Bästa tömkörningsgjorden/tömmarna?

Men om jag då förstår det rätt så borde de vara specialbeställda och kostar då extra?
För jag har beställt tömmar hon frågade aldrig om färg utan jag fick hem ett par bruna. Har mina misstankar då om att det inte går att få
I svart
Då behöver jag inte ringa och kolla


Men jag har aldrig sett dem hos Tärnsjö. Bara andra som tillverkat av Tärnsjöläder. Många sadelmakare använder ju Tärnsjö som läderleverantör.
 
Men om jag då förstår det rätt så borde de vara specialbeställda och kostar då extra?
För jag har beställt tömmar hon frågade aldrig om färg utan jag fick hem ett par bruna. Har mina misstankar då om att det inte går att få
I svart
Då behöver jag inte ringa och kolla
Som andra redan svarat så finns det ju andra som tillverkar tömmar av läder från Tärnsjö, så det går defintivt att köpa, men kanske inte direkt från Tärnsjö.
 
Men om jag då förstår det rätt så borde de vara specialbeställda och kostar då extra?
För jag har beställt tömmar hon frågade aldrig om färg utan jag fick hem ett par bruna. Har mina misstankar då om att det inte går att få
I svart
Då behöver jag inte ringa och kolla

Tärnsjö gör sina tömmar i "tömläder" - ett läder som är av samma typ som det som används till träns, selar etc (plattläder), men som inte har finisherats. Detta för att ge ett bättre grepp i tömmen. "Tömläder" görs bara i ljusbrunt, och det (i kombination med tradition) är skälet till att Tärnsjös tömmar är ljusbruna. De mörknar fint med tid och smörjning.

Plattläder med den vanliga finishen finns däremot i naturellt, ljusbrunt, rödbrunt, mörkbrunt och svart. Så de bör kunna sy upp ett par åt dig även på Tärnsjö garveri (jag vet inte om de gör något prispåslag på det isf, det får du kolla med dem). I annat fall kan du beställa ett par av en sadelmakare som köper läder från Tärnsjö. Vi är flertalet runtom i landet, så det ska inte vara några problem att få tag i ett par iaf. Priset varierar förstås lite mellan olika sadelmakare, så det lär du höra efter med den du väljer att anlita.
 
Tärnsjö gör sina tömmar i "tömläder" - ett läder som är av samma typ som det som används till träns, selar etc (plattläder), men som inte har finisherats. Detta för att ge ett bättre grepp i tömmen. "Tömläder" görs bara i ljusbrunt, och det (i kombination med tradition) är skälet till att Tärnsjös tömmar är ljusbruna. De mörknar fint med tid och smörjning.

Plattläder med den vanliga finishen finns däremot i naturellt, ljusbrunt, rödbrunt, mörkbrunt och svart. Så de bör kunna sy upp ett par åt dig även på Tärnsjö garveri (jag vet inte om de gör något prispåslag på det isf, det får du kolla med dem). I annat fall kan du beställa ett par av en sadelmakare som köper läder från Tärnsjö. Vi är flertalet runtom i landet, så det ska inte vara några problem att få tag i ett par iaf. Priset varierar förstås lite mellan olika sadelmakare, så det lär du höra efter med den du väljer att anlita.
Tack för bra svar, jag har ju köpt direkt från Tärnsjö tömmarna är :love: var mer fundersam på det svarta, mig gör det inte så mycket även om allt annat är svart inte så att jag ska tävla i tömkörning och det är känslan som är viktigast enligt mig inte utseendet. Tycker dock att det är väldigt svårt att hitta Tärnsjö tömmar när jag googlar så kommer deras sida upp och typ ingen mer.

Men då vet jag att just dessa inte finns i just svart hos Tärnsjö. :) men att det ev skulle kunna gå att beställa men det vet jag inte om jag orkar trixa med, ska bli riktigt kul att få testa deras tömmar har endast använt hööks i läder.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
484
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 362
Senast: Buongusto
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Bee
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 448
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp