Baka/fika för diabetiker?

Bukefalos 30 år!

skiesabove

Trådstartare
Min mormor (80+) har fått diabetes, och det blir en rejäl kulturkrock i hennes och morfars vanor så att säga. Fika är en väldigt viktig del av kulturen för dom. Morfar försöker truga på henne glass 🙄.

Så jag vill hjälpa henne att baka/fixa sånt hon kan ha hemma som fungerar bra som fikasubstitut.

Personligen äter jag nästan aldrig något med tillsatt socker i perioder, och just nu är en sån period igen. Men för egen del kan ju mitt snacks vara typ en skalad morot eller lite salta nötter, och det är lite för långt från "riktigt fika" för att hjälpa mormor.

Hur ska jag hjälpa henne? Hennes läkare har sagt att frukt och bär är ok. Skulle dadelbaserade bakverk vara ok tror ni? Fikon? Smördegsbakelse med bär och vispad grädde?

Vilka är era bästa tips på diabetsfika som kan funkar för äldre?

Min mormor (80+) har fått diabetes, och det blir en rejäl kulturkrock i hennes och morfars vanor så att säga. Fika är en väldigt viktig del av kulturen för dom. Morfar försöker truga på henne glass 🙄.

Så jag vill hjälpa henne att baka/fixa sånt hon kan ha hemma som fungerar bra som fikasubstitut.

Personligen äter jag nästan aldrig något med tillsatt socker i perioder, och just nu är en sån period igen. Men för egen del kan ju mitt snacks vara typ en skalad morot eller lite salta nötter, och det är lite för långt från "riktigt fika" för att hjälpa mormor.

Hur ska jag hjälpa henne? Hennes läkare har sagt att frukt och bär är ok. Skulle dadelbaserade bakverk vara ok tror ni? Fikon? Smördegsbakelse med bär och vispad grädde?

LCHF jobbkamraterna lyckades uppbringa en hel uppsjö av onyttiga bakverk utan socker. (hade säkert lite stevia eller ngt i dock) Kolla kanske med sådana recept? (inte för viktnedgång om man mot all förmodan skulle vilja det, utan just för bristen på socker.)

De hade ngn cheescake som var hyggligt ätbar tex, helt utan socker.

Här är ngra idéer från mig. Men behöver ju kollas med ngn diabetikerexpert antar jag?

Saffranspannkaka med färska bär och grädde? kanske? Det är typ inget socker alls i mina recept för saffranspannkaka, 1 msk för hela satsen. (obs använd ej färdig risgrynsgröt, det är socker i såvitt jag förstått.)

Den är ju super att hacka upp i småbitar och styckfrysa in.

Finns en variant från Åland? också som är liknande men har kardemumma o mannagryn istället som omväxling :) (den blir lite platt så kanske kan man göra gotländsk saffranspannkaka med kardemumma istället?)

Vanliga släta bullar, dvs kanelbulledeg, kardemumma och sådant men utan att snurra med socker i är det ganska lite socker i om man kollar 70-80-talsrecept. Högst någon dl och det går ju att minska till nära noll och fortfarande få en god bulle. Kanske med saffran i. Det sägs att gotlänningar gärna delade och hade smör på oavsett :)

Jag har ett gammalt recept som jag inte hittar längre, men någon har säkert sett ngt liknande. Små små mördegskringlor med smör och grädde bara, inget socker alls i degen. Innan man lägger i ugn strör man lite lite socker ovanpå. Jättegoda!

Senast ändrad:
LCHF jobbkamraterna lyckades uppbringa en hel uppsjö av onyttiga bakverk utan socker. (hade säkert lite stevia eller ngt i dock) Kolla kanske med sådana recept? (inte för viktnedgång om man mot all förmodan skulle vilja det, utan just för bristen på socker.)

De hade ngn cheescake som var hyggligt ätbar tex, helt utan socker.

Här är ngra idéer från mig. Men behöver ju kollas med ngn diabetikerexpert antar jag?

Saffranspannkaka med färska bär och grädde? kanske? Det är typ inget socker alls i mina recept för saffranspannkaka, 1 msk för hela satsen. (obs använd ej färdig risgrynsgröt, det är socker i såvitt jag förstått.)

Den är ju super att hacka upp i småbitar och styckfrysa in.

Finns en variant från Åland? också som är liknande men har kardemumma o mannagryn istället som omväxling :) (den blir lite platt så kanske kan man göra gotländsk saffranspannkaka med kardemumma istället?)

Vanliga släta bullar, dvs kanelbulledeg, kardemumma och sådant men utan att snurra med socker i är det ganska lite socker i om man kollar 70-80-talsrecept. Högst någon dl och det går ju att minska till nära noll och fortfarande få en god bulle. Kanske med saffran i. Det sägs att gotlänningar gärna delade och hade smör på oavsett :)

Jag har ett gammalt recept som jag inte hittar längre, men någon har säkert sett ngt liknande. Små små mördegskringlor med smör och grädde bara, inget socker alls i degen. Innan man lägger i ugn strör man lite lite socker ovanpå. Jättegoda!
Ah hittade recept på glaskringlor.

https://hemkarahanna.blogspot.com/2011/11/glaskringlor.html

Tänker att man inte -vänder i rejält med socker, utan strör enstaka flingor på, kanske.

Mina var utan jäst men samma princip.

Dadlar ligger nog för högt i socker för att vara bra för diabetiker. Hon kan ju baka som vanligt men ersätta sockret med sockerersättning (men det funkar inte om man ska vispa tex ägg och socker pösigt då får man dela upp vitor och gulor i stället och vispa vitorna för sig utan sockerersättning). En smörgås i stället för att äta fika bröd och helt enkelt minska mängden till tex 1 kaka om dagen. Om du googla baka för diabetiker kommer det upp massor av recept och sidor.

I den åldern skulle jag baka som vanligt men göra mindre bakverk (eller bara ta en bit av bullen).
Det är stor skillnad på en typ 1 diabetiker, och också på en ung typ 2. Är man 80+ kommer ev skador av diabetesen dyka upp efter att man redan vandrat vidare så försöka leva nyttigt men ta inte bort guldkanterna på livet

Färsk frukt funkar bra. Dadlar och fikon är rejält söta.Och är ju inte att räkna som färsk.

Färsk frukt funkar bra. Dadlar och fikon är rejält söta.Och är ju inte att räkna som färsk.

Är det fruktos/glukos proportionerna som spelar roll?

Och gällande fikabröd, skapar inte stärkelse också problem för diabetiker? Det omvandlas ju till glukos.

Och gällande fikabröd, skapar inte stärkelse också problem för diabetiker? Det omvandlas ju till glukos.
Mycket handlar om hur lång tid det tar för kolhydraterna att komma ut i blodet.

Vi diabetiker pratar om långsamma kolhydrater. Grovt bröd t.ex. har långsammare kolhydrater än vitt bröd.
Motsatt är druvsocker som knappt behöver omvandlas alls utan går rakt ut i blodet. (därför har många typ 1-diabetiker druvsocker nånstans i en ficka :) )

Allt är inte enkelt. Hel potatis går bra att äta men potatismos går mycket snabbare ut i blodet.

Mycket handlar om hur lång tid det tar för kolhydraterna att komma ut i blodet.

Vi diabetiker pratar om långsamma kolhydrater. Grovt bröd t.ex. har långsammare kolhydrater än vitt bröd.
Motsatt är druvsocker som knappt behöver omvandlas alls utan går rakt ut i blodet. (därför har många typ 1-diabetiker druvsocker nånstans i en ficka :) )

Allt är inte enkelt. Hel potatis går bra att äta men potatismos går mycket snabbare ut i blodet.

Vad knepigt 😅.

Vad äter du till fika?

Vad knepigt 😅.

Vad äter du till fika?
Jag äter extremt sällan "fikabröd"
Knäckemacka, en frukt - det är väl mest det. Ibland en bulle om jag blir bjuden. Köper eller bakar inget sött själv.

Egentligen är det väl mest att hålla koll på "snabba kolhydater" och parera extra med insulin.
Men typ-2 tar sällan insulin så då blir det kneptigare.

(dumt att det heter lika när det är två olika sjukdomar - även om, kostråden är likartade)

Det handlar inte ”bara” om socker utan om kolhydrater och vitt vetemjöl gör att blodsockret sticker iväg lika mycket som socker. Mycket fett i maten gör att magsäcken tömmer sig långsammare och blodsockerkurvan kommer att se annorlunda ut. Undvik att dricka kolhydrater såsom läsk, mjölk och juice.

Jag brukar säga till mina patienter att det är helt ok att fuska med riktigt fika om man gör det någon gång ibland och inte varje dag. Sannolikt om hon är 80+ och precis fått diagnosen så kommer hon få tablettbehandling och äter hon bra och försöker få till mycket grönsaker och minska snabba kolhydrater i vardagen så är det helt ok att äta en kanelbulle/prinsesstårta/glass eller vad hon önskar vid enstaka tillfällen.

Sen är det också en fråga hur hennes långtidssocker ser ut, är det ordentligt högt som tecken på att hon har gått med det en längre tid så får man hålla mera koll på hur det utvecklas framöver och om hon redan har fått skador på blodkärlen. Har hon tagit prover varje år och nu halkat över gränsen så kommer hon inte hinna få några större skador av sin sjukdom.

Det handlar inte ”bara” om socker utan om kolhydrater och vitt vetemjöl gör att blodsockret sticker iväg lika mycket som socker. Mycket fett i maten gör att magsäcken tömmer sig långsammare och blodsockerkurvan kommer att se annorlunda ut. Undvik att dricka kolhydrater såsom läsk, mjölk och juice.

Jag brukar säga till mina patienter att det är helt ok att fuska med riktigt fika om man gör det någon gång ibland och inte varje dag. Sannolikt om hon är 80+ och precis fått diagnosen så kommer hon få tablettbehandling och äter hon bra och försöker få till mycket grönsaker och minska snabba kolhydrater i vardagen så är det helt ok att äta en kanelbulle/prinsesstårta/glass eller vad hon önskar vid enstaka tillfällen.

Sen är det också en fråga hur hennes långtidssocker ser ut, är det ordentligt högt som tecken på att hon har gått med det en längre tid så får man hålla mera koll på hur det utvecklas framöver och om hon redan har fått skador på blodkärlen. Har hon tagit prover varje år och nu halkat över gränsen så kommer hon inte hinna få några större skador av sin sjukdom.

Ja hon får tabletter och ska ha möte med dietist snart :).

Grejen är den att hon vill ha andra alternativ än vitt socker och vitt mjöl till fikat, morfar är en riktig gottegris med starka åsikter, så det är lättare att säga blankt nej än att säga ibland.

Ja hon får tabletter och ska ha möte med dietist snart :).

Grejen är den att hon vill ha andra alternativ än vitt socker och vitt mjöl till fikat, morfar är en riktig gottegris med starka åsikter, så det är lättare att säga blankt nej än att säga ibland.

Det beror på vad man lägger i benämningen fika. Fungerar en grov fralla eller knäckebröd med pålägg?

Om det ska vara något bakat så försök att hitta recept där du kan byta ut socker till sötningsmedel i valfri variant och där man kan använda mandelmjöl istället för annat mjöl. Smulpaj borde fungera bra, havregrynen kommer att innehålla kolhydrater men det blir iaf betydligt mindre. T ex de här fast med sötningsmedel
https://www.arla.se/recept/glutenfri-rabarberpaj/

https://www.arla.se/recept/glutenfri-appelpaj/

MItt bästa tips är Bakasockerfritt.se

Det finns mängder av bra (och goda) recept där.
Det går förmodligen att hitta varianter på den typ av fika de brukar ha. Finns både "vanliga" recept med sötningsmedel och rena LCHF eller Paleo.

MIn bästa goto fika är annars smulpaj (smul går att göra utan sötning alt. med liten mängd sukrin). Fruktsallad eller bara jordgubbar blir det ofta på sommaren. Grädde eller creme fraiche till.

Och skulle det vara så (HbA1c rejält högt, dvs över 70) och ha pågått länge så kan det ju till och med vara olämpligt att sänka det fort och mycket. I allmänhet är det ju förändringen (sänkningen) av HbA1c som genererar skadorna på de små blodkärlen och i den åldern är oftast vinsterna av sänkningen inte lika stora som riskerna.

Håller med @tanten också om att typ-1 och typ-2 diabetes verkligen borde ha olika namn. Det är livsfarligt missköta en typ-1 diabetes så det blir lite skräckpropaganda för oss (som inte kan välja bort att fullt ut behandla vår diabetes) som spiller över på typ-2.
Och typ-2 kan vara av så olika varianter, en tidig typ-2 måste behandlas kraftfullt och ”livsförändrande” medan en äldre person (80+) är det mer en naturlig del av åldrandet att insulinkänslighet minskar för.
Sjukvården brukar vara rätt bra på att dela upp denna sjukdom på olika nivåer av hur allvarligt det är och hur mycket man ska förändra men broschyrer och internet har inte lika lätt i att passa rätt person i rätt situation av sjukdomen.

Så en 80-årig nydebuterad typ-2 diabetiker tror jag man ska säga ska leva så hälsosamt som möjligt. Bra mat, lite socker och snabba kolhydrater, försöka röra på sig och må bra. Och är att baka och fika viktigt för en så försöka dra ned på mängden. Men såklart ska man fortsätta baka och fika det som är viktigt, är det ett släktrecept på en kaka eller bulle som är viktigt så byt inte ut det receptet men ta en mindre bit av bullen och ät bra mat innan fikat.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka