Saker som ni fattade sjukt sent

Jag tankade under hur många år som helst på samma bensinmack, och brukade även handla lite förnödenheter som mjölk, glass etc där. Alltid samma trevliga personal; en mamma och hennes vuxna dotter. Vi brukade även småprata lite. Så en dag trodde jag att jag såg i syne - intill mamman stod TVÅ döttrar, exakt likadana!!! Det visade sig att de var tvillingar men under alla dessa år hade jag bara träffat en åt gången OCH INTE FATTAT ATT DE VAR TVÅ!!
 
Vi kollade på Sällskapsresan med barnen härom veckan. Några dagar senare såg jag en liknande bil som spanjoren hade i filmen och sa högt för mig själv: En pizzareser. Då slog det mig att ju är stockholmska i filmen och ska uttalas Pizzaräser med min dialekt! I 30 år har jag gått och tyckt att det var helt naturligt att kalla en sån bil för typ en pizzabagares resefordon ihopslaget och förkortat. Så korkad jag kände mig :o
 
Att det mörka delen på halvmånens yta är månens egen skugga.
Fast det är den väl inte, månen är rund och kan inte skugga sig själv lika lite som någon annan klotform kan lyckas skugga sig själv, exempelvis en fotboll. Månens faser har med vinkeln solen kommer in i förhållande till jordens vinkel.
 
Fast det är den väl inte, månen är rund och kan inte skugga sig själv lika lite som någon annan klotform kan lyckas skugga sig själv, exempelvis en fotboll. Månens faser har med vinkeln solen kommer in i förhållande till jordens vinkel.
Vad menar du? Alla föremål, oavsett form, skuggar väl sin egen baksida om de träffas av en ljuskälla som kommer från en riktning.
 
Fast det är den väl inte, månen är rund och kan inte skugga sig själv lika lite som någon annan klotform kan lyckas skugga sig själv, exempelvis en fotboll. Månens faser har med vinkeln solen kommer in i förhållande till jordens vinkel.
Jodå.
Månens skugga börjar vid belysning på månens yta, och går i konform ut och bort och vinkelrätt från belysningskällan. Eller solen, om man hellre vill säga så.
 
Fast det är den väl inte, månen är rund och kan inte skugga sig själv lika lite som någon annan klotform kan lyckas skugga sig själv, exempelvis en fotboll. Månens faser har med vinkeln solen kommer in i förhållande till jordens vinkel.
Vi kan väl åtminstone vara överens om att månen på den här bilden är rund - trots att det bara är den belysta delen som syns?

10.000-kronorsfrågan blir då:
Vad är det för någonting som hindrar solen att lysa på den mörka delen?

1616069844412.png
 
Att det mörka delen på halvmånens yta är månens egen skugga.
Jag tänkte först lite fel när jag läste det inlägget.
Som att du trodde att månens baksida var täckt av en annan sorts "jordart" som hade mörkare färg istället för att den var mörk för att den var skuggad. :D
Insåg sedan...
 
Som jag ser det är det omöjligt, men som du beskriver det så stämmer det. Jag inser att det handlar om perspektiv.
Du kan ställa dig själv i solen, och se var din skugga hamnar på marken. Den börjar vid dina fötter kommer du se. Men det är bara din tvådimensionella skugga. Början på din tredimensionella skugga finns på dig själv, ovanför där din 'markskugga' börjar.

Och om du vore klotrund (bildligt talat), skulle din tredimensionella skugga fortsätta ut i luften, rakt bort från solen.

Exakt samma sak händer med den klotrunda månen.
 
Du kan ställa dig själv i solen, och se var din skugga hamnar på marken. Den börjar vid dina fötter kommer du se. Men det är bara din tvådimensionella skugga. Början på din tredimensionella skugga finns på dig själv, ovanför där din 'markskugga' börjar.

Och om du vore klotrund (bildligt talat), skulle din tredimensionella skugga fortsätta ut i luften, rakt bort från solen.

Exakt samma sak händer med den klotrunda månen.
Jo men jag lyckas i mina ögon endast skugga marken inte mig själv, inte ens om jag vore klotrund :). De delar som inte är belyst av solen är ur mitt perspektiv just inte belyst av solen. Jag förstår vad folk menar med att månen skuggar sig själv.
 
Jo men jag lyckas i mina ögon endast skugga marken inte mig själv, inte ens om jag vore klotrund :). De delar som inte är belyst av solen är ur mitt perspektiv just inte belyst av solen. Jag förstår vad folk menar med att månen skuggar sig själv.
Men skugga är ju bara där ljus inte är. Ditt tänk känns fel för mig eftersom det har någon inneboende idé i sig om att skuggan har ett ursprung, lite samma som uttrycket "kasta skugga över". Så är det ju inte egentligen, skuggan är både på din rygg och på marken, den är ett fenomen utan ursprung. Bara avsaknad av fotoner. Därav kan skugga t.ex. "röra sig" snabbare än ljusets hastighet - för egentligen är det ju inget som rör på sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp