Bästa sättet att färga håret ljust?

Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Mitt hår är gråsprängt och länge så färgade jag det i min ursprungliga mörkbruna färg, men för några år sen tänkte jag att jag skulle avfärga det och låta det vara grått och ev lägga i någon ljusare färg för att få en lite varmare ton. Sagt och gjort: I med avfärgningen. Resultat: ett hår som skiftade mellan ljusgult och orange :wtf: och inte hade jag någon färg att fixa det med, så det var bara att åka iväg och köpa ny med morotshåret. Jag tror att jag köpte någon ljusare brun och resultatet blev helt fantastiskt. En varmt rödbrun ton, som jag tyvärr aldrig lyckats få till igen :mad:
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Märkligt, mitt blev som sagt som förväntat. Min egen hårfärg (ljusbrun) kom fram igen förutom i topparna, där det blev mörkare. Inte så konstigt tyckte jag eftersom det var väldigt många färglager där. Men jag hade bara bruna färger, har förr mig jag läste nånstans(googlade massor innan jag vågade prova hemma) att röda toner var svårare att få bort? Kanske var därför det funkade bra för mig men inte för dig? Tur du hade färg hemma iaf ;)

Jag har med provat avfärgning hos frisör en gång innan, vilket verkligen blev riktigt bra! Men betydligt dyrare.

I wish att det hade stått nånstans om att det kanske inte skulle funka på röda toner men nej, det skulle funka även på det. Kanske var mitt hår inte tillräckligt färgat för en avfärgning, tonar det bara enstaka gånger och då i liknande bruna nyanser jag redan har :)
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Gör inte som jag, jag hade som plan att blondera mitt hår förra året och ha röda toppar. Hade hört/läst att man kunde låta håret vila en månad mellan blekingarna, men mitt hår pallade inte det och topparna rök, så det blev till att klippa av det.

Du kan ju slinga håret och successivt öka på det efter några månader, tror inte slingor sliter lika mycket som att bleka hela håret på en gång.
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Om du har möjlighet att ta hjälp av en vän så gör folieslingor! Då har du möjlighet att göra mycket större förändringar varje gång än om du använder hätta tex..som lätt kan fastna efter blekningar om ens hår trasslar eller blir tuggummi.

Blir håret orange så ha en toning redo att lägga i :)

Värt att tänka på är att aldrig aldrig aldrig någonsin använda aluminium folie tillsammans med blekning! Folie som frisörer använder har en skyddande hinna utanpå aluminiumen. Aluminium + blekning = Kemisk reaktion = blekningen kan börja koka = Håret sitter inte kvar.
Sen så är det inte heller enkelt att göra folieslingor innan man har tekniken.
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

kl

Färgade slingor häromdagen!

Sambon fick äran att pilla ut slingor genom medföljande mössa och sedan när han skulle sätta i färgen insåg vi att vi nog skulle ha behövt 2 paket :p
Det blev lite lite ljusare men mest i hårbotten, såklart.

Ska till affären idag och köpa mer färg. Vet inte hur mycket jag vågar färga på ett par dagar? Hade så gärna velat se anständig ut på söndag när jag ska på en viktig föreläsning.

Tänkte köpa moods blondering för mörkt hår och använda med slingmössan, så blir det iallafall lagom mycket färg till slingorna. Slingpaketet var ungefär hälften så mycket färg som i de vanliga paketen.

Eller ska jag färga hela håret en gång så det blir ljust men orange och sedan slinga?

Är så nojjig att håret ska bli blä bara :(
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Ett paket brukar inte ens räcka till att bleka min utväxt. Det är dåligt att dom inte är tydligare på förpackningarna med att man oftast behöver flera paket. Jag skulle ha kört hela håret två gånger och sedan försökt att nyansera om det blir orange, men det beror ju på hur tåligt ditt hår är. Smartast är väl egentligen att kosta på sig att gå till en frisör, det brukar löna sig i slutändan. ;)
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Jane Hellen MOOD blekning :up: Den enda blekningen som jag tycker funkar och har använt den flera år på både mig själv och kompisar. Har testat med andra men blivit besviken. Ta hjälp av en vän som kan göra folieslingor. Det är inte så svårt, jag gjorde det för första gången i mitt liv för två veckor sen och resultatet blev utmärkt! :)
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Jag använder moods färger :)

Körde ju slingor för några dagar sedan men insåg som ovan skrivet att det var för lite färg, men lite ljusare blev det men mest i hårbotten såklart.

Just nu sitter jag med färg i håret igen, slingor genom mössa.
Tog ett helt paket blekning och har i så nu räckte iaf färgen.

Men det är längderna som är mörkast, vet inte om kan man ljusa upp bara dom en omgång så allt blir samma nyans. Närmre botten blir det såklart jätteljust.

Nåja, återkommer med resultat när jag har sköljt ur detta.
Vet inte hur mycket jag vågar göra på kort tid, vill inte förstöra håret.
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

IMG_0066.jpg

IMG_0068.jpg

IMG_0075.jpg

IMG_0076.jpg


Det blev väl inte toppen direkt :p
Nu syns inte längderna längst ner dock, dom är mörka än, mörkbruna. Dock så är det ljusare bruna slingor där nere också.
Som synes är det ljusare upptill och lite rödaktigt här och där.

Nästa steg?
Hur bör man vårda håret mellan färgningar?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Jag är lite trött på min hårfärg. Har väldigt varmt blont hår, nästan lite åt strawberry blonde-hållet men kanske lite mer guldiga toner...
2
Svar
28
· Visningar
3 032
Senast: Blimblom
·
Kropp & Själ Hej hårexperter (och andra med ;))! Jag har otroligt tråkig färg på håret just nu och vill göra något åt det. Funderade på slingor men...
Svar
7
· Visningar
5 059
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp