Bukefalos 28 år!

Bästa vapnet i sängen

Oroar mig inte längre sen vi skaffade hund. Stor, svart och en jävel på att skälla. Sov ofta ensam förr med barnet då maken var på utomlandsjobb, då var det lite creepy på kvällarna. Speciellt att gå ut och natta hästarna i mörket mitt ut i skogen med noll grannar😐 inbillade mig att det stod en mördare som skulle gömma sig i huset och hoppa fram när jag kom in. Då hade jag gärna haft en hund!
 
Det förstår jag, och det suger ju faktiskt. Men det är bara saker, eller hur? Liv är det viktiga. Man kan kanske få ut så pass att man kan köpa en äldre begagnad dator och spara ihop till den man vill ha? Jag har inga värdefulla saker alls. Mina saker är inte nya och jag förväntar mig inte få många kronor alls vid inbrott. Jag har mer hemförsäkring ifall det börjar brinna, blir översvämning eller annat, som gör att jag riskerar att stå helt tomhänt. Min telefon tex som köptes för 7000 fick jag byta skärm på och fick ut den kostnaden på min försäkring. De betalade mig vad telefonen var värd vid tillfälelt (den var 1,5 år gammal då) vilket var 2400 kr och lät mig veta att jag kunde köpa en ny telefon eller byta skärm, det är upp till mig. Den är i otroligt fint skick fortfarande, snart 3 år gammal, ser inte ut som om den faktiskt är så gammal, men jag kommer inte få ett öre för den. eller hade inte fått om jag nu inte redan hade använt försäkringen, om du förstår hur jag menar. Det suger. Samtidigt, det är liven som är det viktiga. Och att minska risken för inbrott på det viset man själv kan, mer än så går ju inte. Att ha vapen känner amerikanskt och med tanke på vad som händer i USA med folk och vapen så känns det som fel väg att gå.
Visst gör det och många blir besvikna trots att det liksom mycket annat faktiskt framgår om man läser det finstilta. Jag hade tur i oturen när mina sadlar blev stulna. Dels hade jag av någon anledning fotat den dyra av sadlarna strax innan och den andra sadeln hade en bekant foto på när hens barn red i den och dels fick jag tag i en nästintill oanvänd begagnad sadel i samma märke och modell som den dyra sadeln jag hade. Tack vare det kunde jag påvisa att de var i nyskick trots en del år på nacken. Den dyra av dem var 9 år gammal. Jag fick ut ungefär hälften av värdet på sadlarna med tillbehör. Det hade jag inte väntat mig och jag hade inte heller fått det om jag inte hade kunnat bevisa att framförallt den dyraste sadeln var i så fint skick.
 
Mina hundar hör om folk går på vägen utanför huset liksom. Sätter någon foten på gruset som ligger runt hela huset ja, då är dom 100% vakna och redo att skälla.
Så reagerade min med. Han larmade om någon gick på vägen utanför. Om någon gick mot stallet eller om någon var i garaget. Trots det kunde tjuvarna gå precis utanför sovrumsfönstret (hunden sov i sovrummet) på singel och sno allt av värde i sadelkammaren. Jag säger ju att de här ligorna består av proffs. Det är inte bara här heller, grannen har tre vakthundar som inte heller vaknade av tjuvarnas framfart. Vi trodde liksom inte att det var sant när det hände första gången, då inbrott i garaget som är sammanbyggt med huset. Andra gången var vi inte lika förvånade.
 
Om det krävs ja.
Det vet jag inte.
Helt seriöst så tror jag att du har, eller iaf borde ha, så många spärrar att du inte kan knivhugga någon med vett och vilja. Jag vet att jag skulle aldrig kunna det vid ett hot mot mig, jag skulle absolut göra allt jag kan om en närstående blir fysiskt angripen för att avvärja hotet, men att sticka ner eller slå en inbrottstjuv med ett slagträ skulle jag aldrig klara av mentalt om de bryter sig in för att stjäla.

Att varulven troligtvis skulle angripa är en sak, men även då skulle jag ju egentligen försöka bryta, jag kan ju inte stå och se på när någon blir av med en arm. Nu är det troliga snarare att om någon är dum nog att försöka ta sig in när jag sover så lär larmet från hundarna skrämma bort dem.
 
Vår vakthund skrämde i och för sig ut tjuven som gått in i farstun. Ett skarpt VOFF! och han hoppade ut o stängde dörren. Det var mitt på dagen, två personer hemma. Hon vaktar annars bra men just då sov hon så hon vare sig hörde bil eller att han gick fram mot huset. Så efter den erfarenheten låser vi på den sidan. Vi bor ju ute på landet men utmed en väg som knarkare o annat bus tar mellan två orter så här är det inte ovanligt med oproffsiga inbrott.
 
Nej och trots både tränade vakthundar och larm så får folk inbrott. Tjuvarna som ingår i ligor är så väl tränade att inte ens en vakthund hör dem och de går runt vilka larm de vill. Däremot är det avskräckande med larm. Har ett hus larm och nästa inget kan tjuven tycka att det inte är värt besväret att gå in där det är larmat.

Att inte låsa dörren och tro att tjuven inte går in om det ser ut som att någon är hemma är inte att rekommendera. Sådant som att någon är hemma bryr sig inte tjuvar om. Att då inte ens ha låst dörren gör att man inte får ut något alls eller en struntsumma på försäkringen när det väl händer så det är dumt att inte låsa. Eventuella utryckningspersoner kommer in ändå. Det är inget problem om man nu inte råkar bo i en bunker.

Vi har haft inbrott två gånger här och båda gångerna när vi var hemma. Jag får då och nu frågan om jag inte är rädd, speciellt då jag ofta är ensam hemma men nej, det är jag inte. Inte för egen skull. Däremot kan jag noja över att någon skulle skada mina djur. Jag förstår inte heller varför jag skulle vara mer rädd när jag är ensam hemma. Det är dock inget som upptar mina tankar i normalläget.

Jag låser även när jag är hemma. Jag vill inte ha folk ståendes i köket eller liknande för att jag inte hör dem. Stort hus och hörselskada gör det omöjligt att höra när någon som inte kan använda en ringklocka knackar.
Jag har inte hört. Det är egen erfarenhet och grannars erfarenhet. Samma sak med larm.
Så reagerade min med. Han larmade om någon gick på vägen utanför. Om någon gick mot stallet eller om någon var i garaget. Trots det kunde tjuvarna gå precis utanför sovrumsfönstret (hunden sov i sovrummet) på singel och sno allt av värde i sadelkammaren. Jag säger ju att de här ligorna består av proffs. Det är inte bara här heller, grannen har tre vakthundar som inte heller vaknade av tjuvarnas framfart. Vi trodde liksom inte att det var sant när det hände första gången, då inbrott i garaget som är sammanbyggt med huset. Andra gången var vi inte lika förvånade.

En hund missar vare sig att det kommer in nagon i huset eller att nagon gar forbi utanfor fonstret. Hunden VET att personen ar dar .... men bryr sig inte (inte tranad eller daligt tranad) och har inte en "vaktande personlighet".

Att hunden larmar nar nagon gar pa vagen betyder inte att den vaktar, det betyder att nar den ar vaken "talar den om" nar nagon gar pa vagen. Ofta for att agaren da skriker att den ska vara tyst och hunden upplever att "vi gor det har tillsammans" och insisterar pa att larma varje gang nagon gar pa vagen.

INGEN hundnos missar att det kommer in en ny lukt. Om hunden vaktar gar den pa ljud, lukt, vibrationer i golv, forandring i lufttryck nar en dorr oppnas och hunden VET att nagot inte ar som vanligt och (de flesta) ger skall om de vaktar ... medan andra ar tystlatna vaktare.

Min Malle vaknar varje gang jag vaknar och min andning forandras pa natten. Han hor min bil langt innan jag ens kommer in pa gatan, tre villor bort. Nar en bil han inte kanner kor upp for att vanda pa var uppfart sager han till, liksom nar nagon han inte kanner kommer. (Han gillar sa valdigt fa utom oss att han inte bryr sig nar nagon han kanner kommer.)

Miss Mandy stod vid dorren och reste ragg med ett morr nar nagon kom for nara nar vi bodde pa farmen. Nar personen tog ett steg tillbaka fran dorren la sig raggen och svansen gav ett lojt langsamt godkannande.

Jag har inte tranat mina hundar att vakta och Tate skulle inte bry sig om en frammande gick forbi fonstret pa grusgangen ... for det har jag godkannt och sagt at honom att vara tyst. Miss Mandy hade absolut inte brytt sig om nagon gick upp till stallet pa farmen, for det hade hant innan och jag sagt till henne att vara tyst.
 
Jag är som någon tidigare beydligt mer rädd för att en inbrottstjuv eller inkräktare skulle göra mina hundar illa just för att de vaktar (eller tja, shiban gör. Terriern älskar på alla och är nästan döv, så..), än jag är för något annat. I min bästa värld skulle hundarna gå undan om någon kom in.
 
En del nyare bilar kan ha en larmknapp på nyckeln, ta med den till sovrummet.

De behöver inte ens vara särskilt nya, jag har en sk "panic button" på min bilnyckel och den är ändå 20 år gammal. Har kommit åt den några gånger när jag bara skulle starta bilen och det tjöt så det stod härliga till...
 
Mitt förslag går i linje med några som nämnts tidigare i tråden, vill man ha något aktivt försvar (till skillnad från det passiva försvaret att låtsas sova/gömma sig) så skulle jag nog rekommendera en mistlur eller något annat som låter högt och länge. Det drar till sig uppmärksamhet som gemene kriminell helst undviker, väcker eventuella grannar osv osv.

Skulle inte rekommendera varken knivar, bollträn eller andra tillhyggen av flera anledningar varav den viktigaste är att det krävs en viss mental förberedelse för att med våld och vilja ta beslutet att skada en annan människa. Utöver det så spelar även rent fysiologiska processer in, är man inte van vid våldsamma eller hotfulla situationer och därmed blivit lite avtrubbad för sådana så försvinner finmotorik, hörsel och vidvinkelseende ganska omgående. Man ska också ha i åtanke att inkräktaren garanterat har en bättre mental förberedelse på konflikt än vad du som nyvaken/överrumplad har. Med största sannolikhet så har även inkräktaren troligtvis ett större våldskapital, sämre impulskontroll och mindre empati än du själv har. Utöver det så kan det även få tråkiga rättsliga konsekvenser om polisen måste hämta en avliden inkräktare i ditt hem för att du råkade skära av kroppspulsådern med kökskniven eller motsvarande. Sen ska man också tänka på att även om ett knivhugg eller ett slag i huvudet KAN vara dödligt så är det inte säkert att det överhuvudtaget stoppar en angripare. Väljer man då att beväpna sig så kan det vara värt att föreställa sig, så grafiskt som möjligt, hur det skulle kännas att upprepade gånger sticka in en kniv i en annan människas kropp eller att svinga ett trubbigt föremål mot någons huvud tills denna flyr eller ramlar ihop. Jag tänker att majoriteten nog känner obehag och avsmak inför det, betänk då hur mycket värre de känslorna skulle bli om man faktiskt behövde göra det på riktigt. Är det värt det i fysiskt och psykiskt lidande för att skydda egendom?
 
En hund missar vare sig att det kommer in nagon i huset eller att nagon gar forbi utanfor fonstret. Hunden VET att personen ar dar .... men bryr sig inte (inte tranad eller daligt tranad) och har inte en "vaktande personlighet".

Att hunden larmar nar nagon gar pa vagen betyder inte att den vaktar, det betyder att nar den ar vaken "talar den om" nar nagon gar pa vagen. Ofta for att agaren da skriker att den ska vara tyst och hunden upplever att "vi gor det har tillsammans" och insisterar pa att larma varje gang nagon gar pa vagen.

INGEN hundnos missar att det kommer in en ny lukt. Om hunden vaktar gar den pa ljud, lukt, vibrationer i golv, forandring i lufttryck nar en dorr oppnas och hunden VET att nagot inte ar som vanligt och (de flesta) ger skall om de vaktar ... medan andra ar tystlatna vaktare.

Min Malle vaknar varje gang jag vaknar och min andning forandras pa natten. Han hor min bil langt innan jag ens kommer in pa gatan, tre villor bort. Nar en bil han inte kanner kor upp for att vanda pa var uppfart sager han till, liksom nar nagon han inte kanner kommer. (Han gillar sa valdigt fa utom oss att han inte bryr sig nar nagon han kanner kommer.)

Miss Mandy stod vid dorren och reste ragg med ett morr nar nagon kom for nara nar vi bodde pa farmen. Nar personen tog ett steg tillbaka fran dorren la sig raggen och svansen gav ett lojt langsamt godkannande.

Jag har inte tranat mina hundar att vakta och Tate skulle inte bry sig om en frammande gick forbi fonstret pa grusgangen ... for det har jag godkannt och sagt at honom att vara tyst. Miss Mandy hade absolut inte brytt sig om nagon gick upp till stallet pa farmen, for det hade hant innan och jag sagt till henne att vara tyst.
Du får berätta det där för våra vakthundar, ligger dom och snarkar så kan jag komma rätt långt i huset innan dom märker mig. 99 gånger av 100 står dom PÅ dörren när jag kommer och är såååå glada. Är dom vakna så skäller dom ut katten som bor här i huset.
 
Man kan också .... rigga en fälla.
För många många år sedan utsattes jag för en våldtäkt hemma i min lägenhet, personen var försöksutskriven från rättspsyk (och hade jag haft Beauceronen då hade det aldrig kunnat hända).

Efteråt var jag fruktansvärt rädd. Helt ologiskt, helt obegripligt rädd för ALLA män - även mina manliga helt ofarliga underbara vänner. Jag såg ALLA som möjliga, och rentav troliga, våldtäktsmän. Att sova ensam om natten var omöjligt.

Så - jag riggade en slags fälla. Jag bodde på andra våningen och min ingång var på markplan med en lååång trappa, säkert 20 steg, från hallen upp till resten av lägenheten. Jag tog en stor plasthink och fyllde den med tomma glasburkar. Knöt fast ett långt snöre i hinkens handtag och fäste snöret i ytterdörrens handtag. Den som öppnade dörren oinbjuden om natten skulle få fyrtio glasburkar kraschande nerför trappan och över sig.

Jag kände mig lugn. Min fälla var perfekt och jag kunde sova. Varje morgon lossade jag snöret innan jag öppnade dörren för att ta in morgontidningen. Några veckor gick. Tills jag en morgon glömde bort att lossa snöret... Jag fick kasta mig in under hatthyllan medan glasburkarna störtade nerför trappan med en öronbedövande krasch. Grannarna på flera lägenheters avstånd lär ha väckts av oljudet. Jag fick sopa glassplitter i flera dagar. Och riggade inte fällan igen.

Idag kan jag skratta lite åt det hela. Även om orsaken fortfarande är en mörk plats i mitt inre.

(Och revolvern vi hade i USA var en 38 Special, inget annat...)
 
Du får berätta det där för våra vakthundar, ligger dom och snarkar så kan jag komma rätt långt i huset innan dom märker mig. 99 gånger av 100 står dom PÅ dörren när jag kommer och är såååå glada. Är dom vakna så skäller dom ut katten som bor här i huset.

MEN ... da undrar jag om dina hundar ar tranade vakthundar ... eller om du bara anser att de ska vakta for att de for det mesta ar alerta och marker saker?
 
MEN ... da undrar jag om dina hundar ar tranade vakthundar ... eller om du bara anser att de ska vakta for att de for det mesta ar alerta och marker saker?
Nej, dom är inte tränade. Men dom vaktar - när dom inte sover tungt :-)

Finns det vakthundar som jobbar 24/7?
 
Nej, dom är inte tränade. Men dom vaktar - när dom inte sover tungt :-)

Finns det vakthundar som jobbar 24/7?

Min Malle ar inte heller tranad. Han ar dock en mycket osaker individ och anser att jag ar hans trygghet i livet sa han haller ogonen pa mig 24/7. Forandras min andning pa natten vaknar han, lyfter pa huvudet och kollar laget. Alltid. Kommer nagon och gar pa trotoaren utanfor huset nar jag sover vaknar han och lyfter pa huvudet tills den personen har gatt forbi. Ar jag inte hemma eller vaken sover han lungt sa vida inte nagon kor in pa var uppfart eller gar upp pa var uppfart, da vaknar han och sager till.

Miss Mandy sov gott nar bilar korde pa vagen forbi farmen, eller nar nagon stannade och tittade. Men nar sonen kom studsade hon upp fran (vad jag trodde var) djup somn och stod gnallande vid dorren innan han oppnat grinden in till garden. Sonen kom mycket oregelbundet sa hon gick helt pa ljudet av bilen.

For hunden ar det inte ett jobb ... det ar ett personlighets drag. Jag vet ocksa en som hade 4 rottweilers pa undervaningen i huset nar en tjuv brot sig in genom ett fonster i samma rum som atminsten en av dem ... taxen pa overvaningen larmade och vackte alla. 🙄
 
Ja, det var hemskt - men idag kan jag se på min Fälla med ett litet skratt!
Tycker ändå att det någonstans är mer konstruktivt än att ha nån kniv i sängen. Och det viktiga är att må bra, kunna sova utan att sedan vakna för minsta ljud. Sen flera år senare kan man ju se tillbaka och tycka man var mer eller mindre knäpp kanske (eller förnuftig beroende på hur man ser på det).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 175
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 920
Senast: skiesabove
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp