Bakgrunden till lucia- och julfirande (utbruten från Saker som ni fattade sjukt sent)

Det är typ det enda kristliga med Lucia dock, kyrkan drog ju till med den bara för att kunna ta över firandet. Vad har helgonet sankt lucia med ljuskrona att göra liksom :D

Edit: Ah, @cewe hann före 😅
Just ljuskronan har jag för mig var för att lysa upp i grottor eller liknande där förföljda kristna gömde sig och hon behövde händerna för att bära mat till dem. Men kan ha blandat ihop med någon annan legend.
 
Just ljuskronan har jag för mig var för att lysa upp i grottor eller liknande där förföljda kristna gömde sig och hon behövde händerna för att bära mat till dem. Men kan ha blandat ihop med någon annan legend.
Tror att någon/något kommer med ljuset efter hemska lussenatta är ganska ursprungligt i seden kring Lucia. Halva poängen var ju att man inte var säker på att ljuset skulle komma igen.
 
Tror att någon/något kommer med ljuset efter hemska lussenatta är ganska ursprungligt i seden kring Lucia. Halva poängen var ju att man inte var säker på att ljuset skulle komma igen.
Var det inte så att man skulle lussa under natten för att jaga bort monstren/vidundern? Dvs komma med ljus under natten, inte efteråt. Hade för mig det.
 
Intressant trivia kring Lucia är det här med den hjälp squeeek manliga lucians hemska intåg.

En av de absolut första texterna om någon som upplevt en lucia var en kille som sov över på en herrgård på hmmm (ingen aning? 1800-1700 ngt) som konstaterade att en stark dräng i nattsärk och ljuskrona kom med kaffet och ett par pigor i särk hade bullbricka. (dock med ngt förklaring om att grejorna han bar var väldigt tunga, därmed antydandes att det borde förväntats varit en piga).

Sedan dök manliga lucior upp hela tiden bland studenterna.

(och vi hade en 1980+ på min skola, (tror fyrorna gick i tåget och sjöng och så tog de en sjätteklassare för lucia varje år för att de var så mycket längre och det såg snyggt ut och för att hålla reda på ungarna. Vidare ansågs sjätteklassare inte kunna sjunga för de var i målbrottet i för hög grad.) för han hade längst och finast hår utan att någon rektor eller lärare dog av hjärtattack. Det noterades men..)
 
Var det inte så att man skulle lussa under natten för att jaga bort monstren/vidundern? Dvs komma med ljus under natten, inte efteråt. Hade för mig det.
Inte kollat upp så noga på sistone, stötte på det när jag var nyfiken på stjärngossar inte lucior :D står säkert på wiki. (eller inte att lucia var gammalt, det har jag haft koll på, men närmare info)
 
Inte alls, det står alltid att de bestämde att han föddes 25, så de låtsas inte ens. :)

(Fick precis se en text om att vi firar den 24 för att i norden bytte vi dag vid kvällningen inte vid morgonen eller midnatt som på andra ställen. Det är väl därför vi har så många aftnar som vi firar.)

(Kyrkomöte runt 300)
Så är det fortfarande inom Svenska kyrkan. Söndag börjar vid typ 18 (?) på lördagen.
 
Så är det fortfarande inom Svenska kyrkan. Söndag börjar vid typ 18 (?) på lördagen.
Coolt, jag antar att det inte är så i tex anglikanska utan de kör midnatt eller något?
Undrans hur det är med Tyskland, vet ju inte ens om de får julklappar den 24 på kvällen eller den 25 på morgonen.
 
Intressant trivia kring Lucia är det här med den hjälp squeeek manliga lucians hemska intåg.

En av de absolut första texterna om någon som upplevt en lucia var en kille som sov över på en herrgård på hmmm (ingen aning? 1800-1700 ngt) som konstaterade att en stark dräng i nattsärk och ljuskrona kom med kaffet och ett par pigor i särk hade bullbricka. (dock med ngt förklaring om att grejorna han bar var väldigt tunga, därmed antydandes att det borde förväntats varit en piga).

Sedan dök manliga lucior upp hela tiden bland studenterna.

(och vi hade en 1980+ på min skola, (tror fyrorna gick i tåget och sjöng och så tog de en sjätteklassare för lucia varje år för att de var så mycket längre och det såg snyggt ut och för att hålla reda på ungarna. Vidare ansågs sjätteklassare inte kunna sjunga för de var i målbrottet i för hög grad.) för han hade längst och finast hår utan att någon rektor eller lärare dog av hjärtattack. Det noterades men..)
Jag kommer ihåg när min klass hade Lucia i skolan (när det var vår tur alltså), måste ha varit ungefär -07. Då hade det blivit lite av en tradition att först hade man uppvisningen i de vanliga könsrollerna (:cautious:), och sedan när det var Lucia fika så bytte vi. Så killarna blev Lucia och tärnor, medan tjejerna blev stjärngossar och tomtar. Blev väldigt roligt :D (Vi var dock så många tjejer att en del fick fortsätta som tärnor ändå.) Killarna mobbades inte för detta utan det var bara på skoj.
 
Jag kommer ihåg när min klass hade Lucia i skolan (när det var vår tur alltså), måste ha varit ungefär -07. Då hade det blivit lite av en tradition att först hade man uppvisningen i de vanliga könsrollerna (:cautious:), och sedan när det var Lucia fika så bytte vi. Så killarna blev Lucia och tärnor, medan tjejerna blev stjärngossar och tomtar. Blev väldigt roligt :D (Vi var dock så många tjejer att en del fick fortsätta som tärnor ändå.) Killarna mobbades inte för detta utan det var bara på skoj.
Gillade mitt barns första dagis 2014, där var mitt barn som en av ett par lucior, en pojke som var tärna en flicka som var stjärngosse många tomtar av alla kön och div olika märkliga varelser.

Förskola nr två var hopplös, de lärde barnen att veta hut könsmässigt, pojkar var tomtar punkt. Mitt barn gick senare i skolan över till att vara enda stjärngossen :laugh: (de hade ju lärt barnen vad som var vad ändå)
 
Gillade mitt barns första dagis 2014, där var mitt barn som en av ett par lucior, en pojke som var tärna en flicka som var stjärngosse många tomtar av alla kön och div olika märkliga varelser.

Förskola nr två var hopplös, de lärde barnen att veta hut könsmässigt, pojkar var tomtar punkt. Mitt barn gick senare i skolan över till att vara enda stjärngossen :laugh: (de hade ju lärt barnen vad som var vad ändå)
I dagis var jag tomte dock! Både på halloween och Lucia :angel::D
 
Jag kommer ihåg när min klass hade Lucia i skolan (när det var vår tur alltså), måste ha varit ungefär -07. Då hade det blivit lite av en tradition att först hade man uppvisningen i de vanliga könsrollerna (:cautious:), och sedan när det var Lucia fika så bytte vi. Så killarna blev Lucia och tärnor, medan tjejerna blev stjärngossar och tomtar. Blev väldigt roligt :D (Vi var dock så många tjejer att en del fick fortsätta som tärnor ändå.) Killarna mobbades inte för detta utan det var bara på skoj.

Gick på folkis förra året och då anordnade vi lucia i kyrkan i byn. Lottade lucia och det blev en med mustasch och långt rosa hår. :D Blev mycket lyckat och fint. Ingen som klagade (iaf till oss, vad tanterna i byn gnällde om sinsemellan har jag ingen aning om iofs).

Det är ju meningslöst och tråkigt med könsroller.
 
Gick på folkis förra året och då anordnade vi lucia i kyrkan i byn. Lottade lucia och det blev en med mustasch och långt rosa hår. :D Blev mycket lyckat och fint. Ingen som klagade (iaf till oss, vad tanterna i byn gnällde om sinsemellan har jag ingen aning om iofs).

Det är ju meningslöst och tråkigt med könsroller.
Ja exakt! Kommer fortfarande ihåg när en kille från vår klass i grundskolan tog på sig en klänning (så visst vi visste så ville han bara vara rolig under lunchrasten och resten av klassen uppmuntrade honom), en manlig lärare blev då sur på honom och sa åt honom att han skulle byta tillbaka :banghead::rage: Hela klassen blev störtsura på läraren i fråga och några av oss skällde ut honom :mad:

Det var bara en rolig grej för vår klasskamrat (antog vi) men jag tänkte redan då på vad stört det var om någon annan som kanske skulle vilja skulle få se denna reaktion eller att man ens vill förbjuda en klädsel(!).
Killen i fråga var visserligen en lustigkurre men det hade bara varit en rolig grej som togs emot på ett positivt sätt (fast vissa lärare himlade med ögonen..) tills läraren sa sådär :rage:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid likställt "ett par" med "några", alltså ungefär tre-fyra. Så när jag diskuterade detta med min brittiske vän och detta...
62 63 64
Svar
1 261
· Visningar
123 534
Senast: Milosari
·
Samhälle Jag fortsätter i off-topicspåret om geografiska namn, deras uttal och eventuella försvenskning. Vitryssland. Ska numera heta Belarus...
2
Svar
22
· Visningar
1 163
Senast: Lingon
·
Tjatter Jag var nog vuxen när jag fattade att skillnaden på smör och margarin var något annat än smör = det man har på smörgåsen och margarin =...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
12 790
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Just det, jag lärde mig för något år sedan att vissa personer inte kan se framför sig om man t.ex förklarar hur ett rum ser ut eller...
2
Svar
38
· Visningar
2 640
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp