Bästa tömkörningsgjorden/tömmarna?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ska nog ta och köpa mig en egen tömkörningsgjord och egna tömmar nu tänkte jag. Har varit tömkörningsfrälst sen ett tag nämligen...
Men det finns ju så mycket märken och modeller att välja mellan! Vet att jag vill ha både gjord och tömmar i riktigt läder. Sen ska tömmarna vara smala och lätta. Har sett att Börjes, Hansbo, Hööks och Globus m.fl. har. Men vad har ni, och vad rekommenderar ni? :)
 
Beställ tömmar i Tärnsjöläder, du kommer inte vilja ha annat. Jag älskar mina:love:

Jag vill ha en gjord med stående ringar, med 3 på varje sida. Helst hade jag haft en Tärnsjögjord, men köpte en Globus deluxe nyligen för att min andra inte passade unghästen. Globus-gjorden ligger bra, men lädret är uselt. Kostar dock häften av vad Tärnsjögjorden gör.
 
Har Anders Ericssons modell på Tärnsjö-gjord och tömmar gjorda av en sadelmakare utexad från Tärnsjö och pisk från piskmakaren. Blir helt galen när jag ska tömköra andras hästar som har andra grejor. Gjorden ligger inte stilla, tömmarna är klumpiga och pisken är för tung.

Köp riktiga grejor från början, för både din och din hästs skull.
 
Ska nog ta och köpa mig en egen tömkörningsgjord och egna tömmar nu tänkte jag. Har varit tömkörningsfrälst sen ett tag nämligen...
Men det finns ju så mycket märken och modeller att välja mellan! Vet att jag vill ha både gjord och tömmar i riktigt läder. Sen ska tömmarna vara smala och lätta. Har sett att Börjes, Hansbo, Hööks och Globus m.fl. har. Men vad har ni, och vad rekommenderar ni? :)

Jag har själv och rekommenderar Anders Erikssons tömkörningsgjord som tärnsjö garveri säljer.

Visst gjorden kostar en del men det är värt det om du är intresserad, tömmar mkt och ser till hästen och dennes komfort och möjlighet till att musklerna ska arbeta rätt. Gjorden följer hästen i dennes rörelse utan att trycka då konstruktionen gör den mkt följsam.

Sen att du stöder svenskt företag som behandlar lädret vegetabilisk är ju ett extra plus.

De andra lädergjordarna på marknaden är enligt mig inga höjdare. De gjordarna har en stålstomme som sitter/hamnar runt manken på hästen och det är bara en storlek som sitter sitter fast och hamnar på varsin sida om manken och ligger där och trycker. Även Globus de luxgjord hamnar i ett enda läge då den upphöjda stålbygeln är för stum och för kort för att vara följsam mot hästen.

Ett problem som jag ser/möter är att det är att ”många” som spänner tömkörningsgjorden för ”kung och fosterland” för att den ska ”sitta fast”. När gjorden spänns ska det finnas utrymme för hästen att kunna spänna magen och därigenom lyfta muskelgrupperna på ryggen utan att gjorden motverkar dvs tömgjorden ska inte spännas hårt alls. Men dessa gjordar som inte sitter så bra spänns hårdare för att de ska sitta fast.

Vill du ha ngt billigare så rekommenderar jag istället att du köper ex en begagnad travsele i läder. Vill du ha fler ringar så är det bara att gå till skomakaren och be denne att sätta dit flera ringar. Eller så tar du en ring och sätter fast den med några buntband runt gjorden. Det finns även tömring med hake som du kan haka fast i buntbandet och trä tömmen genom ringen. Voilà enkel lösning.

Det finns även en uppsjö av syntetgjordar på marknaden.

Det går även alldeles utmärkt att ”tömköra” utan gjord:up:

Lycka till tömmandet:)
 
AE-däcken, följer hästen bra. Jag är dock inte nöjd med att den måste ligga så långt fram för att inte snurra runt på volt. Gjorden ligger då i armhålorna. Min ponny är väl lite för rund om ryggen men inte på något vis extremt eller utan manke.

Hade hööks innan men den passade inte hans rygg alls, låg dock still.

Tömmar från en sadelmakare enl egna mått för o både kunna köra o tömma med (dvs lite för tunga o tömma med eg).
 
jag har en börjes gjord och tömmar ^_^, gjorden är bara en liten däckel och är hemsk att tömköra på volt med, och tömmarna är på tok för lätta, men snäppet bättre än inget :p.
 
Jag har haft billig gjord från börjes kombinerat med svanskappa, och lite bättre lädertömmar (som jag också hittade på börjes med de finns inte i ordinarie sortimentet). Det viktiga är svanskappan tycker jag, då ligger gjorden mycket bättre. Jag kör heller inte på volt, så det kan vara det som gör att det funkar så bra för mig
 
Tack för alla tips! :bow:
Ska absolut kolla upp de som ni nämnt!
Men @Buck - Superlätta tömmar, det låter som något jag verkligen skulle gilla :D Min häst är nämligen ganska "tung" att köra, och man får "rätt mycket i händerna", samt att han är rätt seg för ytter. Så "toklätta" tömmar hade varit rena drömmen :love:
 
Tack för alla tips! :bow:
Ska absolut kolla upp de som ni nämnt!
Men @Buck - Superlätta tömmar, det låter som något jag verkligen skulle gilla :D Min häst är nämligen ganska "tung" att köra, och man får "rätt mycket i händerna", samt att han är rätt seg för ytter. Så "toklätta" tömmar hade varit rena drömmen :love:

Men de får inte vara för lätta, då tappar man känslan. Men så länge det är läder är det nog svårt att få de för lätta :)
 
@lil-sis och @Buck Aha! Nä, så lätta är nog lite åt andra hållet! :p Är mer att jag inte vill ha tyngsta sortens lädertömmar typ. Läder ska det vara, men körde en gång med ett par som nog seriöst vägde 1 kg/m, eller något sånt. Görs inte om! :yuck:
 
Beställ tömmar i Tärnsjöläder, du kommer inte vilja ha annat. Jag älskar mina:love:

Jag vill ha en gjord med stående ringar, med 3 på varje sida. Helst hade jag haft en Tärnsjögjord, men köpte en Globus deluxe nyligen för att min andra inte passade unghästen. Globus-gjorden ligger bra, men lädret är uselt. Kostar dock häften av vad Tärnsjögjorden gör.
Ni som har Tärnsjö tömmar? Finns dessa i svart eller är det brunt som gäller??
Orkar inte vänta tills de öppnar på måndag för att få reda på detta
 
Ni som har Tärnsjö tömmar? Finns dessa i svart eller är det brunt som gäller??
Orkar inte vänta tills de öppnar på måndag för att få reda på detta
Mina är bruna, för det ville jag ha, men det finns såklart svarta tömmar. Mina är inte beställda från Tärnsjö, de är gjorda av Tärnsjöläder.
 
När jag köpte svart sele ingick svart huvudlag och bruna tömmar. Med förklaringen att svarta tömmar typ bara används vid begravningar. Kan inte garantera sanningshalten i det dock ;)

Jag har en tömkörningsgjord från globus, den är budget och ser ut därefter. Den funkar till att hålla tömmarna på plats, typ. Det är bara shettisen jag tömkör och då använder jag däckeln från selen. :)
 
Samma info här. Jag har inte hittat svarta från Tärnsjö, däremot har jag sett andra som fått tillverkat svarta i läder från Tärnsjö.
Men om jag då förstår det rätt så borde de vara specialbeställda och kostar då extra?
För jag har beställt tömmar hon frågade aldrig om färg utan jag fick hem ett par bruna. Har mina misstankar då om att det inte går att få
I svart
Då behöver jag inte ringa och kolla
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
490
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 362
Senast: Buongusto
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Bee
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp