Bukefalos 28 år!

Banta fet islandshäst

Re: Analysen

Vad jag inte förstår? Innan ditt inlägg var det helt klart, nu undrar jag mest hur du räknar. I jämförese med ditt första förslag ger mitt förslag 0,5 kg mer torrsubstans, Hippo Alfan oräknad och dessutom mindre proteinöverskott. Räknar vi in Hippon med hälften så närmar sig ditt förslag men kommer inte i kapp.

Mitt förslag
Halm 1*0,9=0,9
Hö 6*0,483=2,9
Totalt 3,8

Ditt första förslag
Halm 1*0,9
Hö 5*0,483=2,4
Totalt 3,3

Med ditt nyaste förslag 1,5 kg och 5 kg Hippo Alfa och kommer du upp i hög torrsubstans jovisst, men hästen kommer att svälta. Menar du att Mandaklaki ska ge hästen 202 gram protein och 35 MJ och en protein/energikvot på 5,8.
det är väl ändå i minsta laget?

Sedan har vi förslaget
5 kg Halm
2 Kg hippo

Det ger en lite hög proteinkvot, 6,75 och betydligt mer energi (40) och protein (270) än övriuga förslag och är inte riktigt jämförbar, dessutom tvivlar jag på att Mandalaki vill basera dieten på halm. Det handlar väl knappast om att maximera torsubbsansen utan att få en bra balans och en foderstat hästen trivs med.
 
Re: Analysen

Måste hästen vila helt eller är det okej med promenader?

Kan du motionera lite lätt vid hand så kan du kanske lägga på lite hö till och någon dl mer Alfa för att kompensera proteinet.

I stället för Hippo Alfa så skulle du kunna ge lucernstrå, det räknas som grovfoder och tar längre tid att äta än hippon.

6 kg hö
1 kg halm
och 0,7 kg lucern hackat strå

Ger 235 g protein och 39 MJ och en kvot strax över sex och lite mer torsubstans. Ingen jätte skillnad men ändå. Även denna foderstat behöver fosfortillskott.
 
Re: Analysen

Ok, här är mina förslag, Mg är dock inte uträknat eftersom jag inte sett att du uppgett ensilagets värden på det.

Förslag 1
6 kg ensilage
1.5 kg halm
0.3 kg vetekli
0.1 kg soja
1/2 dosmått fosforbalans

MJ 38,6
SMRP 232,4
SMRP/MJ kvot 6
CA 19,6
P 12,1
CA/P kvot 1,6
TS halt 4,2 kg

Förslag 2
5,5 kg ensilage
1,5 kg halm
0,3 kg vetekli
0,1 kg soja
(om du vill 1/2 dosmått fosforbalans =FB)

MJ 36
SMRP 219
SMRP/MJ kvot 6
CA 18,4
P 10,4 (11,65 med FB)
CA/P kvot 1,77 (1,58 med FB)
TS halt 4 kg

Förslag 3
6,5 kg ensilage
1 kg halm
0,1 kg vetekli
0,1 kg soja
1 dosmått fosforbalans

MJ 37,3
SMRP 224,3
SMRP/MJ kvot 6
CA 19
P 11.4
CA/P 1,67
TS halt 4 kg

MVH Nina
 
Re: Analysen

Det handlar bitvis om hur mycket Protein man tror att hästen behöver. Jag tror på 270g och mitt första förslag ger det, och du tror på 230g och ditt förslag ger det. Antagligen så räcker 230g, vilket gör ditt förslag till det bästa hittils.

Mitt förslag med 5kg halm och 2kg Hippo Alfa var uträknat som ett exempel för häst i lätt arbete och inte bantning. Det var en gammal grej som jag räknade ut för länge sedan, men med Edel Avel i stället för Hippo.

Vad gäller proteinet i Hippo Alfa och mängden, så ser jag att jag från början skrev "Om man tar bort 1/3kg av Hippo Alfan, så borde hästen gå ner i vikt utan att det blir katastrofalt litet protein. Om Boj's förslag stämmer så blir det ju jättebra. 225g SmbPr och 37MJ." Och sedan så snurrade jag till det, 1,67kg Hippo Alfa till 5kg halm skall det vara. Då så blir det ju rätt.

dessutom tvivlar jag på att Mandalaki vill basera dieten på halm. Det handlar väl knappast om att maximera torsubbsansen utan att få en bra balans och en foderstat hästen trivs med.
Jo men hästen kanske trivs bra med att tugga litet i princip hela dagen, särskilt som den står konvalecent. Halm är inte lika gott och lätt-tuggat som hö. Så hästen kommer antagligen att ha något att tugga på i princip hela dagen, och det kan vara en fördel i detta fallet.

Och så ville jag visa att hö är inte nödvändigt alls för att kunna utfodra hästar. Det finns andra sätt.
 
Re: Analysen

Hej Nina, vilka braiga exempel!

De visar mycket tydligt hur Sojan på ett enkelt och billigt vis balanserar upp foderstaten. Dessa exempel borde dessutom bli de billigaste alternativen. Vetekli är dessutom fosfor-rikt, så att Ca/P balansen förbättras.

Roligt att se bra uträkningar.
 
Re: Analysen

Nina, har du verkligen inga fler förslag :angel:? Nej, jag bara skojade. TACK :bow: :bump:!!! Det var riktigt bra uträkningar.

Lobelia: vi skrittpromenenerar 20-30 minuter varje dag. Sen är sjukhagen inte av boxmodell så hon rör sig lite där också.

mandalaki
 
Re: Analysen

Aha... bra med protein och mindre med energi alltså?

Jag lär mig, men fort går det inte :smirk:...

mandalaki
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 981
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 383
Senast: Blyger
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp