Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Jag tycker det är imponerande att du lägger ner så pass mycket energi, tid och pengar som du gör på honom. Och han är alldeles säkert värd det, det är inte det jag menar :)
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Jag blev faktiskt tårögd då jag läste er berättelse. Härligt att hästen nu har det så bra!:bow::love:

KL

Jag blir inte det minsta stött om någon talar om för mig att min ponny är snudd på vanskapt, har dålig ridexteriör, svagt psyke, är galen etc. Han är inte snygg i modellen. Han är utdömd för lynnesfel för hundra år sedan. Så om någon påtalar det blir jag inte det minsta stött.
Det beror helt på hur man lägger fram det.
Mina tränare har alltid sagt att jag har gjort det så svårt som det går för mig med min ponny. Rida dressyr på 4-gångare(och femtioelva orena mixar på dessa gångarter) med misshandelsproblematik i bagaget=lättstressad, felriden och eeenvis. Men de har alltid sagt att nu har du den här hästen, du älskar den. Då får vi göra det bästa av situationen, för både dig och häst.

Efter den hästen har jag dock valt att inte köpa några hästar som jag trodde skulle bli svårt att hitta sadel till tex. En var nära 180 som 4-åring. De kunde då knappt hitta sadel åt honom. En apgammal hopp hittade de i gömmorna hemma. Den låg som en liten våffla högst upp på honom. Inget annat gick han in i. Knabstrupper/lusitano är han och alltså redan breeed trots unga år. Han är supersnäll, jag vet att han levt bra liv iom att jag följt honom sen föl, han är trevligt inriden, lättriden etc. Men nej, jag vill kunna hitta nåååågon sadel iaf. Och gärna täcken, träns etc.

Men även jag tar ofta på mig de som andra tycker är hopplösa fall. Och jag blir glad då någon gör det. Och lyckas med det.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Jag tycker det är imponerande att du lägger ner så pass mycket energi, tid och pengar som du gör på honom. Och han är alldeles säkert värd det, det är inte det jag menar :)

Men jag förstår din ''reaktion''. Och han är helt klart värt det! Ha är ju som vilken häst som helst!! Det enda är att han är annorlunda byggd. Men han funkar bättre än många hästar som är dyrare och snyggare än vad han är ;) Och jag lägger hellre pengarna på en häst som ger mig det jag vill ha och går att rida på fullt ut än på en häst som är snygg men sämre ridbarhet och sämre träningsskalle som jag upplevt många har.


Som det är idag så tränar vi hoppning varje vecka. Vi tränar tillsammans med 3 halvblod som alla gått eller går 1.40 hoppning och vi gör precis samma saker som dem och i samma mängd och många gånger löser övningarna lika bra och ibland även bättre än dem. Skillnaden är bara att vi stannar på 1.00-1.10 i höjd om de höjjer i rena banhoppningen. Men vi har avancerat från 30cm och oridbar till iafl metern bana på riktigt bra sätt på ett år. Så det tycker jag är helt godkänt.

Så trots sin exteriör så är han absolut INTE sämre än nån annan häst! Det krävs bara mer jobb och mer slit i ridningen för att få han dit. Men självklart - han kommer aldrig bli en grand prix-häst. Men det har jag svårt att se en annan 20-50 000kr häst bli heller om man ska se till hans prisklass. För han har 3 gånger sålts för runt 40 000kr och det är det han är försäkrad för. Så bevisligen går han att sälja också bara han är frisk ;);) Så nån verkar ju köpa hästar som är underbara att hantera och rida men är annorlundare exteriört sett.



Jag blev faktiskt tårögd då jag läste er berättelse. Härligt att hästen nu har det så bra!:bow::love:

KL

Jag blir inte det minsta stött om någon talar om för mig att min ponny är snudd på vanskapt, har dålig ridexteriör, svagt psyke, är galen etc. Han är inte snygg i modellen. Han är utdömd för lynnesfel för hundra år sedan. Så om någon påtalar det blir jag inte det minsta stött.
Det beror helt på hur man lägger fram det.
Mina tränare har alltid sagt att jag har gjort det så svårt som det går för mig med min ponny. Rida dressyr på 4-gångare(och femtioelva orena mixar på dessa gångarter) med misshandelsproblematik i bagaget=lättstressad, felriden och eeenvis. Men de har alltid sagt att nu har du den här hästen, du älskar den. Då får vi göra det bästa av situationen, för både dig och häst.

Efter den hästen har jag dock valt att inte köpa några hästar som jag trodde skulle bli svårt att hitta sadel till tex. En var nära 180 som 4-åring. De kunde då knappt hitta sadel åt honom. En apgammal hopp hittade de i gömmorna hemma. Den låg som en liten våffla högst upp på honom. Inget annat gick han in i. Knabstrupper/lusitano är han och alltså redan breeed trots unga år. Han är supersnäll, jag vet att han levt bra liv iom att jag följt honom sen föl, han är trevligt inriden, lättriden etc. Men nej, jag vill kunna hitta nåååågon sadel iaf. Och gärna täcken, träns etc.

Men även jag tar ofta på mig de som andra tycker är hopplösa fall. Och jag blir glad då någon gör det. Och lyckas med det.

Jag hoppas han har det bra och att han får fortsätta ha det bra. Det roliga är bara att jag avfärdade 4 hästar jag tittat på som jag var intresserad av (för jag skulle köpa en FRISK ridhäst efter att ha tagit bort min skadade ridtravare) just pga att de hade en markering på besiktning eller annan skadehistorik. Och jag hade sagt att jag skulla skaffa en häst med NORMAL RYGG då jag var spyless på ridtravaren som var jobbig med ryggen (men helt normal). ;)
Men vad gör man när man blir kär?? Han valde som mig :D:love:
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Uppdaterar efter första dressyrpasset...

Och?? :bump::bump::banana::banana: Alltså... Im in heaven! :love:

Sadeln låg så jäkla bra!! Och det bästa av allt är att jag inte ens la på antiglidpadden som jag haft innan för att den envisas med att glida fram och lägga sig i baklut och lägga sig för långt fram och lägga sig på manken. Har fått stannat och sadla om två gånger varje pass.

Men den har inte glidit fram en millimeter idag!!! Jag är sååå jäkla glad!! Kan inte ens uttrycka min glädje :love:Det är helt ofattbart! Jag har suttit så bra, inte korrigerat sitsen EN ENDA GÅNG!! Jag glömde bort att jag inte ens kan rida i denna sadeln! Och jag kunde länga lädren två hål så jag slipper ha knät på stöden och det gick hur bra som helst! Innan har jag absolut INTE kunnat rida med så långa läder för jag tappar balansen. Men nu gick det som en dans!

Och det fanns inte ett märke på ryggen efter ridning. Red i 2h (inkl 45 min fram och avskrittning) och jag tror aldrig jag har fått hästen att släppa så fint genom ryggen! Han blev helt amasing fin! Har bara kunna fått honom såhär fin med tränare innan. Inte själv.

Fy fan vad mycket balans och bra sittande sadel gör!!

En bild på sadeln efter vi kommit till stallet.
32882650.jpg


Jag tycker den ligger riktigt bra!!
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Härligt att det funkar.

Men får du inte framåtlut nu istället? Alltså bakvalvet är ju enorm högt, min rygg hade avlidit och dött :p
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Härligt att det funkar.

Men får du inte framåtlut nu istället? Alltså bakvalvet är ju enorm högt, min rygg hade avlidit och dött :p

Om du läser tråden så ser du att TS flera ggr berättat att hästen höjer sig fram vid rörelse = sadeln hamnar i rätt balans.

Det är liksom jävligt ovesäntligt om sadeln ligger i fram eller bakvikt vid stillastående sålänge den ligger bra vid rörelse.
Man har ju inte direkt sadel för att sitta stilla på hästen.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Gratulerar, härlig känsla!

Tack :D
Tack :banana:

Härligt att det funkar.

Men får du inte framåtlut nu istället? Alltså bakvalvet är ju enorm högt, min rygg hade avlidit och dött :p

Jag tycker inte den ligger i framlut, jag tycker den ligger så perfekt den kan på denna häst. Sadeln är ju uppbyggd för att ha ett högt bakvalv då den svänger av otroligt mycket bak!! Och man ska väl inte luta sig bakåt så det funkar som ett ryggstöd :p jag nuddar inte ens bakvalvet när jag sitter i den. Tyngdpunkten i sadeln gör ju att när den ligger rätt så hamnar man väldigt långt fram i sadeln, och det trivs min häst bäst med. Han vill inte ha mig långt bak på sin rygg. Och som pulkaskurk skriver så sluttar han lite bakåt när han lyfter ryggen maximalt så det skadar verkligen inte att den kommer upp mycket baktill. Det är ju pga att den sjunker ner för mycket baktill som jag suttit i obalans för den hamnar i bakvikt.
Jag tycker sadeln ligger som den ska på bilden!! För att förstå hur den är byggd så slänger jag in denna bild. Det är min sadel på bilden och du ser att den ska ligga an såhär som ovan när den ligger på hästen för att ligga i balans. Den är ju byggd för att komma upp mycket bak.

32753963.jpg

Om du läser tråden så ser du att TS flera ggr berättat att hästen höjer sig fram vid rörelse = sadeln hamnar i rätt balans.

Det är liksom jävligt ovesäntligt om sadeln ligger i fram eller bakvikt vid stillastående sålänge den ligger bra vid rörelse.
Man har ju inte direkt sadel för att sitta stilla på hästen.

Finns det inga som har så?? :D:p
 
Senast ändrad:
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Tack för utförligt svar, alltid intressant med sadlar och olika hästar. OCH hur olika ryttare uppfattar sadlar och vad man trivs i.

Menade inte att man tar i bakvalvet, men ett högt bakvalv (alltså mkt högre baktill, sittpunkt väldigt långt fram) gör att jag hamnar i framlut och sadeln knuffar mig framåt-uppåt så jag får ont i ryggen. Men där kommer ju ryttarens kropp och form också in i bilden.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Det är liksom jävligt ovesäntligt om sadeln ligger i fram eller bakvikt vid stillastående sålänge den ligger bra vid rörelse.
Man har ju inte direkt sadel för att sitta stilla på hästen.

Tagga ned lite, svordomar är helt onödigt då jag bara ställde en helt vanlig fråga till TS.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

:rofl: Då skulle du aldrig fixa att rida i min sadel. BILD

Till TS; Härligt! Man blir så glad när det går att rida. :love: Vet hur det är med sadel problem, hade massor av problem med min
ponny förr. Inget passade och allt bara gled, kändes som att rida i nedförsbacke hela tiden. :mad:
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Har du haft någon sadelinprovare med exempelvis gelpad och kollat hur trycket blir av sadeln och dig när hästen rör sig. Man kan aldrig prova in en sadel på en stillastående häst, utan den måste gå i olika tempon ( som du brukar rida) i ca 20 minuter, för att kunna avläsa trycket hos sadeln.....

Men att hitta en sadel som är helt perfekt till både ryttare och häst är tyvärr en långsam historia. .... Det finns så mkt faktorer som spelar in, men jag hoppas att du hittar rätt...:laugh:
 
har du haft någon sadelinprovare med exempelvis gelpad och kollat hur trycket blir av sadeln och dig när hästen rör sig. Man kan aldrig prova in en sadel på en stillastående häst, utan den måste gå i olika tempon ( som du brukar rida) i ca 20 minuter, för att kunna avläsa trycket hos sadeln.....

Men att hitta en sadel som är helt perfekt till både ryttare och häst är tyvärr en långsam historia. .... Det finns så mkt faktorer som spelar in, men jag hoppas att du hittar rätt...:laugh:

läs tråden!
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Nä den är jätteskön! :) Men kan säga att efter att ha ridit i DGP ett tag så kändes min DAC som en flatback haha. :p Har väldigt mkt med vana att göra tycker jag.

TS; Vad bra att det funkade!
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Jo, jag har läst tråden, men kan fortfarande inte se att sadeln är utprovad med en gelpad under.
Så dina spydiga kommentarer funkar inte :)
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Vill bara tillägga, att om sadeln passar bra nu och ryttaren är nöjd med känslan vid ridningen, så är det helt perfekt, för den ryggen är som ni sagt tidigare, verkligen inte lätt att göra något åt.
Jag beundrar ägaren, som verkligen lagt ner tid och pengar på att få bort låsningar och andra bekymmer, tänk om alla hade varit så måna om sina hästar!!
All heder till dig!!:)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
862
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 315
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 044
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 394
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp