Bukefalos 28 år!

Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

:rofl:

Jag får skylla på att jag HAR varit hos optikern men inte fått mina nya glasögon än:D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Men bläckis - Petruska har ju FÖRFALSKAT citatet! Hon luras!! :mad:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag ska kolla igen när jag fått mina nya glasögon!

Allvar: optikern påstår att jag behöver DUBBELT så starka glas som jag har:angel:

flaskbottnar.jpg
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

KL

Har nu efter enlängre tid provat fram och tillbaka och är mest nöjd med det rosa Bamsebalsamet
bamse_balsam.jpg
som tvättbalsam, och efter godkänt schampootvätt, Granier Respons Avocado oil & Shea Butter
garnier-respons-avocado-shea_199525110.jpg
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*kl

Vad hette appen? Detta är nog första och sista gången jag är inne på buke via min nya leksak :-P
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Men jag använder bara shampo som det är nu. Dessutom köper jag bara ett av dem på Ica som jag är van att använda, utan att jag behöver doktorera i kemi för att kunna läsa innehållsförteckningen på. :D

Som mandalaki är inne på heter ju alla produkter ungefär samma långa kedja av nonsensord, så det är svårt att lära sig att skilja dem åt. Dessutom känner jag motstånd mot att ens lära mig de där namnen - det känns som att de kommer att förfula mitt språk och fördärva min språkkänsla. :p :D

Det hjälper inte att man doktorerat i kemi... det är en massa nonsesnord i innehållförteckingarna också, sk trivialnamn. JAG vet inte vad som är silikon, och jag har doktorsexamen i kemi... :grin:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har haft torrt hår så länge jag kan minnas och varit smått beroende av inpackningar men efter två månader med balsammetoden har jag definitivt inte torrt hår längre. Det får en ju att fundera vad tusan man har hållit på med i alla dessa år???
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har bytt till det där men använder schampo också :angel: Garnierbalsamet alltså.

Håret känns lite underligt men det får en härlig glans :D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

KL

Efter 3,5 bra månader har mitt hår fått en torrchock och ser bara risigt ut, vad jag än använder för produkter:(
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Du är alltså framme vid stadiet när man börjar experimentera med oljor och riktigt feta inpackningar... :p

Enkelt att börja med: lite linfröolja eller olivolja på händerna som dras genom håret och får sitta i över natten, sen normal balsamtvätt.
Prova dig fram! Ha kul. Svär. Sucka. Ha lite mer kul.

Och boka inga tidiga morgonmöten! Det finns inga tofsar i världen som kan rädda en frisyr under pågående oljeinpackning. :D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Hmmm, jag använder balsammetoden för att skona mitt hår, för att inte ha i uttorkande SLS osv, så hålla på med oljor och inpackningar är inget jag vill ge mig in på :( Blir det så för de flesta???
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Under "utväxtperioden" så var det så för mig. Det håret som hade tvättats med vanligt schampo tidigare blev torrt igen efter ett tag. Det som växte ut och som varit i princip schampofritt hela tiden har aldrig behövt fettas till på det här sättet.

Vad är kopplingen mellan tveksamhet till oljeinpackning (av håret, inte hårbotten), och tveksamhet till SLS?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

:rofl:

Men precis det svaret ville jag inte ha:D. Olja och skit i håret, kan det vara nåt?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Under en period är det rätt så intressant. Sen behöver inte håret det längre och då blir det trist - flottigt hår är ju inte kul.

Just ja - kokosfett! Det var enkelt att få ut i håret, och håret gillade det.

Och en dubbelkoll - du är helt säker på håret är torrt? Det kan inte vara så att hud/solkrämer kommit ut i håret och fuckat upp det på nåt sätt? Isåfall är en sista-tvätt efterföljt av sjuka mängder Too Shea en bättre lösning på problemet.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Vad är kopplingen mellan tveksamhet till oljeinpackning (av håret, inte hårbotten), och tveksamhet till SLS?

Om jag inte har misstagit mig så är SLS uttorkande för håret och jag vill inte ha uttorkande ämnen i mitt hår, jag vill att det ska ha en naturlig glans. Om jag då efter ha uteslutit uttorkande medel måste börja med oljeinpackningar har jag inte nått mitt mål, något har gått fel, anser jag.
Men som tur är har jag inte råkat ut för problemet :p ännu :eek: :D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

SLS - sodium lauryl sulfate, sulfater- i olivolja:confused:

Ullo: har inte använt solkräm på nästan en månad och håret torkade ihop för nån vecka sedan.

Menade du olja i torrt hår? Har sovit med det i natt och ska tvätta ur det nu.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

SLS - sodium lauryl sulfate, sulfater- i olivolja:confused:

:rofl:

Nejnejnej!

Vad jag menar är att jag har valt bort schampon som inte är godkända för balsammetoden eftersom de innehåller uttorkande ämnen, eftersom jag inte vill ha torrt hår, ok så långt? :D
Om jag då efter bara har använt godkända produkter ändå får torrt hår, så har jag ju inte fått det jag var ute efter, dvs hår men naturlig glans.
Måste jag tillsätta oljor kan jag ju lika gärna köra med helt vanliga schampon och balsam, typ...

Nu förklarade ju Ullo att det är det håret, utväxten, som tidigare var tvättat "normalt" som lättare blir torrt, så då var det ju inte att balsammetodens produkter torkar ut håret, utan det redan slitna håret :idea:

jo, jag har dyslexi och svårt för meningsuppbyggnader, så det kan vara svårt att förstå vad jag menar i skrift.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Du behöver inte använda SLS för att få ur oljorna. Bara Mineralolja och Ricinolja/Castor Oil som måste ha SLS.

Har du i för mycket kan du ibland få ta till ett SLS-fritt schampo, men har du i lagom så går det att gnugga ur med balsam.


Antar att Mandalaki återkommer med en rapport om olje-tvättbarheten så småningom!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Aha, nu fattar till och med jag:D

Ullo: nu har jag just tvättat med sistaschampot igen, ifall jag fått nåt jox i håret som jag inte tänkt på. Sen satte jag i en blandning av olivolja och garnier respons med avocado och shea, tvättade ur det efter ett tag och låter nu håret torka med mer garnier respons som leave in.

Jag undvek jessicurlprodukterna nu för jag får för mig att håret blivit överfuktat, det ser risigt ut på samma sätt som när det är regnigt ute.

Jag hoppas få ordning på det här för håret ser bedrövligt ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp