Bantar, men går inte ner i vikt.

Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Ja för hans välmående så tänker vi inte snåla på slantarna. Hills gav vi nog till våran gamla tik på burk.
Men visst är det kliniker som säljer hills? Har för mig att vi köpte på klinik till vår tik.

Men då kan jag ju höra mig för på återbesöket för tassen? :bump: Om de skulle rekomendera Hills till honom.

Jessica; Han får vattenexem av att simma för mycket, vi fönar honom nu och han håller sig fin så länge man fönar honom torr, men mer än två gånger dagligen är nog inte så bra.
Däremot längre stunder kanske, vi bor ju hundra meter från vattnet :p

Jag hade tänkt rollerblades i skogen, det borde fungera hyffsat i alla fall på skogsvägarna vi går. Jag kan tyvärr inte springa, mina knän är trasiga, så cyklingen är ju inte så trevlig den heller.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Testa något aw de riktiga bantningsfodren istället, de fungerar. Leta upp en wet som säljer dessa + har wiktminskningsprogram och hjälper till med wägningar osw. Är hunden bara 1 år är det inte alls bra att dra ner i mängd på det wanliga fodret, betänk att han behöwer rätt mängd aw mineraler osw.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Ja, och foderbilen säljer det också, om ens veterinär inte har det. Iaf vissa apotek kan ta hem med.

Även andra märken (Specific etc) som säljs via veterinär har bantningsfoder, vet dock inte hur de fungerar.

Hills har en som heter w/d med, som jag begrep det så ta ner dem i vikt på r/d, och slutar de inte gå ner så ge w/d för att 'hålla' nya vikten.

Tyvärr fick jag ju ta bort min, så kan inte ge en fortsättning vad som hände sen.

Men, prata med vet först tycker jag är en bra ide iom att det är en ung hund, så det inte blir ngt knas där att ge bantarfoder. Och en 'varning', de skiter rätt mycket av r/d, men kändes som ett lågt pris att betala för ngt som äntligen hjälpte.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Ah okej.

Ja i skogen lär det ju inte vara några problem med hårt underlag.;)

Vad gäller simning så kan du försöka få honom att simma i 8or, cirklar, tempoväxlingar m.m. ( ganska svårt utan pool, men du kan ju se om det går, vill du ha tips på hur du kan bära dig åt så släng iväg ett PM )
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Tack :bow: En utav anledningarna till att vi inte vågar dra ner på maten mer eller ge mer utav de "vanliga" dietfoder som finns. Jag är rädd för brist på diverse nödvändiga saker, om han väl går ner i vikt
så får han säkert problem av mineralbrist eller dylik.

Då hör vi med veterinären när vi ska dit!

Alexandra_W; Då säger vi så, vi skall förhöra veterinären på återbesöket.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Vi har ett hundsim några km bort, där vi simmade med vår tik. Kanske något för tjockisen. Annars får jag dra på mig badkläder och bada med skrället, trots att jag inte gillar det.
Om vi inte kan trycka ner han i vår lilla bubbelpool :angel:

Visserligen tror jag att vattenexemet beror på hans tjocka päls på halsen, han är nämligen inte trimmad, men uppfödaren skulle komma förbi och trimma honom så då kanske det löser sig.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Jamen perfekt! Det tycker jag absolut. Har jobbat med rehab på hundsim därav min starka rekommendation. ;)
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Om du inte redan har det, så övergå till ett köttbaserat foder. Foder som innehåller mycket kolhydrater (tex spannmål), gör att hundar går upp i vikt eftersom de inte kan tillgodose sig med näringen = näringen omvandlas till fett.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Matglada lösspringande hundar vet inte om att de bantar och småäter när ingen ser på, typ allt de kan hitta.

Det gör i alla fall min utst springer hane som behöver minska i vikt och har bantat men som under sommaren spenderat varje promenad åt att leta efter och blixtsnabbt svälja vad han kan hitta att äta.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Om du inte redan har det, så övergå till ett köttbaserat foder. Foder som innehåller mycket kolhydrater (tex spannmål), gör att hundar går upp i vikt eftersom de inte kan tillgodose sig med näringen = näringen omvandlas till fett.

Nja, inte nödvändigt sant. Kolla vad dyra, medicinska bantarfoder innehåller ;)

Energin/MJ/kalorierna hunden får i sig av fodret avgör om den går upp. Jag har haft svårfödda rackare också, och spelar ingen roll om kött- eller spannmålsbaserat så - det är mängden kalorier de får i sig. Och kalorier får de från både kolhydrater och kött.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Fast mariika har rätt i att allt spannmål (och potatis osv) ger ett insulinpåslag. Insulinet i sin tur förhindrar effektiv fettförbränning. Undviks möjligen om man ger kolhydraterna i en form som är svår att ta upp för hunden, tex råa morötter.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Du kan inte jämföra en jaktavlad tik med en hane av utställningstyp.
Helt olika hundar. Sen bara att jämföra en tik med en hane blir ju fel!! Hanen är grövre o större o väger således mer

Den enda jämförelsen jag egentligen gjorde är likheten i hur lättfödda goldens generellt är och hur svårt det är att banta en hungrig hund. Sen nämnde jag min egen hund som exempel. Jag vet inte hur mycket TS behöver gå ner och har heller inte uttalat mig om det.

Jag missade dock att hunden inte var särskilt gammal och då är inte heller den bästa lösningen att motionera mera. Men att hunden äter så mycket som det står i tabellen och därmed får rätt giva kan man inte heller påstå är rätt då tabellen bara är rådgivande och det varierar från hund till hund hur mycket de egentligen behöver. Att dra ner från 7dl om dagen till 6dl är knappast att "svälta" en hund...
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Du säger "springa lös hela dagen"..men hur menar du då? Är det tre timmars aktiv motion? Att trava runt på landet hit och dit är inte speciellt ansträngande och motionerande för en hund. Att däremot tex gå tre timmar i skog och mark är en helt annan femma!

Jag tror inte på att minska fodergivan drastiskt på en hund, en hund måste få en tillfredställande mängd mat. Hellre då att fasta hunden två-tre dagar i veckan och ge resterande dagar fulla mål! Att dratta med ett fåtal deciliter hit och dit är inte så tillfredställande. Sedan kanske du kan ta bort någon deciliter och ersätta med tex riven vitkål (hellre det än morot).

Jag tror för övrigt att du kan åka rollerblades med din hund, eller cykla. Har han fria höfter får han inte höftfel för att du motionerar! Jag skulle kanske cykla högst 30 minuter och sedan gå en promenad i skog och mark per dag där hunden har chans att klättra och lyfta på benen över stock och sten.

Hoppas det löser sig! :)
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Något som är bra att ge som sysselsättning och för att minska hungerskänsorna är märgben, vi ger dem råa ibland direkt från frysen.
Det tar låååååång tid för dem att gnaga dem rena och det är inte mycket de får i sig i matväg.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Jag hade nog bytt foder till ett med högt protein och inget eller mkt lite spannmål. Och sedan inte ge för mkt av det.

Mina föräldrars hund har svårt att gå ner i vikt p.g.a. ämnesomsättningsfel, han har fått det genom erlichia. :/ Så kolla för fästigburet är ett tips!!
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Nja, inte nödvändigt sant. Kolla vad dyra, medicinska bantarfoder innehåller ;)

Energin/MJ/kalorierna hunden får i sig av fodret avgör om den går upp. Jag har haft svårfödda rackare också, och spelar ingen roll om kött- eller spannmålsbaserat så - det är mängden kalorier de får i sig. Och kalorier får de från både kolhydrater och kött.

Jo, av fel kolhydrater går hundar upp i vikt, hundar kan inte spjälka komplexa sockerarter eftersom de saknar de enzymer som möjliggör detta. Däremot kan hundar tillgodose sig med kolhydrater i form av stärkelse, t ex ris (eftersom ris har ett lågt sockerinnehåll).

Alltså, med rätt kolhydrater, kan hunden tillgodose även kolhydraterna, men då måste det vara kolhydrater med låg sockernivå.

Eftersom de flesta kolhydratbaserade foder har kolhydraten som utfyllnad, väljer ofta leverantören en billig kolhydratkälla, dvs spannmål. Av den anledningen kan det vara bättre att välja ett foder helt utan kolhydrater om man är osäker på vilka kolhydrater som är rätt kolhydrater för en hund. Om det animaliska proteinet är tillräckligt stort i hundens kost, behöver hunden inte kolhydrater för att må bra.

Sen att vissa dietfoder innehåller spannmål är för mig en gåta, eftersom en hund varken kan tillgodo se sig näringen i varken vete eller havre.

Däremot kan jag säga att jag använt specific valpfoder när min hund var liten. Trots inslagen av spannmål gick inte han upp i vikt, snarare rasade. Detta vet jag idag berodde på att valpar har ännu svårare än vuxna hundar att spjälka socker, dvs det höga fiberinnehållet från spannmålet gjorde att näringen gick rakt genom kroppen på honom. Förmodligen är det även det som spökar i veterinärernas dietfoder. Men visst hunden går ner i vikt, men till vilket pris?
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Hemma går vi promenader på ca tre timmar, mestadels i skog och mark.
När han springer lös på landet så följer han med vart än mina föräldrar går, ut i skogen för att plocka svamp, bär. Badar tillsammans med dem.
Samt går på tre promenader dagligen.


Modig_Korn; Fast vi har alltid ordentlig uppsikt över honom och har aldrig sett honom tugga i sig något förrutom gräs och pinnar.

Hingstsugen; Frysta märgben det får han! likaså fick han råa köttben ibland, vill inte ge för mycket av det nu när han är så rund. 3-4 kg är ganska mycket för mycket :p


Vi kommer i övrigt att vänta med att byta foder tills vi hört med veterinären, tror inte att det är nyttigt att byta foder för ofta.
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Och som sagt, jag har haft svårfödda hundar i kanonfint hull på spannmålsbaserat foder, och hills r/d är spannmålsbaserat och den som behövde det rasade i vikt.

Så jag anser du förenklar.

Sen undviker jag väldigt gärna spannmålsbaserat om jag kan, det är inget jag vill ge. Men jag har gjort det, utan problem. Och fått både upp- och nedgång av vikt precis utefter hur jag önskat för aktuell hund.

Så det är inte så enkelt att spannmål = viktuppgång. Utan handlar precis som du säger om sammansättning, andra ingredienser etc.

I hills r/d lurar jag på om det är den höga halten av l-carnitin som är tricket faktiskt..
 
Sv: Bantar, men går inte ner i vikt.

Och som sagt, jag har haft svårfödda hundar i kanonfint hull på spannmålsbaserat foder, och hills r/d är spannmålsbaserat och den som behövde det rasade i vikt.

Så jag anser du förenklar.

Sen undviker jag väldigt gärna spannmålsbaserat om jag kan, det är inget jag vill ge. Men jag har gjort det, utan problem. Och fått både upp- och nedgång av vikt precis utefter hur jag önskat för aktuell hund.

Så det är inte så enkelt att spannmål = viktuppgång. Utan handlar precis som du säger om sammansättning, andra ingredienser etc.

I hills r/d lurar jag på om det är den höga halten av l-carnitin som är tricket faktiskt..



Förenklar, ja kanske, men att skriva en hel uppsats känns lite överdrivet ;).

Som jag skrev så kan hundar inte spjälka komplexa sockerarter (tex fruktos) eftersom de saknar de enzymer som möjliggör detta. Även vetskapen att en hund har en kort mag –och tarmkanal, spelar in eftersom en kort mag -och tarmkanal omöjliggör förmågan att smälta fiberrik föda såsom en människa kan. Avsaknaden av enzymer företräder speciellt hos valpar, hos vuxna hundar ökar förmågan att ta upp sockret, dvs de omsätter det till fett.

Om hunden sedan rasar i vikt av det eller lägger på sig beror på flera olika faktorer, t ex ålder, hur mycket hunden tränas, om hunden är frisk/sjuk etc. En hund som har ett ökat energibehov omsätter mer energi (i sin tur mer kolhydrater) än en hund som endast får lättare träning.

Vid hög halt vegetabiliska kolhydrater minskar hundens möjlighet att smälta protein, fett och kolhydrater = Ett överslag sker och fodret kommer ut den naturliga vägen och hunden går ner i vikt. Detta kan alltså passa sällskapshunden som inte motioneras i större utsträckning och som har lätt att lägga på sig, men det jag ställer mig skeptisk till är hur hälsosamt det är för hunden då mycket av näringen i fodret åker rakt genom hunden, utan att kroppen får en chans att ta upp näringen.

Däremot får gärna rätt kolhydrater ingår i kosten (kolhydrater med lågt sockernivå, tex glukos, dvs enkla sockerarter), alltså kolhydrater som hunden har en möjlighet att ta upp. Med rätt kolhydrater ökar chanserna för att få en välmående hund, t ex kolhydrater från blod och ris är bra exempel.

Skillnaden i de olika kolhydraterna ligger i vart fettet hamnar på hunden. Hundar kan som sagt inte tillgodose sig mer näringen i komplexa sockerarter (olika spannmål etc), vilket resulterar, beroende på ålder, aktivitetsnivå etc, i att fettet lagras som bukfett, eller att näringen rinner rakt genom hunden.

Enkla sockerarter lagras däremot kolhydraterna som underhudsfett, dvs risken för olika sjukdomar såsom cancer, tidigt åldrande, diabetes etc undviks. Alltså med rätt kolhydrater är det en bra energikälla, men tyvärr står det ofta spannmål på flera foder som kolhydratkälla. Därav min uppmaning till TS att undvika foder med hög halt kolhydrater. Med ett köttbaserat foder kommer kolhydraterna naturligt från animaliska källor.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 686
Senast: Krumben
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 433
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Ultraljud

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp