Jag tror jag blir galen snart

Ett annat tips är att du tar kontakt med Boj på forumet.. Hon är kiropraktor mm och jätte duktig på att förklara saker.. :bow:
 
Vet. sa att hon inte har så "allvarlig" grad, ryggkotorna ligger tätt, men tornutskotten ligger inte emot varandra.
Vad härligt att en utdömd häst blev brukbar igen! Skönt att höra "solskenshistorier". Ja,jag ska testa allt, ska börja med att utgå från ett rehab.program som en snäll tjej här på buke har skickat till mig. Har tyvärr inte kommit än, vet ej om posten har schabblat...
 
Sv: Jag tror jag blir galen snart

herregud! jag som var så deppad när min häst fick två stora skador efter varandra och sen problem med ryggen. jag tyckte att det var mkt och att jg förlorade mycket träning. efter att ha läst om dig och din stackars häst ska jag aldrig mer klaga på det lilla jag hade.. :smirk:

jag hoppas verligen att det ordnar sig! hoppet är det sista som lämnr en människa vet du! :D kram på dej!
 
Sv: Jag tror jag blir galen snart

Jag skulle INTE rida om jag var du. Det beror helt på vilken kondition och hur hon ser ut i muskulaturen f.ö. men detta rådet följde jag:

9 mån träning för hand, hur mkt galopp som helst. Löshoppning, cykling, löslongering , handhäst

Varannan dag galoppintervaller, 5 min galopp två min skritt. Däremellan för hand. Efter ca. två månader fick jag låta honom jobba i form. Förklaringen var att om han skulle jobba i form skulle han inte orka det och då börja belasta fel, samma visa igen.

Ang. KS så är inte jag en expert, långt ifrån. men det behöver absolut inte vara ärftligt! Det kan lika gärna bero på en dålig sadel, felaktig ridning, tidig inridning, skada-pålagringar etc. Det är som Ponteveccio skriver, se till att hon får rejält med ryggmuskler så att du har något att sitta på.

Karusellen med min häst har pågått i över ett år nu och jag har äntligen börjat rida lite som vanligt igen och har kunnat börja tävla. Dock vet jag fortfarande inte om han är bra, och varje dag är fruktansvärt jobbig. Vid minsta tecken på ont i ryggen, hälta eller stelhet får jag ångest! et värsta är att jag tror att det börjar komma tillbaka. Men vad vet jag... Önskar dig lycka till, verkligen. Bered dig på ett hårt jobb! :smirk:
 
Sv: Jag tror jag blir galen snart

Hejsan, och tack för omtanken.
Denna tråd är över 2 år gammal, och jag kan meddela att min häst mår alldeles prima ;)
Rids fullt ut, hennes KS har inte varit något problem sen vi fick diagnosen, ryggen är helt symptomfri, men jag fortsätter förstås att sköta den som en KS-rygg även om hon idag är problemfri ;)
 
Sv: Jag tror jag blir galen snart

:o Jag trodde att den var en månad gammal ;). Så kan det gå när man inte tittar vilket år de är ifrån :D Men det var verkligen roligt att höra att hon är bra, ger mig nytt hopp!
 
Sv: Jag tror jag blir galen snart

Jag håller verkligen tummarna för att det går fortsatt bra med din häst!

Min hästs problem tog inte slut i och med denna tråd, det finns en ganska lång fortsättning också (del 2 :D ). Det visade sig att hennes problem mestadels(för att inte säga alla) kom sig av att hon dessutom hade erlichias.
Hon fick behandling i sep-03, och allt skit upphörde. Om hon hade fått erlichiasbehandlingen tidigare (hon gick ju länge obehandlad, därav alla problem) är det inte ens säkert att vi hade vetat om hennes KS idag. Men i och med att jag nu ändå vet om att hon faktiskt HAR det , så får jag ju behandla henne utefter det. För att slippa problem i framtiden.

Jag önskar dig ett stort lycka till med din pålle!
 
Sv: Re: Jag tror jag blir galen snart

majja22 skrev:
Så... summan av kardemumman - jag tar INTE bort min häst i första taget.Inte så länge hon inte lider.
Det tycker jag inte att du ska göra heller...
Min häst var halt vänster fram i ett år... Mjukdelskada, ligamentskada, hovbensreaktion... det mesta var bara gissningar kändes det som... Sprutades mååånga ggr i både hovled, karled, kota osv... däremellan behandlades hon också i en bakhas & bakknä...
Folk började fråga mig hur länge jag skulle hålla på med henne egentligen... Det var igångsättning- återbesök-.igångsättning- återbesök
Det enda jag sa vara att så länge hon har denna livsglädjen, (hon var ju inte så mkt halt heller) och så länge ingen veterinär kan säga "Detta är felet" & det går inte behandla så kommer jag att fortsätta... för jag tror visst att det går....
Hon blev friskförklarad 2 ggr i juni, men kändes fortfarande inte helt ren i traven, trots att vet sa att hon var ohalt... Då bytte jag hovslagare... och det visade sig att hovsprickan hon haft i ett halvår på samma hon hade hon haft en liten hovböld i som varken veterinär eller hovslagare hittat tidigare... När nya hovslagaren karvade ur & fixade hennes hovar så har hon blivit bättre för varje dag... Vi började hoppa igen i augusti... & för två veckor sedan tävlade vi & blev placerade i 120... :D

Tänk att jag då i våras nästan gett upp hoppet helt....

I detta fallet har nog hästen haft problem länge, både av en liten hovböld som inte ville läka ut samt av förmodligen en mjukdelsskade som spökade i höstas... men mycket är fortfarande gissningar känns det som...
Nu är det bara att hålla tummarna för att hon ska få fortsätta vara frisk min lilla älskling... :love:
 
Sv: Jag tror jag blir galen snart

Härligt att det gick bra för din häst tillslut :)
Tid, tid och tid och en dåres envishet löser mycket ;)

Min var ju dålig ett år nästan innan hon fick behandling, och knackig, stel och stapplig ett år efter. Två år var hon konvalecent, men jag fick kraften att orka fortsätta kämpa tack vare henne :love:
Hon sprudlade av livsglädje och kämpade på tappert utan att knorra. Inte kunde jag ta bort henne då??
Jag är otroligt glad att varken jag eller veterinärerna gav upp, eftersom allt slit och tårar gav resultat. Nu är det ett år sen jag red igång henne igen, och det fungerar jättebra! :)

Håller tummarna för att din fortsätter hålla sig hel, hoppas min också gör det :bump:
 
Sv: Jag tror jag blir galen snart

Trodde också att tråden var 1 månad gammal :o , blir så när en ny dyker upp & man inte kollar datum ordentligt...
Men gud vad skönt att det löst sig för er också....
Va skönt att vi inte gav upp va?! Tror att man kommer långt genom att följa sin egen känsla & inte lyssna alltför mkt på alla andra... förutom veterinärer då... ;)
Då får vi hålla tummarna båda tillsammans då att pållarna håller sig friska i forstättningen!
MVH
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 248
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp