Baksidan av galopp sporten

Sv: Baksidan av galopp sporten

Beklagar det med din häst.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Ja jag skulle inte gråta om galoppsporten upphörde men de är inte de jag är ute efter de jag ville med tråden var att folk skulle se vad som kan hända. . .
Men som vanligt här på buke så blir de ringar på vattnet o har man inte skrivit EXAKT utförligt vad man menar så hoppar folk på och antar...
Och nej jag anser inte att andra grenar inom hästsporten är lika hemsk/farlig, Galopp, steeplecheese (stavning) och fälttävlan är värst... ENLIGT MIG!

Jag ville inte påvisa nåt, ville bara att man skulle se att det inte alltid är som de försöker få de att se ut, de sker mkt hemska saker..

Tycker en del du skriver är totalt obefogat så svarar inte på det.

Men eftersom du vet hur det funkar kanske det är dumt att starta en tråd på Galopp forumet med texten:

Så här hanteras galopp hästarna ...... Många av dem!
Så jäkla arg och ledsen är jag!

Behöver inte skriva så mkt bara kolla klippet!

http://www.youtube.com/watch?v=CFQYHuVihZw
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag tänkte på de när jag startade tråden men var så arg att jag inte kunde förmå mig att skriva någonting mer.

Men jag skriver heller inget som antyder tiill de många sagt.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

För protokollet vill jag anföra att tråden flyttades till galopp från annat forum.

Fast det är fortfarande korkat att påstå att galopphästar rent generellt behandlas illa om man som person helt saknar insikt (och källkritiskt tänkande)?
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag tänkte på de när jag startade tråden men var så arg att jag inte kunde förmå mig att skriva någonting mer.

Men jag skriver heller inget som antyder tiill de många sagt.

Det finns ju massor av olika filmer som ska visa hur illa olika dicepliner behandla sina hästar, jag har sett filmer från både dressyr, hoppning o westen och filmer i allmänhet, så varför var det just galoppen du siktade in dig på?

För du skriver ju verkligen att detta är en verklighet för massor av galopphästar, hur vet du det?
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

(och källkritiskt tänkande)?

Just denna biten är VIKTIG! Får inte folk lära sig det idag?
Det går att svartmåla eller idealisera det mesta med rätt vinkling.
Hade jag gjort en film om galopp och lagt upp den så hade det ju varit i rosenrött istället men skulle jag göra en film om......tja vad som helst jag inte gillar hade det ju självklart blivit en annan vinkling.:grin:
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Svarar både Humelibumlan och Mitra:

Om hästar dör under en tävling så måste dom ju vara hårt pressade.
Det händer väl oftare under trav, galopp, fälttävlan än på dressyr eller hopptävlingar?
Hästarna pressas väl knappast på samma sätt i ett dressyr program som på en travbana?

När jag säger att jag upplever det som att det inte får så stora reaktioner, menar jag att det verkar som att det bara är sorgligt men det är sånt som händer.. Finns det inget man kan göra åt det? Förhindra att dessa olyckor händer? Något är väl fel när hästarna kollapsar?

Jag är kanske helt ute och cyklar men jag kan tyvär inte se det roliga i trav förutom pengarna, därför gillar jag inte sporten.

Det finns barn och ungdomar som dött när de utövat sina sporter bl a
fotboll och detta av flera orsaker som virus och dolda hjärtfel mm.

Pressas kanske de gör, men som alla andra atleter och stora idrottsmän kommer du ingen vart med en häst som inte är motiverad, som inte har "vinnarskalle". Det var väl Zlatan nu senast som hade en stressfraktur? Nu avlivas han ju inte för det, men som en jämförelse....

Avblodning är ingen nyhet för mig, det gjorde de för 30 år sedan vid nödslakt (vet inte om det görs längre). Jag satt på betet i ett par timmar o väntade på nödslaktbilen, ett utav halvbloden halkade i när han svängde för snävt och bröt bakbenet. När de använt bultpistolen, tömde de hästen på blod. Jag tyckte faktiskt att det såg läskigare ut när de sedan vinschade upp honom i bilen, för det såg ut som om han sakta reste på sig, fastän han var död...
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag bara måste göra ett inlägg i debatten för det var ett så ogenomtänkt och korkat första inlägg i tråden, så jag kan inte låta bli.

Jag har arbetat inom galoppen, hos ett par olika tränare. Jag har även arbetat en hel del inom ridsporten, både som egen företagare, och hos flertalet elitryttare inom både hoppning och dressyr.
Jag kan med handen på hjärtat tala om för dig att inom galoppen är hästhållningen, hanteringen och träningen överlag bättre än vad den är inom ridsporten. Hästarna hanteras på ett vettigt sätt, de tränas noggrant och sköts om på ett bra sätt. Det gör det många gånger inom ridsporten också, men jag har stött på fler rötägg där än vad jag har gjort inom galoppen. Nu är galoppen självklart en mycket mindre sport som inte har lika många utövare, men jag har stött på många individer inom ridsporten som utövar tvivelaktiga metoder.

En fördel till som både galoppen och traven har, tillskillnad från ridsporten, är att utövarna (tränarna, ryttarna, kuskarna) måste genomgå en utbildning för att kunna verka som tränare/ryttare/kusk. Ridsporten består till stor del av amatörer vars enda krav på utbildning är en Grönt Kort kurs. Man ser mycket dålig ridning i lätta klasser, ryttare som lagt en förmögenhet på hästens utrustning, men desto mindre på utbildning av sig själv. Hoppryttarna lägger hästarna fel vid hindrena, dressyrnissarna strålar förnöjt när hästen går med huvudet vid bogen och det snackas en massa skit om trav och galoppsporten, som inte bara bidrar med stora summor pengar för att ridsporten ska existera öht, utan som även lockar publik du aldrig skulle få se på en ridhästtävling. "Traven och galoppen handlar bara om pengar, hästarna pressas för hårt, blir slagna" låter det från ridhästfolket.

Kom tillbaka med det påståendet efter att du faktiskt har haft någonting med sporten att göra, istället för att bara ha sett en youtubefilm och plötsligt vet allt om hur det går till.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag bara måste göra ett inlägg i debatten för det var ett så ogenomtänkt och korkat första inlägg i tråden, så jag kan inte låta bli.

Jag har arbetat inom galoppen, hos ett par olika tränare. Jag har även arbetat en hel del inom ridsporten, både som egen företagare, och hos flertalet elitryttare inom både hoppning och dressyr.
Jag kan med handen på hjärtat tala om för dig att inom galoppen är hästhållningen, hanteringen och träningen överlag bättre än vad den är inom ridsporten. Hästarna hanteras på ett vettigt sätt, de tränas noggrant och sköts om på ett bra sätt. Det gör det många gånger inom ridsporten också, men jag har stött på fler rötägg där än vad jag har gjort inom galoppen. Nu är galoppen självklart en mycket mindre sport som inte har lika många utövare, men jag har stött på många individer inom ridsporten som utövar tvivelaktiga metoder.

En fördel till som både galoppen och traven har, tillskillnad från ridsporten, är att utövarna (tränarna, ryttarna, kuskarna) måste genomgå en utbildning för att kunna verka som tränare/ryttare/kusk. Ridsporten består till stor del av amatörer vars enda krav på utbildning är en Grönt Kort kurs. Man ser mycket dålig ridning i lätta klasser, ryttare som lagt en förmögenhet på hästens utrustning, men desto mindre på utbildning av sig själv. Hoppryttarna lägger hästarna fel vid hindrena, dressyrnissarna strålar förnöjt när hästen går med huvudet vid bogen och det snackas en massa skit om trav och galoppsporten, som inte bara bidrar med stora summor pengar för att ridsporten ska existera öht, utan som även lockar publik du aldrig skulle få se på en ridhästtävling. "Traven och galoppen handlar bara om pengar, hästarna pressas för hårt, blir slagna" låter det från ridhästfolket.

Kom tillbaka med det påståendet efter att du faktiskt har haft någonting med sporten att göra, istället för att bara ha sett en youtubefilm och plötsligt vet allt om hur det går till.

:bow::bow::bow::bow:

För övrigt hade Foppa en stressfraktur nu igen. Honom är det väl dags att slå ihjäl?
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Älskar när folk engagerar sig för att djur skall få det bättre,detta var dock bara FÖR dåligt.
Videon var i allra högsta grad oseriös.
Hästarna på slaktdjursauktionen var most likely inte fullblodshästar ,om nu det har ngn betydelse.
Nu är det ju tyvärr så att majoriteten av mänskligheten tycker sig BEHÖVA äta kött,det är inte värre att slakta en häst än en ko eller en gris,grisen är dessutom intelligentare än hästen så den har det mycket mycket värre än hästen FÖRE den blir mat.
Om du själv äter kött eller använder kläder skor sulor bälten edyl tllverkade av skinn är DU inte ett dugg bättre än alla galopptränare i världen.
En galopphäst har ett mycket roligare liv än en slaktgris.
Förslag,utöka din kunskap,se över ditt eget agerande och börja med att ÄNDRA på dig själv och DIN omgivning,för den här videon var både osaklig och dålig.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Lilla gumman kom just på fler tips till dig för att göra världen till en bättre plats, du kan börja med att rida i syntetsadel och använda plastträns,som majoriteten av alla galopphästar använder.
Då behöver du inte använda skinn från stackars djur som blivit SLAKTADE.
Bra va'
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Och nej jag anser inte att andra grenar inom hästsporten är lika hemsk/farlig, Galopp, steeplecheese (stavning) och fälttävlan är värst... ENLIGT MIG!

Tja, min förra häst gick mycket fälttävlan skadefritt under många år. En dag bröt han benet ute i den stora fina hagen. Mina nya fina friska fd galoppörer får dock ändå gå i hagen varje dag trots den uppenbara risken :angel: De har gått både på slätt och steeple och har den bästa fysik man kan tänka sig. Gammelman har dock varit konvalescent ett tag efter att ha trampat på en liten vass sten och vrickat sig illa under en dressyrträning.
Slutsatsen borde då rimligen vara att hästar inte skall vara i hage eller ridas i paddock för då kan de skada sig :devil:

Rider TS själv?
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Tja, min förra häst gick mycket fälttävlan skadefritt under många år. En dag bröt han benet ute i den stora fina hagen. Mina nya fina friska fd galoppörer får dock ändå gå i hagen varje dag trots den uppenbara risken :angel: De har gått både på slätt och steeple och har den bästa fysik man kan tänka sig. Gammelman har dock varit konvalescent ett tag efter att ha trampat på en liten vass sten och vrickat sig illa under en dressyrträning.
Slutsatsen borde då rimligen vara att hästar inte skall vara i hage eller ridas i paddock för då kan de skada sig :devil:

Rider TS själv?

Jag har inte sgat något om hagar o tycker inte att det går att jämföra!
Jag tkr såhär men hela världen behöver inte tycka samma, fattar inte varför de är såååå hemskt att jag tkr såhär? Klart jag vill ha en diskussion men visst..

Vad har de o göra med saken om jag rider eller inte?
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag bara måste göra ett inlägg i debatten för det var ett så ogenomtänkt och korkat första inlägg i tråden, så jag kan inte låta bli.

Jag har arbetat inom galoppen, hos ett par olika tränare. Jag har även arbetat en hel del inom ridsporten, både som egen företagare, och hos flertalet elitryttare inom både hoppning och dressyr.
Jag kan med handen på hjärtat tala om för dig att inom galoppen är hästhållningen, hanteringen och träningen överlag bättre än vad den är inom ridsporten. Hästarna hanteras på ett vettigt sätt, de tränas noggrant och sköts om på ett bra sätt. Det gör det många gånger inom ridsporten också, men jag har stött på fler rötägg där än vad jag har gjort inom galoppen. Nu är galoppen självklart en mycket mindre sport som inte har lika många utövare, men jag har stött på många individer inom ridsporten som utövar tvivelaktiga metoder.

En fördel till som både galoppen och traven har, tillskillnad från ridsporten, är att utövarna (tränarna, ryttarna, kuskarna) måste genomgå en utbildning för att kunna verka som tränare/ryttare/kusk. Ridsporten består till stor del av amatörer vars enda krav på utbildning är en Grönt Kort kurs. Man ser mycket dålig ridning i lätta klasser, ryttare som lagt en förmögenhet på hästens utrustning, men desto mindre på utbildning av sig själv. Hoppryttarna lägger hästarna fel vid hindrena, dressyrnissarna strålar förnöjt när hästen går med huvudet vid bogen och det snackas en massa skit om trav och galoppsporten, som inte bara bidrar med stora summor pengar för att ridsporten ska existera öht, utan som även lockar publik du aldrig skulle få se på en ridhästtävling. "Traven och galoppen handlar bara om pengar, hästarna pressas för hårt, blir slagna" låter det från ridhästfolket.

Kom tillbaka med det påståendet efter att du faktiskt har haft någonting med sporten att göra, istället för att bara ha sett en youtubefilm och plötsligt vet allt om hur det går till.

Det du berättar låter ju jättebra o jag blirt oerhört lättad för galopp/trav hästarna om det är sant.

Jag har inte bara sett en youtube film, har jag sagt att det är min enda erfarenhet?
Och jag vet inte allt om hur de går till men det vet nog ingen.

Hoppas att du har rätt i det du säger...:crazy:
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Älskar när folk engagerar sig för att djur skall få det bättre,detta var dock bara FÖR dåligt.
Videon var i allra högsta grad oseriös.
Hästarna på slaktdjursauktionen var most likely inte fullblodshästar ,om nu det har ngn betydelse.
Nu är det ju tyvärr så att majoriteten av mänskligheten tycker sig BEHÖVA äta kött,det är inte värre att slakta en häst än en ko eller en gris,grisen är dessutom intelligentare än hästen så den har det mycket mycket värre än hästen FÖRE den blir mat.
Om du själv äter kött eller använder kläder skor sulor bälten edyl tllverkade av skinn är DU inte ett dugg bättre än alla galopptränare i världen.
En galopphäst har ett mycket roligare liv än en slaktgris.
Förslag,utöka din kunskap,se över ditt eget agerande och börja med att ÄNDRA på dig själv och DIN omgivning,för den här videon var både osaklig och dålig.

Jag har i många år varit vegeterian.
Jag använder lädersadlar osv, just för att jag tänker på min hästs rygg i första hand i det läget.
O varför fördes detta in på grisar?
Jag har inte sagt att jag är bättre än någon men jag är bra mkt bättre än de rötägg de finns inom alla sporter. För så behandlar inte jag mina djur iaf!
Observera sporter inte bara galoppen så flyg nu inte på mig rötägg finns i alla grenar.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag har inte bara sett en youtube film, har jag sagt att det är min enda erfarenhet?
Och jag vet inte allt om hur de går till men det vet nog ingen.

Hoppas att du har rätt i det du säger...:crazy:

Det är klart hon har rätt. Det blir lite konstigt att starta en tråd som du gjort, och svartmåla en hel bransch utifrån vad du TROR utifrån vad du sett på en youtube film.
finns förresten en liknande film med hopphästar som sparkas och slits i munnen av ryttare tills det blöder osv...... :cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Som de flesta här säkert känner till vid det här laget är jag mamma till @EmmaFilippa som brukar skriva mycket här och som känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 433
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 934
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
850
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp