Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Tack för utförligt svar, alltid intressant med sadlar och olika hästar. OCH hur olika ryttare uppfattar sadlar och vad man trivs i.

Menade inte att man tar i bakvalvet, men ett högt bakvalv (alltså mkt högre baktill, sittpunkt väldigt långt fram) gör att jag hamnar i framlut och sadeln knuffar mig framåt-uppåt så jag får ont i ryggen. Men där kommer ju ryttarens kropp och form också in i bilden.

Ja det spelar ju verkligen roll hur man är som männsika också för att kunna rida i vissa sadlar. Jag har fått lära mig att sitta långt fram, alla mina tränare skriker ''sätt dig längre fram'' och då sitter jag nog fasen på framvalvet när de är nöjda :D men hästen har sin balans där framme så de vill ha mig där. Och nu när jag är van och har sadlar som placerar mig långt fram så är både jag och hästen nöjd.

:rofl: Då skulle du aldrig fixa att rida i min sadel. BILD

Till TS; Härligt! Man blir så glad när det går att rida. :love: Vet hur det är med sadel problem, hade massor av problem med min
ponny förr. Inget passade och allt bara gled, kändes som att rida i nedförsbacke hela tiden. :mad:

Usch!! Det är verkligen hemskt att känna att man inte sitter i balans i sadlar. :crazy: Det blir ju verkligen omöjligt att sitta bra och än mindre kunna rida. Och sitter enbart och korrigerar sitsen då :crazy:

Har du haft någon sadelinprovare med exempelvis gelpad och kollat hur trycket blir av sadeln och dig när hästen rör sig. Man kan aldrig prova in en sadel på en stillastående häst, utan den måste gå i olika tempon ( som du brukar rida) i ca 20 minuter, för att kunna avläsa trycket hos sadeln.....

Men att hitta en sadel som är helt perfekt till både ryttare och häst är tyvärr en långsam historia. .... Det finns så mkt faktorer som spelar in, men jag hoppas att du hittar rätt...:laugh:

Nej en sådan vill jag inte passa in sadlar med!

Jag är av den synpunkten att när den ligger i balans på hästen, sadeln placerar ryttaren i balans, hästen arbetar väldigt väl i den och ryttaren känner sig bekväm så är sadeln rätt. Jag litar enbart på min egen och framförallt mit hästs känsla. Inte på nåt dataprogram. Skulle inte hända. Det är min häst som bestämmer och jag tror alla hästar talar sitt tydliga språk. Varje gång jag fått till sadel som verkligen blir DEN sadeln så blir det en sån uppenbarelse och WOW-känsla så det finns inget som kan mäta det i siffror.

Dessutom en sam som gör mig mer bestämd om att det inte är en bra metod är att om jag passar in en sadel som ligger perfekt enligt mig och häst - och sen ska du klämma in en tjock lerpadd som mäter tryck (ja de är rätt tjocka) så är det ju SJÄLVKLART att sadeln inte ligger bra!! Padden får ju inte plats om sadeln är utprovad utan.

Så jag får inte ekvationen att gå ihop som gör att det skulle vara en bra metod i min värld. :)
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Grattis!! Visst är det härligt när man känner att man hittat rätt!!!:banana:
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Det är verkligen heeelt underbart!! Och största kvittot på att det blev rätt är att sadeln ligger 100%still utan nå jäkla antiglidpadd eller sånt som jag för gäves försökt med innan men ändå inte fått den att ligga still.

Nu kan jag soooooooova på nätterna :D:D
 
Sv: Kila upp sadel som ''ligger bra''.

Vad härligt! Blir jätte glad för din skull! Det förtjänar du verkligen efter allt slit!:bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
861
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 315
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 043
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 394
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp