Bakslag på ögoninflamationen

H

Hästen

Orken tar snart slut, shettisen var helt klart bättre, det hade slutat rinna och hon var riktigt vit i ögonen i eftermiddag vid 15,30 när jag släppte ut henne (hon fick vara inne mitt på dan för vi har haft sommarvärme här med 20-25 grader varmt och massor av flugor, allt för att förhindra att hon blir sämre)!!
Nu när jag tog in henne var hon röd igen........ :( :(
Behandlar med Fucithalmic sen i måndags.
Vad är detta, är hon överkänslig?
Snälla kom med råd......
En ledsen..............
:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Flughuva på!

Och är hon inte bättre på måndag, så ta och ring veterinären, Fucithalmeacsalvan ska ha gett resultat vid det här laget, så på med flughuva som sagt, och löser inte det problemet tills på måndag så ring vet.

Sen, hur ofta har du på salva?

jag skulle ha på morgon och kväll i fem dagar (efter tre dagar var han bra) och order på flughuva på!
 
Sen i MÅNDAGS... SLäng dej i väggen du... :D ;) Jag har behandlat min i snart fyra veckor! Första veckan fyra gånger om dagen, sen en vecka på klinik och sen två gånger om dagen fram till igår. Nu är det "bara" en gång om dan. Han går med flughuva på. Ett tips är att sätta lapp för det sjuka ögat så det får vila ordentligt. Ta kontakt med veterinär om det inte blir bättre i helgen.

Mvh Jenny
 
Tack så mkt båda två.
Hon är inne på dagen, det är en jätte liten shettis så inga huvor passar.
Ska försöka komma på något att sätta för när hon är ute.
Hon var lite bättre imorse iallefall.
:bow:

//
 
Ibland har man tur i allt elände.
Slängde mig i bilen efter era svar och åkte till närmsta Grodden-butik.
Hittade en flughuva för föl, passade utmärkt!!Hon blev så fin.
:)
Gud så skönt att jag fick tag på en sådan, håll nu tummarna att det vänder så jag slipper kontakta veterinären igen!
Nu är det huva på för fulla muggar och behandla med salva!
Tack o Hej!!
:banana: :banana:
 
Be Din vet. skriva ut Cloromycetin/Cloramfenikol istället.
Hjälper snabbare och bättre än Fucithalmic-salvan.
Plus att Du skall tvätta med ljummet vatten i ögonen med bomull 2 ggr/dygn. Flughuva som Du nu lyckats skaffa....
Se till att tvätta Dina egna händer FÖRE och EFTER annars ökar risken att Du sprider runt skiten.
 
Båda mina hästar, och speciellt ponnyn, har lite rinniga ögon. Inte mycket, det ser ut som en droppe bara som runnit ett par centimeter, men de är lite, lite svullna runt ögonen båda två. Inget man lägger märke till, bara om man stirrar på det och känner efter litegrann. De verkar inte vara direkt besvärade av det, men det ser ju ut som om de gråter, stackarna! Tror ni att de måste behandlas eller kommer det gå bort av sig själv? Det är rätt mycket flugor här nu...
 
Du kan ju alltid tvätta ögonen med antingen kokat, avsvalnat vatten eller koksaltlösning. Då brukar det bli bra lite fortare. Men så länge det inte blir värre (eller håller i sig länge) tycker jag inte du behöver oroa dig.
 
Hej
Min islänning hade en ögoninflamation och den höll på i 6 veckor. Jag hade juvanesta till hennes ögon och det skulle hon ha i ögonen var fjärde timme och hästen hade jag inte hemma. Hon blev inte riktigt bra så till slut använde jag mig av homeopati istället och hon blev bra.
M vH Mannis
 
Shettisen är mkt bättre, bara lite lite röd i ögonen.
Så jag ringer ingen vet. just i detta läge iallefall, ska behandla några dagar till.
Tack för tipset med den andra salvan.
:)

//
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
3 929
Senast: Hemi
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 102
Senast: Rosett
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 321
Senast: Fille
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 424
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp