Baksidan av galopp sporten

Sv: Baksidan av galopp sporten

Men nu var ju inte allt utifrån en youtube film som jag skrev.
Och de är inte alls klart hon har rätt. Men självklart hoppas jag hon har det.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Men det är ju som mackan säger, det finns såna filmer om hoppning som att alla hopphästar misshandlas, och det finns dom som anser att all dressyr är hästplågeri och visar bilder på sporrar och blödande hästar:crazy:

Det finns avarter inom all hästsport tyvärr och det ska man fördöma, men man kan inte säga att alla hästar inom en viss gren far illa.

Jag håller med dej om att man kan diskutera sånt som galopp, trav, fälttävlan, svårklasshoppning samt även polo och jakter, och allt som innebär att utsätta en annan varelse för risker som den varelsen inte har valt eller kan bedöma......Det är ett etiskt resonemang man kan ha där, det håller jag med om.

Å andra sidan skadas de flesta hästar i hagarna faktiskt, och hur ska man se på totalt okunniga hästägare som i bästa välvilja utsätter sin häst för lidande:crazy: Barfotarörelsen tex. Eller alla som väljer halvtaskiga lösdrifter till sina hästar för att det nu är en sån bra lösning när stallhyrorna är så höga:angel: Eller alla övergödda hästar av vilka vissa får fång pga ren okunnighet......

Är det inte så att man måste fördöma allt som är dålig behandling av djur? OCh sen blir det ännu svårare för det kan man ju ha olika syn på vad det är.:cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Baksidan av galopp sporten

*KL*

Angående filmen och galoppsport i största allmänhet skall staplechase (hur de nu stavas hinderlöpning heter det väl på svenska) borde detta förbjudas helt det är livsfarligt för både häst och ryttare. Annars tycker jag galoppen inte är värre än någon annan tävlings sport. Lika så tycker jag om fälttävlan det är inget som jag tycker borde tillåtas för den mycket höjda skaderisken på både människa och häst.

Tycker hela tråden stinker lite hat mot tävlings sport.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

*KL*

Angående filmen och galoppsport i största allmänhet skall staplechase (hur de nu stavas hinderlöpning heter det väl på svenska) borde detta förbjudas helt det är livsfarligt för både häst och ryttare. Annars tycker jag galoppen inte är värre än någon annan tävlings sport. Lika så tycker jag om fälttävlan det är inget som jag tycker borde tillåtas för den mycket höjda skaderisken på både människa och häst.

Tycker hela tråden stinker lite hat mot tävlings sport.

Varför inte packa in oss, och våra djur, i bomull och förbjuda allt som är "farligt"?
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Men nu var ju inte allt utifrån en youtube film som jag skrev.
Och de är inte alls klart hon har rätt. Men självklart hoppas jag hon har det.

då får du gärna, om du vill ha någon vikt åt ditt argument, ge stöd för vad resten grundar sig på, särskilt om vi pratar SVENSK sport.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

O Herregud alltså :eek::eek::eek::eek:
Ska vi hoppa på dressyren nu:angel::angel:
Ne men de där va rätt illa alltså hade jag sett det där på en tävling där jag var i närheten hade det farit gnistor det kan jag lova.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Ja nu hade ju inget av detta förekommit på en svensk bana, utan dessa klipp är från en rysk bana. Som det även påpekas i filmen reagerade varken publik eller domarkår, utan det är såhär det ofta är helt enkelt man har annan syn på sin djurhållning.

jag avser dock att få TeamLundver att tänka till lite innan hon använder youtube som illustration till hur dålig en viss gren/sport är. Filmen hon postade är inte heller svensk : )


sen avslutningsvis så vill jag säga att trots att mitt klipp nu råkade vara utländskt, så anser jag nog att bett plågeri pågår på ett mer utbrett sätt även i sverige, än galopp sportens skador gör så att säga. ;)
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Det värsta är att det är bara att gå ut på vilken ponnyhopptävling som helst så får man se ryttare som piskar hästarna och rycker i munnen i stil med den filmen. Då är det minsann ingen som klagar...
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Vad det där menat som sarkasm eller?
Jag tycker det finns 2 grenar som är farliga för både häst och ryttare. Är det fel tycker du?

Nej då, DU får gärna tycka att det är farligt, det jag reagerar på är att du hojtar på förbud.

Det finns mängder med saker som är mer eller mindre "farliga", därmed inte sagt att de ska förbjudas.

Hästar kan få benet avsparkat i hagen, ska vi då förbjuda hästar att gå tillsammans? Naturligtvis inte.

Om jag inte missminner mig (rätta mig om jag har fel), så var det färre olyckor inom fälttävlan när steeplechasen ingick.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

då får du gärna, om du vill ha någon vikt åt ditt argument, ge stöd för vad resten grundar sig på, särskilt om vi pratar SVENSK sport.

Nu så är de ju inte bara svensk sport jag pratar om, eller de är mindre hemkst om de är utomlands?? :confused:
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

*KL*

Tycker hela tråden stinker lite hat mot tävlings sport.

De kommer dock inte från mig isof då jag tävlar mkt i banhoppning på olika nivåer..
Jag har hästar för att tävla, låter kanske hemskt. Men jag älskar mina hästar över allt annat men de är tävlingshästar så hade jag inte tävlat dem hade jag inte haft dem så något hat mot tävlingssport generellt är här inte från min sida!
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Det är naturligtvis alltid tragiskt när olyckor händer, och det är då tråkigt att galoppen och fälttävlan mfl får skit.
Det är få andra hästsporter som har en så väl organiserad akutberedskap på plats för att på bästa sätt ta hand om ev olyckor. Veterinär, djurambulans, vanlig ambulans med sjukvårdspersonal.
På "vanliga" arrangemang (läs dressyr och hopptävlingar) står ofta organisationen handfallen vid olyckor i brist på resurser och kunskap enligt min personliga erfarenhet. Tyvärr.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Nu så är de ju inte bara svensk sport jag pratar om, eller de är mindre hemkst om de är utomlands?? :confused:

Ja visst, lägg då fram andra källor än you tube klippet som sagt och vartifrån, konkret, som du gör dig din uppfattning.
Du skrev rätt tydligt att du även drog slutsatser om svensk galopp sport, utan att ha en aning faktiskt uppenbarligen:

Jag hoppas o tror att de inte går till riktigt så i sverige.
Men olyckorna händer här med.....

Men nu var ju inte allt utifrån en youtube film som jag skrev.
Och de är inte alls klart hon har rätt. Men självklart hoppas jag hon har det.
 
Senast ändrad:
Sv: Baksidan av galopp sporten

Nej då, DU får gärna tycka att det är farligt, det jag reagerar på är att du hojtar på förbud.

Det är ju bara att titta på filmen de flesta olyckor som var där var från steeplechase. Vanlig galopp är roligt att titta på men hinderlöpning anser jag bestämt ska förbjudas.

Det finns mängder med saker som är mer eller mindre "farliga", därmed inte sagt att de ska förbjudas.

Därmed inte sagt att allt är lika farligt. Men då människor och djur utsätts för livsfara konstant tycker jag det borde ses över väldigt noggrant.

Om jag inte missminner mig (rätta mig om jag har fel), så var det färre olyckor inom fälttävlan när steeplechasen ingick.

Är inte insatt men jag ser olyckorna och de har i mycket stor utsträckning allvarliga person skador och skador på hästarna i fälttävlan än i vanlig hoppning.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Det är ju bara att titta på filmen de flesta olyckor som var där var från steeplechase. Vanlig galopp är roligt att titta på men hinderlöpning anser jag bestämt ska förbjudas.

Självklart, om de nu ska göra en propagandfilm mot galopp så gäller det välja filmsekvenser som är spektakulära.

Därmed inte sagt att allt är lika farligt. Men då människor och djur utsätts för livsfara konstant tycker jag det borde ses över väldigt noggrant.



Är inte insatt men jag ser olyckorna och de har i mycket stor utsträckning allvarliga person skador och skador på hästarna i fälttävlan än i vanlig hoppning.

Det intressanta är att när man i England började följa upp alla olyckor och skador inom national hunt (häcklöpning och steeplechase) så fann man att sk. "bumber races" var den typ av löpningar som stod för de högsta andelen skador. Bumper races är slätlopp för hinderhästar. Efter den upptäckten ändrades en del regler för bumper races och skadefrekvensen sjönk drastiskt.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Självklart förekommer det misshandel inom alla hästdiscipliner på alla nivåer, men att påstå att det inte existerar i högre grad inom trav- och galoppsporten ställer jag mig frågande till. I och med att bägge bedrivs som kommersiella verksamheter - folk satsar pengar på hästar - (vilket jag såvitt vet att man inte gör inom dressyr/hoppsporten) så är det klart att pressen på hästarna ökar. De ses inte längre som hästar utan snarare som produkter i en verksamhet och det är när man avviker från att se hästen som en levande varelse som det blir farligt. Förvisso har de sponsorer och prispengar inom dressyren och hoppningen som i mångas fall är mycket viktiga för att deras ekonomi ska gå runt, men dessa pengar påverkar enbart en liten krets till skillnad från trav- och galoppsporten som påverkar nästan en hel nation.

Dock är inte galoppsporten lika stor i Sverige som i ex England så därför är de väl mer rädda om sina hästar här, men om pressen skulle öka i höjd med travsporten så tror jag tyvärr att den kommer att börja likna den engelska galoppsporten.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag både håller med dej och inte. Jag tycker du har rätt i att man kan nog på många håll se hästarna som maskiner som ska dra in pengar, det är dyrt att ha en galopp eller travhäst i träning hos en tränare och ägarna vill att de tjänar pengar....inte alla men det finns.

Men jag hålller inte med om att det inte skulle vara så inom hoppning eller dressyr, tvärtom, där finns lika mycket krav på att hästarna ska prestera, och det handlar om väldigt mycket pengar också på högre nivåer.

Men några av dom värsta är faktiskt också amatörer som är tävlingsgalna och får hästar utdömda för att det inte går bra nog, som saknar kunskaper om vettiga träningsupplägg och kör på med tävlingar och träningar utan att ha koll på vad hästen klarar, och kanske allra värst okunniga ponny/juniorföräldrar som vill att barnen ska få tävla och plocka rosetter och vara glada, som verkligen behandlar ponnyerna/hästarna som maskiner som bara ska fungera åt ungarna, som om det vore cyklar man köpt. Som inte fattar varför den dyra ponnyn inte hoppar:mad: när den kostat såmycket och vunnit så mycket och SKA kunna:crazy: Dom fattar inte att deras unge skulle behövt läras ej rida först också:cool::cool:

Eller förvirrade dårar som inte lärt sej rida och hittat en ny inriktning som låter dom känna sej duktiga genom att sätta stångbett i munnen på hästen:crazy:

Det finns massor av hästar det är synd om pga ren okunnighet, och även av att de ses som maskiner inom alla discipliner. Jag försvarar inte dålig behandling inom galopp, jag tycker det är en sport med stora risker för hästarna och det händer mycket. Men det finns hästar som behandlas illa inom alla delar av ridsporten och travsporten, tyvärr.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Som de flesta här säkert känner till vid det här laget är jag mamma till @EmmaFilippa som brukar skriva mycket här och som känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 433
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 934
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
850
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp