Banken vägrar betala tillbaka pengarna...

Du kan inte skapa vattentäta system. Kräv irisavläsning/fingeravtryck och du har folk som tillskansar sig kroppsdelar eller kopierar dem. Krångliga system innebär ofta att folk försöker ta sig runt just för att de är jobbiga. Det finns säkerligen tillräckliga incitament för banker med produktutveckling utifrån bedrägeri som inte beror på mänskliga faktorn såsom att folk lämnar koder mm.

Lite som dagens bilar. De går inte att sno så istället rånas ägaren på nyckeln, ofta under vapenhot. Oklart om det är att föredra.
 
Nej, det är sant att det är spärrat.
Jag köpte en bil i höstas, för 140000kr. Jag skulle betala den kontant via internetbanken. Det gick inte att betala hela bilen på en gång, eftersom det inte gick att överföra mer än 100.000kr per dygn.
Som tur var, var det OK för säljaren att jag överförde de sista 40000kr dagen efter, och de fick snabbt bekräftelse (gick fort med överföring eftersom vi hade samma bank; och de hade sett att beloppet fanns på mitt konto).
Så spärrar finns (även om 100000kr också är för mycket för att bli av med).

Fast det går att kontakta banken via telefon eller genom datorn och öppna så att du kan föra över obegränsat.
Så gjorde vi när vi köpte bil kontant för över 200tkr och betalade med kortet :)
 
men det förhindrar ju inte bedrägerier?
Det är ju generellt tryggare att använda kortköp med chip + pinkod. Ökningen av maxsumma sker ju dessutom efter identifiering med bankid.
För ett bedrägeri då så ska jag ha:
- Lämnat ut personnummer
- Lämnat ut min kod till mobilt bankid
- Lämnat ut min telefon där mitt bankid finns installerat
- Lämnat ut mitt kontokort
- Lämnat ut min pinkod
- Bedragaren ska använda min telefon, mitt personnummer, min bankid-kod först för att ringa banken och höja min gräns en specifik dag
- Använda mitt kort den valda dagen för att dra en jättesumma

Jag kan nog tycka att det är ganska säkert ändå. Det är ju inga överföringar involverade.
Dosan är säker i sig, problemet är att folk delar med sig av resultatet från den. Lite som att lägga sitt bankkort på en bänk med lapp med koden på.
Ja, men dosan blir osäker eftersom man inte kan sätta upp "regler" för den. Bankid och liknande går ju att styra tekniskt, tex då som de exempel som kommit upp gällande att bankid och app ska finnas på samma enhet eller att man skannar en kod för att säkerställa att man befinner sig på samma plats.

Dosan är uppenbarligen ett riskmoment.
 
Ja men jag pratade ju specifikt om bankid och krav på att ha båda apparna installerade på samma enhet. Dosan är ett kapitel för sig.

Ja jag var kanske lite otydlig där. Menade mest att kunna logga in med dosan någonstans är ett säkerhetsproblem. De borde bort helt enkelt.
 
Ja jag var kanske lite otydlig där. Menade mest att kunna logga in med dosan någonstans är ett säkerhetsproblem. De borde bort helt enkelt.
Ah ja. Jag håller med. Skrev samma i ett tidigare inlägg.

(Det är väl typ bara personer som har svårt för teknik som använder dosa idag? Ingen vill väl använda dosa när man kan använda bankid liksom..)
 
Ah ja. Jag håller med. Skrev samma i ett tidigare inlägg.

(Det är väl typ bara personer som har svårt för teknik som använder dosa idag? Ingen vill väl använda dosa när man kan använda bankid liksom..)
De av oss som har i stort sett noll mobiltäckning hemma, är beroende av andra alternativ än mobild bank-ID.
Exempelvis dosa.
 
De av oss som har i stort sett noll mobiltäckning hemma, är beroende av andra alternativ än mobild bank-ID.
Exempelvis dosa.

Hur tänker du nu? Om du har en fast uppkoppling kan du ju ha BankID på datorn? Du kan ju ändå inte använda appen då så mobilt BankID är inte nödvändigt. Eller menade du något annat?
Om man inte har wi-fi då.

Jag har en dosa. Nånstans. Inte använt på flera år. Men har både mobilt BankID och BankID på datorn (även om jag nästan aldrig använder det sistnämnda. Typ när jag deklarerar)
 
De av oss som har i stort sett noll mobiltäckning hemma, är beroende av andra alternativ än mobild bank-ID.
Exempelvis dosa.
Som tidigare anv sagt så spelar det knappast någon roll eftersom du inte kan använda bankens app heller utan mobiltäckning. På något sätt behöver du ju internet för att komma åt banken hemifrån och då bör du också kunna använda bankid på fil.

Det vore helt enkelt säkrare för den stora massan om dosorna försvann eftersom bedragare annars kan lura enskilda individer.
 
Jag har BankID på mobilen och bankappen på paddan
Går utmärkt
Har också bankappen på mobilen
Ja jag vet att det går. Olika banker har olika säkerhetslösningar.
En utmärkt lösning på detta problem vore ju om alla banker krävde att bankid och app antingen ska finnas på samma enhet eller annan lösning för att säkerställa att bankid och användaren befinner sig på samma plats.

Jag skrev alltså om hur det skulle kunna bli säkrare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp