sen inte vet och kan är väl något helt annat. Man kan ju inte se hur amatörer rider och anse att det är så en lära ska vara.
Precis som man inte kan se mig operera ett hjärta och anta att så ska det gå till..
Som sagt titta på de filmer som finns på Buke. Det är inte många som rider utan knyck vid 2-3 halskotan.
Alla vill väl efterlikna proffsen. Vad gör de då? LDR naturligtvis. Det är ju ett bevis på att de kan rida.

Jag ser inga fördelar med att använda LDR.
Du är ju insatt även i LDR så du vet kanske om någon forskare visat att LDR är bra för hela hästen, för hästens hållbarhet, för hästens och för ryttarens utveckling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 470
Senast: Efwa
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 466
Senast: Linja
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 441
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 851
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp