Blir jag av med telefonen går vi i konkurs, så det händer ungefär samtidigt som jag råkar ut för en allvarlig olycka. Ungefär på den nivån.

Men som jag skrev i edit, risken ser ju olika ut för olika personer utifrån hur man har sin vardag.
I mitt fall, ska det mycket till om någon dels ska bryta sig in i mitt hem och stjäla min dator på nästan 30 kg, än min mobil telefon på knappt ens 1 kg. Sen om de ändå är inne i huset, lär de nog ta mer än bara datorn är jag rädd.
Förvisso löper jag liten risk att bli av med mobilen också, men tanken om jag blir av med den finns ju där ändå. Likaså som allt vi gör på nätet är övervakat.

Jag försöker desperat hitta artikeln med informationen, jag blev själv glatt överraskad när jag läste det. Vill minnas att det var dagstidningen, men det var nog några veckor sedan nu, och jag kan inte hitta artikeln.

Jag vet inte varför, men jag har för mig att det var för att det var mindre avancerade saker som gick att utföra och därför enklare att skydda. Med risk för felminne eller uppfattningen gått fel (då jag inte är insatt i tekniken).

Ingen aning heller inte driekt insatt i tekniken. Hoppas min dator inte är sdtöldgirig, börjar bli gammal och vissa knappar funkar dåligt tack vare katten.

Som en hjälp? Jag följer Piratpartiet om den utvecklingen och det är rent utav skrämmande att det knappt ens finns någon frihet kvar på nätet om det ska fortsätta utvecklas så som det gör.

Du får nog fördjupa din åsikt där.

Jag får relevanta tips utifrån kartläggningen vad jag nyttjar online och hur mitt köpmönster ser ut.

I mitt fall, ska det mycket till om någon dels ska bryta sig in i mitt hem och stjäla min dator på nästan 30 kg, än min mobil telefon på knappt ens 1 kg. Sen om de ändå är inne i huset, lär de nog ta mer än bara datorn är jag rädd.
Förvisso löper jag liten risk att bli av med mobilen också, men tanken om jag blir av med den finns ju där ändå. Likaså som allt vi gör på nätet är övervakat.
Att någon skall stjäla din dator är inte problemet. Det är inte den fysiska stölden som är problemet.

Problemet är att det är så mycket lättare att via nätet plantera in spionprogram och liknande på din dator.

Din telefon och padda är mycket bättre skyddade.

Att någon skall stjäla din dator är inte problemet. Det är inte den fysiska stölden som är problemet.

Problemet är att det är så mycket lättare att via nätet plantera in spionprogram och liknande på din dator.

Din telefon och padda är mycket bättre skyddade.
Må så vara, men allt tar dubbelt så lång tid om jag ska göra det på mobilen, sen beror det på vad man har för operativsystem i datorn också.

Må så vara, men allt tar dubbelt så lång tid om jag ska göra det på mobilen, sen beror det på vad man har för operativsystem i datorn också.
Oberoende på vilket operativsystem du har så är faktiskt paddan och mobilen bättre skyddade mot oönskat intrång än vad datorn är.

Den enda du behöver greja med på mobilen är det mobila bankidet. Du surfar och grejar som vanligt på datorn. När du måste identifiera dig så väljer du bara "mobilt bankide" på datorn.

Sen startar du appen på mobilen, trycker in din kod, och fortsätter sedan surfa på datorn.

Den absolut största fördelen är att du kan identifiera dig på vilken dator som helst i världen bara den har internet och du har din mobil med dig.

Oberoende på vilket operativsystem du har så är faktiskt paddan och mobilen bättre skyddade mot oönskat intrång än vad datorn är.

Den enda du behöver greja med på mobilen är det mobila bankidet. Du surfar och grejar som vanligt på datorn. När du måste identifiera dig så väljer du bara "mobilt bankide" på datorn.

Sen startar du appen på mobilen, trycker in din kod, och fortsätter sedan surfa på datorn.

Den absolut största fördelen är att du kan identifiera dig på vilken dator som helst i världen bara den har internet och du har din mobil med dig.
Är verkligen android och iOS bättre än t ex Linux?

Men om man bara använder mobilen för ID och gör resten på datorn, då har det förlorat sitt värde av att använda mobilen för den är "säkrare" om man ändå är och härjar på datorn. :cautious:

Är verkligen android och iOS bättre än t ex Linux?

Men om man bara använder mobilen för ID och gör resten på datorn, då har det förlorat sitt värde av att använda mobilen för den är "säkrare" om man ändå är och härjar på datorn. :cautious:
Ja det är det. Redan i grunduppbyggnaden är mobil och padda säkrare.

Risken att någon skall plantera in spionprogram och på det sättet komma åt ditt dina koder är lägre på mobilen än på datorn. Alltså är det säkrare att använda koderna på mobilen.

Ja det är det. Redan i grunduppbyggnaden är mobil och padda säkrare.

Risken att någon skall plantera in spionprogram och på det sättet komma åt ditt dina koder är lägre på mobilen än på datorn. Alltså är det säkrare att använda koderna på mobilen.
Men om det nu är så mycket säkrare, då borde man väl göra allt på mobilen och inte bara använda den för att knappa in en kod?

Nu äger jag ingen sådan och kommer inte heller köpa en, då jag tycker man kan göra mer med en dator, sånt man inte kan göra med en platta.
Det var du som frågade mig om man i så fall inte borde surfa bara på mobilen. Eftersom du skrev förut att du tyckte att din mobil inte var så rolig att surfa på så föreslog jag en padda istället.

Jag surfar nästan bara på min mobil.

Men sakfrågan var att det är säkrare att använda mobilen istället för datorn när det kommer till att identifiera sig på nätet.

Vissa bankärenden är för mig 100 gånger smidigare och snabbare att göra på paddan/telefonen än på datorn. Det är bara om jag ska skriva in mycket som datorn är bättre.

Det var du som frågade mig om man i så fall inte borde surfa bara på mobilen. Eftersom du skrev förut att du tyckte att din mobil inte var så rolig att surfa på så föreslog jag en padda istället.

Jag surfar nästan bara på min mobil.

Men sakfrågan var att det är säkrare att använda mobilen istället för datorn när det kommer till att identifiera sig på nätet.
Ja, jag äger ingen platta, så alltså har jag bara min tråkiga mobil med liten skärm och är allmänt seg, datorn är många gånger snabbare än vad mobilen är.

Det jag försökte ifrågasätta var varför man skulle använda mobilen för att den var säker, men sen ändå använda datorn ändå? Det var där jag inte hängde med alls på resonemanget. Det känns som en dubbelmoral på något sätt, använd inte datorn för den är inte säker, använd mobilen, men använd båda gärna ihop....öh va? Datorn blir väl inte säkrare bara för att man använder sin mobil till att logga in med ett ID eller har jag missat något?

Ja, jag äger ingen platta, så alltså har jag bara min tråkiga mobil med liten skärm och är allmänt seg, datorn är många gånger snabbare än vad mobilen är.

Det jag försökte ifrågasätta var varför man skulle använda mobilen för att den var säker, men sen ändå använda datorn ändå? Det var där jag inte hängde med alls på resonemanget. Det känns som en dubbelmoral på något sätt, använd inte datorn för den är inte säker, använd mobilen, men använd båda gärna ihop....öh va? Datorn blir väl inte säkrare bara för att man använder sin mobil till att logga in med ett ID eller har jag missat något?
Ja du har missat något :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 188
Senast: Inte_Ung
·
IT & mobiler Hjälp... Har castat från min telefon till TVn för ett par timmar sedan utan problem. Men nu när jag skulle starta ett program händer det... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
6 690
Senast: Happimess
·
IT & mobiler Som namnet på tråden antyder så är jag på jakt efter ett gratis program eller en app som man kan skapa en logotyp i. Har tidigare...
Svar
5
· Visningar
303
Senast: Tilly_85
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka