Som vadå? Jag är ingen tankeläsare. :confused:
Att det är säkrare att ha sitt BankID på mobilen istället för på datorn eftersom mobilen är säkrare än datorn.

Ja det är säkrare på mobilen än på datorn men om man nu vill fortsätta att använda datorn så är det bästa att ha den viktigaste saken på mobilen, dvs ditt BankID.
 
Ja, jag äger ingen platta, så alltså har jag bara min tråkiga mobil med liten skärm och är allmänt seg, datorn är många gånger snabbare än vad mobilen är.

Det jag försökte ifrågasätta var varför man skulle använda mobilen för att den var säker, men sen ändå använda datorn ändå? Det var där jag inte hängde med alls på resonemanget. Det känns som en dubbelmoral på något sätt, använd inte datorn för den är inte säker, använd mobilen, men använd båda gärna ihop....öh va? Datorn blir väl inte säkrare bara för att man använder sin mobil till att logga in med ett ID eller har jag missat något?
Jo det blir säkrare, eftersom datorn/potentiella hackers inte får tillgång till dina koder du skriver in i mobilen. Det är alltså svårare att kapa en mobil, än en dator, därför blir det säkrare :)
Jag själv använder uteslutande mobilt bankId trots jag använder datorn. Det är så mycket smidigare än bankid på datorn (som jag aldrig kom ihåg lösenordet till när det enbart fanns till datorn, varje gång jag skulle använda det fick jag hämta hem ett nytt...).
 
Jag själv använder uteslutande mobilt bankId trots jag använder datorn. Det är så mycket smidigare än bankid på datorn (som jag aldrig kom ihåg lösenordet till när det enbart fanns till datorn, varje gång jag skulle använda det fick jag hämta hem ett nytt...).

Tyvärr har jag en bank som inte accepterar mobilt bankid och det är skit rent ut sagt. SEB har nämligen sitt vanliga bankid som en dosa där man sätter in sitt kort, och jag kommer ALDRIG ihåg att ta med mig kortet upp till datorn de få gånger jag spontant ska kolla något på sparkontot.

Andra gånger är jag och kortet inte i närheten av själva dosan som kopplas till datorn. Kort sagt: värdelöst. Nu har SEB också en lösning med Digipass, en liten koddosa som används för att logga in just hos dem. Men det hjälper ju inte sparkontot på andra banken..,
 
Tyvärr har jag en bank som inte accepterar mobilt bankid och det är skit rent ut sagt. SEB har nämligen sitt vanliga bankid som en dosa där man sätter in sitt kort, och jag kommer ALDRIG ihåg att ta med mig kortet upp till datorn de få gånger jag spontant ska kolla något på sparkontot.

Andra gånger är jag och kortet inte i närheten av själva dosan som kopplas till datorn. Kort sagt: värdelöst. Nu har SEB också en lösning med Digipass, en liten koddosa som används för att logga in just hos dem. Men det hjälper ju inte sparkontot på andra banken..,
Kasst! Jag har ju också bankdosor till mina banker men som du säger, dom släpar man ju inte med sig alltid.
 
Tyvärr har jag en bank som inte accepterar mobilt bankid och det är skit rent ut sagt. SEB har nämligen sitt vanliga bankid som en dosa där man sätter in sitt kort, och jag kommer ALDRIG ihåg att ta med mig kortet upp till datorn de få gånger jag spontant ska kolla något på sparkontot.

Andra gånger är jag och kortet inte i närheten av själva dosan som kopplas till datorn. Kort sagt: värdelöst. Nu har SEB också en lösning med Digipass, en liten koddosa som används för att logga in just hos dem. Men det hjälper ju inte sparkontot på andra banken..,
Mobilt bank-id funkar på SEB nu, de har ändrat. Man behöver inte digipassen för att logga in eller signera. Det är UNDERBART och mobilt bank-id är Guds gåva till internetanvändarna. :love:
 
Jag försökte med det en gång på datorn, men då sa den att den inte hittade programmet för att starta, alltså mobilID appen. Klart det inte går att starta den när jag sitter på datorn och appen är på telefonen.
Men nu funkar BankID igen och jag kommer ihåg mitt lösenord, så behöver inte bråka med det på ett tag, känns skönt. :)

Du måste själv starta din mobila bank-id på telefonen om du väljer det sättet att logga in på sidor på datorn.

Jag använder mig bara av mobilt bank-id på alla sidor. Senast igår beställde jag läkartid och nya recept på sånt sätt! Otroligt smidigt!
 
Du måste själv starta din mobila bank-id på telefonen om du väljer det sättet att logga in på sidor på datorn.

Jag använder mig bara av mobilt bank-id på alla sidor. Senast igår beställde jag läkartid och nya recept på sånt sätt! Otroligt smidigt!
Och jag kollar mina blodprover dagen efter. Men än har inte läkaren hört av sig, en vecka nu men jag får väl påminna dem på webben med Bank-ID :)
 
Du måste själv starta din mobila bank-id på telefonen om du väljer det sättet att logga in på sidor på datorn.

Jag använder mig bara av mobilt bank-id på alla sidor. Senast igår beställde jag läkartid och nya recept på sånt sätt! Otroligt smidigt!
Får kolla nogare på det någon dag, vet när ja provade sist så höll datorn på att försöka starta det mobila bankID och klart de inte funka då, men det är klart de va ju ett tag sen ja prova sist ju. :p
 
Att det är säkrare att ha sitt BankID på mobilen istället för på datorn eftersom mobilen är säkrare än datorn.

Ja det är säkrare på mobilen än på datorn men om man nu vill fortsätta att använda datorn så är det bästa att ha den viktigaste saken på mobilen, dvs ditt BankID.
Nu var det ju inte det jag försökte påtala förstås... verkar som vi skriver om varandra och därför inte förstår.
Jag snackar inte enbart bankID förstås utan helheten och det var därför jag inte fick ihop varför man skulle först använda den säkra mobilen för att logga in med på den osäkra datorn. Det var då jag inte förstod varför man inte borde göra allt på den säkra mobilen eftersom datorn var så osäker.
 
Nu var det ju inte det jag försökte påtala förstås... verkar som vi skriver om varandra och därför inte förstår.
Jag snackar inte enbart bankID förstås utan helheten och det var därför jag inte fick ihop varför man skulle först använda den säkra mobilen för att logga in med på den osäkra datorn. Det var då jag inte förstod varför man inte borde göra allt på den säkra mobilen eftersom datorn var så osäker.
Men det borde man ju. Det skrev jag ju förut. Men nu vill du ju inte surfa på mobilen eller paddan så då får du ju försöka göra det bästa av situationen och det är att ha BankID:et på mobilen.

Klart att man borde göra allt på den säkrare mobilen/paddan men du vill ju använda datorn.
 
Men det borde man ju. Det skrev jag ju förut. Men nu vill du ju inte surfa på mobilen eller paddan så då får du ju försöka göra det bästa av situationen och det är att ha BankID:et på mobilen.

Klart att man borde göra allt på den säkrare mobilen/paddan men du vill ju använda datorn.
Vill och vill... kan inte. Mobilen har för liten skärm, jag har för stora fingrar, plus att tangentborden på mobilen börjat flippa så skriver inte alls det jag vill längre och då är den inte lika "säker" längre eftersom det finns risk för feltryckningar osv. Sen är mobilen allmänt seg, i alla fall min.
 
Vill och vill... kan inte. Mobilen har för liten skärm, jag har för stora fingrar, plus att tangentborden på mobilen börjat flippa så skriver inte alls det jag vill längre och då är den inte lika "säker" längre eftersom det finns risk för feltryckningar osv. Sen är mobilen allmänt seg, i alla fall min.
Ja och då föreslog jag en padda istället.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har under flera månaders tid försökt gå ur facket. Jag har skickat mail. Jag har ringt och identifierat mig mer bankid. Jag har nu...
Svar
4
· Visningar
840
Senast: sthu
·
Hemmet Jag hann inte låta diskmaskinen gå klart här om dagen iom att gäster kom, mat var klar etc och jag handdiskade lite saker vi behövde...
2
Svar
25
· Visningar
1 201
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning. Men jag har noll motivation Noll ork och hjärnan skenar i 120...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 700
Senast: baraclara
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 855
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp