Bukefalos 28 år!

Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Linfrogel later intressant, jag har hittat ett "recept" pa det, nan som har provat eller ska jag bli bukeforsokskanin?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det där med att ploppa över natten får mig att undra hur mycket lugnande det tas en normalnatt i Sverige egentligen. Inte en chans i helvete att en handduk skulle sitta kvar längre än en kvart om jag la mig ner! :p

Honung är jag skeptisk till, såna godsaker ska ner på insidan. Olja kan jag gucka i håret+hårbotten lite då och då, det verkar uppskatta kladdet i lagoma doser.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det där med honung har jag också funderat över. Honung är ju så KLADDIGT:confused:

Nu köpte jag i alla fall ett nytt tvättbalsam på väg hem, garnier fructis pure and shine nånting.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det där med honung har jag också funderat över. Honung är ju så KLADDIGT:confused:

Jag använder honung när jag gör inpackning. Balsam, ale vore-gel och honung, som får sitta i längre än ett vanligt balsam. Mitt hår blir riktigt bra av det! Efter att ha varit hos frisören var jag tvungen att tvätta håret med ett sista-schampo, men med den inpackningen blev håret ändå mjukt och glansigt. Igår tvättade jag med ett sista-schampo igen, men hade bara i vanligt balsam efteråt, och mitt hår förvandlades till ett skatbo. Så för mig fungerar det i alla fall! Men jag vet inte riktigt om jag skulle vilja använde det som leave in :p
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Kl
Verkar som en intressant metod som man kanske ska våga sig på att prova...
Har läst hela tråden men kanske missat och orkar inte gå tillbaka o leta.. :angel: Men vad kan man ha för "sistaschampo" och måste man verkligen ha det??
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det verkar vara minst en halvtidstjänst att tvätta håret:D

Det intrycket får jag redan av den här tråden, nästan. :D

Jag fick för mig att det kunde vara något för mig, eftersom det beskrivs initialt som enkelt (naturligt) och dessutom billigt.

Men jag har kommit till insikt om att vanlig hederlig hårtvätt varannan dag med shampo från närmaste livsmedelsbutik, utan balsam, samt en stunds hårdhänt torkning med handduk innan jag går och lägger mig, får bli min melodi även framöver.

Jag antar att balsammetoden inte kan motverka gråhårighet? I så fall vore det värt att ta under förnyat beaktande, trots allt.

Jag har dock experimenterat lite i riktning av balsammetoden, men det har ofelbart lett till att jag återfått skorv i hårbotten och klåda i öronen. :p
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Min bekvämlighetsnivå ligger i linje med din och jag kör balsammetoden. Jag alternerar mellan Barnängens balsam och L'Oreals lila flaska.

Väldigt enkelt. Håret är helt ok och sistaachampot som jag skulle haft för en tid sedan var slut, och då körde jag Yes diskmedel. (inget jag rekommenderar, håret blev som svinto innan jag fick i ungefär ett ton balsam för att reda ut det)

Balsam är toppen, i synnerhet om man i övrigt inte orkar göra mer än att kamma och låta självtorka, typ.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

För mig går det snabbare nu med Balsammetoden än när jag använde schampoo.
Jag använder ett balsam både för tvätt och vårdande = en tvätt mindre. Sen när jag duschat klart har jag i ett lätt balsam som jag har blandat ut med vatten och tar i längderna. Klart!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Kl
Verkar som en intressant metod som man kanske ska våga sig på att prova...
Har läst hela tråden men kanske missat och orkar inte gå tillbaka o leta.. :angel: Men vad kan man ha för "sistaschampo" och måste man verkligen ha det??

Sistaschampo letar du upp i listorna!

Det behövs för att tvätta ut sådan skit som du fått i håret via schampo/balsam/hårprodukter som enabrt balsam INTE kan tvätta bort. Därför tvättar du noga med sistaschampo (som innehåller rengörande grejer men INTE en massa skit, tex silikoner) innan du går över till att enbart tvätta med balsam (som oxå ska vara godkänt såklart och inte innehålla massa skit). Är du med? :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag antar att balsammetoden inte kan motverka gråhårighet? I så fall vore det värt att ta under förnyat beaktande, trots allt.

Nej dessvärre inte. Titta på mig.

Men det tar alltså inte sådär jättelång tid. Det mest tidsödande är när man står på Ica och ska logga in till lockigforumets produktlista på iphone utan wifi. Tar en evighet.

Jag memorerar namnen på ett par godkända balsam när jag går från jobbet men väl framme på Ica upptäcker jag att minnet är tomt. ALLA jäkla balsam heter ju något på temat Shiny Volume Body Conditioner Med Fucking Extra Allt - oavsett om de duger för balsammetoden eller inte.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Och jag försöker alltid att lämna lite balsam kvar i längderna. Sköljer ur botten noga, men känner jag att håret blir för rent (för det känns faktiskt, blir en gnisslig känsla i längderna) så tar jag i lite balsam i längderna, smetar ur och sköljer sen bara ur det värsta.

Idag blev det bra. Tvättade med Garnier Fructis nånting pure and shine, satte i Too shea som vårdande och när jag sköljt ur det tog jag i LITE Too shea igen och lämnade kvar. Sen Klick med vatten. Håret ser än så länge jättebra ut:laugh:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Sistaschampo letar du upp i listorna!

Det behövs för att tvätta ut sådan skit som du fått i håret via schampo/balsam/hårprodukter som enabrt balsam INTE kan tvätta bort. Därför tvättar du noga med sistaschampo (som innehåller rengörande grejer men INTE en massa skit, tex silikoner) innan du går över till att enbart tvätta med balsam (som oxå ska vara godkänt såklart och inte innehålla massa skit). Är du med? :)

Tack :) :)
 
Senast ändrad:
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

För mig går det snabbare nu med Balsammetoden än när jag använde schampoo.

Men jag använder bara shampo som det är nu. Dessutom köper jag bara ett av dem på Ica som jag är van att använda, utan att jag behöver doktorera i kemi för att kunna läsa innehållsförteckningen på. :D

Som mandalaki är inne på heter ju alla produkter ungefär samma långa kedja av nonsensord, så det är svårt att lära sig att skilja dem åt. Dessutom känner jag motstånd mot att ens lära mig de där namnen - det känns som att de kommer att förfula mitt språk och fördärva min språkkänsla. :p :D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Nja, så komplicerat är det inte.
Slutar ingrediensen på -cone, -conol eller -xane är det dåligt.
Heter det nåt med mineral, petro-, paraffin eller vaselin är det dåligt.
Och är det lanolin (ullfett), vissa vaxer (skippa alla verkar enklast), quarternium-med-högtnr-efter, kaolin eller castor oil (ricinolja) så är det dåligt.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Petruska försöker bara dribbla bort att hon inte kan läsa innehållsförteckningarna ens med läsglasögon;):angel:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag hade mycket lättare att läsa innehållsförteckningarna innan jag genomgick ögonkirurgi på privatklinik. Numera behöver jag förstoringsglas. :cool:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

KL
Nu har jag tittat ut ett sista-schampo (kan ha kvar det gamla, skönt), ett tvättbalsam och ett vårdande. :) Men måste man köpa flera olika sorter av balsam? Läste i början av tråden om att vissa hade det för att håret behövde variation för att inte bli tungt/fett??

När man börjar med metoden ska man då tvätta med schampot och sen tvätta med balsamet direkt efter eller ska man ta balsamet en annan dag? Och ska tvättbalsamet verka några minuter eller ska man skölja ur det direkt?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

START:
Tvätta hårbotten och hår med schampot två gånger och skölj ur riktigt noga.
Ha i vårdande balsam i längderna. Låt verka. Skölj ur "lagom" mycket.

FORTSÄTTNING:
Tvätta med tvättbalsam genom att gnugga in det rejält i hårbotten. Låt verka. Skölj ur noga.
Ha i vårdande balsam i längderna. Låt verka. Sköljr ur lagom.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Börja med ett tvättbalsam och ett vårdande. Känns det bra så fortsätt med det. Så småningom kanske håret börjar kännas konstigt. Då kan det vara läge att hitta alternativa balsam, antingen som man skiftar med, eller som man byter helt till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp