Jag tror jag blir galen snart

Jaa,det var musklerna jag tänkte på, får ju inte bli kall. Hihi, jo jag känner igen det där med pengar, mamma blir rätt hårt drabbad :D.
Ryggtäcket kostar nämligen "bara" 650:-, och det kanske jag kan skrapa fram.Har haft bilinbrott precis,de snodde stereon + lite andra prylar, så jag kommer att få ut lite pengar från F-bolaget. Tänkte att då kan jag ju köpa en billigare stereo än den jag hade innan, så räcker pengarna säkert till ett sånt täcke också! :D :D
 
som jag skre, så var det inte för att vara elak jag skrev att det bästa kanske vore att ta bort hästen... men den erfarenhet jag har är att människor har haft kvar sina hästar på tok för länge... d e som om de hoppas att hästen kommer att bli bra... visserligen har veterinärerna nämt att avlivning skulle vara det bästa i de fallen... Jag menade inte att du majja22 skulle ta bort din häst om du inte har hört det av veterinären... men jag har sett så många hästar stå förlänge och må dåligt... själv skulle jag inte tveka en sekund att ta bort min häst om veterinären dömt ut henne... visserligen skulle jag be om en annan veterinärs utlåtande innan, men jag skulle göra allt i min makt att förkorta min hästs lidande...
 
Men kissing spines försvinner väl inte av sig själv och är väl ärftligt?

Börja köra/tömköra henne istället för att rida så hon kan bygga upp musklerna och slippa ha ont.
 
En kompis häst beter sig på precis samma sätt så härom dagen blev det borelia och illischias prover.tyvärr vet jag inte svaren ännu.Lycka till och hoppas att det ordnar sig för er.Kram
 
Nej,jag förstår att du inte ville vara elak :).Och självklart - en häst som har ont och lider och inte kan botas ska självklart få somna in!
Men så dålig är tack och lov inte min totta!
 
Stämmer, KS försvinner inte av sig själv utan det handlar om att hennes rygg måste stärkas. Veterinären på MK som gjorde utredningen på henne i juli sa att jag skulle börja jobba upp henne från marken,bla tömköra och klättra uppför.När jag sedan ett par veckor senare ringde för rådgivning hade den vet. semester. Jag fick prata med en annan vet. som sa att jag skulle rida.Jag protesterade,men han menade på att det går precis lika bra som att tömköra, under förutsättning att hästen EJ rids på lång tygel och att hon jobbar i rätt form hela tiden.Jag varvade ändå skritt med tömkörning eftersom jag fått olika "bud", men inget sätt är tydligen fel. Ska ju tillbaks på tisdag, då får jag samma vet. som sist,ska fråga lite mer då.. :)
 
Tack!
Jo ett borrelia/erlichios prov BLIR det på tisdag, pratade nyss med mitt f-bolag för att se hur mycket pengar jag har kvar att röra mig med (mer än jag trodde faktiskt, puuhh, räcker till ett par vet. besök till...) och hon i stort sett,efter att ha kikat lite i burken, BEORDRADE mig att kräva det på tisdag! konstigt tycker jag att inte veterinärerna tagit detta inintiativ, det verkar ju ändå vara rätt vanligt att hästar får erlichios....
Hoppas att det går bra med din kompis häst då, att provsvaret är negativt! (Alltså att det är posivtivt för hästen )
 
Skönt att det blir av.

Nyfiken fråga bara, du kan PM:a om du inte vill svara här. Men vad har du för försäkringsbolag? *nyfiken*

Jag har ju Sveland (till valacken iaf), och de var ju mer än angelägna att han skulle behandlas bums när jag ringde för att höra om de ersatte behandling trots att puckoUltuna friskförklarat honom. Och det var lite som i ditt fall, de i princip beordrade mig att behandla (vilket ju var precis vad jag ville).

men vet att iaf i en DEL fall har Agria varit ovilliga, men det har mer varit ytterst små, små symptom som inte utretts på klinik, och så har man tagit ett B/E-prov och fått positivt, men inte med några direkta symptom övht.
 
Jag kan svara här :). Jag har Agria, hon var supertrevlig som jag pratade med!
Och det bästa av allt - ha!,ringde upp nu igen,jag har ju oroat mig en del över att det inte finns så mycket pengar kvar att röra sig med på vet. vård tills den 1/11. Och det var INGA problem att dubbla till 50000:-,hon gjorde det på stört from idag! Puuuuh! Visserligen kommer hon att få ryggen undantagen på de 25000:- som jag höjde,men ändå.Hältor osv. betalar de för. Om OM det nu skulle visa sig att hon har Erlich. så kan de behandla UTAN att jag behöver ta banklån! En klump i magen mindre.....
 
OJ, kunde du göra det "mitt i" och med en sjuk häst? Snällt!!! Och fattar att det är skönt att slippa oroa dig. Jag har ju valacken i Sveland med dubbel vetvård (40 000 kr) och GISSA om det var skönt 2001 då han sopade iväg 38 000 kr i veterinärräkningar.

Agrias är ju ännu bättre (hade unghästen i Agria och har fölet där, med utökad vetvård), dels 50 000 och dels mediciner på recept och veterinärens resor ersatta...

/Alexandra - som har sina hästar försäkrade upp över öronen =)
 
Ks behöver inte vara medärvt,de kan få det av andra orsaker också, även när de är äldre.
I min hästs fall kan det bero på att hon blev tidigt inriden,hon är Engelskt Fullblod och de rids ju ofta in innan kroppen vuxit klart :mad:. Det var inte jag som red in henne,utan en tidigare ägare, hon tränades i ett år för att gå på galoppbanan,men gick aldrig några löp för ägaren blev gravid och sålde då hästen som ridhäst.
Så om det är medfött eller ej kan ingen svara på, men jag är beredd att ta ett föl på henne i fall hon inte kan ridas i framtiden,och så behåller jag fölet då såklart som blivande ridhäst. Så får min häst gå som sällskap så länge hon mår bra.
Men hon ska bli bra, det har jag bestämt!! :)
 
Hm... man ska ju faktiskt inte avla på en häst som ev. har ärftliga deffekter. Det är inte rättvist mot aveln! Som mitt sto som är struppipare (det hörs inte ens...). Veternärerna sa att jag absolut inte skulle avla på henne SÅVIDA jag inte kunde bevisa att det inte var ärftligt. Så det var bara att åka in med hennes avkommor och ingen hade minsta antydan till pipning. Annars hade hon ju varit kasserad... Så tänk efter både en och hundra gånger på om du verkligen vill ha en avkomma med KS. För det är faktiskt vad du kanske får!
Men såklart så förstår jag dig också! Vem vill inte ha en ny häst undan sin älskling?
 
Tjaba!
Jag vet att det finns en liten risk med det hela, men jag har diskuterat detta med min veterinär och han ser inga hinder i det hela.Får ju fundera lite till om det blir aktuellt.
Men det är det ju inte än. Som jag ser det så kommer hon att bli ridhäst igen med mycket och rätt träning och det säger även vet.,hon har inte så svår KS :),.OM BARA DEN DUMMA HÄLTAN KUNDE FÖRSVINNA DÅ så vi kan sätta igång!Det är ju hältan som ställt till det denna gång!!Grrrrr :devil:
Jag fattar ju inte var den kommer ifrån och varför!
 
Hejsan!
Vad tråkigt att höra om din häst.. :(
Hur gammal är din häst?
Ang. Kissning Spines så är det ärftligt och en häst med denna åkomma bör inte avlas på. :(

Efter att ha läst hela tråden, måste jag fråga... har du funderat på att ta ta ut en Equiteraput eller kiropraktor?
De bör ju kunna hjälpa dig... :bow:

När det handlar om K-S.. Det som gör ont är att Tornutskotten gnids mot varandra.. om man har tur "växa ihop" om man låter hästen vila en längre period... och hästen känner då ingen smärta... men får såklart mindre rörlighet i ryggen...

Just nu har jag lite bråttom... och dettta vart kort och svammligt :o Men jag är utbildad E-t och kan kanske hjälpa dig med kontakt av sådan eller svara(?) på andra frågor... Vill du får du gärna PM:a mig..

Lycka Till!
 
Hej!
Jodå, hon har KS , men det är ju inte det som är problemet nu utan det är ju dessa konstiga hältor som kommer och går!
Ryggen vet jag hur jag ska behandla - träna upp den,stretcha, massera osv. Men hon måste ju bli ohalt innan jag kan börja träna.Sen ska det väl förhoppningsvis inte vara några problem.Men som sagt,måste ju bli bra i benet först..
Jag har haft ute en veterinär från mars-juli som har behandlat henne med akupunktur,det har gjort susen.Akupunkturen botar ju inte KS-en ,men har ju hjälpt henne att bli avslappnad/mjukare i ryggen. kommer även fortsättningsvis att ta ut honom regelbundet för akupunktur, kan tänkas att hennes muskler behöver en omgång lite då och då, när hon börjar tränas igång(och även sen såklart!)
Tack för erbjudandet :bow: , jag skickar ett pm om det dyker upp nån fråga :).
Men som sagt, det är hältorna jag vill ha svar på vad det är, ska ju ta B/E-prover och så på tisdag.
Jo just det - hon är nyss fyllda 11 år!
 
Ok.. :)
Men hältor och K-s brukar tyvärr knalla hand i hand... :(
Hästar med problem i ryggen, belastar fel och får ofta problem med ffa. bakknä... :crazy:
 
Jag vet,det är ju det som är så tokigt! Hon blir inte bättre i ryggen förrens den har blivit stark,jag kan inte börja stärka ryggen förrens hon är ohalt,och så länge hon är svag i ryggen är det lättare att hon blir halt.....osv osv...ond cirkel....SUCK!
 
Jo, men.. Vilken grad av K-S har hon??

Vet ett fall, där hästen blev utdömd, men ägaren ville pröva 1 sak till.. Han lät hästen bara gå i hagen ett år... och undertiden gick den under behandlig av E-T samt sim träna... I dag är den fullt användbar igen :banana:
Veterinären trodde inte sina ögon.. :rofl:

Kanske är en ide´om inget annat hjälper?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 258
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp