Bukefalos 28 år!

Bärrandsröta - nya rön?

Luff

Trådstartare
Hittar bara gamla trådar och nu behöver jag bra råd.
Har konstaterat bärrandsröta på alla 4 beteshästarna trots att dom kommer från olika stall och dom har bara varit här 3 veckor och då mina hagar är torra och ej betade på hela hösten-vintern så hade dom det innan dom kom hit. En har varit skodd, de andra verkade.

Det är inte så illa mer än på en hov på en valack. Där verkades det ur ordentligt och jag har stoppat i jodopaxtuss.
Finns det något mer som verkligen fungerar?

Jag kommer att se till så dom blir verkade med ganska korta intervaller.

Hur hindrar jag det från att bli djupgående där jag nu bara kan se att bärranden är angripen?
 
Sv: Bärrandsröta - nya rön?

bärrandsröta har INGENTING med bakterieflora i marken att göra. Den mikroorganismkultur som finns är nödvändig för nedbrytningen av biologiskt material. Problem kan uppstå om materialet växer till långsammare än det bryts ner. Röta försvinner med tät och god hovvård= bra cirkulation och horntillväxt.

/migo
som "mirakulöst" verkar bort rötproblemen ur folks hagar på 1-2 intervaller...
 
Sv: Bärrandsröta - nya rön?

Det finns mkt som talar för att dagens mer aggressiva bärrandsröta kommit till landet som en smitta. Därmed inte sagt att hovens miljö o hornkvalite fortvarande är viktig.
PL
 
Sv: Bärrandsröta - nya rön?

Det är väl vita linjen som är angripen antar jag. Har haft White Line Desease (som det egentligen heter) på två hästar förut.
Pratade med hovslagaren om detta senast i förrgår av en tillfällighet. (välinformerad om undersökningar, forskning osv)

Han menade att det klingat av endel men att det fortfarande finns lite överallt och att det inte fanns nya rön i ämnet. Man vet att det finns med enbart bakterier, enbart svamp och med både bakterier och svamp.
Vissa sorter verkar vara väldigt smittsamma medan andra inte smittar alls.

Det enda som varit verksamt som han provat var det råd han gav mig. DVS Jodsprit på varannan dag och Klorin på varanna dag.
(För att det tar både svamp och bakterier)

Detta fungerade alldeles utmärkt för mig.
Men viktigast är att du pratar med din egen hovslagare och rådgör tillsammans med denne om hur hovarna ska skötas.

De två hästarna jag haft med detta hade ingenting som smittade, (inga andra hästar fick) och de hade inte heller på alla fötter. De hade det dessutom torr årstid och när det var lerigt och blött kom det ändå inte tillbaka.

Hoppas du får hjälp snart för det är ett elände om det får gå långt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 240
Senast: super
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
949
Senast: netschjen
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp