Bukefalos 28 år!

Bara en fråga till! Avvänjning??????

E

exitingflame

Från 6-12 månader, men det måste ju bero på individen? När fölet börjar sno foder från stot, ska jag börja utfodra den i egen krubba direkt då? Vad ska jag ge fölet? ska den ha kraftfoder eller bara grovfoder?

Jag har fått två säckar BREED kan man ge det som komplement till stoet under digivningsperioden, eller ska man bara ge det som färdigfoder!
Mitt sto har en tendens att få utslag om hon får för mycket protein (speciellt pelleterat) så jag vill inte ge henne så mycket av det.
 
Fölet jag fick i år diade ur sin mamma så pass att jag tog bort fölet när hon var 6 månader. Stoet blev tunn och tyckte att det var skönt att slippa henne. :smirk:

Fölet var välväxt och ganska rund och avvänjningen var inga problem alls. Hon åt av stoets kraftfoder tidigt och äter samma foder nu också.
 
Mitt föl har ätit av mammans kraftfoder sen han var några veckor... Fölet behöver äta både grovfoder och kraftfoder, magen ska ju vänja sig vid den diet den kommer ha när den slutar dia.

Vet du vad ditt hö innehåller?
 
Det vanliga är nog att ge fölet en egen giva ganska tidigt (redan vi ngn veckas ålder då den vill smaka). Positivt, inte för att den egentligen behöver i normala fall, utan just för att vänja både magen och "tungan" vid kraftfoder. Breed är lite smidigt för det är lättätet, om nu fölis tycker om det. Om just Breed är rätt foder (och om det kan ges rent eller blandas), beror precis som Magdalena antyder, på vilket näringsvärde ditt hö har. Detta gäller både för stoet och fölet!
Om du aldrig analyserat ditt grovfoder förut är det god idé nu när du har unghäst i stallet! :)
 
Breed är ett kompliterings foder, (om det är Krafts breed).

Min fölunge fick egen krubba från han var tre månader gammal, lättare att hålla koll på vad sto och föl får i sig. ;)
Fölungen behöver en lika balanserad foderstat som en vuxen häst, viktigt med ett bra grov foder.
*Hästen är av naturen en grovfoder ätare*
 
Det är Kraffts Breed jag menade (och använder). Och det kan ju räcka som enda "komplement" till höt.
 
Om man pratar med Krafft själva så är det ett kompleteringsfoder till havre/grund. Måste man inte har ordentliga värden på sitt hö för att ge det som enda foder vidsidan av höet?
Står själv med säckar Breed som jag vann i somras men har inte använt det ännu då det står havre/grund på det. Själv ger jag mina Krafft Groov.
 
Har man ett proteinmässigt "svagt" hö är Breed ett bra alternativ som fullfoder istället för det tänkta kompletteringsfoder. Allt beror som vanligt på höet...
 
Tvärtom. Har man ett hö med lågt proteininnehåll funkar det bättre med bara Breed. Kraffts "rekommendationer" utgår ju från ett standardhö med 8MJ och 40gSRP... det är inte alla som har ett sånt hö precis.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 611
Senast: Masse
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 727
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 384
Senast: mackan
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 951
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp