Bältessele?

Bukefalos 30 år!

Mia_R

Trådstartare
Någon ni kan rekommendera?
Tänker som tillfällig lösning tills jag hittar en burlösning jag är nöjd med.

Jag har MiM All Safe till mina 20 kg hundar, för de fall då det inte finns någon bur, eller om det är en sedan eller liknande (dvs inget bagage). Nu när jag har tre hundar, och inte alla får plats i burarna i bagaget, är det också normalt så att den ena av dem istället åker i selen i baksätet om jag åker med alla tre (hon gillar också att ligga ner och sträcka ut sig på baksätet). Än så länge har jag som tur är inte behövt testa hur det verkligen håller i en olycka. Det går inte heller hitta så mycket (vid en snabbgoogling) om hur det faktiskt har gått vid olyckor, mer än en recension där selarna höll vid krock i 100 km/h (okänd storlek på hundarna).

Om han inte alltid ligger ner så skulle jag säga ja, då åker han i alla fall bara in i framsätenas rygg, vad inte dom här nissarna som skryter med krocktestat talar om är att dom bara är testade upp till 50 kilometer
Anledningen till det, som jag förstått det, är att högre hastigheter inte är värda att testa i ändå eftersom hundens bröstkorg m.m. inte skulle klara det.

Med tanke på hur krocktestade bilselar är konstruerade jämfört med vanliga selar, så är de ju definitivt säkrare än att ha hunden i en vanlig sele. Det är väl dock inte många som tänker att en sele oavsett slag är 100% likvärdig en krocktestad bilbur?

Någon ni kan rekommendera?
Tänker som tillfällig lösning tills jag hittar en burlösning jag är nöjd med.
Jag har en för de tillfällen jag är hundvakt och det är fullt i burarna. Jag har den för att förhindra lös hund vid krock, den är inte säker för hundens överlevnad. Men bättre än helt lös hund eller vanlig sele med spännen som går sönder.
Den jag har är MIM All Safe och man fäster den i bältet. Viktigt att bältet är knäppt.
Köp absolut inget som man ska sätta i direkt i bälteshållaren, det är bara skit.

Köp absolut inget som man ska sätta i direkt i bälteshållaren, det är bara skit.
Varför? Använder bältessele en gång per år när vi tar en kortare tur med husbil och den knäpps fast i själva grejen där man trycker i bältet, har inte testat sån man trär i bältet i därför jag undrar varför det är bättre.

Varför? Använder bältessele en gång per år när vi tar en kortare tur med husbil och den knäpps fast i själva grejen där man trycker i bältet, har inte testat sån man trär i bältet i därför jag undrar varför det är bättre.
För att de inte är krocktestade och inte håller emot vid en krock. Att fästa i själva bältet gör att bältets funktion kan utnyttjas, det kan använda sin inbyggda kraftfördelning och sträckningsfunktion vid krock. Själva bälteshållaren har inte några sådana funktioner och därför lämpar det sig inte att fästa en sele direkt där i.

Jag hade allsafe. Fästs i bältet, dvs bältet är knäppt och selen i bältet. De är krocktestade. Dock för max 25 kg typ och låga hastigheter. Dock väldigt gedigna spännen osv. Bytte bort bur när hunden hatade att åka bil. De få resorna blev med sele. Men var noga med att han skulle ligga ner i bilen. "Ligg ner i bilen!" var ett av få hårda kommandon vi hade. Det och loss.

Ryck hårt i den så får du svaret.

Kom på nu att jag, när äldsta hunden (20 kg) var ung, hade en enkel billig "bilsele" (dvs såldes som bilsele). Metallspännet på den, som satt mellan själva hundselen och delen man satte fast i bältet, knäcktes en gång när jag band upp hunden vid ett träd och sedan lämnade henne en minut... Så det behövdes inte ens en olycka, utan det räckte med kraften i en 20 kg labrador som ville till matte istället för att vänta...

Kom på nu att jag, när äldsta hunden (20 kg) var ung, hade en enkel billig "bilsele" (dvs såldes som bilsele). Metallspännet på den, som satt mellan själva hundselen och delen man satte fast i bältet, knäcktes en gång när jag band upp hunden vid ett träd och sedan lämnade henne en minut... Så det behövdes inte ens en olycka, utan det räckte med kraften i en 20 kg labrador som ville till matte istället för att vänta...
Förhoppningsvis fungerar dagens selar bättre, jag hade reklamerat.

Våra har lite olika, vet inte riktigt vad det är för några. Alla knäpps i bältet, inte direkt i själva hållaren. Största hunden väger knappt 40 kg. Klart att burar är säkrare, men jag tror nog att en bilsele är bättre än inget och okej som lösning.

Ryck hårt i den så får du svaret.
Om det lossnar så har man fel modell för sin bil. De ska inte lossna.

Jag sätter spännena i isofixfästena istället. Ingen aning om det är krocktestat, men har hittills inte hittat någon krocktestad sele som sitter bra på mina hundar så det har fått vara tills vidare liksom.

Det finns också motsatta problem med bilselarna som man fäster direkt där man brukar fästa bältet. Min syster har en liten havanais, och de har en sådan sele om de ska åka bil någon gång (de bor centralt, så ofta är det snarare cykel och tåg som gäller - men ibland t.ex. mammas bil, farfars bil etc.). Nu i våras skulle jag köra hunden i min bil från systern till mamma, för att hon skulle passa den några dagar - och det gick knappt att få loss spännet. Det hade nästan fastnat helt i fästet, och jag och mamma fick hålla på ett bra tag innan vi fick loss den delen.

Det finns också motsatta problem med bilselarna som man fäster direkt där man brukar fästa bältet. Min syster har en liten havanais, och de har en sådan sele om de ska åka bil någon gång (de bor centralt, så ofta är det snarare cykel och tåg som gäller - men ibland t.ex. mammas bil, farfars bil etc.). Nu i våras skulle jag köra hunden i min bil från systern till mamma, för att hon skulle passa den några dagar - och det gick knappt att få loss spännet. Det hade nästan fastnat helt i fästet, och jag och mamma fick hålla på ett bra tag innan vi fick loss den delen.
Så var det för mig, har testat två olika modeller man sätter i fästena och båda två var omöjliga att få loss, ett under att inte fästet gick sönder helt och hållet för jag fick då slita bort det mer eller mindre. Så det gör då inte jag om igen iallafall, känns inte säkert heller om hunden måste ut snabbt av någon anledning. Om min hund ska ha bälte så sitter han i säkerhetsbältet istället.

Jag provade många krocktestade selar innan jag hittade en som satt bra. Mim gick inte alls, hur jag än spände så gled den av. Extra surt eftersom det var försent att skicka tillbaka den när jag insåg det. Testade hurttas men den var så bred mellan frambenen att det hade gett skav samt att spännena var sjukt svåra att öppna. Provade några till innan jag hittade en från feel active som duger. Den täcker hela bröstkorgen, känns som att den sluter om kroppen väl vilket bör sprida trycket från en smäll på större yta och har spännen som är enkla att öppna och stänga. Jag hade önskat att det hade gått att använda för kortare promenader men det tar emot när frambenen förs framåt och bakåt vilket på min hade gett skav så det blir att byta men det får det vara värt. Det viktiga är att den är krocktestad och sitter bra på honom i bilen. Min har också en bur i baksätet som är gjord att använda krocktestad sele i. Det gör att han är lite mer skyddad.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka