"band" mellan människor

Mygga

Trådstartare
Hej!
Jag behöver lite hjälp nu, eftersom jag undrar över en sak men jag är verkligen inte säker på om jag bara har hört fel/missförstånd eller liknande men jag kan verkligen inte släppa det (det var ett tag sen jag hörde detta...;))
Iallfall:
Det jag har hört är att vi människor knyter ett slags "band" (vet inte riktigt vad man kan kalla det..) och att kvinnor då knyter det här "bandet" till alla som dom har sex med (och sina barn?), medans män endast knyter det till sina barn.

Jag undrar då om det stämmer eller inte, och jag vill helt enkelt höra er åsikter och så vidare! Själv har jag verkligen ingen aning men jag tycker att det är intressant eftersom det antagligen är ett ganska starkt band eftersom båda ändå har det här "bandet" till sina barn, men jag vet inte riktigt?

Så spekulera på, och om jag kanske har inbillat mig det här totalt så är det ju lite synd eftersom jag faktiskt har funderat på det väldigt länge, utan att blivit något smartare. :D
 
Sv: "band" mellan människor

Låter som rappakalja enligt mig.

Varför skulle män och kvinnor ha olika typer av relationer och anknytning?

Rent skitsnack.
 
Sv: "band" mellan människor

Ser jag det ytligt till mig själv så vill jag ha sex med någon jag har en relation till. Men visst har jag haft ONS också. Vet inte om fler kvinnor än män vill ha sex med personer de har "band" till eller om det är lika mellan könen.

Men det du beskriver låter ju som rappakalja.
 
Sv: "band" mellan människor

Av alla människor jag skiter fullkomligt i hamnar mina x antal ONS förmodligen högst på listan.

Var eller av vem har du hört det där?
 
Sv: "band" mellan människor

Du kanske syftar till oxytocin (ett hormon)?

Kvinnor knyter ofta an till folk de har sex med genom kroppens förhöjda oxytocinnivåer. Även män påverkas av oxytocinet, men på ett lite annorlunda sätt då våra hormonuppsättningar inte är samma.

Oxytocinet är ett välmåendehormon (i vissa sammanhang kallat kärlekshormon) som gör att kvinnan "bondar" vid samlag, spec om hon får orgasm. Höga halter oxytocin kommer även i omlopp vid förlossning, vilket även där skapar ett bond till barnet.

Man kan även höja sina oxytocinnivåer även genom samtal, umgänge, beröring, kramar etc, men de tillfällen som höjer det mest är alltså samlag/orgasm och när man föder barn.

vad det skulle ha att göra med män och deras barn vet jag dock inte.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 043
Senast: mars
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 016
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 986
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp