Bukefalos 28 år!

bak/framdelsvändning och skänkelvikning!

Gullan86

Trådstartare
hej!
är ny här på dressyr vet inte om detta skivits om förut men jag tänkte fråga lite endå.

det är så att vi ska tävla dressyr för första gången om 1 vecka;) jag rider islandshäst och det är ett speciellt dresstr program för islandhästar men det kvittar ju det ingår samma saker endå med undantag att tölt ingår.

jag tänkte höra med er hur man exakt vet när hästen går i skänkelvikning, alltså jag ska rida skänkelvikning halvt igenom för båda skänklarna och jag har lärt honom det själv han är relativt bra på det men jag tycker det är svårt att veta när han går exakt rätt ställd och tvärar lagom mycket.

om jag flyttar för vänster skänkel ska han ju vara ställd lite åt vänster man bara så mycket att han inte skjuter ut höger bog? är jag med? och så visar jag vägen med höger tygel och det är alltså yttertygeln som oxå bromsar och korrigerar ställningen, inner tygel leder och vänster skänkel flyttar och driver? och höger skänkel(ytter blir det då va?) driver och begränsar tvärningen.
är jag med och förstår grejen?.

om jag då rider skänkelviktning snett igenom, nån som har en bild på hur mycket man sak tvära kanske och hur mycket framdelen ska gå framför bakdelen?! ska man gå som på 3 spår? eller nej häten ska vara rak i kroppen men halsen ställd och den korsar sina ben?

hm behöver lite expertråd från er
hoppas jag hajat rätt bra endå ni får ta hänsyn till att jag är ny inom detta men hoppas i framtiden rida lite riktig dressyr mot vanliga hästar:D

vet ni förresten några islandhästar som stallt upp på vanliga tävlingar? kan man få varning om man inte ser propitionerlig ut?

hur ser vi ut? sitsen, hur hästen går m.m får ni gärna kommentera.

skritt
13198610.jpg

13198611.jpg

samlad trav
13201148.jpg

ökad trav
13201144.jpg

13201157.jpg

galopp
13201150.jpg


ser jag jättelång ut? ska kanske tilläggas att han är b-ponny ca 126-130 där nånstans jag är 163cm lång:)
jag är dock vuxen (fyller 21 på söndag) och hästen är 7år vad skulle vi kunna tävla för dressyr tävlingar mot vanliga hästar?

rider för en dressyrtränare just nu som utbildar halvblod med hon tror att min häst kommer kunna bli en väldigt fin dressyrhäst:love:han kan samla sig väldigt bra stundtals.

men så skulle jag ju fråga om fram o bakdels vändning.

framdelsvändning, att man vänder bakdelen runt framdelen va?
eller är det tvärom jag har riktigt svårt för att hålla skillnaden men vet ju skillnaden egentligen.

iaf, vi kan det när man framdelen står still och bakdelen vänder runt.
det har jag med lärt han själv. ska bara se om jag hajat det rätt, kommentera vad jag säger fel annars.

om jag ska vända för höger skänkel.
höger skänkel trycker och regerar hur många steg hästen skall ta, vänster skänkel håller emot och bromsar upp, ramlar in hästen.
höger hand ställer hästen lite åt höger, vänster hand håller emot och bromsar ifall hästen vill gå framåt.

rätt eller fel?.

det vi ej kan är det andra...är det bakdelsvändning det heter när framdelen ska vända runt bakdelen haha jag blir totalt förvirrad när jag börjar tänka.

men det kan vi inte...hur ska jag lära honom det och vilka hjälper använder jag?

vore jättekul med svar! tack på förhand
 
Senast ändrad:
Sv: bak/framdelsvändning och skänkelvikning!

Jag har sett en liten islandshäst som är ute och tävlar LB-klasser i alla fall och brukar vara placerad mot stora hästar:D
 
Sv: bak/framdelsvändning och skänkelvikning!

oj va roligt ser de fina ut då?.

nån mer som vill svara?
 
Sv: bak/framdelsvändning och skänkelvikning!

jaa de va dom:D
det e ju bara kul att man vågar sig ut tycker jag!
jag red islandshäst förut rätt mkt, men sen ville ja satsa på dressyr så då köpte ja en ponny istället.
 
Sv: bak/framdelsvändning och skänkelvikning!

Du får inte som vuxen ryttare tävla en B- ponny på vanlig dressyrtävling, om inte detta har ändrats sedan den tiden jag var ute och tävlat.
 
Sv: bak/framdelsvändning och skänkelvikning!

får jag tävla en b-ponny mot stora hästar då?
 
Sv: bak/framdelsvändning och skänkelvikning!

nån mer som vill svara på de frågor jag hade i första inlägget...behöver lite hjälp med det
 
Sv: bak/framdelsvändning och skänkelvikning!

Japp, i framdelsvändning trampar bakbenen runt, bakdelsvänding är det frambenen som går runt. Man kan säga att man med bak och fram syftar på vilket benpar som trampar på SAMMA punkt (och alltså inte går runt...). :d

Ursäkta att det är så dåligt beskrivet och med... ja lite speciell terminologi. :angel: :banana:
 
Sv: bak/framdelsvändning och skänkelvikning!

nej det var jättebra beskrivet förstår mycket bättre nu, kan du beskriva hur jag skall lära/rida bakdelsvändning då? jag försöker tänka, "vända runt bakdelen" i bakdelsvädning då, då kommer man ju ihåg lättare...rättså rörigt annars.

kan du förklara något av det andra med? om jag tänker rätt.
 
Sv: bak/framdelsvändning och skänkelvikning!

bakdelsvändning=vändning kring bakdelen.
du kan i princip tänka att du gör en mkt liten volt.
bakbenen skall hela tiden trampa och får alltså inte stå still och snurras runt. ställd i rörelserikningen.
tänk att du ska snegla mot inner bak och så har du hästen ställd, sen så vänder du med hjälp av ytter skänkeln och ytterhanden. inner handen kan du tänka att du höjer lite, det brukar ge lagom ställning. innerskänkel driver du med.

skänkelvikning= vika undan skänkeln.
det du beskrev var bra.
lättast att se och avgöra lagom tvärning är att rida mot en spegel eller någon person. bli filmad kanske?

du kan tävla din isis mot hästar, skaffa häst licens.
du ser inte så särsklit lång ut faktiskt.
däremot ser formen lång och låg ut, kanske lagom för en lc eller lb.

framdelsvändning=vändning kring framdelen.
en rörelse jag själv aldrig använder mig av och rörelsen finns inte med något dressyr program alls.

alla dressyr program finns på www.stallbacken.com
där finns även mkt regler.
för att ha god koll på regler köper du TR(tävlingsreglemente) finns på www.ridsport.se
 
Sv: bak/framdelsvändning och skänkelvikning!

Japp, det får du :) har dock för mig att pållen måste vara registrerad som storhäst då.

Roligt att se ett lite udda dressyrpar!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 672
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 413
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 745
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 445
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp