Fast här undrar jag. Vad är det för mycket information som "man" lämnar ut? Jag måste erkänna att jag lämnar ungefär samma hårda fakta som t ex hos Storytel. Födelsedatum, kön, namn, adress, telefonnr. Fast hos FB registrerar jag inte ens ett kontokort...
Allt du skriver till dina vänner. Allt du klickar på.
FBs stora utmaning just nu är att få så många som möjligt att stanna länge på sajten och helst ha den alltid som startpunkt. Det handlar bara om att få tillgång till mer information om varje enskild användare.
Om du läser användaravtalen mellan en vanlig webbutik och Fb, så är skillnaden stor. FB kapar åt sig enorma rättigheter att göra precis vad de vill med information som du delger deras servrar.
En webbutik brukar inte kapa åt sig andra rättigheter än att kunna serva dig som kund. Men vissa av dem är också otäcka.
Är man bara medveten om det så kan var och en göra ett medvetet val och inte slentrianmässigt överlämna allt till ett privat företag.
Eller för den delen göra ett medvetet val att det inte är ett problem att slentrianmässigt överlämna allt.