Bästa sättet att färga håret ljust?

Lycanthrope

Trådstartare
Min naturliga hårfärg är blond, har dock inte varit det på många år.

Håret har varit mörkbrunt men har bleknat något och jag tänkte bli blond igen, vill återgå till min vanliga hårfärg.

Jag färgar hemma själv.

Jag funderar på hur jag smidigast gör detta. Jag har ingen brådska, vill vara blond till sommaren för att matcha min nya vikt :D
Vill inte ha sönder allt hår på köpet, jag är rädd om det.

Att färga hela håret ljust på en gång har jag dålig erfarenhet av. :meh:
Men att slinga brukar fungera bättre har jag för mig.
Tänkte isåfall slinga då och då tills det helt enkelt är ljust. Sedan kommer ju min naturliga hårfärg växa ut så småningom.

Hur har ni gjort?
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Nu har jag visserligen inte gått till riktigt blont, men ljust från mörkare brunt och gjorde slingor. För ett naturligt resultat är ju det helt klart det bästa, samt för hårets skull eftersom man kan ta det i etapper utan att man behöver se ut som en kyckling på vägen eller förstöra håret. :)
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Gå till frissan och göra en avfärgning?

Blondering sliter på håret men kan du göra många tunna slingor med blondering så kanske du kan klara det?

Jag färgar rött men är blond. Förra sommaren var jag blond och då slingade jag håret och färgen blektes ur av sig själv. Resultatet blev milt rödtonat blont.
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Jag har inte råd att göra det hos frisör just nu, och har färgat utmärkt själv i många år.


Jag tror jag får prova med slingor. Undrar om jag ska ta någon mellanblond/mörkblond nyans först och sedan öka på med ljusare.
Vill inte bli orange :o
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Det finns ju inte olika nyanser på blekning, de bleker bara olika många nyanser. Och vill du inte riskera att bli orange är väl det bästa att ta en ganska stark, antingen två paket för att ha ett i reserv om det inte blir bra, eller en askblond toning att lägga på om det blir för gult. Dock är det sällan det upplevs gult om det är slingor lagda i en mörkare färg.

Tanten: Avfärgning ger ju inte originalfärgen tillbaka, utan brukar ge ett sämre resultat än blekning. Det är inget jag skulle använda om man är ute efter att bli blond, det är väl lämpligare om man behöver ljusa upp håret/ta bort en del färgpigment inför byte av färg.
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Det finns avfärgning för hemmabruk. Colour B4 är bra; jag fick bort väldigt mycket med en omgång. Det är ingen blekning utan den tar bort gammal färg. Du kan ju prova ett par omgångar med den och sen bleka om du så önskar.
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Jag hade färgat mitt blonda hår mörkbrunt i många år, men tröttnade till slut. Gick till frisören som blekte många fina slingor. De blev lite knasiga i färgen då hon fick bleka ganska rejält, så hon la på en lite kallare toning efter det. Men det såg faktiskt väldigt naturligt ut.

Idag ska jag göra om precis samma sak :D Har tonat håret ljusbrunt under vintern för att det vuxit ut i olika nyanser under graviditet och amning, men nu vill jag bli blond och somrig igen :D
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Om du har möjlighet att ta hjälp av en vän så gör folieslingor! Då har du möjlighet att göra mycket större förändringar varje gång än om du använder hätta tex..som lätt kan fastna efter blekningar om ens hår trasslar eller blir tuggummi.

Blir håret orange så ha en toning redo att lägga i :)
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Min sambo har jag tillgång till men vet inte om han är snabb nog att lyckas göra folieslingor :o Hur gör man det så snabbt som möjligt?

Vilken toning är lämplig att lägga på om det blir lite orange?
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Jag vill också återgå till blond, men tänker göra det tradigaste och fulaste/ vänta till allt växt ut :D Har tre olika färger i håret så detta kommer bli....intressant. Tur jag planerar att läsa på distans i två år :D
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Det finns avfärgning för hemmabruk. Colour B4 är bra; jag fick bort väldigt mycket med en omgång. Det är ingen blekning utan den tar bort gammal färg. Du kan ju prova ett par omgångar med den och sen bleka om du så önskar.

Colour B4 provade jag en gång. Är naturligt brunhårig, hade råkat tona håret i en mörkbrunröd ton och ville få bort det. Följde alla instruktioner till punkt och pricka och blev ljus-orangehårig!!! Helt galet. Jag har aldrig varit orangehårig, aldrig blekt håret ljusare än min naturliga bruna hårfärg osv. Som tur var hade jag en brun toning hemma som jag kunde lägga i.
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Jag skulle inte se folieslingor som ett bra alternativ om man inte har tillgång till någon som kan... Det kan bli ett riktigt fult resultat om man inte får till det.
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Jag skulle inte se folieslingor som ett bra alternativ om man inte har tillgång till någon som kan... Det kan bli ett riktigt fult resultat om man inte får till det.

Ja, sambon känns inte riktigt rätt till det :D

Det lättaste är väl att köpa slingpaket med en sån där ful mössa med massor av hål i. Det använde jag tidigare när jag färgade blond.

Men då hade jag först varit till frisör och blivit orange, så då slingade jag själv sedan med sån mössa och det blev bra efter ett par omgångar. Men håret blev lite risigt, därför tänkte jag vänta lite mer nu mellan omgångarna.
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Colour B4 provade jag en gång. Är naturligt brunhårig, hade råkat tona håret i en mörkbrunröd ton och ville få bort det. Följde alla instruktioner till punkt och pricka och blev ljus-orangehårig!!! Helt galet. Jag har aldrig varit orangehårig, aldrig blekt håret ljusare än min naturliga bruna hårfärg osv. Som tur var hade jag en brun toning hemma som jag kunde lägga i.

Märkligt, mitt blev som sagt som förväntat. Min egen hårfärg (ljusbrun) kom fram igen förutom i topparna, där det blev mörkare. Inte så konstigt tyckte jag eftersom det var väldigt många färglager där. Men jag hade bara bruna färger, har förr mig jag läste nånstans(googlade massor innan jag vågade prova hemma) att röda toner var svårare att få bort? Kanske var därför det funkade bra för mig men inte för dig? Tur du hade färg hemma iaf ;)

Jag har med provat avfärgning hos frisör en gång innan, vilket verkligen blev riktigt bra! Men betydligt dyrare.
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Jag gick från rödhårig till blond och är nu min naturliga färg (blond/ljusblond). Färgade först svart för att inte bli rosa. Sen blekte jag i två omgångar och slängde sen på en askblond. Nu, efter 2 år, är håret helt utväxt. Jag ska bara klippa bort resterande blekning som finns kvar i topparna. All färgning tog väl kanske 2 månader max. När håret väl växer ut sen så blir det ju friskt, så jag tyckte inte att det gjorde något om jag skadade det i processen :)
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Ett tips är att inte ta av hättan innan du tvättar ur medlet efter behandlingen. Blir det orange är det bara att torka och ha i mer medel på de slingor du redan gjort. Men det blir inte orange om du inte har i det för kort tid. Kör maxtid och lycka till!
Jag slingar jämt själv, blir bättre än frissan och inga problem om man inte tvättar för tidigt. Och ja, slingorna ser albinovita ut under behandlingen, men det är inte slutresultatet, så bli inte nervös! :)
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Märkligt, mitt blev som sagt som förväntat. Min egen hårfärg (ljusbrun) kom fram igen förutom i topparna, där det blev mörkare. Inte så konstigt tyckte jag eftersom det var väldigt många färglager där. Men jag hade bara bruna färger, har förr mig jag läste nånstans(googlade massor innan jag vågade prova hemma) att röda toner var svårare att få bort? Kanske var därför det funkade bra för mig men inte för dig? Tur du hade färg hemma iaf ;)

Jag har med provat avfärgning hos frisör en gång innan, vilket verkligen blev riktigt bra! Men betydligt dyrare.

Det är väl inte så märkligt? Det är kemikalier vi sysslar med, det är i princip omöjligt att säkert veta hur ett tidigare kemikaliebehandlat hår kommer reagera på en ny kemikaliebehandling, ibland blir inte reaktionerna som man tänkt eller förväntat sig helt enkelt, och konstigt är väl det sista jag skulle kalla det. Det är väl snarare fascinerande att det fungerar BRA i de flesta fall när det är folk som inte har den blekaste aning om vad de sysslar med, egentligen, som experimenterar med det...
 
Sv: Bästa sättet att färga håret ljust?

Jag gick från svart till mörk askblond ish på 3 månader.

Först avfärgning + blekning = orange / pissgult
på med mellanblond = ljusbrunt / koppar (är rödlätt och det röda tittar gärna fram...)

Väntade 2 månader, körde balsammetoden.

sen blekning × 2 = kritvitt i hälften och ljusgula toppar
på med mörk askblond

Och resultatet är lite halvt askblond men ändå åt det varma hållet.
tror det är för att jag som sagt är rödlätt, det spelar ingen roll vilken hårfärg jag har i så blir det ändå röda skiftningar.

mitt hår är tunnt men tog ingen skada.

lycka till!

edit: när jag bara haft blekning i såg jag inte klok ut, men har man i en hårfärg / toning så försvinner ju det orangea / gula. Så efter jag haft i färg efter blekning har jag vart nöjd och inte behövt skämmas utan hubudbonad ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
540
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där...
2
Svar
25
· Visningar
2 031
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Jag är lite trött på min hårfärg. Har väldigt varmt blont hår, nästan lite åt strawberry blonde-hållet men kanske lite mer guldiga toner...
2
Svar
28
· Visningar
3 033
Senast: Blimblom
·
Kropp & Själ Hej hårexperter (och andra med ;))! Jag har otroligt tråkig färg på håret just nu och vill göra något åt det. Funderade på slingor men...
Svar
7
· Visningar
5 060
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp