Bakgrunden till lucia- och julfirande (utbruten från Saker som ni fattade sjukt sent)

Ja exakt! Kommer fortfarande ihåg när en kille från vår klass i grundskolan tog på sig en klänning (så visst vi visste så ville han bara vara rolig under lunchrasten och resten av klassen uppmuntrade honom), en manlig lärare blev då sur på honom och sa åt honom att han skulle byta tillbaka :banghead::rage: Hela klassen blev störtsura på läraren i fråga och några av oss skällde ut honom :mad:

Det var bara en rolig grej för vår klasskamrat (antog vi) men jag tänkte redan då på vad stört det var om någon annan som kanske skulle vilja skulle få se denna reaktion eller att man ens vill förbjuda en klädsel(!).
Killen i fråga var visserligen en lustigkurre men det hade bara varit en rolig grej som togs emot på ett positivt sätt (fast vissa lärare himlade med ögonen..) tills läraren sa sådär :rage:

Men hjälp så olämpligt! Man kan ju ALDRIG veta vad som försiggår inuti nån annan. Tänk om personen med klänning gömde sig bakom sitt ”skoj” för att utforska sin könsidentitet?! Eller om någon annan i klassen hade tankar om att klä sig på ett annat vis än det traditionella eller tillochmed var trans (vilket rent statistiskt sett borde varit fallet!). Fy fan.
Bra att ni tog striden!

Vet inte hur gammal du är men jag hoppas att lärares medvetenhet om genus har blivit betydligt bättre än vad de var när jag var liten.
 
Men hjälp så olämpligt! Man kan ju ALDRIG veta vad som försiggår inuti nån annan. Tänk om personen med klänning gömde sig bakom sitt ”skoj” för att utforska sin könsidentitet?! Eller om någon annan i klassen hade tankar om att klä sig på ett annat vis än det traditionella eller tillochmed var trans (vilket rent statistiskt sett borde varit fallet!). Fy fan.
Bra att ni tog striden!

Vet inte hur gammal du är men jag hoppas att lärares medvetenhet om genus har blivit betydligt bättre än vad de var när jag var liten.
Jag är 29, detta var i början på 2000-talet. Kanske ... -08 eller någonstans däromkring. Inte så nyligen men inte så längesedan heller :(

Men ja precis! Visade sig senare att han kom ut som HBTQ när vi var lite äldre, känns extra känsligt då också.
En i klassen under oss var en tjej som var lite mera transgender, jag undrade lite ibland över hur det gick för henne när det var såna där traditionella högtider, tex Lucia eller så. För det märktes att det inte var hon.
 
Ett mycket bra ord, tyvärr har jag ingen tillvaro som gör att jag kan använda det regelbundet :D

Ja, gud, det lät ju som att jag använde det varje vecka!

Omfrasningen låter: Jag använder det jämt.......när det är baluns på gång, vilket i praktiken kanske är en gång per år.
Vårat advents-baluns blev det ju inget av med så kanske blir det ännu mer sällan nu.
 
Det finns kvar i några dialekter.
Betyder klumpig, tölpaktig.
O- är en förstärkning (likt i 'oväsen', inte en motsats som i 'otur')
https://ytterstagransen.wordpress.com/2017/07/29/vad-ar-motsatsen-till-otymplig/

Nu är detta OT men jag köpte en ordbok igår med ord från min dialekt. Listan med ord på o var mååånga sidor.
20201204_042244-jpg.61070
 
Allt med julen är hedniskt, kristendomen lade in sina egna saker i julen (vintersolståndet) och kallade det kristet. Lucia är kristet helgon men väldigt lägligt lagt runt julen.
Jag är ganska säker på att det var Dick Harrison som uttryckte sin förvning över att uppfattningen att det på förkristen tid förekom vinterfester/vinterblot har fått så starkt fäste/stor spridning. Det finns endast en källa för att det skulle ha förekommit, en saga författad på medeltiden (ev av Snorre Sturlasson).
Jag gissar att det är nationalromantikernas fel, de ville ju hitta på att allt var ursprungligen nordiskt och mycket bättre än andra länders seder, konst mm och lyfte upp mycket från vikingatiden i konst, design och arkitektur. De måste ha gjort ett bra jobb, för jag vill minnas att jag fick lära mig detta i skolan (skolböcker brukar i o f ha en viss nationalistisk prägel).
Om det har förekommit vinterblotsfester som har anpassats till den kristna traditionen med julfirande så innebär ju inte det att julfirandet har sitt ursprung i de nordiska hedniska traditionerna.
 
Jag är ganska säker på att det var Dick Harrison som uttryckte sin förvning över att uppfattningen att det på förkristen tid förekom vinterfester/vinterblot har fått så starkt fäste/stor spridning. Det finns endast en källa för att det skulle ha förekommit, en saga författad på medeltiden (ev av Snorre Sturlasson).
Jag gissar att det är nationalromantikernas fel, de ville ju hitta på att allt var ursprungligen nordiskt och mycket bättre än andra länders seder, konst mm och lyfte upp mycket från vikingatiden i konst, design och arkitektur. De måste ha gjort ett bra jobb, för jag vill minnas att jag fick lära mig detta i skolan (skolböcker brukar i o f ha en viss nationalistisk prägel).
Om det har förekommit vinterblotsfester som har anpassats till den kristna traditionen med julfirande så innebär ju inte det att julfirandet har sitt ursprung i de nordiska hedniska traditionerna.
Det finns ingen anledning att ifrågasätta att det har funnits ett firande av midvintern och en tradition av att dricka jul etc. bara för att beläggen brister i fråga om det hållits stora blot.
Uppfattningar om den breda traditionen bland folk är inte beroende av om den stora myten om det stora blotet det hedniska Uppsala är sann eller inte.
 
Det finns nedtecknade ögonvittnesskildringar från vikingatid som inte är några sagor. Bl a muslimen Ibn Fadlan har beskrivit deras vilda festande, likbränning och i hans ögon dåliga hygien, medan enligt andra så var vikingarna de renligaste i Europa vid den tiden och lade stor vikt vid sitt utseende både när det gällde hår och skägg men även kläderna.
 
Alltså, jag är kass på att googla men jag är så jäkla säker på att det var ett stort ”möte” där man under intvingande av kristendomen anpassade datum och händelser till Europas olika traditioner, däribland nordens.
Det var helt enkelt lättare att få folk att bli kristna om de fick behålla firandet vid vissa tider och man liksom lite obemärkt blev kristen eller snarare att det inte blev ”a big deal” att gå över på kristendomen.
 
Alltså, jag är kass på att googla men jag är så jäkla säker på att det var ett stort ”möte” där man under intvingande av kristendomen anpassade datum och händelser till Europas olika traditioner, däribland nordens.
Det var helt enkelt lättare att få folk att bli kristna om de fick behålla firandet vid vissa tider och man liksom lite obemärkt blev kristen eller snarare att det inte blev ”a big deal” att gå över på kristendomen.

Spot on i dina observationer. Likaså är det inte många "kristna" som har koll på att Den Heliga Ande faktiskt uppfanns år 84 på det tredje kyrkokonventet i Konstantinopel för att komma underfund med romarnas oheliga tal 3. Smidigt men samtidigt lite svårt att övertyga kyrkans följare att den heliga tvåenigheten (gud och hans son) plötsligt blev en treenighet med den heliga ande som tredjeperson.
 
Alltså, jag är kass på att googla men jag är så jäkla säker på att det var ett stort ”möte” där man under intvingande av kristendomen anpassade datum och händelser till Europas olika traditioner, däribland nordens.
Det var helt enkelt lättare att få folk att bli kristna om de fick behålla firandet vid vissa tider och man liksom lite obemärkt blev kristen eller snarare att det inte blev ”a big deal” att gå över på kristendomen.
Vid kristnandet av Norden så var kvinnorna starkt drivande vid övergången. Att folk firar när ljuset återvänder var nog rätt vanligt över hela Europa. Soldyrkan i olika former är globalt.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid likställt "ett par" med "några", alltså ungefär tre-fyra. Så när jag diskuterade detta med min brittiske vän och detta...
62 63 64
Svar
1 261
· Visningar
123 526
Senast: Milosari
·
Samhälle Jag fortsätter i off-topicspåret om geografiska namn, deras uttal och eventuella försvenskning. Vitryssland. Ska numera heta Belarus...
2
Svar
22
· Visningar
1 163
Senast: Lingon
·
Tjatter Jag var nog vuxen när jag fattade att skillnaden på smör och margarin var något annat än smör = det man har på smörgåsen och margarin =...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
12 790
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Just det, jag lärde mig för något år sedan att vissa personer inte kan se framför sig om man t.ex förklarar hur ett rum ser ut eller...
2
Svar
38
· Visningar
2 632
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp