Bakåtsluttande sadelläge?

Alexandra_W

Trådstartare
Är väl delvis en exteriör fråga, men tyckte den passade bäst här eftersom det är vid sadeltillpassning det påverkar.

Men var ju på sadelutprovning med lillknatten igår. Och drogs bryskt ur min lyckliga lilla illusion att han 'nog inte skulle vara så svår att passa in sadel till'.

En blick och min mycket härdade sadelmakare utbrast 'oj vilken hög front' följt av 'det här blir svårt'. När stackarn ojade sig för andra gången var jag tvungen att mena vad sjutton han menade med hög front och varför det skulle vara ett problem liksom? (Ponnyn har inte någon monstermanke så förstod inte hur han menade).

Och strax därefter slogs min illusion sönder, när sadelmakaren visade och pekade. Nog för att byggd i uppförsbacke brukar vara bra, men det är INTE bra om sadelläget är i uppförsbacke :crazy: Och det är just problemet. En förhållandevis bred manke, och sen sluttar hela sadelläget bakåt. Och 'fronten' på sadelläget är mycket högre än 'ryggdelen' eller hur man ska säga. Det blir inte bättre av att han än pga att han är under inridning inte är så musklad i ryggen..

Problemet är alltså att 99% av alla sadlar kommer att hamna i bakvikt/sätta mig i bakvikt. Och där förstod jag precis vad som felats när jag på skoj lagt på de jag haft hemma, och de utan att verka sjukt för smala hamnat väldigt högre i fronten och i bakåtlut..

Nu kom vi tack och lov därifrån med en sadel, men jag hade inte direkt mycket att välja på, och när man tog hänsyn till vad som passade min kropp och att kraken ville ha en hoppsadel och inte en dressyrsadel hade jag inget att välja på, utan 'den här eller barbacka..eh, okej..'

Men, jag har aldrig hört någon prata om just sluttande sadelläge så, så lite nyfiken om ngn annan haft samma problem? (Och kan inte undvika att fundera på hur många hästar som kanske HAR det, och ryttaren har jätteproblem hitta rätt sadel men inte förstår varför inget passar)

Sv: Bakåtsluttande sadelläge?

Har du inga bilder på pållen?

Min häst är tvärtom, just där "fronten" på sadeln hamnar har han en lägre punkt på ryggen som gör att alla sadlar hamnar i framåtlut...

Ang din häst, har för mig att Amerigo har någon modell passande sådan rygg, vad köpte du för sadel?

Senast ändrad:

Jo, inga tagna just pga det, men hyfsat uppställda bilder har jag. Kan försöka komma ihåg ta lite fler imorgon, ska ju ändå fota nya sadel då ;P

Här är några, dock inte så bra att se på kanske.

lillen11032653.jpg

professchoicelillen25.jpg

lillenhull2010091853.jpg

Här står han i lite uppförsbacke själv, och 'på linje' med bakbenen. Men syns ändå, om lite överdrivet mycket, vad problemet blivit (även om det där är sadeln som inte passade (och det visste jag när jag åkte in)
lillen1103266.jpg

Det var mycket 'bättre' när han var för tjock och hade en fettdepå på ländryggen.. Samma sadel som ovan:
lillenuppsuttet20mars20.jpg

lillensadel15nov093.jpg

Ang din häst, har för mig att Amerigo har någon modell passande sådan rygg, vad köpte du för sadel?

En Crown grandee. En till crown (tror jag det var) hoppsadel låg bra men den HATADE jag. Sen låg en Jeremy Rudge hopp bra också, men den hamnade mina ben gel i.

Men det är nog en Crownhäst, för två av Crowns dressyrsadlar låg bra (glömt vilka, endera Arwen eller Rowena - och den andra är helt borta modellen), och den ena, den som namnet är borta på låg sjukt bra och jag satt som en dröööm i den.

Fast ponnyskrället ville prompt ha en hoppsadel, så matte fick finna sig... Men i sinom tid, i sinom tid - kommer jag få MIN sadel..

Men dessa fem var alltså det ENDA stackars sadelutprovaren lyckades hitta på som låg bra.. Nu har han ju inte ALLA märken i lagen (inte t ex Amerigo), men MÅNGA och 500+ sadlar i lager, så...

(Herrn har kort sadelläge med, och är hyfsat bred, kommer upp med ryggen och blir rakare under ridning och de parametrarna minskar ju också urvalet en del, men största 'problemet' var just bakåtlutningen. Som jag aldrig ens 'sett' eller reflekterat över innan... )

Men dessa fem var alltså det ENDA stackars sadelutprovaren lyckades hitta på som låg bra.. Nu har han ju inte ALLA märken i lagen (inte t ex Amerigo), men MÅNGA och 500+ sadlar i lager, så...

Klaga inte! Jag har inte hittat en enda som sitter riktigt bra hos någon sadelutprovare :(

Bara en som sitter sådär men den är inte riktigt bra.. Jag hade varit ÖVERLYCKLIG om jag hittat EN sadel som sitter bra!

Förlåt men jag var tvungen å få beklaga mig lite iaf..

Du måste visa bild på vad du köpte :)

Intressant tråd fö aldrig heller tänkt på att man skulle kunna ha ett problem som ditt...

Nej nej, jag klagar inte egentligen! Som jag skrev i bloggen - det kunde ABSOLUT varit mycket värre. Jag kom hem med en sadel, som passar hästen och hästen gillar. Det är huvudsaken.

Dessutom kommer jag förhoppningsvis/troligen inom en inte allt för lång framtid bli av med den och kunna få ngt jag passar bättre. När han musklat sig mer kommer det förhoppningsvis bli liiiite fler alternativ (och han kanske tycker det går lika bra med en dressyrsadel).

Jag har ju haft häst där vi bara hittade TVÅ sadlar med - och då efter att X sadelutprovare hittat noll, noll och noll och jag red i bomlöst för att ha NÅT.

Men jag blev lite bortskämd av fullbloden som massor passade på, och var INTE förberedd på att 'här kommer jag med en superknepig häst'. Så jag har nog bara inte hunnit 'landa' i det, och är lite 'dyster' över att ha kommit hem med en sadel jag faktiskt egentligen inte vill ha...

Men, som kompisen sa på MSN - ge det några pass kommer du vara så glad över nya sadeln och hur braaa han går med den. Och det är nog exakt så det kommer bli. Det var enorm skillnad - plötsligt gick min lilla plutt 5 steg framåt i inridningen, kom klockrent ner på tygeln med lugn mun, lugnt huvud, rygg upp, bakben in och 'kunde saker jag inte visste jag lärt honom'. Så, ge mig en vecka kommer jag nog gilla (älska lär inte hända) min nya sadel skarpt. Jag måste bara hämta mig lite från den kalldusch det var - jag trodde ju han skulle vara okomplicerad att hitta sadel till jag..

Jag vet hur det är mina stora hästar passar "allt" på :love:

Islänningen passar inget på :mad:

Tänkte inte riktigt på att det skulle bli sadelproblem när jag köpte honom...
Tur att han är så söt att det väger upp :)

*KL*

Bildbomb

hullgrandee7.jpg

hullgrandee37.jpg

Manken. Den sjunker lite när jag rider i den.
hullgrandee72.jpg

hullgrandee70.jpg

hullgrandee83.jpg

hullgrandee68.jpg

Efter ridning, inga synliga avtryck av sadeln, man ser eg bara var sadelgjorden suttit
efterridning1.jpg

efterridning2.jpg

Senast ändrad:

Den ser ändå ut att ligga i bakvikt.... Stackare med så jobbigt sadelläge. Stabiliseras säkert med lite fina muskler :)

Den sjunker fram som sagt när jag sätter mig, så blir bättre då. (Han står i en aning baklut på bilderna med btw, när han stod åt andra hållet, dvs i nedförslut såg det perfekt ut, så 'sanningen' är ju nånstans mittemellan)

Men viss bakåtlutning blir man aldrig av med än så länge nej. Dock så hamnar jag inte i bakvikt i den vad jag känner, den puttar mig inte bakåt alltså vilket hände i andra (jag befann mig liksom på bakvalvet stup i kvarten och fick flytta fram mig, nästa travsteg så samma sak). Och inga avtryck på schabraket/pälsen. Så jag TROR att den hamnar betydligt mer vågrätt dels när jag sätter mig i den - och dels när han tar in bakdelen och skickar upp ryggen. Jag höll på att trilla framåt när vi började skritta i rena förvåningen när det 'plötsligt' kom en massa rygg.

Ska försöka få någon att fota när jag rider sen.

Han älskar iaf sin nya sadel. Premiärred ju härhemma idag (uteritt), och det var som en ny ponny - nästan läskigt stor skillnad.

Och nu när han dels kan jobba ordentligt med sin kropp (det blev total soppatorsk efter 10 minuter idag, och han har gått 30 minuter innan utan problem tidigare - men när man plötsligt JOBBAR med kroppen varje steg så blir det ju fort jobbigt) och dels om gud är god och veterinären inte har invändningar kommer att kunna ridas mer så borde han muskla på sig rätt bra förhållandevis snabbt, och då kommer dels den här bli bättre när lite mer ryggmuskler lyfter upp den bak - och det finnas mer att välja på förhoppningsvis.

Senast ändrad:

Alltid lurigt med foton :)
Om det är så att den är i bakvikt vid ridning skulle en correction-pad (Mattes) hjälpa upp under muskelbyggnationen. Jag vet att vissa avskyr allt vad paddar heter - men under muskeluppbyggnad är det inte alls dumt. Mattes har en jättebra padd där man kan lägga i och ta ur ilägg för att få optimal sadelposition allt eftersom hästen ändrar sig.

Det är påfyllt med stoppning bak, 'inbyggd padd' typ (och för att slippa en kant/padda fram där det absolut inte behövs). Just för att 'tippa fram' den och mig lite. Blev märkbar skillnad för mig i alla fall (hästen var lika med/utan) - så jag tror som sagt den ligger så nära vågrätt man kan få det när jag sitter på och han kommer upp med ryggen. Men kära mor har lovat att fotografera när jag rider någon dag - vilken får hon avgöra utefter sin dagsform.

Men då ser man förhoppningsvis bättre hur det *egentligen* blir. För är ju under ryttare som är det intressanta - och JAG vill ju också se det ju =)

Har för mig att Crown Grandee är byggd på bom "285" som är mer öppen, passar bredare, rakryggade hästar. En väldigt bekväm dressyrsadel byggd på samma bom är "Jessica". Var det den du provade?
Vad drar din herre för bomvidd i Grandee´n?

Nej, inte Jessican. Jessican har en mer böjd bom och 'smalare' (mindre öppen?) än den vi provade. Jag vet det bara för jag frågade vad som skilde den vi provade och Jessica och Warmblood t ex. Jag gillar ju både Jessica och WB och de är ju 'samma grund' så att säga. Men det var ingen ide lägga på J eller WB på den här herrn. Nu gillade jag ju 'alternativet jag inte minns vad det heter' ÄNNU mer än WBn så det gjorde ju inte så mycket när allt kom till kritan.

Han har wide i grandeen.

Hemskt irriterande att jag inte minns vad det var för sadel jag blev kääär i. Har försökt googla, och ev var det en Aragorn? Och den första var en Arwen? (Jag gillade ju två, den andra var en 'kopia' av den första men med mer stöd och djupare säte och lite annat läder. Och jag älskade nummer två:n. Och tror nr 1 var en arwen och nr 2 en aragorn efter att ha googlat och letat. Att arwen var inblandad är jag säker på dock)

Jag tycker fö bättre om grandeen nu efter att ha ridit i den ett tag ;)

Senast ändrad:

Personligen tycker jag att WW du hade på bilderna ligger MYCKET bättre än din Crown. Den har tyngdpunkten för långt bak, medans WW i mina ögon ser ut att ligga helt i balans. :-/

WW.n ligger i sjuk bakvikt, sjunker ner på manken när jag sätter mig i den och släpper både fram och bak (dvs ligger bara an 'på mitten') och hästen går och slår med huvudet och utan ryggverksamhet i den, så.. nja ;)

Du kan alltså INTE titta på de två sista bilderna på WW:n. Det är från när den passade. Den första bilden av WWn är hur den ligger idag. Den här alltså:
lillen1103266.jpg

Ja, jag kollade på de två där den ligger i balans. Trodde han stod knepigt elr så på denna, funderade inte mkt på det. Men ja, denna bild ovan ligger den i extrem bakvikt.

Jobbigt läge med tyngdpunkten så långt bak på ryggen... Hoppas ni hittar nåt!

Grandee-n under ryttare förresten, dock kassa bilder och blunda för ryttarens sits. Det var ett SKITPASS och ponny gick med brutal handbroms i och var inte framme för fem öre, och då rider matte kasst speciellt efter ett par års riduppehåll. Funderar på att padda ovansidan av sadeln, så att jag 'knuffas fram' lite och inte så lätt när saker börjar fallera 'åker bakåt'. Det fungerar ju fint när allt just fungerar, då sitter jag där jag ska, men när saker börjar trassla så åker jag ju just gärna för långt bak - vilket ju är själva grundproblemet med sadellägestrasslet..

Men man ser ju i alla fall att den inte ligger i sån bakvikt såsom den gjorde på de uppställda bilderna - fast han inte har ryggen med sig på bilderna. Synd det skulle bli ett skitpass när jag för en gångs skull hade en fotograf =/. Även om matte gärna hamnar för långt bak (därav funderingen på att padd-tippa matte lite sålänge)

http://img94.imageshack.us/img94/5230/uppsuttet110423140.jpg
http://img594.imageshack.us/img594/9215/uppsuttet110423256.jpg
http://img863.imageshack.us/img863/4398/uppsuttet110423146.jpg

Senast ändrad:

Tycker dessvärre inte att crownen sitter bra alls.

Ingen fara - du får tycka det =)

Jag gillar inte hur högt den ligger över manken, men just nu krävs det (xw och den trillar ner och klämmer, svårt förklara). Den ligger i särklass bäst som går att få just nu, innan han musklar ryggen mer. Men ffa och det som är viktigast för mig är just att ponnyn med stora bokstäver sagt att 'jatack, den tar jag'.

Jag litar både på ponnyn och på min sadelmakares 'visa och förklara'.

Men helt okej tycka att 'jag tycker att den ser ut att si och så'. Fast det är inte riktigt det jag var nyfiken på, utan just om någon annan haft erfarenhet av bakåtsluttande sadelläge - då jag varken själv stött på det förr eller ens hört om det.

Liknande trådar

Utrustning Vi har varit hos sadelmakaren med våran fjording idag. Tyvärr hittade vi inte en enda sadel som passade, trots att han provade säkert...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Ricco
·
Utrustning Ja nu ligger ju sadeln inte tillräckligt bra eftersom att kila upp den ens kommer på tal. Men jag behöver prata om detta.. Jag är... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 850
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V