Bara att stanna hemma för evigt?

@alfagamma Om ni vill kunna anpassa mattider och sånt helt och hållet så hyr en stuga med kokmöjligheter, mikro och kylskåp några dagar. Det behöver inte betyda att man står och lagar mat hela semestern utan din man kan t.ex. åka och köpa take away som kan värmas när du känner dig redo att äta. Så kan ni ha frukost i kylen och göra egen när du är redo o.s.v.

Om du har en önskan att kunna resa i framtiden om så bara med din man ibland så kan det vara en bra början att ta små små steg och sen nästa resa så testar ni något annat, t.ex. bor på hotell med frukost som går att beställas upp på rummet. Så kan ni utöka sakta. Vill du inte resa så måste du inte resa som flera andra har skrivit men kanske är träning ändå bra så att du kan t.ex. befinna dig på annan ort nån gång och bo på hotell utan att det riskerar att bli totalt kaos för dig. Kram och hoppas du med får uppleva en fin resa nån gång i framtiden även om det inte är längre än till grannkommunen till att börja med. Och har du skov där du är sämre så kanske du helt enkelt ska avstå från att resa helt i de perioderna även om ni har något inplanerat.

Tack! Stuga var en bra idé. Och det där med att inte åka så långt, som till grannkommunen. Det var heller ingen dum idé.

Är jag i skov blir det ju till att vara hemma såklart. Det är en otäck sjukdom. Det värsta är väl egentligen att en resa kan trigga skov. Igår åkte jag berg och dalbana och idag är allting enkelt och fantastiskt- gissar att det blir en gråtdag i morgon. men man vet aldrig ...

Tack för pepp och tips!
 
I helgen var jag iväg på en liten "semester".

Vad tråkigt att det blev en sån mardrömsupplevelse! Jag tycker som flera andra har skrivit att den här resan inte alls var som skräddarsydd för någon med dina diagnoser. Även om de kanske anpassat upplägget så var det inte i närheten av vad du behövde för att det skulle "gå bra" (vad nu det innebär).

Stor lyxmiddag och massa släkt är en situation som jag tror väldigt många skulle uppleva som pressande med eller utan diagnoser. Jag kan se framför mig hur jag skulle få jobba för att få min man att följa med på ett dylikt arrangemang (däremot har han inte alls svårt att åka utomlands om vi rår oss själva och åker till något trevligt ställe med sol där man kan få en skaplig entrecote).

Du gjorde så gott du kunde under svåra omständigheter och det diskvalificerar inte dig från resande och sällskapsliv för all framtid.

Så våga planera in något du känner att du vill göra tillsammans med din familj och försök undvik krav. Prova med något enkelt, en hotellnatt i hemstaden eller en stuga några mil hemifrån och se hur det går. Resvana är inget man föds med, det är en social skill som man kan träna på och bli bättre på, precis som mycket annat.
 
I helgen var jag iväg på en liten "semester".

Vad tråkigt att det blev en sån mardrömsupplevelse! Jag tycker som flera andra har skrivit att den här resan inte alls var som skräddarsydd för någon med dina diagnoser. Även om de kanske anpassat upplägget så var det inte i närheten av vad du behövde för att det skulle "gå bra" (vad nu det innebär).

Stor lyxmiddag och massa släkt är en situation som jag tror väldigt många skulle uppleva som pressande med eller utan diagnoser. Jag kan se framför mig hur jag skulle få jobba för att få min man att följa med på ett dylikt arrangemang (däremot har han inte alls svårt att åka utomlands om vi rår oss själva och åker till något trevligt ställe med sol där man kan få en skaplig entrecote).

Du gjorde så gott du kunde under svåra omständigheter och det diskvalificerar inte dig från resande och sällskapsliv för all framtid.

Så våga planera in något du känner att du vill göra tillsammans med din familj och försök undvik krav. Prova med något enkelt, en hotellnatt i hemstaden eller en stuga några mil hemifrån och se hur det går. Resvana är inget man föds med, det är en social skill som man kan träna på och bli bättre på, precis som mycket annat.
 
Jag är så som helst inte reser någonstans. Bipolär/panikångest. Min pappa är finsk så vi resten en del när jag var yngre, var till Finland 1-2 gånger om året i alla fall. Nu åker jag aldrig dit. Ska jag någonstans är det bil som gäller, jag får ångestattacker av andra färdsätt.
Min morfar ska bjuda hela släkten på resa till Tyskland i höst, han är från Tyskland. Jag har tackat nej. Klart familjen blir lite ledsen, men samtidigt förstår de ju. Varför ska jag med om det innebär dåligt mående långt i förväg?

Gör jag roliga saker får jag betala med 1-2 dagars sömn. Det kan jag tacka min sjukdom för. Min läkare har förklarat att man behöver mer återhämtning som bipolär. Jag har tävlat hästen några helger och då sover jag dagarna närmast.

Jag skulle göra en resa som känns rolig, inte en resa bara för att resa. Jag gillar djurparker, nöjesparker, nåt speciellt evenemang. Kombinera det med stuga kanske. Jag behöver vara distraherad av något roligt för att klara av semester. Att åka bort och ligga på en strand, eller shopping i storstan lockar inte det minsta. Så ska du åka så se till att göra något som du faktiskt tycker låter roligt. Något som peppar dig. Hyr en stuga och bara vara, åk på spa, gör vad du nu kan gilla. Åk inte bara för att åka. Då fokuserar man så mycket på hur resan går.
 
Tack! Stuga var en bra idé. Och det där med att inte åka så långt, som till grannkommunen. Det var heller ingen dum idé.

Är jag i skov blir det ju till att vara hemma såklart. Det är en otäck sjukdom. Det värsta är väl egentligen att en resa kan trigga skov. Igår åkte jag berg och dalbana och idag är allting enkelt och fantastiskt- gissar att det blir en gråtdag i morgon. men man vet aldrig ...

Tack för pepp och tips!

Jag ville bara säga att som barn var en av de bästa semestrarna med familjen att vi hyrde en fäbodstuga i en vecka. Mamma var ledig (lärare) och pappa åkte upp på mortorcykeln på kvällarna. Jag hade så roligt, skogen runt knuten och djur överallt! Som djurtokig unge var det underbart och mamma var med mig eller satt och solade och löste korsord. Väldigt avslappnat och kravlöst. En semester behöver inte vara så avancerad eller dyr. Att göra något liknande innebär ju att ni kan anpassa den helt och hållet så även du får en härlig semester.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 898
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 707
Senast: escodobe
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 660
Senast: lundsbo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 661
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp