Baka matbröd - enklare än du tror!

Mitt enda tips, som relativ nybörjare och "ekonomi-bagare", är att hitta något man gillar och sen upprepa, upprepa och upprepa. Jag har gjort samma grahamsfrallor* ett tjugotal gånger nu och även om bakningen nog tar längre tid (jag jäser degen trots att receptet är för "snabbjästa" bröd) så går det inte att överskatta energibesparingen av inlärning och automatisering. Frallorna är en del av hushållssysslorna och görs parallellt med annan matlagning, disk och tvätt.

* Två delar grahamsmjöl, en del vetemjöl, vatten, jäst och lite honung. Jäs, forma till platta rundlar (lagom stora för brödrosten), jäs igen. Pensla med valfri vätska och grädda i 200° i 20-25 minuter. Skär upp och frys ner.
 
Här kommer tidigare nämnda muffinsrecept. De går lite åt portionsbröd av typ cornbread, så helt opassande i tråden är de inte. Glutenfria och låglaktos. :up:

Fyllningen är vad jag använder som standard men det går att variera i oändlighet, går det bra att ha på en pizza så går det troligtvis bra i muffinsen med. Jag använder riktigt stora formar så en sats blir 8 stycken och en muffins blir likvärdig en matig macka. Vill man ha mer snackstorlek på dem så tar man såklart mindre formar.

Smet:
2 ägg
1 dl vatten
1 dl laktosfri naturell yoghurt
0,5 dl rapsolja
3 dl majsmjöl
2 dl havremjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Fyllning:
2 msk hackad gräslök
150 g rökt skinka, tärnad
200 g riven ost av lagrad typ (jag brukar ta cheddar eller Västerbotten) + lite extra för garnering

Vispa ihop de våta ingredienserna. Blanda de torra ingredienserna i en skål och rör ihop med de våta tills du har en jämn smet. Rör ner fyllningen. Klicka ner smeten i muffinsformar, toppa med mer riven ost om så önskas. Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 20-25 minuter. Låt svalna på galler. Ät som de är eller ha som tillbehör till någon god maträtt.
 
Åh! Kan du dela ditt recept? Jag har ett bra recept men det är typ bulldeg och jag vill utfodra tonåringarna med bättre saker än så.
Jag använder det här receptet. Mjölk som degspad är viktigt om man vill ha tekakorna sådär finporiga som jag tycker att de ska vara. Sista två gångerna har jag dessutom finrivit morötter och blandat i degen (så finrivet att man knappt ser morotsbitar, som kokosflingor ungefär).
https://www.kajsasblogg.se/recept/tekakor-med-havre/
 
Med en bakmaskin gör man enkelt och smidigt ett bröd i taget. Man lägger helt enkelt alla ingredienserna i degskålen och lägger den i maskinen och väljer vilket program man vill köra. Maskinen blandar, knådar, jäser, knådar lite till, jäser igen och slutligen gräddar brödet och så plockar man ut ett färdigt bröd :)
 
Med en bakmaskin gör man enkelt och smidigt ett bröd i taget. Man lägger helt enkelt alla ingredienserna i degskålen och lägger den i maskinen och väljer vilket program man vill köra. Maskinen blandar, knådar, jäser, knådar lite till, jäser igen och slutligen gräddar brödet och så plockar man ut ett färdigt bröd :)
Bra tips! Jag har en bakmaskin. Den bakar inte brödet så bra, men den har ett degprogram som fixar fantastisk deg på 1,5 timme. Bara att hälla i alla ingredienser och vätskan ska vara kall. Sedan kan man fixa stallet eller vad man vill och komma in och baka ut en perfekt deg och grädda som vanligt i ugnen.
 
Kanske en malplacerad fråga i en tråd om bröd, men är det någon som sitter på några bra glutenfria recept?
Jag fick konstaterad celiaki i början av 2023 och av allt köpt bröd är det bara knäcke som är gott, men inte så gott att det rättfärdigar priset. Jag skulle gärna baka själv, och har gjort många gånger innan jag blev tvungen att lägga om kosten, men utan gluten så krävs helt andra strategier och jag står handfallen.
Detta (mandelmjöl) och detta (med pumpa och mandelmjöl men jag dissar alla kryddor utom salt) kan jag äta och tycker är det rimligaste jag hittat. För mig funkar dock inte de glutenfria mjölmixar jag provat så det kan säkert finnas andra bröd också om det är möjligt.

Det finns också recept på glutenfri surdeg men det har jag knappt provat.

Ett supersimpelt fermenterat glutenfritt bröd (typ som danskt rågbröd i konsistens) går att göra genom att blötlägga bovete över natten, byta vatten och salta. Låta stå i rumstemperatur tills det bubblar rejält (2-7 dagar beroende på hur varmt det är osv). Mixa efter ett dygn. Grovt/fint beroende på hur du vill ha ditt bröd. Fermentera vidare. Baka i bakplåtspappersklädd brödform på låg temp tills bakstickan kommer ur brödet torr.
 
Tack för tips @warg! 👌
IMG_2394.jpeg
 
Vi började baka surdegsbröd under pandemin, men hjälp så gott det blir till typ inga pengar!

Ibland gör vi snygga bröd, men oftast gör vi de enklaste, 3 stycken formfranskor. Sen fryser vi in dem i halvor och plockar ut dem en i taget. Så enkelt och väldigt gott.
 
Jättebra recept! Kommer definitivt att baka det igen. Jag kokade mjölken och havregrynen eftersom jag hade kort om tid, men nästa gång ska jag låta det svälla över natt.
Jag förvällde också havregrynen i varm mjölk igår, pga tidsbrist (värmde till ca 50 grader och väntade till den var 37). Jag har tagit fram receptet själv, så extra kul att andra än jag uppskattar det!
 
Jag förvällde också havregrynen i varm mjölk igår, pga tidsbrist (värmde till ca 50 grader och väntade till den var 37). Jag har tagit fram receptet själv, så extra kul att andra än jag uppskattar det!
Bra jobbat! 👏 Jag gillar bröd som dessa som funkar med alla typer av pålägg från skinka till marmelad.
 
Kanske en malplacerad fråga i en tråd om bröd, men är det någon som sitter på några bra glutenfria recept?
Jag fick konstaterad celiaki i början av 2023 och av allt köpt bröd är det bara knäcke som är gott, men inte så gott att det rättfärdigar priset. Jag skulle gärna baka själv, och har gjort många gånger innan jag blev tvungen att lägga om kosten, men utan gluten så krävs helt andra strategier och jag står handfallen.
Jag har börjat baka glutenfritt bröd till mig själv. Använder främst en blandning med havremjöl, bovetemjöl och potatismjöl. Finns också färdiga gf mjölmixar att köpa och använda men jag har inte prövat någon sådan.

Jag använder mig av Malin Vesterbacks glutenfria recept, www.lagaglutenfritt.se
 
Jag har börjat baka glutenfritt bröd till mig själv. Använder främst en blandning med havremjöl, bovetemjöl och potatismjöl. Finns också färdiga gf mjölmixar att köpa och använda men jag har inte prövat någon sådan.

Jag använder mig av Malin Vesterbacks glutenfria recept, www.lagaglutenfritt.se

Jag har provat några glutenfria bakmixar men många av dem innehåller glutenfri vetestärkelse och det har visat sig att min kropp inte gillar vete ens utan gluten, så tyvärr är jag lite begränsad i vilka jag kan använda. Majs och havre har gått bra hittills, bovete också men jag har lite svårt för smaken av det. Potatismjöl har jag inte provat att baka med alls utom någon tårtbotten för en miljon år sedan, så det ska jag läsa på mer om.

Tack för länk, ska kika om det finns några bra testobjekt. :)
 
Om man vill göra ett snabbt bröd utan att behöva jäsa så brukar jag ibland göra filmjölksbröd med bikarbonat som jäsmedel. Bara att röra ihop ingredienserna, ner i en form och grädda. Brukar bli saftigt och gott. Är det en lite kladdigare deg brukar jag lägga ett bakplåtspapper i formen.

Själv har jag inte plats för hushållsassistent i vårt lilla kök så knådar alla jäsdegar för hand och det går utmärkt.

Gillar att variera mina bröd med olika nötter och smaktillsatser.
Filmjölksbröd är ju så himla gott och så enkelt! Så länge man har en termometer kan man i princip inte misslyckas. Bakplåtspapper i formen är bra!
Här kommer en variant för den som inte är så förtjust i frön.

3 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
2 dl havregryn
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4,5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap

Grädda långt ner i ugnen ca 50 min 200 grader tills innertemperaturen är 97-98 grader.
 

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 183
Senast: Rugge
·
Äldre Jag vill ha era bästa (gärna enkla) recept på glutenfria frallor! Går säkert att googla sig till, men vill ha ett recept som verkligen...
Svar
5
· Visningar
1 052
Senast: pepp
·
Fritid Jag bakade kalljästa baguetter i helgen och det var ju hur smidigt som helst :love: Nu skulle jag vilja baka kalljästa...
Svar
13
· Visningar
2 770
Senast: Olina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp