Kalljästa kanelbullar

glittra

Trådstartare
Jag bakade kalljästa baguetter i helgen och det var ju hur smidigt som helst :love:

Nu skulle jag vilja baka kalljästa kanelbullar/vetebröd. Har googlat, men för en gångs skull känns det som om google sviker mig.

Jag vill baka bullar med vanlig jäst, EJ surdeg. De flesta verkar eniga om att jästmängden ska minskas till ungefär halv ordinarie mängd.
Kan jag jäsa degen i bunke? Någonstans läste jag att man bakar ut bullarna direkt och jäser på plåt, men det känns ju lättare att göra tvärt om.
Ska bullarna gräddas likadant som vanligt eller blir det längre/kortare gräddningstid?

Något annat att tänka på?
 
Sv: Kalljästa kanelbullar

bumpar tråden lite och hoppas någon bukare vet. :cool:
nygräddade kanelbullar tidigt på morgonen är inte fy skam:love:
 
Sv: Kalljästa kanelbullar

Eler hur?!

Jag fattar inte att jag inte provat kalljäst bröd innan. Nybakta baguetter till söndagsfrukosten... Jag älskar kanelbullar, men det känns ofta lite tungt att dra igång ett bak eftersom det tar nästan 2 timmar innan allt är klart. Perfekt om degen kan jäsa medan jag ligger och sover.
 
Sv: Kalljästa kanelbullar

Kan du inte dela med dig av receptet på de kalljästa baguetterna! jag blev också sugen...:d
 
Sv: Kalljästa kanelbullar

När jag har bakat kalljästa bullar så har jag gjort degen och sen bakat ut den och gjort iordning bullarna med smet och sen jäst dom. Tycker att det är väldigt smidigt :)
 
Sv: Kalljästa kanelbullar

Hur gör du degen då? Som vanlig vetebrödsdeg? Hur länge jäser du bullarna?
 
Sv: Kalljästa kanelbullar

Det går att göra på vanlig jäst och jag använder samma mängd jäst som vanligt. Jag bakar allid kalljästa frallor till lördagsmorgonen :d och jag gör degen som vanligt och låter den jäsa i ca 30 min i rumstemp och bakar sedan ut själva bullarna och sedan lägger jag bara in dem i kylskåpet och låter dem jäsa där i ca 10 timmar.

Om man gör som jag gör och bakar ut degen innan jäsningen i kylskåpet så blir bullarna mer fluffiga pga att jag inte tar sönder luften som bildas när de får jäsa så länge.
 
Sv: Kalljästa kanelbullar

Googla på rimbobullar så hittar du nog bra recept för hur man ska göra ;)
 
Sv: Kalljästa kanelbullar

Oj, nu var det så länge sen så jag kommer inte ihåg receptet men jag kan kolla upp det om du vill ha det?

Sen har jag inte jäst dom i kylskåp utan haft dom framme ca 2 timmar tror jag, som sagt det var länge sen jag bakade dom...

Säg till om ni vill ha receptet för då kan jag ta fram det. :)

Mumsiga blir bullarna i alla fall :d
 
Sv: Kalljästa kanelbullar

Kan du inte dela med dig av receptet på de kalljästa baguetterna! jag blev också sugen...:d

Självkart. Jag hade lite problem med att hitta tidningen med receptet, men här kommer det:

Bergisbaguetter (Allt om Mat festspecial), 3 baguetter
50 g jäst
2 dl mjölk
3 dl vatten
1 msk strösocker
2 msk solrosolja
2 tsk salt
3 dl durumvete + 1/2 dl till utbakning
8 1/2 dl vetemjöl
1 ägg till pensling
1/2 dl blå eller vita vallmofrön

Smula jästen och rör ut i lite av mjölken. Tillsätt alla ingredienser. Arbeta degen c 5-10 minuter. Lägg degen i en stor bunke och täck med plastfolie. Ställ i kylskåp över natten. På morgonen bakar man ut 3 baguetter. Lägg på plåt med bakplåtspapper och jäs 45-60 min. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bröden med ägg, strö över vallmofrön och skåra bröden med vass kniv. Sätt in bröden mitt i ugnen och sänk till 200 grader. Grädda ca 20 min. Låt svalna på galler.
 
Sv: Kalljästa kanelbullar

Tack för alla tips om kalljästa kanelbullar, ska testa i helgen.
 
Sv: Kalljästa kanelbullar

Tack för receptet, det ska bli mitt nästa brödförsök (förhoppningsvis mer lyckat än de föregående försöken...:D)
 
Sv: Kalljästa kanelbullar

Jag tänkte sätta en deg ikväll och baka ut imorgon. Troligtvis bakar jag ut frallor istället för baguetter. Känns så lyxigt med nybakat bröd till helgfrukosten.
 
Sv: Kalljästa kanelbullar

Det är min far som har receptet egentligen men jag ska tvinga honom att ge mig det :D
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 305
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 183
Senast: Rugge
·
Äldre Jag vill ha era bästa (gärna enkla) recept på glutenfria frallor! Går säkert att googla sig till, men vill ha ett recept som verkligen...
Svar
5
· Visningar
1 052
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp