Balansering!

Sv: Balansering!

Hej...
tänkte fortsätta på balanseringstråden...
lite kontroversiellt men ändå... hur snebalanserar man för trav?
Ex. tynga båda höger benen då hästen drar vänster bakben, sula under höger fram för att den har mindre muskler över högra bogen, tynga ner det bakben som den placerar fel (mellan frambenen)... osv.

Jag tycker kunna se ett visst mönster när man ska använda sulor eller vikter.
vikter då man vill öka benens framåtförande rörelse & sulor vid den påskjutande rörelsen. Någon som kan bekräfta detta.

Ang. övrig balansering finns en del att läsa i boken Champion & på sidan http://www.lindkvisthovslageri.se/
och Anders Hesselgren sida... har ändrat den och hittade inte länken.
 
Sv: Balansering!

Ang. övrig balansering finns en del att läsa i boken Champion & på sidan http://www.lindkvisthovslageri.se/
och Anders Hesselgren sida... har ändrat den och hittade inte länken.

Champion är en av de bästa böckerna jag läst men många ideer är gamla idag och brukas inte längre men grunderna för ballansering i boken fram för allt för unghästar är fantastisk läsning. Rekommenderar den boken varmt.
 
Sv: Balansering!

jo jag håller med... ang. boken champion. även om mycket är gammalt så tycker jag man ska se objektivt på det hela & inte vara rädd att prova!
föresten så denna bok är INTE inläst som talbok på Tal & punktskrifts biblioteket "tpb.se" -anledningen är att det inte kommit in tillräkligt med förfrågningar om detta.
Ni som kan, kan väl be erat bibliotek ta hem boken....:D som ni nu vet inte är inläst... vilket leder till ytterligare förfrågningar om boken så att den kan läsas in i ljudformat. :idea: :banana:
 
Sv: Balansering!

jo jag håller med... ang. boken champion. även om mycket är gammalt så tycker jag man ska se objektivt på det hela & inte vara rädd att prova!
föresten så denna bok är INTE inläst som talbok på Tal & punktskrifts biblioteket "tpb.se" -anledningen är att det inte kommit in tillräkligt med förfrågningar om detta.
Ni som kan, kan väl be erat bibliotek ta hem boken....:D som ni nu vet inte är inläst... vilket leder till ytterligare förfrågningar om boken så att den kan läsas in i ljudformat. :idea: :banana:

Mycket bra idee!:idea: ska gå till biban och säga till att jag vill ha den boken ;)
Har faktiskt läst sönder min första bok så jag fick en ny i julklapp för några år sedan:angel:
 
Sv: Balansering!

Hej...
tänkte fortsätta på balanseringstråden...
lite kontroversiellt men ändå... hur snebalanserar man för trav?
Ex. tynga båda höger benen då hästen drar vänster bakben, sula under höger fram för att den har mindre muskler över högra bogen, tynga ner det bakben som den placerar fel (mellan frambenen)... osv.

Jag tycker kunna se ett visst mönster när man ska använda sulor eller vikter.
vikter då man vill öka benens framåtförande rörelse & sulor vid den påskjutande rörelsen. Någon som kan bekräfta detta.

Ang. övrig balansering finns en del att läsa i boken Champion & på sidan http://www.lindkvisthovslageri.se/
och Anders Hesselgren sida... har ändrat den och hittade inte länken.

Kan inte svara på dina frågor, men det mest spontana när jag läser ditt inlägg är att om hästen har de problem som du beskriver så behöver den en duktig Equiterapeut i första hand. Har just fått ordning på en som stuckit ett bakben och gått med snedbalans hittills i sin karriär. Tänk om någon rättat till felet från början istället...:devil: Det var ett jäkla tjat om sula hit och sula dit från hovis i början, men jag vägrade och tyckte att det måste vara bättre att gå till botten med problemet istället.

Jag vet alldeles för lite för att säga att snedbalansering är fel, men jag tror man bör vara vaksam på att det kanske är ett fysiologiskt problem som gör att hästen inte rör sig symmetriskt.
 
Sv: Balansering!

sula hit & tåvikt dit...;)
grejen är just att jag använder mig av så mycket "verktyg" som jag kan... Veterinärerrr, equiterapeuterrrr, massör, värmekamera (likadan modell som finns på slu).
Ett ex. en av våra hästar, riktigt talangfull sådan!!! har genom 3år träffat 8olika vet. multippla gånger, hans framknän har säkert bara i vet. avgifter kostat 70-80000!!! på 13starter.
Denne har ALDRIG visat någon böjreaktion på bakknäna. han vilade dock sitt vänstra bakben då han kom till oss, detta bakknä behandlades först efter påtryckningar från mig & skulle aldrig behandlats annars!!! med sina bakknän inledde han karriären med 2raka & en 4de plats innan det vänstra behandlades!
Nu 2,5-3 år senare träffar vi en annan vet. som gör en GRUNDLIG undersökning på honom & finner att han är halt även hans högra bakknä.
Allt tyder på att han haft detta hela tiden, dragit höger bak (2cm), snemusklad, går snett i nerförsbacke, galopp i sista kurvan m.m.
Denna häst skulle jag normalt aldrig sätta någon sula på för att det är sådan symetri i travet att du knappt märker att han är öm om framknäna.
Här skulle sulan komma in för att rätta till den snemuskulation som uppkommit.
mindre muskler på höger bog & sätesmuskeln hö bak.

En annan häst i stallet 5år, kan inte trava:confused:.
Jag har varit övertygad sedan hon kom till mig som att det varit/ÄR något fel på henne. Bortsett från att hon haft platsproblem så har hennes problem varit följande: snubblat, slagit ihop, sparkar utan varning, från skritt skuttat i trav, dragit vänster bak mest hela tiden, placerat höger bak mellan sina framben, går snett (baken & huvudet till vänster) -rättar du till detta med styrstången i snabbjobb lutar hon sig mot den vänstra styrstången & det ser ut som vänstra bakbenet lutar inåt trots att hon då sätter sina bakben rätt.
Är det inget fel på den sistnämde hästen lovar jag er att jag ska äta upp hennes skor.
som amatör går man till dessa ovan nämnda fackmän med förtroende.

jag skulle gjärna slippa att snebalancera, men just nu har jag inte så mycket för att ta henne till vet. då hon nyss & återigen är genomböjd utan anmärkning. även equiterapeuter har inte hittat något anmärkningsvärt på henne.
mitt val är att göra korv av henne eller lära mig balansera & få till en svår häst.
jag skulle nog inte lära mig så mycket av att träna victory tilly eller järvsöfaks.

med detta menar jag inte att man ska ta till sulor eller andra hjälpmedel innan det behövs.


vill ha en "ren" häst -fri från så mycket utrustning som möjligt, ju mer du behöver desto sämre häst...
 
Sv: Balansering!

Denna häst skulle jag normalt aldrig sätta någon sula på för att det är sådan symetri i travet att du knappt märker att han är öm om framknäna.
Här skulle sulan komma in för att rätta till den snemuskulation som uppkommit.
mindre muskler på höger bog & sätesmuskeln hö bak.

Berätta gärna mer för mig! Intressant. :)
 
Sv: Balansering!

En erkänd proffstränare förklarade för mig att jag skulle sätta en TJOCK sula under höger fram då det var den del på bogen som var mindre musklad (kappmuskeln) för att denna skulle få arbeta mer. (idag vet jag att vänster fram fått arbeta MYCKET mer pga. höger bak)
detsamma skulle jag själv kunna tänka mig om korsets muskler om dessa inte är symetriska.
Det anses ju också att man ska tynga båda bakbenen eller det ena om hästen "sticker ben" placerar det mellan frambenen, & detta tror jag är en anledning för att stärka hästens framåtförande/breddande muskler. här anser jag att man skulle få bäst effekt om man tyngde ena benet då det andra inte behöver lika mycket stimuli.

detta är mest spekulationer från min sida & jag öppnade ämnet för att få det bekräftat eller dementerat.

Sören Nordin var en hejare på balans vilket också ledde till en försämring av matrialet i hans stall då han fick hästarna som andra inte fick ordning på... för att inte nämna Mustard som Stig H inte fick att trava & Sören gjorde till elithäst.
 
Sv: Balansering!

En erkänd proffstränare förklarade för mig att jag skulle sätta en TJOCK sula under höger fram då det var den del på bogen som var mindre musklad (kappmuskeln) för att denna skulle få arbeta mer. (idag vet jag att vänster fram fått arbeta MYCKET mer pga. höger bak)
detsamma skulle jag själv kunna tänka mig om korsets muskler om dessa inte är symetriska.
Det anses ju också att man ska tynga båda bakbenen eller det ena om hästen "sticker ben" placerar det mellan frambenen, & detta tror jag är en anledning för att stärka hästens framåtförande/breddande muskler. här anser jag att man skulle få bäst effekt om man tyngde ena benet då det andra inte behöver lika mycket stimuli.

detta är mest spekulationer från min sida & jag öppnade ämnet för att få det bekräftat eller dementerat.

Sören Nordin var en hejare på balans vilket också ledde till en försämring av matrialet i hans stall då han fick hästarna som andra inte fick ordning på... för att inte nämna Mustard som Stig H inte fick att trava & Sören gjorde till elithäst.

En genväg som gör med skada än nytta eftersom den felbelastar hela hästen.

Att stärka en sida görs på raka spår där man ser till att ha en häst som en frisk o fräsch o som kan arbeta korrekt utan att springa snett, fuska eller dra ett ben.
Vill man stärka en sida på ett snällt och i längden bra sätt så är skritt i skogen (kalhygge/vid sidan av en stig) där hästen får arbeta med att lyfta benen mycket bra träning, då kan man även använda sig av en sk. vikt machett för att få ett bättre resultat.
 
Sv: Balansering!

Känner igen mycket av det du berättar om 5-åringen då jag har en 6-åring som beter sig i stort sett likadant. Han är också uppkollad av både veterinärer och två olika kiropraktiker, som anses vara väldigt kunniga, men inte så mycket som en låsning har de hittat... Hästen är alltså "felfri" men funkar inte. Stundvis som en banan åt vänster i olika tempon, konstigt nog inte alltid men till 90%. De övriga 10 % "glömmer" han bort sig, verkar det som. Blir sådana här hästar någonsin travare? Jag har då tappat hoppet...
 
Sv: Balansering!

En genväg som gör med skada än nytta eftersom den felbelastar hela hästen.

Att stärka en sida görs på raka spår där man ser till att ha en häst som en frisk o fräsch o som kan arbeta korrekt utan att springa snett, fuska eller dra ett ben.
Vill man stärka en sida på ett snällt och i längden bra sätt så är skritt i skogen (kalhygge/vid sidan av en stig) där hästen får arbeta med att lyfta benen mycket bra träning, då kan man även använda sig av en sk. vikt machett för att få ett bättre resultat.

grejjen med just snedbalanseringeng på 7åringen var just för att "slippa" de återkommande hältorna, då hästen byggt på sig mer på vänster än höger & tvinga den att arbeta lika mycket eller något mer med höger för att kompensera övermuskuleringen. jag vet inte, men jag tror att du får helt olika stimulering av muskler om du använder sula eller om du använder vikt, beroende på vilken fas i steget benrörelsen är i.

dessutom om du skall få en muskelbyggande effekt bör du belasta den specifika muskeln med minst 75% av dess kappacitet & om du belastar de paralella musklerna lika mycket så får båda musklerna stimuli, men du önskar kanske stimulera den ena mer för att den skall komma ikapp, annars lär du ha svårt för att få symetri mellan musklerna igen.

hästen får verkligen arbeta allsidigt & förvånansvärt lite eller inga snabbjobb jämfört med andra hästar, (snöpuls) -går redan med för högt steg, ridning i skog, släde, tryckvagn.... & 7 åringen fuskar alldrig...;) om jag nu skulle se någon osymetri i rörelsen mönstret så är det dags för veterinären igen... det är det som också är det konstiga, en som har en sådan fin rörelse borde slippa hälsoproblemen... & istället borde det vara 5års märren som skulla haft alla knäproblem som hon skuttar & far...
 
Sv: Balansering!

grejjen med just snedbalanseringeng på 7åringen var just för att "slippa" de återkommande hältorna, då hästen byggt på sig mer på vänster än höger & tvinga den att arbeta lika mycket eller något mer med höger för att kompensera övermuskuleringen. jag vet inte, men jag tror att du får helt olika stimulering av muskler om du använder sula eller om du använder vikt, beroende på vilken fas i steget benrörelsen är i.
Jo, men ställer du den på en sula ena fram så kommer du ge den en massa problem eftersom du kommer överbelasta andra sidan.
Sulan kommer tippa hästen o det gör den dygnet runt. Att använda en sula på ett framben är ren idioti.
Rådgör med din et

dessutom om du skall få en muskelbyggande effekt bör du belasta den specifika muskeln med minst 75% av dess kappacitet & om du belastar de paralella musklerna lika mycket så får båda musklerna stimuli, men du önskar kanske stimulera den ena mer för att den skall komma ikapp, annars lär du ha svårt för att få symetri mellan musklerna igen.
Ja det var ju där viktmanchetten kom in.
En oliksidig häst som går rakt och som inte snedbelastar sig ska på raka spår kommer arbeta upp den mindre muskeln, men det tar såklart tid.

hästen får verkligen arbeta allsidigt & förvånansvärt lite eller inga snabbjobb jämfört med andra hästar, (snöpuls) -går redan med för högt steg, ridning i skog, släde, tryckvagn.... & 7 åringen fuskar alldrig...;) om jag nu skulle se någon osymetri i rörelsen mönstret så är det dags för veterinären igen... det är det som också är det konstiga, en som har en sådan fin rörelse borde slippa hälsoproblemen... & istället borde det vara 5års märren som skulla haft alla knäproblem som hon skuttar & far...
Arbetar den redan rak o som du säger, tycker jag inte du ska "krångla" till det mer.

Han är röntgad antar jag. :)
 
Sv: Balansering!

sista veterinären jag var till trodde faktiskt också på sulan eftersom han sprang på rullbandet så symetriskt.
även min hovis & kusk som var ytterst skeptisk, länge & till viss del fortfarande tveksam till sådana saker som snebalansering , erkände att hästen behövde denna "då hästen aldrig känts så fin" & då har han varit med & kört hästen. både i starter & i jobb.

visst skulle jag vilja kunna ta av sulan emellan åt, utan att sko om så den muskeln få sina viloperioder för åter uppbyggnad. men igag så finns inte den möjligheten. & tid har jag räknat med, minst ett år om han nånsin kommer att bli rak igen...:confused:
men som jag tror, kommer hästen att arbeta olika med de 2 olika medlen.
för att hänvisa till märren. då man styr baken med styrstängerna (ont i mitt V ben sedan -böjt styrstänger) & hon går parallelt med benparen sjunker hon ner med vänsterkorshalva & går rakt med den andra, här skulle jag teoretiskt vilja sätta sula på Vbak för att tippa upp henne (mindre muskler på korset & insidan av låret,som för benet bakåt & inåt) & på H bak tynga henne för stärka hennes sidomuskler (som är obetydligt mindre än motsatta sidan & för benet framåt & utåt). men som sagt här fegar jag ur av just anledningen som all pratar om att det är skadligt om det inte görs på rätt sätt.

7åringen är röntgad vid flera tillfällen för att se efter förändringar.
 
Sv: Balansering!

för att hänvisa till märren. då man styr baken med styrstängerna (ont i mitt V ben sedan -böjt styrstänger) & hon går parallelt med benparen sjunker hon ner med vänsterkorshalva & går rakt med den andra, här skulle jag teoretiskt vilja sätta sula på Vbak för att tippa upp henne (mindre muskler på korset & insidan av låret,som för benet bakåt & inåt) & på H bak tynga henne för stärka hennes sidomuskler (som är obetydligt mindre än motsatta sidan & för benet framåt & utåt). men som sagt här fegar jag ur av just anledningen som all pratar om att det är skadligt om det inte görs på rätt sätt.

Gå till någon som är duktig på SI-leder, typ Håkan Lundell. Hade liknande problem på en av våra och han är helt rak nu även om musklerna inte är riktigt ikapp ännu (kvalar idag :banana:). Sticker hon ett ben och är något lägre på ena höftknölen även när hon står parallellt med alla benen också så kan jag nästan sätta shetlandsponnyn på att det är det som felas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Balansering!

equi... håkan lundell, monika nilsson/skjyttmon, stefan visell/östersund, carl uno stafren/östersund-sundsvall, ingrid viklund utöver vets. är de som har tittat på våra hästar med jämna mellanrum sen 5år tillbaks.

lindblom vem är det?, i vilken del av landet håller han till & titel.

Jo min senaste Veterinär som jag var till som även såg 7åringen på rullband sa "han såg så symetrisk ut med sulan så jag antar att han behöver den"
han tyckte även att hästen inte var "riktigt" låghalt, utan det hela satt i snemuskuleringen i bogen.
han är även den vet. som jag ansett tagit sig mest tid till mina hästar & frågor, inget besök hos doktorn inte där allt ska jäktas igenom & du hinner knappt tala om dina besvär.
om jag inte är helt ute & cyklar så har han mentorer både på mälarkliniken & uero vets.
 
Sv: Balansering!

equi... håkan lundell, monika nilsson/skjyttmon, stefan visell/östersund, carl uno stafren/östersund-sundsvall, ingrid viklund utöver vets. är de som har tittat på våra hästar med jämna mellanrum sen 5år tillbaks.

lindblom vem är det?, i vilken del av landet håller han till & titel.

Jo min senaste Veterinär som jag var till som även såg 7åringen på rullband sa "han såg så symetrisk ut med sulan så jag antar att han behöver den"
han tyckte även att hästen inte var "riktigt" låghalt, utan det hela satt i snemuskuleringen i bogen.
han är även den vet. som jag ansett tagit sig mest tid till mina hästar & frågor, inget besök hos doktorn inte där allt ska jäktas igenom & du hinner knappt tala om dina besvär.
om jag inte är helt ute & cyklar så har han mentorer både på mälarkliniken & uero vets.

Du menar att hästen är uppdragen/indragen i bogmuskulaturen o därför fått ett kortare ben? O det åtgärdas med en sula?
Vad säger ET då om muskulaturen?

Att den är snedmusklad är ju inte samma som att den är uppdragen/indragen?
 

Liknande trådar

Trav Tjena tjena Är ingen expert på det här med hur hästarna fungerar bäst med balanseringen i monté och har nu stött på lite problem med...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 167
Senast: missdragon
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 354
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp