Mööööörk hårfärg och början till gråhårig?

Jag är också 80-talist och bestämde mig i höstas för att sluta färga och bleka mitt hår för att dels få friskare hår men även för att se vad alla de vita stråna ger mig för egen färg. Så min frisör fick färga mitt blekta hår till ungefärligt min egna färg och nu underhåller jag topparna med färginpackning lite då och då i väntan på att allt har växt ut.

Jag har inte bestämt mig än hur jag ska göra för jag är lite ambivalent mellan mitt naturliga och det jag egentligen skulle vilja ha (blont). Så jag avvaktar och ser för jag känner liksom att blir min egna färg snygg med allt det vita som sedan kommer bli mer och mer så lets go for it men blir det för jäkligt ja då får väl min älskade frisör bleka slingor igen.
 
Jag fick mina första gråa hår när jag var drygt 20 år. Har brunt hår.
Är nu 45 och har rätt mycket grått men det verkar synas lite olika i olika ljus eller beroende på hur jag har håret.
Har aldrig färgat, orkar inte börja för då måste man ju hålla på och färga igen hela tiden.
Funderar på att göra rosa slingor eller nåt men det är så himla dyrt.
 
Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där än! :angel:

Stråna blir fler och fler, och just nu så kör jag billighetslösning att slänga i en hårfärg då och då, men en vacker dag så kommer jag nog sluta färga, och jag vill inte ha en sån där skarp kant mellan grå utväxt och mörkbrunt.

Kan man lägga i slingor för att ljusa upp det så det grå inte blir lika tydligt, för att sen få en smidigare övergång till gråare hår? Eller ska man bara fortsätta färga brunt för att sen ta smällen med en väldigt grå utväxt som växer ner och allt eftersom klippa bort det bruna? Hur funkar avfärgning? Om jag i grunden är säg 50% grå och kör en avfärgning, blir håret ”blekt”, eller tar den bara bort den bruna färgen och jag får fram allt det gråa?

Jag är ”bara” 36 år och känner att det gråhåriga gärna får vänta iallafall 10 år till. 🙈 Än så länge så växer det ut färgat hår också som sagt, men jag ser ju att det blir fler och fler gråa strån i utväxten. Det syns ju så tydligt när man är mörkbrun i håret.
Jag har inte grått hår och är inte frisör. Men går det inte att tona bara? Eller fastnar det inte på grått hår?
Det kan väl kanske ge en jämnare övergång sedan om du vill sluta.

Jag tonade jättemånga år en mörkare röd färg än min egen. Och eftersom jag var ljusare själv såg jag ju flintskallig ut om jag färgade och fick en skarp utväxt-kant. Så jag körde intensivtoning istället iom att det blektes lite och utväxten inte blev så skarp. Det gav mig också en lite mer gradvis gräns mellan tonat och mitt eget hår när jag slutade tona det.
Man kan väl säkert använda vanlig toning, inte intensiv-modellen, för att få ännu mjukare övergång. Då kan man ju sedan kombinera det med slingor en period när man vill gå över till sitt naturliga hår.
 
Jag - eller rättare sagt frisören - gör tunna mörka slingor och en kall toning för att få jämnare och snyggare grått hår. Jag är mest grå framtill och i benan. Med slingorna blir det ingen utväxt-rand; något som jag definitivt inte vill ha.
 
Googlad bild, men det är just den här kanten jag menar. Jag vill inte få en sån, men fortsätter jag bara färga det brunt hela tiden så kommer det ju bli såhär den dagen jag känner mig mogen för att låta det grå ta över. Det är ju några år bort innan man kan klippa bort allt det bruna, även om man klipper det kort som till axlarna kanske. När det blir så här grått under all hårfärg vill man ju bara att det ska *poff* bli grått över hela håret. :angel:

Visa bifogad fil 112310
Ja alltså, den där gråa utväxten ser ju hundra gånger värre ut än att låta det gråa få finnas. Helfärgat eller heltonat måste vara det absolut sämsta. Just de här försöken att dölja det gråa brukar ju verkligen göra att man ser äldre ut. Jag skulle satsa på slingor eller typ bayalage, en bra frisör bör kunna välja lämpliga färger till dig😊

Kl
Jag är 35 och har nyligen fått mina första gråa strån, är dock relativt ljus (råttfärgad typ) så det syns inte så mkt. Men jag välkomnar det gråa. Färgade grått för några år sen och det var jättefint men jobbigt att underhålla. Ser fram emot att kunna vara fint gråhårig utan ansträngning!
 
Jag är 63 och gör inget åt håret, Har inte heller gjort tidigare, kanske skulle jag ha tyckt det varit besvärligt att bli grå då.
Jag har sedan många år (20?-25?) haft en smal vit slinga på ena sidan. Känns som mitt kännetecken. På sommaren blir den kritvit.
Frisörerna brukar tycka att den är rätt fräck :)
Grått har kommit lite allt eftersom men fördelar sig snyggt (tack, tack). Än.
Funderar lite på om jag kommer att se färglös ut när det blir mycket gråare. Är inte så stark i färgerna i övrigt.
Pratade med frissa om det och hon föreslog slingor, då jag ju redan har en slags sådan.
Än så länge känns det inte aktuellt, men jag tror att sådan skulle bli snyggt. Även på andra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
1 892
Kropp & Själ Jo, jag fick ett infall... kanske är det helt vansinnigt eller så det klokt? Bara på idé-stadiet än... Jag färgar mitt bruna hår...
Svar
16
· Visningar
2 502
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Ja nu går det bara utför tydligen! 🤣 Stel som ett kylskåp och gråa hårstrån som 33-åring... Gissar (hoppas?) att det finns fler här...
2
Svar
36
· Visningar
2 712
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 887
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp