Balansering!

Sv: Balansering!

vet. rådde mig även till att ta hjälp av proffs av just den anledningen att få fler "verktyg" att arbeta med & att vara "kritiskt" men även objektiv, även om det var med hjälp av sulor/vikter.

såg på när väskinge pilsner SKUTTADE i mål som 1a & lämnade hela fältet bakom sig ca20m, hästen såg jävligt halt ut & blev raporterad.
i någon tidning beskrevs det även att hästen fått till travet med just en tjock sula, på ett bakben tror jag?
Vimseld var också en häst med snebalans.
 
Sv: Balansering!

vet. rådde mig även till att ta hjälp av proffs av just den anledningen att få fler "verktyg" att arbeta med & att vara "kritiskt" men även objektiv, även om det var med hjälp av sulor/vikter.

såg på när väskinge pilsner SKUTTADE i mål som 1a & lämnade hela fältet bakom sig ca20m, hästen såg jävligt halt ut & blev raporterad.
i någon tidning beskrevs det även att hästen fått till travet med just en tjock sula, på ett bakben tror jag?
Vimseld var också en häst med snebalans.

Fram o bakben är inte samma sak.
 
Sv: Balansering!

vet. rådde mig även till att ta hjälp av proffs av just den anledningen att få fler "verktyg" att arbeta med & att vara "kritiskt" men även objektiv, även om det var med hjälp av sulor/vikter.

såg på när väskinge pilsner SKUTTADE i mål som 1a & lämnade hela fältet bakom sig ca20m, hästen såg jävligt halt ut & blev raporterad.
i någon tidning beskrevs det även att hästen fått till travet med just en tjock sula, på ett bakben tror jag?
Vimseld var också en häst med snebalans.

Det var ena fram han fick en sula på.
 
Sv: Balansering!

Fram o bakben är inte samma sak.

? jag har nämt 2 hästar tidigare.
den ena på 5 år som har prob. med bakdelen & den andra som travar fint men håller inte.
7åringen har "teoretiskt" sett blivit sne musklad pga. missad knähälta. då han är mindre musklad på höger kors "gluteus" & höger kappmuskel "trapezius"då vänster fått arbeta mer & musklat sig mer (V fram som krånglat mest) hästen är inte uppdragen/indragen i midjan då jag inte kunnat träna honom som jag önskat. ex. galoppint. i övrigt är han kraftigt & ordentligt musklad.
5åringen har vet. inte heller böjt fram någon bak knähälta, dock i framknän vid ett tillfälle. obetydligt snemusklad men ska man vara petig så är hon mindre på V sätesmuskel & insidan på V bakbenslår "gracilis"än på H sida, på H sida är hon något mindre på tåsträckaren "vastur lateralis" & över lårmuskulaturen "extensor digitorum" än på V sida. Hon är ganska uppdragen som de blir vid bla. galoppint. hon sköter som sagt inte bakbenen som hon ska som nämndes tidigare...


Humleflickan brände mina läppar med sin kyss....
de sa att humlor inte kunde flyga!
men det hon!
när hon ville!;)
 
Sv: Balansering!

Frågan är ju då om Trapezius drar upp bogen, vilket i såfall gör att problemet sitter muskulärt o då hjälper ingen sula.. :)
Det är ju svårt att svara när man inte sett hästen ifråga..

Men jag skulle nog fundera över att frigöra hästen i bogarna i första hand..
 
Sv: Balansering!

Frågan är ju då om Trapezius drar upp bogen, vilket i såfall gör att problemet sitter muskulärt o då hjälper ingen sula.. :)
Det är ju svårt att svara när man inte sett hästen ifråga..

Men jag skulle nog fundera över att frigöra hästen i bogarna i första hand..

frigöra bogen... den tanken har även jag haft eftersom hästen under lågsäsong tränat styrketräning med loksele... i vinter har han stått över detta. startar nu i dagarna då han känns fräsch, men oron kvarstår om vi behöver besöka vet. efteråt, "vi bestälde faktiskt tid då vi anmälde förra gången":D
men mina funderingar kring sulan kvarstår fortfarande då han tydligt blivit hjälpt av den -mer symetriskt trav... min fråga blir ju genast vad sulan gjort då flera som känt på honom tyckt att det hjälpt honom. skulle hellst vara utan av flera skäl. det är bla. här som mitt intresse för snebalansering kommer in då jag vill veta vad som hänt/händer när jag sätter en extra boots eller sula på ett ben. & som tränaren sa att hästen skulle ha den också för att lättare bygga upp den mindre muskulaturen.
 
Sv: Balansering!

Frågan är ju då om Trapezius drar upp bogen, vilket i såfall gör att problemet sitter muskulärt o då hjälper ingen sula.. :)
Det är ju svårt att svara när man inte sett hästen ifråga..

Men jag skulle nog fundera över att frigöra hästen i bogarna i första hand..


Jag uppfatar det mer att om en häst varit lånvarigt ofräsh i exempelvis bogen, så använder den ena benet sämre ( se även hur don växer i trakterna) ..gör man då iordning hästen kan man behöva en extra tjock sula i typ en skoningsperiod för att få hästen att trampa igenom på det benet som den sparat länge...
 
Sv: Balansering!

Jag uppfatar det mer att om en häst varit lånvarigt ofräsh i exempelvis bogen, så använder den ena benet sämre ( se även hur don växer i trakterna) ..gör man då iordning hästen kan man behöva en extra tjock sula i typ en skoningsperiod för att få hästen att trampa igenom på det benet som den sparat länge...

Ja, det kan ju funka.
Men betoningen ligger ju i "att göra i ordning" hästen och då först räta till den i bogarna o frigöra den, för sulan hjälper ju inte hästen mer än att den tvingar hästen att arbeta rätt. Problemet i bogen kommer ju kvarstår ju annars.

Om inte hästen är låghalt o har ett kortare framben?
Men det ser ju en häst som är låst och uppdragen i bogen ut att ha om man inte kan mer utan bara tittar på den.

Tycker det är bra du tar upp o vill betona en kort skoperiod :)
 
Sv: Balansering!

Fiaxar du inte primär skadan utan enbart behandlar symtomet kommer du aldrig får hästen fräsch.
Ungefär som att ha tandvärk o få huvudvärk, du behandlar huvudvärken med ipren men tanden är ju fortfarande problemet :)

Marta har har en poäng med att sulan kan fungera som "ett sjukbeslag" en kortare period, men betoningen ligger i att fixa anledningen till att hästen inte arbetar korrekt och därmed göra det möjligt för hästen att göra det.
 
Sv: Balansering!

Fiaxar du inte primär skadan utan enbart behandlar symtomet kommer du aldrig får hästen fräsch.
Ungefär som att ha tandvärk o få huvudvärk, du behandlar huvudvärken med ipren men tanden är ju fortfarande problemet :)

Marta har har en poäng med att sulan kan fungera som "ett sjukbeslag" en kortare period, men betoningen ligger i att fixa anledningen till att hästen inte arbetar korrekt och därmed göra det möjligt för hästen att göra det.

Det här va kloka ord!!! :bow:
 
Sv: Balansering!

Om inte hästen är låghalt o har ett kortare framben?
Men det ser ju en häst som är låst och uppdragen i bogen ut att ha om man inte kan mer utan bara tittar på den.

:)

låghalt tror jag inte den är, men har då bara jämfört knäna mot varann.
du nämner även en form "uppdragen i bogen" har inte hört talas om detta tidigare. vill du förklara?
att frigöra bogen har tolkats av mig som att få musklerna att spänna av så den kan arbeta fritt. har fått det förklarat att bogen egentligen hänger fritt i musklerna & dessa håller upp hela packetet.
när man då pratar om att den är låst/bogat ur... så är det något man rättar till precis som då man fixar si-leden på korset.

men för mej finns inget låst läge eller urbogning av bogen utan musklerna är spända & ansträngda. behöver massage & få upp sin rörlighet för att fylla sin funktion på ett korrekt sätt.

därav har han fått stått över styrketräningen i vinter & fått massor av massage. han känns väldigt smidig mot vad han brukar kännas om vårarna innan långsamkörningen.
Rätta mig om jag har fel...?
detta i kombination med att hästen varit halt på H bakknä kan vara 2 av orsakerna till att han varit så skör... han var dock öm i framknäna nu i februari, om detta var orsaken av bakknät vet jag inte.

ytterligare en fråga...
olika vet. & olika equi. säger olika ang. bogen & halsen. -den är halt för bogen/halsen arbetar inte som den ska, -den ansträngd & stel i bogen/halsen för att den är öm i knäna... vad är det som gäller? någon som vet? eller kan det vara både &?

har känt på närmare 50 hästar nu i olika dissipliner & det är kanske 3-4 av dessa som inte är ömma där halsen går ner i bogen, detta ska enligt vissa vara ett säkert tecken på att hästen är antingen stel i bogen eller öm i knäna
därav reagerar min 7åring knappt längre.
 
Sv: Balansering!

Jo, det förstod jag faktiskt..

Tänkte om du hade några egna åsikter och synpunkter o erfarenheter ang. snedbalasering..

Mina åsiketer i frågan är i vilket fall som helst att problemet skall åtgärdas utan sjukbeslag med sulor osv osv. Sedan skulle jag vilja höra vad allas våran lilla coari har att säga om detta.
 
Sv: Balansering!

Mina åsiketer i frågan är i vilket fall som helst att problemet skall åtgärdas utan sjukbeslag med sulor osv osv. Sedan skulle jag vilja höra vad allas våran lilla coari har att säga om detta.

jag håller med ang. att åtgärda problemet utan "sjukbeslag", men det finns finns klåpare som kallar sig veterinärer (åtminstone vissa -den större gruppen) som enbart ser på hästen under has & framknän, allt annat har inte med löpförmågan att göra.
Bor man som jag gör med närmaste ATG 15 mil ifrån som jag dessutom inte åker till längre, återstår kliniker på 30mils avstånd ngt. bättre men ser fortfarande hela hästen...
jag påvisar fel framförallt muskulärt men vet. lägger inte så stor vikt vid "konstigheter" -tydliga tecken på att något är fel!!!
Så då börjar man leta efter andra metoder vilket jag efterlös här på tråden med inledande något som "något kontroversiell fråga"
ska inte tro att jag tycker det är kul att behöva ta till sådana metoder, där ytterligare prob. uppstår som ex. då man råkar ut för en borttappad sko -15 mil till närmaste travshopp.
det jag efterlös var kunnande i ämnet... men jag får väl kalla på medium istället & prata med "papa";) om relativitetsteorin...:D
jag har ett par start hästar där den ena har talang men håller inte & den andra har ngt fel i bakkärran som de inte hittar.
vad skulle ni ha gjort?!
7åringen inledde -06 med 2 raka varav han sänkte tiden mellan starterna med 4sek. sedan 4a efter det kom hältorna i framknäna, under -07 blev det sen bara 5starter med hältor, -08 klinikbesök före starterna 4starter 2 vinster sänkte rekordet med ytterligare drygt 1 sek. visade åckso att han var god för 7-8sek till under en spurt, 2 av dessa starter var han halt trots besök på kliniken innan & extrem försiktighet med träningen med långsamkörning, skritt & inför sista starten det året total vila!!! men ändå halt.
skulle inte du fått gråa hår?

om 5åringen förväntar jag mig samma öde, kanske inte alls så talangfull men att hon kommer gå sönder som 7åringen pga hennes osymetriska trav.

vad kören har att säga om snebalans förstod jag redan innan jag började posta om ämnet snebalans, vilket jag även fått bekräftat...
 
Sv: Balansering!

tillägas att 7åringen dessutom alldrig fått smaka på pisken under upploppet
 

Liknande trådar

Trav Tjena tjena Är ingen expert på det här med hur hästarna fungerar bäst med balanseringen i monté och har nu stött på lite problem med...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 167
Senast: missdragon
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 349
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp