Saker som ni fattade sjukt sent

Jo men jag lyckas i mina ögon endast skugga marken inte mig själv, inte ens om jag vore klotrund :). De delar som inte är belyst av solen är ur mitt perspektiv just inte belyst av solen. Jag förstår vad folk menar med att månen skuggar sig själv.
Fast vad tänker du att skuggan på marken är då? Det är ju också en del som inte är belyst av solen. Det är ju ingen skillnad, förutom att du ser den skuggan som en form då den landar på något annat.
 
Fast vad tänker du att skuggan på marken är då? Det är ju också en del som inte är belyst av solen. Det är ju ingen skillnad, förutom att du ser den skuggan som en form då den landar på något annat.
Och om du håller fram handen på din skuggsida, ser du plötsligt din egen skugga på din hand. Den skuggan finns där även när du inte har handen där, det är bara det att den inte syns, eftersom du inte ser den skuggade luftmassan, eftersom du inte ser luft.
 
Jag fattar nog inte riktigt. Om man lyser med en ficklampa på en boll så blir ju inte bollen upplyst på baksidan? Alltså, det vet man väl?
Ibland skulle jag vilja vara som många andra i den här tråden, en sån som ser något helt vardagligt - och direkt inser glasklart hur all fysiologi runt omkring det bara klickar i och fungerar. Utan att jag ens behöver fundera på 'hur funkar det här?'. Och att det alltid stämmer, utan undantag.

Tyvärr är jag inte riktigt där än.
Så därför så kommer ni få dras med mig äbven fortsättningsvis.

Sorry for any inconvenience caused by this inlägg.
 
Ibland skulle jag vilja vara som många andra i den här tråden, en sån som ser något helt vardagligt - och direkt inser glasklart hur all fysiologi runt omkring det bara klickar i och fungerar. Utan att jag ens behöver fundera på 'hur funkar det här?'. Och att det alltid stämmer, utan undantag.

Tyvärr är jag inte riktigt där än.
Så därför så kommer ni få dras med mig äbven fortsättningsvis.

Sorry for any inconvenience caused by this inlägg.
Jag har för mig att jag som liten blivit förevisad hur månen funkar, med boll och ficklampa och titta på den från sidan så att det ser ut som en halvmåne. Så det handlar snarare om det. När man väl har blivit visad att månen är en boll, så är det svårt att se den på något annat sätt. (Jag menar inte att inte alla vet att den är rund, utan att man tänker på den som en boll)
 
Jag har för mig att jag som liten blivit förevisad hur månen funkar, med boll och ficklampa och titta på den från sidan så att det ser ut som en halvmåne. Så det handlar snarare om det. När man väl har blivit visad att månen är en boll, så är det svårt att se den på något annat sätt. (Jag menar inte att inte alla vet att den är rund, utan att man tänker på den som en boll)
Jag har aldrig nånsin sett månen som något annat än en boll som snurrar runt en annan boll (jorden) i rymden.
Hur har du kommit fram till det?
 
Jag inser att jag precis levt ett oskyldigt liv.... tydligen när man galopperar med en valack kan ju ett lite annorlunda ljud uppstå, det låter ju nästan som ett gurglande ljud, och jag har alltid trott att det var för att hästen druckit/ätit precis innan ridpasset. Nähä... det visar sig att det är ljud från pållens skap 🤯🤯🤯🤯

 
Jag tankade under hur många år som helst på samma bensinmack, och brukade även handla lite förnödenheter som mjölk, glass etc där. Alltid samma trevliga personal; en mamma och hennes vuxna dotter. Vi brukade även småprata lite. Så en dag trodde jag att jag såg i syne - intill mamman stod TVÅ döttrar, exakt likadana!!! Det visade sig att de var tvillingar men under alla dessa år hade jag bara träffat en åt gången OCH INTE FATTAT ATT DE VAR TVÅ!!
Det där hände typ mig en hel sommar på en mindre ridanläggning. Den ena var genomtrevlig och den andra barsk, förhållandevis sur och tvär. Man visste liksom aldrig var man hade ”henne” och det var olika varenda gång. Och frampå hösten fattade jag...
 
Jag inser att jag precis levt ett oskyldigt liv.... tydligen när man galopperar med en valack kan ju ett lite annorlunda ljud uppstå, det låter ju nästan som ett gurglande ljud, och jag har alltid trott att det var för att hästen druckit/ätit precis innan ridpasset. Nähä... det visar sig att det är ljud från pållens skap 🤯🤯🤯🤯


Jag visste att det bara var hingstar och valacker men vi sa alltid att de hade håll (typ något i bukhinnan) när man hörde det där så det var ju bra att lära sig något nytt. Lite nära var vi men inte Så himla.
 
Att pipen på tvålflaskor går att sätta åt vilket håll man vill om man bara lossar på pumpen lite lärde jag mig för typ 1-2 år sedan.

Har stört ihjäl mig på det i alla år och skruvat loss pumpen och försökt få pipen så rätt som möjligt till att byta läge där gängorna börjar ta 😅 Praktiserar denna kunskap så mycket nu och är så otroligt nöjd haha.
 
Att pipen på tvålflaskor går att sätta åt vilket håll man vill om man bara lossar på pumpen lite lärde jag mig för typ 1-2 år sedan.

Har stört ihjäl mig på det i alla år och skruvat loss pumpen och försökt få pipen så rätt som möjligt till att byta läge där gängorna börjar ta 😅 Praktiserar denna kunskap så mycket nu och är så otroligt nöjd haha.
Mind blown 😳
Tack! Nu har jag lärt mig något nytt idag!
 
Att pipen på tvålflaskor går att sätta åt vilket håll man vill om man bara lossar på pumpen lite lärde jag mig för typ 1-2 år sedan.

Har stört ihjäl mig på det i alla år och skruvat loss pumpen och försökt få pipen så rätt som möjligt till att byta läge där gängorna börjar ta 😅 Praktiserar denna kunskap så mycket nu och är så otroligt nöjd haha.

Haha, jamen så fungerar ju alla vanliga vattenspray-flaskor de man har till blommorna. Eller har du retat dig på det också?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp