Balansen vid 5 års ålder.

N

Nalle_Björnen

Har en kompis som äger en 5 årig valack.Han har (enligt dom) dålig balans eller rättare sagt så vet han inte riktigt vad han ska sätta fötterna hela tiden.Han slår sej ofta med bena å har mängder av skydd.
Nu till frågan.
Igår var vi ute och red i skogen. Eftersom han har stått pga hälta, (rids enbart skritt å trav),så var han full av överskottsenergi och bockade av ägaren.Hon gick med honom hem eftersom hennes huvud kändes "tungt".Det gick inte så bra för henne när hon skulle leda honom hem då han blev alldeles virrig och började stegra sej,så jag fick då ta honom.Han var väldigt jobbig å leda.Gick på en hela tiden,stannade inte när man ville å drog iväg i trav då å då.Jättejobbig,men jag tog tid på mej och stannade å fick så småningom honom att lyssna på mej.
Är detta obalans eller bara ouppfostring? Han är ju så pass ung så man vet ju inte...Ge gärna tips vad man kan göra för att förbättra hans "obalans".

//Tacksam för alla ev. svar :D
 
Att hästen har dålig balans är väl en sak, men att hästen går på dig, försöker dra iväg osv har nog inte med det att göra. Snarare som du är inne på är det väl ett tecken på nonchalans, ouppfostran som kan tränas bort med ett konsekvent handlag.
 
Obalans skulle jag mer tolka som att hästen känns "vinglig" när man rider. Det du beskriver skulle jag beskriva som i föregående inlägg.
 
Hej!
Det är både och...
Föst måste mmmman uppfostra hästen.
Visa att det är människan som är ledare och inte tvärt om.
Detta kan man göra genom att lära hästen att stanna bakom dig själv när du leder honom.
Gosa med honom och beröm mycket, men låt inte honom bestämma!
Lika när man borstar sadlar och tränsar, hästen ska inte vara djävlig, sparka eller sånt...
Sen när den vet vem som bestämmer kan man träna balansen, cavaletti kan vara bra, rida mycket i obanad teräng, skritta på långa tyglar och låt honom välja väg själv...
Du kanske kan prata lite med henne om det...
Kram/Jossan
 
Hej alla!!! å TACK för alla era svar!!! Jag försökte prata med henne efter ridturen och sa att hon kanske borde träna med honom i t ex ridhuset.Hon svarade då att hennes tränare hade sagt att det var hans balans det var fel och at det skulle bli bättre med tiden...
Jag ska försöka prata med henne redan imorgon... :crazy: undrar om hon lyssnar och förstår det... :confused:
 
Om hon envisas med att han har dålig balans så säg åt henne att stretcha hästen, det är väldigt bra för hela hästen och hjälper hästen att få bättre balans.

/Hippo
 
Hästar som har svårt att veta var de ska sätta fötterna kan man träna genom att skritta på lite mer oländigt underlag (typ skogshyggen, småstigar) där hästen verkligen får koncentrera sig på var den sätter fötterna. Många yngre hästar blir så ivriga att de ibland glömmer bort sig.
Vi hade en häst som inte riktigt visste vart han hade sina hovar. Vi löste det genom att gå i labyrinter gjorda av bommar där vi slog på hästens hov med baksidan av spöet och sedan på bommen. Med hjälp av ljudet blev han mer medveten om vart hovarna befann sig i förhållande till ex.vis bommen eller manegeväggen. Det låter skumt med det hjälpte.
Långt ifrån alla 5- åringar har problem med balansen, de flesta är väldigt välbalanserade.
 
Att hästen trilskar kan ju faktiskt bero på att den har överskottsenerg. Min häst är alltid jättesnäll och lydig men när hon varit skadad och stått ett bra tag så kan hon vara bångstyrig innan hon kommit igång. Det är ju inte så konstigt om en unghäst blir lite skuttig när den inte kan ridas ordentligt.
 
JO, visst kan det vara tecken på överskottsenergi (har själv en "omöjlig" kuse just nu som står på boxvila med ordinerad skritt för hand :crazy: ) - men att hästen går på mig - det tolererar jag inte för det. Inte heller att den försöker dra iväg. Hur pigg han än är skall han ha en viss respekt för mig som två-bening (hur bra det sen går - tja, det tänker jag inte uttala mig om ;) :o )!
 
Har hästen en massa skydd och slår sig hela tiden sitter problemet antagligen i en ond muskel, spänningar eller dålig balansering. Dock inte sådan man pratar om när man går på lina, utan sdan man får genom att sko hästen annorlunda
 
Håller med om att det nog är både och. Låter som en ouppfostrad 5-åring som kanske inte ridits så mycket? Det där med balansen är knivigt, har en som snart fyller 10 som snubblar och har sig mest hela tiden, medan den andra som är knappt hälften så gammal har en gudomlig balans, går i form för ingenting, gör caprioler, "går på två ben" och naturligt lägger vikten bakåt i samtliga gångarter. Och de har fått ungefär likadan träning sedan de var bebisar. :banana:
 
Tycker det låter som om denna häst är väldigt ouppfostrad att handskas med från marken och väldigt tankspridd och virrig.

Hästar som går och tänker på annat har en tendens till att bara traska fram och inte tänka sig för. Skulle till en början prova att ta tag i problemet på marken, hästen ska gå att leda utan problem. Sen det där med vingligheten har det en stor del med balansen att göra, har den inte blivit så himla mycket riden så har den antagligen inte satt muskler där den ska och hittat sin balanspunkt, fast det brukar växa bort med träning och med åren. Ge bara hästen lite att tänka på när ni rider, så att han har koncentrationen riktad mot er istället.
 
Min medicin:
Långa lugna skrittpromenader bygger upp hästens grundkondition samtidigt som den får tillfälle att iakta vad somm finns i världen! Lugn skritt i "knölig" terräng, över stock och sten, diken, broar mm.
Detta är en ung häst, hur mkt har han sett av världen? Hur mycket har han fått lära känna sin egen kropp?
Går han i "platt-hage" eller i stor kupperad hage med vänner?
En ung häst lär av äldre och behöver stora ytor till att leka och lära känna sin kropp.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 813
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 023
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp