Mööööörk hårfärg och början till gråhårig?

Fibusen

Trådstartare
Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där än! :angel:

Stråna blir fler och fler, och just nu så kör jag billighetslösning att slänga i en hårfärg då och då, men en vacker dag så kommer jag nog sluta färga, och jag vill inte ha en sån där skarp kant mellan grå utväxt och mörkbrunt.

Kan man lägga i slingor för att ljusa upp det så det grå inte blir lika tydligt, för att sen få en smidigare övergång till gråare hår? Eller ska man bara fortsätta färga brunt för att sen ta smällen med en väldigt grå utväxt som växer ner och allt eftersom klippa bort det bruna? Hur funkar avfärgning? Om jag i grunden är säg 50% grå och kör en avfärgning, blir håret ”blekt”, eller tar den bara bort den bruna färgen och jag får fram allt det gråa?

Jag är ”bara” 36 år och känner att det gråhåriga gärna får vänta iallafall 10 år till. 🙈 Än så länge så växer det ut färgat hår också som sagt, men jag ser ju att det blir fler och fler gråa strån i utväxten. Det syns ju så tydligt när man är mörkbrun i håret.
 
Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där än! :angel:

Stråna blir fler och fler, och just nu så kör jag billighetslösning att slänga i en hårfärg då och då, men en vacker dag så kommer jag nog sluta färga, och jag vill inte ha en sån där skarp kant mellan grå utväxt och mörkbrunt.

Kan man lägga i slingor för att ljusa upp det så det grå inte blir lika tydligt, för att sen få en smidigare övergång till gråare hår? Eller ska man bara fortsätta färga brunt för att sen ta smällen med en väldigt grå utväxt som växer ner och allt eftersom klippa bort det bruna? Hur funkar avfärgning? Om jag i grunden är säg 50% grå och kör en avfärgning, blir håret ”blekt”, eller tar den bara bort den bruna färgen och jag får fram allt det gråa?

Jag är ”bara” 36 år och känner att det gråhåriga gärna får vänta iallafall 10 år till. 🙈 Än så länge så växer det ut färgat hår också som sagt, men jag ser ju att det blir fler och fler gråa strån i utväxten. Det syns ju så tydligt när man är mörkbrun i håret.
Jag har färgat mitt hår de senaste 15-20 åren. Nu känner jag mig redo att skaffa grått hår så jag har tonat håret på slutet för att få en jämnare övergång. Jag har också mörkbrunt hår.
Mamsen klippte och blonderade håret istllet. Det funkade fint det med 🙂
 
Jag har inte det problemet (än) men 2 av mina vänner har. En färgar konstant och den andra har lagt in ljusa slingor för att ljusa upp hela håret.

Blev kanon inte alls den kanten som kan bli vid utväxt :)
 
Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där än! :angel:

Stråna blir fler och fler, och just nu så kör jag billighetslösning att slänga i en hårfärg då och då, men en vacker dag så kommer jag nog sluta färga, och jag vill inte ha en sån där skarp kant mellan grå utväxt och mörkbrunt.

Kan man lägga i slingor för att ljusa upp det så det grå inte blir lika tydligt, för att sen få en smidigare övergång till gråare hår? Eller ska man bara fortsätta färga brunt för att sen ta smällen med en väldigt grå utväxt som växer ner och allt eftersom klippa bort det bruna? Hur funkar avfärgning? Om jag i grunden är säg 50% grå och kör en avfärgning, blir håret ”blekt”, eller tar den bara bort den bruna färgen och jag får fram allt det gråa?

Jag är ”bara” 36 år och känner att det gråhåriga gärna får vänta iallafall 10 år till. 🙈 Än så länge så växer det ut färgat hår också som sagt, men jag ser ju att det blir fler och fler gråa strån i utväxten. Det syns ju så tydligt när man är mörkbrun i håret.

Min frisör lägger ljusa slingor. Jag har mest grått i överhåret så hon lägger mörk färg i underhåret och ljusa slingor i överhåret men låter en del grått vara så det blir en mjukare utväxt.
 
Googlad bild, men det är just den här kanten jag menar. Jag vill inte få en sån, men fortsätter jag bara färga det brunt hela tiden så kommer det ju bli såhär den dagen jag känner mig mogen för att låta det grå ta över. Det är ju några år bort innan man kan klippa bort allt det bruna, även om man klipper det kort som till axlarna kanske. När det blir så här grått under all hårfärg vill man ju bara att det ska *poff* bli grått över hela håret. :angel:

E29EEB36-E2DE-4928-8FCE-F03E66E30A56.jpeg
 
Jag är egentligen mörkt råttfärgad men har dom senaste 12-15 åren fått vita strån. Ser skittrist ut när man alltid har färgat riktigt mörkt. Hade väldigt mycket rött i det sista som jag ledsnade på. Blonderade mej för att få ur det. Jag avskyr att vara blond men vet inte vad jag ska göra med håret nu. Min riktiga hårfärg kommer ju fram och den gillar jag inte heller. Samtidigt så har jag ingen ork att hålla efter färgning. Vill även göra nått åt frisyren men vet inte vad jag vill ha. Känner mest för att raka av allt och gå med mössa så jag slipper skiten
 
Jag har inte det problemet (än) men 2 av mina vänner har. En färgar konstant och den andra har lagt in ljusa slingor för att ljusa upp hela håret.

Blev kanon inte alls den kanten som kan bli vid utväxt :)
En vän till mig som syns mycket i offentligheten färgar håret nästan svart - hennes ursprungsfärg.
Framförallt färgar hon sin mittbena. Vilket gör att håret bakifrån ser ut som ett piano när hon rör sig. Hennes hår är numera helt vitt.

Föreslog att hon skulle sluta färga. Svaret var - kommer inte att hända. Den skillnad jag sett är att hon emellanåt färgar mörkt brunt. Ett litet framsteg.
 
Jag har ganska mycket gråa strån, blir 38. Färgar hela utväxten var tredje vecka. När allt är grått ska jag avfärga och färga hela håret grått och låta det vara så 😁
 
Åh… så skönt att höra att jag inte är ensam. Blir inte grå, får vita korkskruvar.
37 år, känner mig inte klar till att bli gråhårig.
 
Jag har ganska mycket gråa strån, blir 38. Färgar hela utväxten var tredje vecka. När allt är grått ska jag avfärga och färga hela håret grått och låta det vara så 😁
Jag är växelblond - dvs ljus på sommaren och mörkare på vintern.
Har länge blonderat med slingor. Nu har jag bara klippt senaste åren. Det grå har börjat komma fram med och mer. Men eftersom håret är råttfärgat i grunden så märks det inte så dramatiskt. Jag ser bara lite färglös ut :)

Funderar på tonande schampo eller annan toning. eller rejäl blekning.
 
Jag är betydligt äldre än de flesta här. Har börjat få vita hår det senaste året. Eftersom det är hela hårstrån som är vita så rycker jag bara ut dem. Det kan vara lite knepigt att få tag på endast det vita. Tycker annars att det inte stör eftersom jag får dem mest fram, i princip ingenting på resten av huvudet. Det blir mest på luggen och håret som ramar in ansiktet.

Tilläggas ska att jag är etnisk asiat så har svart hår.
 
Samtidigt så är grått i en bra nyans skitsnyggt. På rätt person...

Ja jag tycker grått hår är jättefint, men jag känner att jag väntar gärna några år innan jag vill gå och vara helt gråhårig, men eftersom dom grå stråna syns väldigt tydligt i mörkbrunt hår, och blir fler och fler. så känner jag att jag måste börja fundera på hur jag vill ha det framöver. :cautious: Jag blir gärna helt gråhårig, men inte när jag är 36 år.

Och det är just den där skarpa övergången/kanten jag faktist är mest rädd för, och som jag funderar på hur man kan undvika på bästa sätt.
 
Ja jag tycker grått hår är jättefint, men jag känner att jag väntar gärna några år innan jag vill gå och vara helt gråhårig, men eftersom dom grå stråna syns väldigt tydligt i mörkbrunt hår, och blir fler och fler. så känner jag att jag måste börja fundera på hur jag vill ha det framöver. :cautious: Jag blir gärna helt gråhårig, men inte när jag är 36 år.

Och det är just den där skarpa övergången/kanten jag faktist är mest rädd för, och som jag funderar på hur man kan undvika på bästa sätt.
Som tipset ovanför - med ljusa/vita slingor?
Då slipper du väl kanten nästan helt?
 
Åh… så skönt att höra att jag inte är ensam. Blir inte grå, får vita korkskruvar.
37 år, känner mig inte klar till att bli gråhårig.

Jag var aldre, men fick inte heller gra stran utan helt vita flackar nar det borjade forandras. (Min mornor hade sin naturliga harfarg helt utan gra eller vita stran nar hon var runt 85. Var tog den genen vagen? :cautious:) Jag fargade haret i en hel massa ar anda tills det inte var flackar av vitt langre, utan allt var vitt. Da avfargade jag haret och borjade anvanda ett gratt schampoo. Nu har jag silver fargat har med lite manic-panic paste som ger en lila ton i "over haret" da och da.:) Mycket snyggare och mer "levande" an det bruna jag fargade var annan/tredje vecka (for att inte fa kanten).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
1 892
Kropp & Själ Jo, jag fick ett infall... kanske är det helt vansinnigt eller så det klokt? Bara på idé-stadiet än... Jag färgar mitt bruna hår...
Svar
16
· Visningar
2 502
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Ja nu går det bara utför tydligen! 🤣 Stel som ett kylskåp och gråa hårstrån som 33-åring... Gissar (hoppas?) att det finns fler här...
2
Svar
36
· Visningar
2 712
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 889
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp