Bäst för katten?

voltis

Trådstartare
Bor inneboende i ett radhus, men ägaren (sambons pappa) kommer nog flytta till hösten, och lika så vi.
Han har en katt som bott i radhuset hela sitt liv, som utekatt. Hon är ganska gammal (kommer inte ihåg riktigt, men minst 12 år)...
Vad är det bästa för henne då vi flyttar?? Det ser ut som att både vi och sambons pappa ska flytta till lägenheter, och hon är ju utekatt. Det kommer väl inte att funka?
Och ge bort henne känns inte heller bra, då hon bott i sammaf amilj hela livet i samma hus, eller klarar en katt det? Eller är avlivning det humanaste i detta fall? :confused: Flyttar ngn av oss till hus så får hon komma med, men om det blir lägenhet? HOn älskar ju att vara ute och jaga kråkor :smirk:.
 
Jag har svårt att tro att katten inte skulle kunna konverteras till innekatt.
 
Jag kan ju inget om katter, därför jag frågar :D.
Så du tror hon skulle fixa det, efter ett helt liv som untekatt? Iof lär man ju märka det annars.... Vill ju bara hennes bästa.
 
Jag väntar fortfarande min första katt (två veckor kvar...oliiidligt), så jag kan inte säga att jag har någon direkt egen erfarenhet i saken. Men utifrån allt jag läst på nätet i forum och på andra ställen så kan jag inget annat än att dra slutsatsen att det är ganska säkert att det går bra. Det finns säkert undantag å så. Men att diverse kattförmedlare endast omplacerar katter med kravet att de ska vara innekatter i fortsättningen oavsett tidigare historia tycker jag talar för sig själv. :-)

Lycka till. ;-)
 
Som bengibollen säger, så ska hon nog gå att konvertera till innekatt. ;) Jag tycker inte att man ska vidta såpass drastiska åtgärder som avlivning innan allt annat har prövats först, för DET är inte humant.
 
Bor inneboende i ett radhus, men ägaren (sambons pappa) kommer nog flytta till hösten, och lika så vi.
Han har en katt som bott i radhuset hela sitt liv, som utekatt. Hon är ganska gammal (kommer inte ihåg riktigt, men minst 12 år)...
Vad är det bästa för henne då vi flyttar?? Det ser ut som att både vi och sambons pappa ska flytta till lägenheter, och hon är ju utekatt. Det kommer väl inte att funka?
Och ge bort henne känns inte heller bra, då hon bott i sammaf amilj hela livet i samma hus, eller klarar en katt det? Eller är avlivning det humanaste i detta fall? :confused: Flyttar ngn av oss till hus så får hon komma med, men om det blir lägenhet? HOn älskar ju att vara ute och jaga kråkor :smirk:.
En kompis har haft katt som var utekatt i måååånga år och sen blev innekatt. Det gick rätt bra, men kan nog vara svårt för en del. Mina kissar har till största del varit innekatter, ute i koppel ibland och blev mer ute/innekatter något år då jag bodde på landet för att sen bli innekatter igen. Det har gått bra.

jag skulle PROVA om det funkar och om det inte gör det kanske försöka ge bort kissen först. Dock vet jag av erfarenhet att det är svårt att hitta någon som vill ha en gammal katt. De flesta som vill ha katt skaffar ju en liten eller åtminstone en under 10 år...
 
hade katten varit yngre hade det nog varit lättare, jag tror att det kan bli probelm eftersom det levt som utekatt hela sitt liv och som du skriver gillar att vara ute.
jag personligen tycker dessutom att det är fel att ha en katt enbart inomhus.
hoppas att det går bra oavsett vad du beslutar :)
 
Går det inte att ha katten som utekatt fast man bor i en stad då??
Vet flera vänner som har det och de bor i lägenhet. Ibland på andra våningen och så. Deras katter går lite som de vill ut och in fast de bor i stad.
Största risken är väl bilarna......
 
Nej, störst risk är katthatare... :crazy:
Jag skulle aldrig någonsin släppa ut någon av mina katter i stadstrafik. Otroligt oansvarigt av dina bekanta, vad :devil: har de katt för?
 
med risk för att låta egoistisk, så tycker jag avlivning är det bästa. Dels för att det blir psykiskt jobbigt om hon blir innekatt, och om hon får vara ute är risken stor att hon försvinner. Min mamma och jag avlivade min underbara katt när mamma flyttade till lägenhet, vi ville inte att hon skulle behöva genomgå flytt. Vi lät henne somna in hos veterinären, och jag tycker det var det bästa, för hade hon kommit bort hade jag haft ångest resten av mitt liv :cry:
 
Det finns kanske en liten, liten chans att den som köper huset vill ha katt?

Det är nog inte så vanligt, men för både oss och de vi köpte huset av (som flyttade till USA) var det en perfekt lösning.
 
Min gamla bonnkatt blev innekatt utan några som helst problem. Hon fungerade hur bra som helst och blev inte tokig för att hon inte fick gå ut. Det beror så väldigt mycket på katten. :)

Varför inte prova först istället för att avliva? Fungerar det inte så får ni fatta beslut då, men fungerar det så är det ju synd om den inte ska få en chans. :(
 
De bor inte direkt mitt i staden, om du tror det. Men inte heller i villa vid nån liten skogsväg.
Jag tycker inte de är oansvariga, där de bor finns massa grönområden och största vägen är vägen till själva bostadsdelen, ingen större trafik. (Dessutom brukar katterna hålla sig från vägarna, det är inte där bytena finns)
Man behöver inte bo på landet för att ha utekatt!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 487
Senast: Squie
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 718
Senast: Kaching
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 737
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 559
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp