Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Jag tror det blir bättre att ha extra tjock pad än att försäka höja en del av sadeln. Som jag sagt förut så är det otroligt att det ens går att ha en sadel på den ryggen, när de är så extrema får man kanske frångå principer som är applicerbara på "normala" hästar.

Bara du nu håller koll på honom så han inte blir öm så är det nog ingen fara. :)
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Ja men precis! Det är därför jag är så nöjd att det blev så bra med en extra padd bara. Den där kilen och en tanke på att det skulle vara enda lösningen på min sadel har fått mig att ligga vaken på nätterna för jag gillar dem verkligen INTE och har velat göra allt för att inte behöva! Så det här känns jättebra! Extra tjock eller dubbla paddar kan jag helt klart öveleva! Dem gör ju som Lovisa inte att sadelns tänka fördelnings och balans ändras på det markanta sätt som en kil gör!

Och trycket som blev fram mot bröstkorgen när jag för kul skull provade kila upp den för att se vad som hände bevisar att en kil är aldrig en lösning!!

:rofl: Jag är lika förvånad jag med att det ens går att ha sadel på honom! Första gången jag såg han stod jag bara och stirrade och sen började jag lipa.. :D
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Jag kan faktiskt inte förstå att man köper en häst som ser ut på det viset frivilligt. ;)
Tycker det räcker med hästar som inte är missbildade!
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

va tråkig du är när du skriver så! det ger väl inte ts någon som helst hjälp utan gör bara henne ledsen:(
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Ärligt talat har jag avstått vissa hästköp just för att det skulle vara m e m omöjligt att rida vettigt p g a bl a sadelläge.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

jag tycker dock inte att man behöver skriva att någons häst är missbildad. det gör liksom ingen lyckligare
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Hästen är ju missbildad och TS har sagt det själv så jag ser faktisk inget fel i det...

Min egen är inte den vackraste han heller...
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

*knapplån*

Efter att ha rensat tråden en smula, ber jag att vi håller oss till forumreglerna, vilket bl a (självklart) innebär att vi inte diskuterar person, utan åsikt.

Lovis
moderator
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Men alltså. Det kan ju inte vara någon nyhet för ts. Ungefär som att konstatera att någons häst har en tunn svans. Det gör knappast ägaren lyckligare, men varför skulle det vara tabu att nämna?
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

jag förstår bara inte varför det ska nämnas? ordet missbildad tycker jag är något hårdare än att någon har tunn svans.
jag hade inte uppskattat att någon sa att ett djur jag äger och älskar av hela mitt hjärta är missbildat även om jag vet de själv. de är min personliga åsikt
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Jag ser ingen laddning i ordet, det är ju ingen förolämpning utan en benämning på ett tillstånd.
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Jag kan faktiskt inte förstå att man köper en häst som ser ut på det viset frivilligt. ;)
Tycker det räcker med hästar som inte är missbildade!

va tråkig du är när du skriver så! det ger väl inte ts någon som helst hjälp utan gör bara henne ledsen:(

Ärligt talat har jag avstått vissa hästköp just för att det skulle vara m e m omöjligt att rida vettigt p g a bl a sadelläge.

+ Centaur
Svarar er alla..

Jag åkte 70 mil för att provrida honom och höll bokstavligt talat på DÖ när ägaren dog av honom täcket. Hon hade sagt innan att han hade lite svag rygg (?) och jag hade sett nån dålig bild snett fram ifrån och några med sadel så nej jag hade ingen aning om hur han såg ut!!!

Kommer ner till en häst om är otroligt tunn, inte en muskel på kroppen, ser ut som ja ni ser själva (han såg dock ännu värre ut i ryggen då!! att vi fått bort låsningarna har gjort att han börjat lyfta ryggen mer) och dessutom var sjukt taskig med sin ägare. Körde över henne totalt. Hon vågade inte rida han alls nästan, var utstött i stallet, hästen ägde henne helt och hållet. Han hade vart utlämnad till en fodervärd som nästan ridit ihjäl han (har filmer och min tränare gråter när hon ser honom) och hon tycker han är värdelös ringer till ägaren och säger att hämtar du honom inte ikväll binder jag fast honom i skogen tills du hämtar honom. Samtidigt som ägarens mamma gått bort och hela hennes liv rasat. Så hon måste hämta hem hästen och få iväg honom snabbt pga hennes trauma.

Jag kommer ner och provrider och konstaterar att hästen är ordentligt halt!! Säger åt henne att ta den på klinik och att röntga ryggen. När vi vet vad det är för fel på den kan vi diskutera saken och då ska jag ha han på prov ett år minst.

Sagt och gjort. Jag åker hem mina 70 mil med tom finka helt förstörd! Tycker så jävla synd om hästen , om flickan (hon vara knappt över 20 år gammal) och ja allt kändes skit. Men jag totalt ÄLSKADE att sitta på den där hästen!! Fy fan vad han bara ville jobba. Han var så jävla ärlig, helt underbar att hantera och så jäkla smart!! Han verkligen smälte hela mitt hjärta.

Dagen efter ringer tjejen och gråter i telefonen och orkar inte köra hästen på klinik. Hon älskade verkligen hästen mest av allt men situationen var ohanterbar. Hon hade tyckt att jag var så bra för honom så hon ville att han skulle få komma till mig.
Så några dagar efter körde hon upp hästen 70 mil till mig och jag övertog honom gratis. Mot att han fick ett hem och att han utreddes.

Några dagar efter det så tar jag in han på klinik och det konstateras att han har en griffelbensfraktur, en riktigt komplicerad, som av den nybildade leden på griffelbenet att dömma funnits där i minst 5 månader enligt vet. (och ägaren kan bekräfta att smällen och överbenet på det benet kommit ungefär 5 månader innan hos fodervärden) Den nya leden har läkt fast griffelbensspetsen mot gaffelbandet så det uppstått ett tryck och en inflammation på gaffelbandet. Hästen är minst 3 gradigt halt initialt.

Hästen opereras två gånger, beh av ET och har funkat prickfritt i 2 år efter det. Inte en skada och inte ens en belastningshälta efter att ha tynats hos fodervärden med denna hälta. Han var ju oduglig som dressyrhäst :cry:

Mina tränare är helt förälskad i hästen då han har en skalle som de aldrig någonsin skådat!! Han har blivit erbjuden hem överallt pga sin arbetsmoral om jag ska byta upp mig till en tävlingshäst.

Så jag har absolut ingen dålig häst! Han är värd allt för mig och jag vet att han gör allt för mig! Det är det enda som räknas. Och vi har SKITKUL!! Vi tränar dessyr aktivt varje vecka, hopptränar varje vecka, debuterade metern på tävling i höstas och tränar terräng och han funkar perfekt. Mer önskar jag inte av en häst.

Han är mitt allt även om han är ful! :love::love::love::love:
 
Senast ändrad:
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Du tycker inte det är mer laddat med: jag skulle aldrig köpa en häst med en missbildning

än

jag skulle aldrig köpa en häst med en tunn svans

?
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Nej, det tycker jag inte. Nu är ju inte meningarna sanna, jag hade kanske köpt en häst med tunn svans (men inte om den ska gå på lösdrift).

Om man använder ordet missbildad som en förolämpning och ett skällsord förstår jag bättre reaktionen, men jag ser det bara som en beskrivning av ett tillstånd. Som att bli förolämpad över att någon säger att hästen har rak rygg.

Nu verkar det ju inte vara laddat för ts heller.

Edit. Jag har inte blivit förolämpad de gånger jag varit hos läkaren och denne sakligt konstaterat att "ja, det är är ju en ful missbildning". Och då handlar det ändå om mig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Jag kan faktiskt inte förstå att man köper en häst som ser ut på det viset frivilligt. ;)
Tycker det räcker med hästar som inte är missbildade!

Och för att klargöra ännu mer så nej, jag har inte köpt hästen. Men däremot lagt ner oerhörda summor pengar, tid, svett, tårar, sviktande självförtroende och kärlek på honom. Men det har han varit värd alla gånger om! Så har de rätt huvud och hjärta så kan jag absolut förstå varför man köper en häst som ser ut såhär! Detta är en once in a lifetime häst! Får ofta höra av folk på klubben att han är årets komet, utveckling och kämpe.. ;) Så han gör det fan bra alltså.

Det är en häst som tex ridskolorna skulle kämpa för att få just pga hans mentalitet. Och det är två ridskolor som frågat om de får köpa honom. Men sen skulle jag aldrig någonsin placera honom på ett sådant ställe för jag är tveksam till att han skulle hålla för mycket olika och mycket ''dålig'' ridning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
861
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 315
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 044
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 394
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp