bajsar vid hösilagebalen

sarawi

Trådstartare
Jag har en lösdrift och ute i hagen står en hösilagebal med slow feedingnät i en trälåda. Det blev väldigt lerigt runt balen förra året så vi la ut halm runtom vilket löste problemet väldigt bra.
Men i år så är det en helt ny flock och de bajsar jättemycket precis runt lådan där de står och äter. De är fyra ponnysar och det blir till att mocka mellan fem och sju kärror per dag... Det tar kål på oss!!

Hur har ni andra gjort runt lådan? Har ni annat underlag? Känns ju väldigt ohygieniskt att de bajsar där de äter... :-(
 
Känns rätt normalt att de bajsar där, de står ju antagligen vid foderlådan många timmar varje dygn och vad jag vet går inte hästarna iväg och går på toaletten direkt. Våra gör likadant. Vi mockar och ser glada ut.
 
Det känns som att det kanske skulle vara lättare för er att mocka om ni lade grus runt höplatsen istället? Det bästa är väl att dränera och grusa upp men det kanske är svårt att göra såhär års?
 
Jag har hårdgjort ytan runt om och mockar en rejäl kärra per dag ( 6 hästar). Mina har rejäla hagar, men gillar att hänga i baren -speciellt vid dåligt väder!
 
Ponnyerna utfodras på hårpackat grus och skogsmark (blir sällan lerig), just nu är det ju packad snö... Mockar "toaletterna" varje dag och får ihop en stor kärra till nio A/B-ponnyer. 5-7 kärror låter som att du drar med mycket halm/lera? :confused:

Dom skiter mest där utfodringen sker och självklart även en hel del i ligghallen. Dom är bekväma helt enkelt.
 
Våra hästar i flocken är väldigt olika, två av dem går i väg och bajsar och de två andra går iväg och bajsar 50% av gångerna. Det är ganska lättmockat runt höhäcken och de är ju smidigt, men nu i vinter har min lilla skit lärt sig att de är ju smidigt att vända upp röven mot höhäcken och bajsa i den..... Logiskt? nej inte alls, bara mocka och se glad ut ;) blir extra glad de gånger då han väljer att gå i väg och bajsa ist x)
 
Vi har turen att ha sandmark som av naturen dränerar bra, på det är det lagt grovt grus och finare grus så det är hårt och blir inte lerigt. Men skiter gör dom ändå ;) Det är bara att mocka och se glad ut.
Men dränera ur och grusa upp så blir det nog mindre besvärligt.
 
Våra hästar i flocken är väldigt olika, två av dem går i väg och bajsar och de två andra går iväg och bajsar 50% av gångerna. Det är ganska lättmockat runt höhäcken och de är ju smidigt, men nu i vinter har min lilla skit lärt sig att de är ju smidigt att vända upp röven mot höhäcken och bajsa i den..... Logiskt? nej inte alls, bara mocka och se glad ut ;) blir extra glad de gånger då han väljer att gå i väg och bajsa ist x)
Haha! Ja det har ju oxå hänt några gånger.. Konstigt att de vill bajsa i maten, borde gå emot naturen tycker man.. Men icke :-)
 
Ponnyerna utfodras på hårpackat grus och skogsmark (blir sällan lerig), just nu är det ju packad snö... Mockar "toaletterna" varje dag och får ihop en stor kärra till nio A/B-ponnyer. 5-7 kärror låter som att du drar med mycket halm/lera? :confused:

Dom skiter mest där utfodringen sker och självklart även en hel del i ligghallen. Dom är bekväma helt enkelt.
Bor ju nere i Skåne och här har marken varit hård sammanlagt en vecka och vi har haft snö sammanlagt tre dagar i vinter... Så det blir rejält lerigt även fast vi har en STOOR hage. För några år sedan flyttade vi runt lådan mellan balarna men har uppförsbacke så det väldigt tungt (utan traktor)

Så nu fick det bli nödlösning med halm. Och ja problemet är ju att vi såklart får med oss mycket halm och lera.
Kanske bättre att hårdföra marken.. Men känner att det blir dyrt?
 
Det känns som att det kanske skulle vara lättare för er att mocka om ni lade grus runt höplatsen istället? Det bästa är väl att dränera och grusa upp men det kanske är svårt att göra såhär års?
Ja det får bli till sommaren.. Har man stenmjöl då eller?
 
Ja om man ändå hade en traktor ;-) då hade jag haft ett lättare liv :-)
Ni kan ju investera i en liten gammal traktor med skopa? Jag lovar att det är värt det! Ligger runt 20.000 i inköp och ni slipper släpa ensilagebalar, skotta skit och allt möjligt annat.. Dessutom är det superkul att köra ;)
 
Har tagit bort matjorden och lagt på ca 10 -15 cm grovt grus 0-18 på ett område av 2 m runt om foderbordet, dvs cirkeln blir ca 6 m.
 

Liknande trådar

Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 837
Senast: Marty
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
3 941
Senast: ylvalill
·
Hästvård Först och främst, jag har varit i kontakt med veterinär och ska återkoppla till denne under morgondagen för att se om och hur vi ska gå...
2
Svar
22
· Visningar
3 277
Senast: EmmaW
·
Foder & Strö Min konvalecent har precis fått flytta ut på stallets lösdrift och han trivs verkligen jättebra. Jag har dock lite funderingar på om det...
2
Svar
22
· Visningar
7 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp