Baksidan av galopp sporten

Sv: Baksidan av galopp sporten

Ja är ju starkt tveksam till att galoppsporten är värre än någon annan hästsport. Inom alla grenar stängs nästan alla hästar in 22 h/dygnet i en box, när man kommit upp på en viss tävlingsnivå. Så livet i stallet är nog precis det samma.
Sen så har nog alla grenar sin egen väg att tvinga hästarna att lyda ryttaren, för de ryttare som inte bryr sig om hur hästen mår. Tvivlar starkt på att skillnaden i procent mellan olika grenar är särskilt stor egentligen, enda skillnaden är att trav och galopp inte gör allt bakom stängda dörrar utan är lite mer öppna.
Kan bara dra ett eget exempel, Anky van Grunsven. På en stor internationell tävling fanns 2 framridningar. en öppen och en stängd. Hon gick in på den stängda och kom ut två timmar senare, med en genomsvett häst som hästskötaren snabbt torkade av innan hon gick ut och värmde på den öppna banan ett bra tag till.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Dock är inte galoppsporten lika stor i Sverige som i ex England så därför är de väl mer rädda om sina hästar här, men om pressen skulle öka i höjd med travsporten så tror jag tyvärr att den kommer att börja likna den engelska galoppsporten.

Och vad är felet med den engelska galoppsporten? De har tillsammans med australien den lägsta skadefrekvensen på galopphästar av alla länder.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Kan bara dra ett eget exempel, Anky van Grunsven. På en stor internationell tävling fanns 2 framridningar. en öppen och en stängd. Hon gick in på den stängda och kom ut två timmar senare, med en genomsvett häst som hästskötaren snabbt torkade av innan hon gick ut och värmde på den öppna banan ett bra tag till.

Vad f*n gör man när man rider fram i TVÅ TIMMAR?:crazy:
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Mitt första inlägg var ett knapplån och inte personligt riktat, glömde bort att lägga till ett litet "kl" ;)

Svarar i alla fall - skadefrekvensen är väl inte det mest väsentliga, det är väl behandlingen av hästarna som vi ska fokusera på? En häst kan utsättas för vidriga tortyrmetoder för att uppnå resultat men trots det inte råka ut för skador. Det får inte glömmas att hästen är en lojal varelse som gör allt sin ryttare säger, även om den utnyttjas.

Den engelska galoppsporten har väl ungefär samma folkliga status som den svenska travsporten - om inte större - om jag inte förstått fel, och det går inte att undkomma att ALLT som befinner sig i en fabriksliknande process betraktas med noll empati och det enda väsentliga är att dra in pengar.

Flashlight: det stämmer mycket riktigt det du säger, men samtidigt så "drabbar" den ekonomiska jakten enbart ett fåtal personer eftersom att det är individuellt medan trav- och galoppsporten drar in pengar till hela landet eftersom att var och varannan spelar på hästar och vill vinna pengar. Det finns alltså ett större värde i att få snabba resultat i dessa sporter som enbart existerar för att dra in pengar. Dressyren och hoppningen har givetvis sina baksidor som inte försvarar på någon punkt - men som jag skrev tidigare är detta bara viktigt för ryttaren och för några personer runt om.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Nu kanske jag missuppfattade dig, men varför dra likhetstecken mellan pengar och empatilös?
Är t ex en läkare empatilös för läkaren tjänar pengar?

Hästar är inte särskillt lojala och gör inte allt för sin ryttare nej. Vill den inte springa, så springer den inte heller bra, vill den inte hoppa så hoppar den inte bra.
Att slå dem o tvinga dem, är inte vägen till framgång!

Vad har spelarna med mina hästar att göra? Jag har inget ansvar eller press från någon att få ut mina hästar till start för att kunna spelas på? Mina hästar angår ingen annan än mig som ägare och ev. tränare?

Man måste skilja på spelet och hästarna, spelet har inget med träning och hästar attt göra, spelet är bara centrerat till just spelet.

Travet är uppbyggt så att i grunden så äger Rune en häst, hästen står i träning hos Arne som tar betalat av Rune för att träna hästen.
De pengar hästen ev. springer in går till Rune.
Arne som tränar och kör hästen i loppen får en viss % av de pengar hästen tjänar (5-15%).
Det är alltså måntaliga träningsavgifterna som driver Arnes rörelse som tränare, inte de pengar hästarna springer in, de är en bonus.
Och de flesta hästar springer inte in ens i närheten av vad de kostar och om jag inte minns helt fel så är det 1% av alla hästar som faktiskt TJÄNAR pengar.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Egentligen borde jag inte svara på det här. Eftersom diskussionen har varit uppe 1000 tals gånger. Men jag är trött på att många tänker som en tunnelbana. Och därför måste jag lägga mig i. Om vi nu ska diskutera djurplågeri så kan vi väl lika gärna börja om vi ska hinna med allt. Notera nu att jag inte drar alla över en kant, utan bara tar ett exempel rakt ur tomma luften.

Dressyr hästar. Du kanske rider din häst fel, rider den på bogarna, inflammerade bogar .. Det ena leder till det andra och vips så är hästen triangelmärkt och duger inte till något.

Hoppning. Min häst har hoppat såhär högt bla bla .. Hoppat sönder din häst innan den ens har fyllt 10 ..

Fälttävlan. Fasta hinder, hästar som går omkull .. Ja jag kan fortsätta i all evighet.
Det finns häst folk och så finns det annat häst folk. Det finns ni som tar väl hand om era hästar, rider era hästar på bästa vis.

Men det finns också dom som inte gör det. Oavsett om det är trav, galopp, hoppning. Hästarna tar stryk oavsett. Ni vet inte mörkertalen, hästar som rids sönder och avlivas hemma på någons gård. Och nu menar jag ridhästar.

Och för det andra. Jag vet 2 fullblod som gick av banan .. Såldes som ridhästar med framtiden för sig. Kom tillbaka som vrak, dom nya ägarna hade vanvårdat dom totalt så det var bara till att avliva. Så kom inte och säg att hästarna mår dåligt av att vara galoppörer/trav hästar, när inte ens "vanligt" häst folk kan ta väl hand om dom efter att dom avslutat sin karriär.

Och jag är själv ägare till 2 st fd galoppörer, och vet måååånga som är det.
Galopp tränare / trav tränare vill inget hellre än att deras hästar ska få ett långt liv efter sin karriär som löp häst. Och du kan ALDRIG tvinga en häst till att löpa. Det kan jag säga med egen erfarenhet.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

kliv in i hopp och dressyrvärldne och där hittar du även en massa skit bakom stängda dörrar..

Håller med ovanstående. Har erfarenhet av just Steeplechase och det är bland det roligaste hästarna vet. (iaf dem jag träffat,ridit) Här ger hästarna allt. Och det finns inte en chans att tvinga en häst att gå fort på den högre nivån.finns inte heller många häckhästar som stannar framför en häck. det är så naturligt för dem att segla över häckarna. Visst händer det olyckor men det finns risker inom alla grenar. Min nuvarande häst är 19år och f.d steeplechase häst (var på sin tid bland dem bästa i Sverige, Baby-Bloom xx) och han är helt underbar. Han har tränats allsidigt hela sitt liv och rids i både hopp,dressyr och skogsridning och man märker på honom att hinder i skogen är det han älskar mest av allt. banhoppning är bara "plockepinn" ;)

Något jag tycker är tråkigt är hästar som tvingas över hinder på en bana med hjälp av spön och sporrar och dressyrhästar som ser fullständigt uttråkade ut.
Dem skulle behöva springa av sig lite på en bana och leva lite :)
Gäller inte alla men många tyvärr.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Nä, det är inte många som jobbar med travhästar som lever något glamorliv direkt. De som äger hästen går som du säger knappast runt på det utan gör det för att de tycker det är kul att "få vara med" och uppleva. Många hästägare är väldigt personligt involverade i sina hästar också. Pengar ser de nästan bara ut från sitt konto... :)

Kuskarna tjänar ju procenten om de kör. Men det är inte många som tjänar STORA pengar där heller. Några placerade hästar på en kväll, 10% av vinstpengarna, långa resor, kvällstid, smutsigt och dant... upp och till stallet nästa morgon igen. Inte mycket glamor där heller. Hästskötaren tjänar ingenting extra alls när hästen går bra.

Att få en häst som har ont att springa mer än ett lopp med smärta är nästan omöjligt. Hästen kommer ihåg smärtan och du kan inte få den till att prestera då. Det hjälper inte vad du har för utrustning då (grisfösare kanske? -svårt att smyga med i loppen bara...)

De enda som kan göra STORA pengar är de med MASSOR av flax OCH en sjutusende bra häst eller de som spelar pengar på hästar i lopp och har flax på den fronten.

De som jobbar med hästar gör det oftast för att de gillar hästar. Rötägg finns tyvärr var du än kollar liksom nackdelar med just den inriktning det gäller.

(förtydligande -ingen kritik till dig, bara lite medhållande tankar kring ämnet...)
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Kan int se på klippet men jag tycker inte galoppsporten är värre än någon annan hästsportgren.
Visst det finns galopphästar som int har ett vettigt liv, som bara står på banan osv men det finns vanliga ridhästar som har det likadant!
Jag rider galopphästar i träning och i det stallet, ligger inte på banan, har hästarna det mkt bättre än på många andra ställen och då menar jag även ridhästar! och hellre att du avlivar en skadadhäst än att den får lida!
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

jag tycker inte att man ska vara okänslig när man ser detta.
Dock så tycker jag att allt har två sidor.
Som andra ovan nämner, så är det ju så mycket bättre att djuren dör än att leva i misär.
Sedan att de slaktas och inte får en "hederlig begravning"?
hur många är det inte som skickar sina hästar till nödslakt?
Där styckas det iaf för att få plats i malningsmaskinen.
När djuret är dött så vet det inte heller något mer.
Det är en själv som får se det hela som lider.
Kan det bero på ovana?
man ser inte det alltför ofta därför tar man åt sig.
Vissa är känsligare än andra.
Men summa sumarum är ju att dåliga saker händer mot människa och djur över hela världen.
Och sen kan man inte dra hela sporter över en och samma kant.
Och sen bor vi sverige
hur ofta är det som det ser ut på det sätt som filmen visar?????
Jag själv funderar på att börja jobba inom galoppsporten.
Det kommer jag säkert också få kritik för.....
Överlag är alla stallar bevakade med jämna mellanrum.
De kommer ut från jordbruksverket m.m och kollar stall och hästar och de gör de även på yrkesverksamma stallar.
Man kan inte gå och haka upp sig på livets alla orättvisor.
Ensam är man för klen för att göra något åt saken.
Kom igen när regeringen överhuvutaget röstar om nedläggning av hästsporter.
Detta kommer inte bli aktuellt för att det finns inga större skäl. om inte ALLA bojkottar det hela.
Tänk alla ni, om ni inte fick utöva hoppning, dressyr, galopp, trav, western och allt vad det nu heter.
Och tänk alla ni som har häst eller rider på olika verksamheter.
Vad har djuret gått igenom innan du träffar det?
Det är för stort och för mycket att förstå bara såhär.
Men tänk för all del att OM ni ser något orätt mot djur. ANMÄL det!
klart att djuren ska ha det bra.
Men som död - då lider de inte iaf.
Brutalt, men sant.
Jag röstar inte för eller emot nödslakt men jag tänker såhär
Om jag har en verksamhet med häst.
Jag ska tjäna pengar på häst.
Hur? jo tävling av olika slag. ok.
Häst presterar inte? sälja? går ej att sälja? då blir det slakt!
tyvärr det är ju så det funkar.
Om vi vänder på det.
Du har ett jobb på ett företag.
Du blir väl omhändertagen. Får bra mat och vila, varmt och skönt. blir ompysslad och bortklemad.
Sen ska du prestera också när det väl är dags för att företaget ska tjäna pengar på dig.
Men du är dålig-du presterar inte oavsett läkarundersökningar, vila m.m
vad gör företaget? Dom sparkar dig. du är dålig. och är du dålig och har fått sparken, ja då får du inga jobb heller. Vad återstår? misär, hemlöshet, ingen mat, du blir illa behandlad.
det slutar mer eller mindre i graven.
Vill du lida tills du inte orkar mer och stupar? eller blir du hellre skjuten och slipper lidandet?
TÄNK på det här noga! begrunda det.
det är inge skitsnack, det är inget "du är för/mot djurplågeri" utan det är dagens sanning.
thats life - get over it.
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Och du har för avsikt att sälja en travare för 5000:-.
 
Senast ändrad:
Sv: Baksidan av galopp sporten

för mig är han värd 100 miljoner minst.
men tyvärr inte på marknaden......
en häst i hans klass och "utbildning" får man praktiskt taget be bort gratis om
man vill göra sig av med dem. och det VILL jag inte men snart är jag så illa tvungen!:mad:
 
Sv: Baksidan av galopp sporten

Detta händer inte i Sverige, men man vet aldrig om sporten blir större här kommer kanske detta hända.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Som de flesta här säkert känner till vid det här laget är jag mamma till @EmmaFilippa som brukar skriva mycket här och som känner...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 433
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 929
Senast: Solstig
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
850
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp