Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

Equidaem

Trådstartare
Har kollat runt på olika torrfoders ingredienser och näringsinnehåll och ställde upp dem för en jämförelse. Vilken skulle ni säga var bäst för en mestadels inomhuskatt, vuxen, steriliserad?

Blir väldigt generellt nu då det självklart är fler aspekter att ta hänsyn till, men man måste ju börja någonstans :)

Vill gärna höra resonemang om vad som kan vara bättre/sämre!
Har valt att inte lägga ut namnen på resp. tillverkare då det inte ska få betydelse, utan endast innehåll/näring.

1)
Ingredienser:
Kalkon (18 %), ris (18 %), majsglutenmjöl, torkat kalkonprotein, risglutenmjöl, animaliskt fett (konserverat med blandade tokoferoler), hela torkade ägg (4,5 %), majs, hydrolysat, jäst, betmassa, fiskoja, kaliumklorid, dikalciumfosfat, kolinklorid, L-lysin, DL-metionin, natriumklorid, mineraler.

Näringsinnehåll
Råprotein 40.0%
Råfett 18.0%
Aska 7.0%
Fiber 1.0%
Kalcium 1.1%
Fosfor 1.0%
Magnesium 0.1%
Linolsyra 2.0%

2)
Ingredienser:
Torkad kyckling och kalkon (27%, en naturlig källa till taurin), lamm (14%), kycklinglever (8%), ris, grovmalen majs, animaliskt fett, fiskmjöl, sockerbetsfibrer (2,4%), heläggspulver, kycklingdigestiv, kaliumklorid, torkad öljäst, natriumklorid, kalciumkarbonat

Näringsinnehåll:
Råprotein (%) 35.0000
Råfett (%) 22.0000
Växttråd (%) 2.0000
Vatten (%) 8.0000
Aska (%) 6.5000
Kalcium (%) 1.1000
Fosfor (%) 0.9000
Vitamin A (IE/kg) 29000.0000
Vitamin D (IE/kg) 1330.0000
Vitamin E (mg/kg) 200.0000


3)
Ingredienser:
Kyckling (>30%), grovmalen majs, animaliskt fett, lax (>10%), sockerbetsfibrer, pulverformig cellulosa, sorhum, ris, majs, kycklingdigestiv, heläggspulver, kaliumklorid, torkad öljäst, fruktooligosackarider, DL-metionin, kalciumkarbonat, natriumklorid.

Näringsinnehåll:
Protein: 36,0%, Oljor & fett: 17,0%, Mineraler: 6,5%, Växttråd (fibrer): 4,7%, Vatten: 8,0%, Kalcium: 1,20%, Fosfor: 1,00% Magnesium: 0,090%, Vitamin A (IU/kg): 70 000, Vitamin D3 (IU/kg): 1 200, Vitamin E (mg/kg): 250, Koppar (mg/kg): 25, L-karnitin (mg/kg): 100.


4)
Ingredienser:
(minimum 40 % kyckling, 53 % kyckling och kalkon kombinerat): Kyckling- och kalkonmjöl, mald majs, malt ris, majsglutenmjöl, cellulosa, smakbuljong, animaliskt fett, vegetabilisk olja, kaliumklorid, kalciumkarbonat, L-karnitin supplement, kalciumsulfat, salt, DL-metionin, taurin, vitaminer och spårämnen. Naturligt konserverat med blandade tokoferoler, citronsyra och rosmarinextrakt.

Näringsinnehåll (Ätfärdigt, Torrsubstans, per 100 kcal ME)
Protein 31.3 % 34.4 % 10.1 g Fett 8.2 % 9 % 2.6 g Kolhydrater (NFE) 38.4 % 42.2 % 12.2 g Fiber (råfiber) 7.6 % 8.4 % 2.4 g Vatten 9 % 2.9 g Kalcium 0.91 % 1 % 290 mg Fosfor 0.65 % 0.71 % 207 mg Natrium 0.27 % 0.3 % 86 mg Kalium 0.73 % 0.8 % 233 mg Magnesium 0.07 % 0.08 % 22 mg Omega-3 fettsyror 0.17 % 0.18 % 53 mg Omega-6 fettsyror 2.46 % 2.7 % 783 mg Taurin 0.16 % 0.18 % 52 mg L-karnitin 470 mg/kg 516 mg/kg 15 mg Vitamin A 9740 IU/kg 10703 IU/kg 310 IU Vitamin D 495 IU/kg 544 IU/kg 16 IU Vitamin E 550 mg/kg 604 mg/kg 18 mg Vitamin C 70 mg/kg 77 mg/kg 2.2 mg Betakaroten 1.5 mg/kg 1.6 mg/kg 0.05 mg


5)
Ingredienser:
Hönsköttmjöl (minimum 40 % kyckling), majs, ris, animaliskt fett, cellulosa, majsglutenmjöl, smakbuljong, vegetabilisk olja, kaliumklorid, kalciumsulfat och salt.

Näringsinnehåll (Ätfärdigt, Torrsubstans, per 100 kcal ME)
Protein 31.1 % 33.8 % 8.3 g Fett 19.3 % 21 % 5.2 g Kolhydrater (NFE) 28.5 % 31 % 7.6 g Fiber (råfiber) 7.4 % 8.1 % 2 g Vatten 8 % 2.1 g Kalcium 0.92 % 1 % 247 mg Fosfor 0.65 % 0.71 % 175 mg Natrium 0.42 % 0.45 % 111 mg Kalium 0.66 % 0.72 % 178 mg Magnesium 0.06 % 0.06 % 15 mg Omega-3 fettsyror 0.27 % 0.3 % 73 mg Omega-6 fettsyror 3.62 % 3.93 % 969 mg Taurin 0.18 % 0.2 % 49 mg L-karnitin 460 mg/kg 500 mg/kg 12 mg Vitamin A 37880 IU/kg 41174 IU/kg 1091 IU Vitamin D 2230 IU/kg 2424 IU/kg 64 IU Vitamin E 457 mg/kg 497 mg/kg 13 mg Vitamin C 91 mg/kg 99 mg/kg 3 mg Betakaroten 1.5 mg/kg 1.6 mg/kg 0.04 mg
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

En liten parentes:
All info är tagen från tillverkares hemsidor. Därför är en presenterad lite olika.

Intressant hur olika de väljer att framställa sina innehåll och näringsvärden...och hur lätta de är att hitta...
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

Å, intressant tråd! Jag kapar den lite och lägger till ytterligare en sort, hoppas det är ok!

Ingredienser: Kyckling (torkad kyckling 25%, färsk svensk kyckling 4%), bagerivetemjöl, majsmjöl, köttmjöl, animaliskt fett, ris, kycklingbuljong, cellulosafiber, majsgluten, torkad ishavsfisk, heläggspulver, melassjäst, betfiber, kaliumklorid, dikalciumfosfat, jäst (ß-1,3/1,6-glukaner, 0,05%), L-karnitin (0,005%).

Näringsinnehåll: Protein 32%, fettinnehåll 14%, kolhydrater (NFE) 33,2%, växttråd 3,7%, mineraler (råaska) 7,1% (kalcium 1,1% , fosfor 0,9 %, magnesium 0,09%), vatten 10%. Omsättbar energi 1450 kJ/100g.
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

Om jag skulle välja någon av dom så skulle jag välja 1) eller 2). Är ingen expert på näringslära för katter men jag kan ju motivera hur jag resonerar iaf.

Både 1) och 2) innehåller minst 35% protein och består till största delen av animaliska ingredienser.

3) går bort eftersom det är massa fisk i den och det vill jag inte ge mina katter. Nu är det ju fiskolja och fiskmjöl i dom jag valt men över 10% lax kändes lite onödigt.

4) har tillsatt taurin och då blir jag lite fundersam varför det behövs om det nu är bra kött i fodret.

5) har tillsatt salt som jag blev lite skeptisk mot. Är det verkligen nyttigt och hur vet man att det inte är för mycket?
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

1, 2 och 3 innehåller ju också salt - natriumklorid.

Vore kul om du säger vad du tycker om det foder jag lagt upp också!
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

Vad kul att någon hakar på! Vi kan kalla den du la upp nr 6) bara så att det är lättare att hålla ordning på dem.

När jag tittar på dem nu tycker jag nr 2 och 4 ser bäst ut då de har mest proteiner från kött. 1 ser ut att ha minst om man kollar på ingredienserna - hälften av proteinerna från kött, hälften från annat....
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

Intressant. Följdfrågor då:

varför inte fisk? och hur ska man tänka med salt? behöver katter tillskott eller ska man snarare vakta så att det inte blir för mycket? Tänker att salt ju också kan göra dem törstiga så de kanske dricker mer? men det kanske bara är önsketänkande:angel:
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

Om man kollar på magnesiumhalten som är väldigt viktig med tanke på urinsten så är det bara nr 4 och 5 som ligger inom de rekommenderade värdena på 0,04 och 0,08%. Foder 1 har högst magnesiumvärde och är sämst ur det avseendet.
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

Av alla presenterade foder (inkl. Dentakus) skulle jag välja nr. 2 i första inlägget. Av den enkla anledningen att det ser ut som att det innehåller mest animaliskt protein och animaliskt protein har de bästa aminosyraprofilerna för en köttätar. Första fodret deklarerar visserlign 40% protein, men tredje ingrediensen är majsglutenmjöl=majsprotein så antagligen utgör just majsprotein en rätt stor del av det totala proteinet.

Dessutom innehåller nr. 2 mer fett än första.

Som Dentaku redan påpekat innehåller första fodret dessutom 0,1% Mg och jag skulle aldrig tolerera en så hög Mg-halt i ett torrfoder (om det ska utgöra största delen av kattens kost).
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

Första fodret deklarerar visserlign 40% protein, men tredje ingrediensen är majsglutenmjöl=majsprotein så antagligen utgör just majsprotein en rätt stor del av det totala proteinet.

Och femte ingrediensen är risglutenmjöl som innehåller 65% vegetabiliskt protein... Det är mycket att tänka på när man köper djurfoder!
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

1, 2 och 3 innehåller ju också salt - natriumklorid.

Vore kul om du säger vad du tycker om det foder jag lagt upp också!

Haha, det var ju tur att jag var så observant :o:angel:

Ska nog överlämna det här åt dom som kan och lära mig själv lite mer på kuppen :)
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

För mig tycks hittills 2 och 4 vara de foder med bäst värden. Men jag har funderat på följande:

2 deklarerar lägre andel kött, 49% kyckling/lamm/lever, medan 4 deklarerar 53% kött, kalkon och kyckling. 4 har alltså högre andel kött, men deklarerar samtidigt 31% proteiner medan 2 påstår sig ha 35% proteiner....

skulle då 2 ha bättre kött? Det är ju även 4 som har tillsatt taurin... 2 har däremot högre andel fett - är det något man vill ha hos en innekatt?

Vad säger ni?
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

För mig tycks hittills 2 och 4 vara de foder med bäst värden. Men jag har funderat på följande:

2 deklarerar lägre andel kött, 49% kyckling/lamm/lever, medan 4 deklarerar 53% kött, kalkon och kyckling. 4 har alltså högre andel kött, men deklarerar samtidigt 31% proteiner medan 2 påstår sig ha 35% proteiner....

skulle då 2 ha bättre kött? Det är ju även 4 som har tillsatt taurin... 2 har däremot högre andel fett - är det något man vill ha hos en innekatt?

Vad säger ni?

Bättre och bättre, den enklaste förklaringen kan ju vara att man använt fetare kött i nr. 4.

Mer fett till en innekatt? Ja, hellre det än kolhydrater. Kaloriintaget behöver ju inte öka bara för att maten innehåller mer fett. Där går ju ägaren hålla och justera mängden mat katten äter om det behövs.
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

Okej, jag förstår hur du tänker. Jag är själv helt urusel på näringslära så jag försöker bara lära mig så mycket som möjligt.

Om jag lägger in en till då, hur skulle ni säga att den är i jämförelse med nr 2 och 4?

7) Innehåll
Dry Chicken Meat (min. 59%), Dry Potato (min 4%), Chicken Mince (min. 9%), Poultry Oil (min. 9%, source of Omega 6), Poultry Gravy (min. 3%), Beet Pulp (min. 3%), Dry Whole Eggs (min. 3%), Brewers Dried Yeast, Salmon Oil (source of Omega 3), Minerals, Cellulose Plant Fibre (min. 0.4%), Sodium Chloride, Calcium Carbonate, Seaweed/Kelp, Cranberry, DL-Methionine, Potassium Chloride, Yucca Extract, Citrus Extract, Rosemary Extract.

Näringsinnehåll:
Protein 47%, Crude Oils and Fats 20%, Crude Fibres 2.0%, Inorganic Matter 9.9%, Calcium 2%, Phosphorous 1.6%, Taurine 2000mg/kg, <13.5% Carbohydrates.
No added artificial colourants, flavourings or preservatives. Contains natural taurine from meat.

Här står dock inget om magnesiumhalt :(

Hoppas någon orkar med mina frågor
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

Ser bättre ut än båda två. Nu vet jag vilket foder det är ;) och Mg-halten ligger på 0,08%.
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

Vad är det för foder?

jag har två honor, den ena har problem med urinsten ibland.
Den andra är lite tunn och äter långsamt. Och lite åt gången.
Den första äter mest blötmat men nummer 2 äter så lite och långsamt
att blötmaten antingen hinner bli gammal eller så äter nummer 1 upp den.

Så jag brukar ha torrfoder åt nummer två så hon kan äta när det passar.
Men hon är som sagt lite tunn. Och risken är att nummer 1 käkar lite av
det också så vill ha bra magnesiumhalt.
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

Okej, då kanske det är värt att satsa på det då. Vill ju att min skrutt ska ha det bästa!

Det här är fodren (utom nr 6 då):

1) Purina pro plan delicate
2) Eukanuba kyckling och lever
3) Iams multicat
4) Hills science plan feline adult indoor cat
5) Hills Science Plan™ VetEssentials Feline Young Adult

7) Applaw chicken
 
Sv: Bästa torrfodret? En närings-/ingrediensjämförelse

Jag satt igår och försökte ta ett beslut mellan eukanuba och applaw då jag bestämt att byta foder till skruttan. Blev till slut tveksam om det verkligen var så stor skillnad? Men det kanske ändå är det?

Nackdelen är ju att applaw inte finns i Sverige, men om det är så att den ser bättre ut rent näringsmässigt så kan det ju helt klart vara värt att beställa hem ändå, har hört flera som beställer på nätet utan problem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
679
Hundhälsa Såg ett torrfoder som ska ha 75% kötthalt och även spannmålsfritt. Fodret heter Applaws. Är det någon som testat det fodret här? Hur...
Svar
2
· Visningar
1 028
Senast: nilie
·
Katthälsa Jag ska skaffa en till liten katt och har en liten fundering kring vilket foder jag ska välja. Jag har i dagsläget en katt som är...
Svar
4
· Visningar
829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp