Balansering!

Sv: Balansering!

Sant det men hästen är riden och riden helt åt skogen fel så jag vågar inte kasta upp någon på hästen om hästen får "dåliga minnen" av det. Jag longerar inte riktigt på samma sätt som många gör det är mera friträning i manege och då har vi 4-5 hästar i åt gången och volten är lika stor som en skrittmaskin så den är större än en vanlig longeringsvolt. Sedan är hästen för dagen så illa dum att ens lyfta fötterna på pga att hon har så himla ont. Bak vågar jag knappt lyfta och jag tycker redan synd om min hovis som kommer få sig en match där:p

Både jag och massören tror att hästen harblivit tränad med hårt inspänd och förmodligen riden med inspännings tyglar. Hästen är ju i grunden jätte snäll men bara elak för hon har ont.



Aldrig:love:

Problemet är just att du inte kan korrigera o hjälpa hästen att inte gå på bogarna vid longering eller lös longering.
Vill du inte rida, så tömkör på "ridvis", om det nu är för bogarnas skull alltså :)
 
Sv: Balansering!

Det går alldeles utmärkt att vid longering göra precis samma arbete som vid ridning eller tömkörning. Det gäller bara att precis som med allt annat veta HUR man gör det.:)
 
Sv: Balansering!

Det går alldeles utmärkt att vid longering göra precis samma arbete som vid ridning eller tömkörning. Det gäller bara att precis som med allt annat veta HUR man gör det.:)

I en lösvolt ilag med 4-5 andra hästar?

Att man kan longera en vältränad/rätt tränad häst i rätt form är självklart, men är det lika lätt att longera en travare som är vad man kan gissa "travlongerad"? Och som dessutom ska jobbas i rätt form, för att inte gå på bogarna o att då rekommendrea longering med motivering att om man vet hur man ska göra så går det..

Jga kanske är fördommsfull o förutsätter saker jag inte bör, men jag tror tyvärr inte C-A besitter de kunskaperna.

Jag tycker heller inte om longering eller annan snurrning på mindre yta, det sliter mer på hästen än det gör nytta.
Raka spår :)
 
Sv: Balansering!

Nej, löslongering med 4-5 hästar låter inte som något annat än rastning. Jag bara svarade på det du skrev:
"Problemet är just att du inte kan korrigera o hjälpa hästen att inte gå på bogarna vid longering eller lös longering."
Jag hävdar ju då att man kan det. Därmed inte alls säkert att C a kan det.
Jag är antagligen också fördomsfull, och befarar att det kvittar om arbetet sker under sadel, med longering eller vid tömkörning. Risken är överhängande att inget vettigt blir gjort ändå.
"Snurrande på liten yta" sliter, korrekt utförd longering gör det inte.
Longering och tömkörning har olika fällor att falla i. Longering riskerar att bli snurrande på liten yta, med en häst som hänger på innerbog, och välter sig runt. Tömkörning riskerar att hästen blir ihopragen, ännu mer på bogarna och i värsta fall fortfarande vältande sig runt i hörnen.

Detta är anledningen till att jag oftast inte rekommenderar varken det ena eller det andra över nätet. Det kan bli så himla fel.
Varken korrekt longering eller tömkörning är hjärnkirurgi, iallafall inte om det handlar om att få arbetet hyfsat korrekt utfört, men av någon anledning är det ändå väldigt svårt att hitta folk som vet vad de sysslar med.:cry:
 
Sv: Balansering!

Prova å lätta, å gärna tåöppet så du får ut steget.. sen et tpar skor med REJÄLT grepp bak... (racersko gillar jag bak)
Några exempel.
Tåöppen päronsko med aliminiun sula.
Tåöppen combisko.
Vanlig tåöppen aliminium men aliminium sula.

Jag har själv en häst som va väldigt fransk i gången å gick alltid väldigt tungt balanserad och fick ofta startförbud för hälta men vetrinärerna hittade inga fel på henne. Jag provade det mesta på henne. Jag hade pg skor på henne ett tag men endast i träningen och genast kändes hon mycket bättere men efter en diskution med hovslagaren så kom vi överens om att lägga på henne tåöppenpäronsko med aliminium dagen före kvalet. Kan ju säga att hon aldrig sett så fin ut som då, aldrig heller vart så travsäker å sänkte sitt rekord med dryga 4sek.... Hon gick dock med 140g boots då...
Så detta är vad jag kan rekomendera...
Om det finns fot. Så varför inte barfota fram???
Lycka till
 
Sv: Balansering!

Jag tror vi är övereens :)

Har liten erfarenhet av både longering o tömkörning alá ridstil,eftersom jag som sagt anser jag o min erfarenhet är, att snurra på volt sliter och därför undviker jag det :)

Vill CA lossa bogarna på en häst så är fortfarande mitt (nu utvecklade) tips att hitta någon som är duktig o som kan hjälpa till att rida hästen i form, rida hästen i skogen.
Finns ingen sån person, så tycker jag att tömköra är lättare än longera när det handlar om att hjälpa hästen i arbetet.
Men det är ju min åsikt, är du så duktig på att longera att du anser att det funkar, så är det säkert så, jag tycker som sagt inte om longering o är därför vad man nog kan kalla rätt urusel på det ;)

NU vet ju jag inte hur bra CA är på att longera, men är han som mig så är longering enbart skadligt o rent förkasligt i syfte att lösgöra bogar..
 
Sv: Balansering!

Problemet är just att du inte kan korrigera o hjälpa hästen att inte gå på bogarna vid longering eller lös longering.
Vill du inte rida, så tömkör på "ridvis", om det nu är för bogarnas skull alltså :)

Jag kan inte rida ;).
Jo visst jag kan hoppa upp och dra iväg ut i skogen o ha lite kul men där är nog min kunskap om ridning slut:angel:
 
Sv: Balansering!

Har liten erfarenhet av både longering o tömkörning alá ridstil,eftersom jag som sagt anser jag o min erfarenhet är, att snurra på volt sliter och därför undviker jag det :)

Måste säga att jag är riktigt bra på att tömmköra. Men inte på "ridvis". Jag har alltid fått höra att det är farligt att tömmköra äldre hästar då dom är 100 gånger starkare än du, Och några lösa hästar med tömar bakomsig vill jag inte ha. Ska kanske prova när snön (läs isen) försvunnit:idea:.

Vill CA lossa bogarna på en häst så är fortfarande mitt (nu utvecklade) tips att hitta någon som är duktig o som kan hjälpa till att rida hästen i form, rida hästen i skogen.

Ja om vi haft någon som jag kan lita på med sådant så hade det inte varit några större problem;) (du kanske vill komma ner och rida lite:angel) + så har jag ingen sadel och fram för allt ingen som passar till hennes rygg.

Finns ingen sån person, så tycker jag att tömköra är lättare än longera när det handlar om att hjälpa hästen i arbetet.
Men det är ju min åsikt, är du så duktig på att longera att du anser att det funkar, så är det säkert så, jag tycker som sagt inte om longering o är därför vad man nog kan kalla rätt urusel på det ;)

NU vet ju jag inte hur bra CA är på att longera, men är han som mig så är longering enbart skadligt o rent förkasligt i syfte att lösgöra bogar..

Jag har inte longerat i sk form mycket men jag använder longering mycket i inkörning på bråkiga, rädda eller helt ohanterade hästar så lite kan jag;)
Jag gillar longering i det att det bygger inte bara muskler på hästen utan även hjärta lungor och fram för allt hjärna(psyke) man fpr en helt annan relation med hästen när man arbetar med den på ett sådant sätt.
Tuss och lilla gothic gick idag ihop och dom springer och leker lite och jobbar avslappnat ihop. Och det tror jag bygger väldigt mycket hos hästar. Jag har haft lite framgång med en del heta hästar med som lugnat ner sig när man enbart longerar dom. Men som du säger för just detta kanske man skulle prova tömmkörning. Även om det ororar mig lite om hon skulle få sig ett ryck:angel:
Hon ska även få sola solarium:cool: och få massor med massage:bump:
 
Sv: Balansering!

Måste säga att jag är riktigt bra på att tömmköra. Men inte på "ridvis". Jag har alltid fått höra att det är farligt att tömmköra äldre hästar då dom är 100 gånger starkare än du, Och några lösa hästar med tömar bakomsig vill jag inte ha. Ska kanske prova när snön (läs isen) försvunnit:
Med ridvis är ju med betoning på den lösgörande effekten och arbete i rätt form , en stor skillnad på tömköra så och inför inkörning om man säger så

Ja om vi haft någon som jag kan lita på med sådant så hade det inte varit några större problem;) (du kanske vill komma ner och rida lite + så har jag ingen sadel och fram för allt ingen som passar till hennes rygg.
Äh, du får väl ragga upp nån ridtjej :p;)


Jag har inte longerat i sk form mycket men jag använder longering mycket i inkörning på bråkiga, rädda eller helt ohanterade hästar så lite kan jag;)
Jag gillar longering i det att det bygger inte bara muskler på hästen utan även hjärta lungor och fram för allt hjärna(psyke) man fpr en helt annan relation med hästen när man arbetar med den på ett sådant sätt.
Antingen så longerar du på ett för mig helt nytt sätt eller så är vi helt oense i denna fråga.

Men eftersom du talar om att du inte longerar i form, antar jag slutsatsen bör vara att vi är oense.


Tuss och lilla gothic gick idag ihop och dom springer och leker lite och jobbar avslappnat ihop. Och det tror jag bygger väldigt mycket hos hästar. Jag har haft lite framgång med en del heta hästar med som lugnat ner sig när man enbart longerar dom. Men som du säger för just detta kanske man skulle prova tömmkörning.
Även om det ororar mig lite om hon skulle få sig ett ryck:angel:
.
Jag tycker inte du ska tömköra om du inte kan, förstör mer än nyttan.



Hon ska även få sola solarium:cool: och få massor med massage:bump:

Här är vi iallafall överrens ;)
 
Sv: Balansering!

Med ridvis är ju med betoning på den lösgörande effekten och arbete i rätt form , en stor skillnad på tömköra så och inför inkörning om man säger så

Precis :D där är vi också överens ;)

Äh, du får väl ragga upp nån ridtjej :p;)

*försöker* :angel:

Antingen så longerar du på ett för mig helt nytt sätt eller så är vi helt oense i denna fråga.

Meningen är att hästen och du skall komma närmare varandra. Hästen lyssnar på din minsta rörelse. Höjer du handen stannar den till exempel. Det förbättrar relationen mellan dig och hästen. En del skulle nog kalla det Horsemanship men det gör inte jag jag kallar det bara sunt förnuft.

Och vad det gäller att hästen bygger muskler, hjärta och lungor är att hästen bara lummar på i lugn takt i 15 minuter och man märker på de 2åringar som man tycker är någorlunda grundtränade ett par månader att dom andas ordentligt och blir lite svettiga efter 15-20 minuter. En häst som är lugn och harmonisk i sitt arbete gör ofta bättre tränings framgångar och en lugn häst brukar tjäna mera pengar när bokslutet kommer än en som är hetsig. Och om man börjar från de att de är 1 år och låter dom lumma runt 5 minuter om dagen så brukar dom vara rätt så lugna och mycket mera arbetsvilliga och medgörliga när man ber dom om mera senare i träningen.

Men eftersom du talar om att du inte longerar i form, antar jag slutsatsen bör vara att vi är oense.

Jag longerar inte så att hästen "tvingas" arbeta men när hästen fattat vad den skall göra efter sissådär 2-3 gånger brukar den arbeta lugn och fint självmant. Jag har aldrig sele eller inspännings tyglar på hästarna ibland kan jag ha huvudlag på vissa hingstar om dom är lite motsträviga. Jag har dock mycket sällan lina på. Det brukar räcka att dom får bett i munnen så lugnar dom ner sig avsevärt.

Jag tycker inte du ska tömköra om du inte kan, förstör mer än nyttan.

Min mening också jag känner ingen som tömmkör annat än för inkörning så de e de enda jag kan:p
 
Sv: Balansering!

Tyvärr, jag vet fortfarande inte riktigt vad du menar med longering?:o
Du talar om att hästar som är i travträning blir flåsiga o svettiga av 15 minuters lunkande trav? Och dessa hästar är vana vid detta sen de var 1 år?

Att det blir ett annat arbete, med tempo växlingar, start/stopp/vända/öka osv vidar är jag fullt med på. Det är ett annat arbete även för en vältränad travare..
Även "NH aspekten" är jag med på, men vi pratar nog inte om samma sak nu?

För jag anser att snurrande på liten yta är mer skadligt än nyttigt o bör i största möjliga mån undvikas... :)
Och vad det ska göra för nytta att lösgöra bogar, när hästen inte arbetas i form? Det blir ju helt motsatt till önskad effekt?!

Men för mig är longering:
-snurra runt i lina på volt
-löslongering snurra utan lina på volt.

*Nu är jag bara förvirrad o svammlar känner jag* :o
 
Sv: Balansering!

Tyvärr, jag vet fortfarande inte riktigt vad du menar med longering?:o
Du talar om att hästar som är i travträning blir flåsiga o svettiga av 15 minuters lunkande trav? Och dessa hästar är vana vid detta sen de var 1 år?

Ja visst låter det otroligt :p kompisens hästar 1 av dom har tjänat 400000 och den andra strax över 300000 båda 2 blir flåsiga och svettiga när vi kör dem i manegen. Min lilla Gothic går där sågott som varje dag med antingen tuss eller lucky och blir bättre och bättre för varje dag. Men hon blir fortfarande flåsig och "lite" svettig av 15 minuter där. Såklart blir inte hästarna genomvåta eller flåsar som efter ett jobb men det är faktiskt jobbigare än man kan tro för dom att springa runt där.

Att det blir ett annat arbete, med tempo växlingar, start/stopp/vända/öka osv vidar är jag fullt med på. Det är ett annat arbete även för en vältränad travare..
Även "NH aspekten" är jag med på, men vi pratar nog inte om samma sak nu?

Nej nej inga tempo växlingar om inte dom vill springa om varandra förstås då kan det gå lite snabbare ibland. :p jag vänder bara varv 1 gång efter halva tiden. Meningen är att dom skall springa i ett lugnt samlat tempo hela tiden utan vagnens vikt att dra bakom sig. De flesta hästarna "jobbar" ungefär varannan gång alltså i form, och mera avslappnat och "busigare" varannan gång (nästan som magi:o). Dom kan ibland springa och leka o slå bakut o boka som små föl o galoppera runt i full fart något varv allt för att dom skall få känna sig naturliga medan dom i nästa stund kan jobba med hela kroppen samlat och fint utan att man tvingar dom till något. Allt får de göra själva.

Då det gäller "NH" delen är det ända som är likt det jag gör inom NH just själva första delen som man gör med vildhästar. Låter hästen få förtroende för dig och låta sig bli sadlad osv. Sedan kan jag inte kalla det "NH" utan mera sunt förnuft. jag låter hästarna vara naturliga och jobba när de vill jobba och leka när de vill göra det (inom vissa gränser såklart). Detta gäller aldrig i vagn då är det jag som bestämmer alla spelets regler och genom att hästen litar på mig så gör den oftast allt jag ber den om. Detta gäller fram för allt som 1-2åringar. Hoppas det blev lite klarare nu.

För jag anser att snurrande på liten yta är mer skadligt än nyttigt o bör i största möjliga mån undvikas... :)
Och vad det ska göra för nytta att lösgöra bogar, när hästen inte arbetas i form? Det blir ju helt motsatt till önskad effekt?!

Det beror på som tuss var första gången i volten då hon mest sprang runt och frustade och undrade vad de andra hästarna gjorde (lucky och gothic) båda dessa har gått mycket i manege (tror jag om lucky då han iaf fattade direkt vad han skulle göra och kunde alla kommandon). Då sprang hon runt och spände sig konstant var min tanke att detta kommer inte hjälpa alls. Men andra gången då det bara var hon och lucky var det andra bullar jag "tvingade" henne att springa i vänster varv så att hon skulle föra sig utåt i "banan" men hon ville bara snedda inåt och tvära igenom cirkeln. Då ställde jag min vän med ett spö vid ena sidan och jag själv på andra sidan med mitt spö. Vi höll i mitten av spöt så det bildade en slags lina som hon var tvungen att gå förbi på utsidan. Detta tog ett par varv innan hon fattade utan hon stannade och försökte vända eller springa förbi på insidan till slut visade jag med spöet att hon skulle öka farten istället och då hon började galoppera vilt och "galet" ett par varv så fattade hon "galoppen" och började springa i samma tempo som lucky runt runt i rygg på honom började trava lugnare och jobba mer och mer på rätt sätt. Det var detta jag ville komma till och att hon då inte travade snett alls utan rakt och lugnt med huvudet lätt sänkt. Idag sprang hon med Gothic och dom lekte mest hela tiden dom liksom körde intervaller mot varandra i manegen sprang och studsade som bollar båda 2 av och till medan dom båda till slut lunkade lugnt och fint i ungefär 10 minuter resten av tiden lekte dom bara.

Men för mig är longering:
-snurra runt i lina på volt
-löslongering snurra utan lina på volt.

Sant enkelt sagt så är detta sant.

*Nu är jag bara förvirrad o svammlar känner jag* :o

hehe det är sent och jag har tagit mig ett par jägermeister så jag mår prima nu :p

Skall gärna förklara mera om något är oklart ;)
 
Sv: Balansering!

Nu ter det sig ju mer självklart när du talar om att hästarna busar ett par varv ;)

Ja, jag har mer frågor egentligen.. men vi verkar tala om varandra så jag lägger ner de frågorna, för jag vet inte hur jag ska ställa dem så du förstår dem o hu rjag menar o frågar :o
 
Sv: Balansering!

Prova å lätta, å gärna tåöppet så du får ut steget.. sen et tpar skor med REJÄLT grepp bak... (racersko gillar jag bak)
Några exempel.
Tåöppen päronsko med aliminiun sula.
Tåöppen combisko.
Vanlig tåöppen aliminium men aliminium sula.

Jag har själv en häst som va väldigt fransk i gången å gick alltid väldigt tungt balanserad och fick ofta startförbud för hälta men vetrinärerna hittade inga fel på henne. Jag provade det mesta på henne. Jag hade pg skor på henne ett tag men endast i träningen och genast kändes hon mycket bättere men efter en diskution med hovslagaren så kom vi överens om att lägga på henne tåöppenpäronsko med aliminium dagen före kvalet. Kan ju säga att hon aldrig sett så fin ut som då, aldrig heller vart så travsäker å sänkte sitt rekord med dryga 4sek.... Hon gick dock med 140g boots då...
Så detta är vad jag kan rekomendera...
Om det finns fot. Så varför inte barfota fram???
Lycka till

Antar att du skrev till mig eftersom du skrev om balansering, men tråden har blivit en longertråd :P

Han har rätt så kassa hovar fram.. Men han blev sprutad i bägge hovlederna fram nu så vi får se om han blir bättre vilket han borde bli :) Men blir han inte det så ska ja testa. Bachoskor har han bak i löp också.. Fram brukar vi bara ha järnskor med sula och boots. Men vi ska experimentera:)
 
Sv: Balansering!

Nu ter det sig ju mer självklart när du talar om att hästarna busar ett par varv ;)

Ja, jag har mer frågor egentligen.. men vi verkar tala om varandra så jag lägger ner de frågorna, för jag vet inte hur jag ska ställa dem så du förstår dem o hu rjag menar o frågar :o

MSN? ;) :cool:
 
Sv: Balansering!

*KL*
Nu ska jag prova raka motsatsen till vad man "ska göra" imorgon ska jag köra jobb barfota fram :devil: sen får vi se vad jag hittar för skor:)
 

Liknande trådar

Trav Tjena tjena Är ingen expert på det här med hur hästarna fungerar bäst med balanseringen i monté och har nu stött på lite problem med...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 167
Senast: missdragon
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 349
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp