Baka matbröd - enklare än du tror!

Mitt bröd jag bakade i stekpanna och stoppade i frysen när det svalnat är torrt när det kommer ur frysen och har tinat. Jättetrist. :( Det är därför jag slutade baka bröd en gång i tiden, de blev så väldigt torra jämfört med köpebröd.

Har ni några tips på hur man inte får dem torra? Jag vet att morötter i kan göra dem saftigare men det har jag också testat och förutom god smak så har det inte hjälpt tillräckligt ändå.
 
Mitt bröd jag bakade i stekpanna och stoppade i frysen när det svalnat är torrt när det kommer ur frysen och har tinat. Jättetrist. :( Det är därför jag slutade baka bröd en gång i tiden, de blev så väldigt torra jämfört med köpebröd.

Har ni några tips på hur man inte får dem torra? Jag vet att morötter i kan göra dem saftigare men det har jag också testat och förutom god smak så har det inte hjälpt tillräckligt ändå.
Har du mycket mjöl i degen så de blir torra därför?

Jag stoppar alltid mina bröd i frysen utan att de blir torra, men försöker ha så blöt deg som det går typ.
 
Mitt bröd jag bakade i stekpanna och stoppade i frysen när det svalnat är torrt när det kommer ur frysen och har tinat. Jättetrist. :( Det är därför jag slutade baka bröd en gång i tiden, de blev så väldigt torra jämfört med köpebröd.

Har ni några tips på hur man inte får dem torra? Jag vet att morötter i kan göra dem saftigare men det har jag också testat och förutom god smak så har det inte hjälpt tillräckligt ändå.
Tips är att inte låta de ligga framme för länge och tina, om de ligger öppet vill säga. Eller stoppa de i en ny påse för tining så mindre vatten kan rymma (avdunsta) från brödet. :)
 
Tips är att inte låta de ligga framme för länge och tina, om de ligger öppet vill säga. Eller stoppa de i en ny påse för tining så mindre vatten kan rymma (avdunsta) från brödet. :)
De ligger i påsen från frysen alternativt en annan påse, direkt när jag tar ut det från frysen.
 
Håller med @parellikusken om att ta mindre mjöl. Och se till att du har fryspåsar och inte plastpåsar! Dessutom kan det skilja sig lite mellan olika recept, så ge inte upp! Testa exempelvis tekakor och sirapslimpa som du skivar upp innan du fryser in.
Jag har fryspåsar men tycker inte riktigt de är bra, samlas "is" i mat jag fryser i dem, det borde inte göra det i fryspåsar. Men så går det väl om man köper billiga kanske...

Jag har inte testat tekakor ännu, har frysen full av matlådor osv så svårt att få plats, men tänkte testa när detta brödet är uppätet.
(alla lägenheter borde åtminstone ha en hellång frys :D )
 
Det kan vara så att du har mycket luft kvar i påsen och att det är därför det bildas is. Om man har ont om plats i frysen är det bäst att baka limpor eftersom de kan stuvas in bra i frysen. Om du bakar ett rostbröd så kan du ta skivor direkt från frysen och stoppa direkt i brödrosten. Det är jättegott med solrosfrön i och du kan även ha i havregryn för mer fibrer.
 
Idag blev det både sirapslimpa och müslibröd till frukost. 😋

IMG_2652.jpeg
 
Min sambo har börjat baka så att vi alltid har egetbakat bröd i frysen. Det är verkligen jättegott och nu experimenterar vi med olika frön i bröden. Mest förundras jag över hur enkelt det är. Han knådar noll. Det tar nog absolut max 10 min att göra degen, sedan stå över natten, och sedan bara dela upp degen i lagom stora bitar. Och igen, det är SÅ gott!

Men en sak jag skulle vilja få till, nämligen mer skorpa. Jag älskar knapriga bröd och där lämnar dessa lite att önska än så länge. Vet ni hur man får till sånt?
 
Min sambo har börjat baka så att vi alltid har egetbakat bröd i frysen. Det är verkligen jättegott och nu experimenterar vi med olika frön i bröden. Mest förundras jag över hur enkelt det är. Han knådar noll. Det tar nog absolut max 10 min att göra degen, sedan stå över natten, och sedan bara dela upp degen i lagom stora bitar. Och igen, det är SÅ gott!

Men en sak jag skulle vilja få till, nämligen mer skorpa. Jag älskar knapriga bröd och där lämnar dessa lite att önska än så länge. Vet ni hur man får till sånt?
Skorpa fås genom hög värme och ånga i början. Så ställ in en plåt/form med lite vatten i botten 5 minuter innan bröden skjutsas in i ugnen!

Alternativt pensla med vatten ovanpå innan de åker in, men det blir inte riktigt lika bra.

Sen är bakstenar en bra investering för undersidans skorpa.
 
Min sambo har börjat baka så att vi alltid har egetbakat bröd i frysen. Det är verkligen jättegott och nu experimenterar vi med olika frön i bröden. Mest förundras jag över hur enkelt det är. Han knådar noll. Det tar nog absolut max 10 min att göra degen, sedan stå över natten, och sedan bara dela upp degen i lagom stora bitar. Och igen, det är SÅ gott!

Men en sak jag skulle vilja få till, nämligen mer skorpa. Jag älskar knapriga bröd och där lämnar dessa lite att önska än så länge. Vet ni hur man får till sånt?


Vad har ni för degspad? Vatten ger hårdare skorpa och mjölk mjukare skorpa. Det går att byta ut vätskan i alla recept. Sen är @sjoberga s tips också bra.
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 173
Senast: Rugge
·
Äldre Jag vill ha era bästa (gärna enkla) recept på glutenfria frallor! Går säkert att googla sig till, men vill ha ett recept som verkligen...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: pepp
·
Fritid Jag bakade kalljästa baguetter i helgen och det var ju hur smidigt som helst :love: Nu skulle jag vilja baka kalljästa...
Svar
13
· Visningar
2 768
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp