"banta" häst

Sv: "banta" häst

Nej det ligger alltid lite kvar, hon är ju annars en dammsugare som dessutom tvångsäter så hon verkar ju inte svälta. :)
 
Sv: "banta" häst

Jag kämpar med samma sak, och har så gjort i ett par år.. Hans ämnesomsättning är för bra för hans eget bästa.
Vad jag funnit effektivast hittills:
Power-skritta (dvs skritta i rejält tempo, gärna med långbenat sällskap, så man automatiskt måste hålla högt tempo för att hänga med)

Galopp, kort sträcka men intensivt. Gärna många byten och övergångar. Får fart på magmusklerna, iaf på min lilla knubbe.

Skog, skog, skog. Inte skogsväg, utan ut och gå slalom mellan granarna! Gärna i rätt oländig (heter det så, svårframkomlig) terräng. Mycket backar, rishögar, olika underlag..

Körning. Jag kör med fyrhjulsvagn, så ibland är vi ett par stycken som åker med.

Travrundor i fin, avslappnad form och lugnt tempo.


Förutsätter att hästen har kondis (läste att din var i bra flås, men överviktig.). Det mesta går att göra från marken med, jag brukar flytta ut NH-träningen i skogen bara för att få det lite jobbigare och mer energikrävande.
 
Sv: "banta" häst

Jag misstänker att hästen inte riktigt är fräsch så jag ser bara till att hon tar sig ut en sväng så att hon inte blir stel.
Jag ska få ut veterinären som ska kolla på henne men hon kommer ju att startas igång någon gång och då undrar jag hur jag ska gå tillväga :)
 
Sv: "banta" häst

Hellow

Hur vet ni att det är långa skrittpass som fettförbränner mest på häst? Går ni på att det är så för människor? Jag undrar lite eftersom jag behöver "fettförbränna" min häst.

Han rids regelbundet och är inte överdrivet fet....mer mullig och med lite mage som jag vill ha bort.

Någon som vet om det finns forskning eller annat "bevis" på vad som är bäst när det gäller fettförbränning och vad som är bäst vid konditionsträning.

// M :)
 
Sv: "banta" häst

För att en fet häst ska förbränna av bara skritt krävs det många timmar.

Jämför med en orolig vandrande häst- som kan vandra dagarna i ända.

Om hästen nu går på bra bete bör den inte få särskilt mkt mer mat mer än på kvällen. Den bör kanske t o m tas bort från gräset en hel del timmar på dagen.

Övervikt hos häst har blivit lika vanligt som hos oss:eek:
 
Sv: "banta" häst

BETE :eek:

Nä du här betas det minsann nästan ingenting och enbart med munkorg ;)

Här pratar vi om en fjording som blir fet av att se mat på vykort! :D
Han har inte fått kraftfoder på flera år, enbart hö och mineraler på vet. inrådan.
Han har ibland fått lite musli när han tränats och tävlats som mest.


Håller med om att det borde krävas enormt långa skrittpromenader för att ge nåt....tråkigt är det också. Långa galopper låter mer lockande ;)

// M :)
 
Sv: "banta" häst

Hur många här reflekterar över sina hästars hagvistelser?

Jag vill påstå att en ordentlig hage i flockmiljö större delen av dygnet med välanpassat bete är A och O för en sund häst.

Ser väldigt sällan hästar på lösdrift ( dygnet runt tillgång till grovfoder generellt ) som är överviktigt. Ev en bula under sommaren vilket jag tycker är helt OK såvida hästen inte tränas regelbundet.
 
Sv: "banta" häst

En del hästägare verkar inte fatta deras lycka när hästen blir tjock av lera;)
 
Sv: "banta" häst

Nä precis....
Mycket lättare att mata på och ge fri tillgång osv. än att banta en häst utan att riskera att den blir "störd" i huvudet... :(

// M
 
Sv: "banta" häst

Hur många här reflekterar över sina hästars hagvistelser?

Jag vill påstå att en ordentlig hage i flockmiljö större delen av dygnet med välanpassat bete är A och O för en sund häst.

Ser väldigt sällan hästar på lösdrift ( dygnet runt tillgång till grovfoder generellt ) som är överviktigt. Ev en bula under sommaren vilket jag tycker är helt OK såvida hästen inte tränas regelbundet.

Jag kan börja med att beskriva verkligheten hos oss:
(Han går alltså inte på bete nu...och aldrig mer utan munkorg)

Min pålle har gått ute i grupp med 5 hästar denna sommar, från april till nyss.... Alla hästar på detta bete behövde banta så de gick på ett magert, "gammalt" bete. Det vill säga ingen har plöjt eller sått eller gödslat på mycket länge. Mycket yta fanns att röra sig på (flera hektar) och en av hästarna var väldigt aktiv.... så hon höll fart på de andra och fick dem att leka och springa lite då och då varje dag. Betet var lite knapert dessutom....vi trodde inte ens att det skulle räcka.....
ÄNDÅ så har alla 5 lagt på sig runt buken!!!!
(TVÅ av hästarna fick dessutom fång redan i slutet på maj fastän alla var invanda långsamt!!!)

(Min häst är dessutom riden och tränad för tävling hela sommaren)

Hur sjutton förklarar vi det???
Även vintertid så är våra hästar ute så länge som det bara går....= ca 7-21

Fråga till dig: Vad menar du med: Jag ser sällan....? Har du koll på väldigt många olika hästar och olika lösdrifter då eller? :)

// M
 
Sv: "banta" häst

Att man inte vill inse att hästen är lättfödd o gärna vill ge den- fast den inte har behovet:rofl:

OK Jag förstår varför jag inte känner mig lycklig av att ha en häst som kan leva på luft.

Allvarligt talat så föredrar jag nästan de svårfödda typerna. De är mkt lättare att få till en bra foderstat för utom att det kostar en del förstås. Min ponny kan inte gå på "vanligt" bete. Jag har testat det och det fungerade inte bra.
 
Sv: "banta" häst

Det är inte alls så himla roligt när hästen blir tjock av att bara se mat.
Ska min häst vara vältrimmad i kroppen utan lite mullighet och extra mage, då får jag ha henne på minimigiva av stråfoder. Det känns inte bra så hon får något mera.... och är lite väl mullig. Höjde nyligen högivan med ett kg/dag och hon är redan tjockare. (på 2 veckor)
 
Sv: "banta" häst

Hon får alltså inget lucern nu! Bara ca. 3 kg hö och resterande petar hon i sig i hagen.

Varför lucernet finns där är jag inte 100 på än. Jag har fått denna foderstat uträknad baserat på hö analysen- jag har inte gjort den själv. Men om jag ska vara logisk så är nog höet inte särskilt bra näringsmässigt iom att det krävs så mycket lusern för att kompensera.

Om jag fick gissa så skulle jag tro att lucernen är där för att ni har för lite protein in ert grovfoder.
Däremot har jag svårare att förstå att den ska ha så mycket betfor, för 0,5 kg torr betfor blir det en hel del energi av.

Camilla
 
Sv: "banta" häst

Nu har jag aldrig haft ngn ponny o endast en lättfödd stor häst- den som fick Fång.

2 svårfödda som jag har haft har krävt enorma mängder mat- inte kul alls- att se att hästen tappar vikt snabbt.

Den ena ville inte alls äta mkt hö o klarade sig inte på bete trots kraftfoder.

Dessa båda har gått med den lättfödde o det blir problem vid extrautfodring i hagen.
Jag skulle helst ha 2 lättfödda- som det faktiskt blir när den svårfödda inte rids.
Tror att de lättare sätter hull med åldern- som hos oss. Inte samma behov som den växande hästen.
 
Sv: "banta" häst

Om jag fick gissa så skulle jag tro att lucernen är där för att ni har för lite protein in ert grovfoder.
Däremot har jag svårare att förstå att den ska ha så mycket betfor, för 0,5 kg torr betfor blir det en hel del energi av.

Camilla

Det kan ju vara för att energivärdena är låga kanske?
 
Sv: "banta" häst

kl

visst att man får börja med skritt om hästen är i dålig kondition. men skrittpromenader kan omöjligt bränna lika mkt fett som ett dressyrpass med mkt trav och galopp eller intervallträning på fälten.
om jag går ut och går i en timme så är det inte ens i närheten av hur mkt jag skulle bränna (och hur mkt muskler jag skulle få) av att springa i en timme!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 414
Senast: Raja
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 372
Senast: Nethril
·
Hästvård Jag ska köpa en väldigt trevlig liten shettis, problemet är bara att hon är ruskigt fet! :o Hur bantar jag ner henne utan att hon...
Svar
4
· Visningar
1 100
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp