Krafft muskel - lättfödda/fång/IR?

Kodiak

Trådstartare
Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver jag lägga till ett proteinfoder, googlade runt lite och fastnade för krafft muskel. La in det i foderstatsräkningen och fick till det jättebra för samtliga hästar = wohoo :D Var inne och handlade två påsar muskel idag, kommer hem och inser när jag läser på påsens baksida att det innehåller havre, melass och fruktos bla :o Alltså när jag läste på kraffts hemsida hittade jag bara en råvaruförteckning med betpressmassa (som jag förstod utan melass), lusern, potatisprotein och vetekli. Inget mer... Kopierat råvaruinnehåll från deras hemsida:

BETPRESSMASSA
Betpressmassa Innehåller liksom den melasserade betpressmassa mycket växttråd men däremot ingen melass. Det gör den något mindre energirik och mindre smaklig. Lågt sockerinnehåll.
LUSERN
Lusern är en baljväxt som kännetecknas av högt proteininnehåll, bra proteinkvalitet och högt innehåll av växttråd. Det är en torktålig växt som ger upp till tre skördar. Kan också kallas Alfa Alfa. Ingår som råvara i fabrikstillverkade foder och kan även köpas som råvara i form av LUSERN Pellets, LUSERN Hackad Strå och LUSERN Mix. I samtliga dessa produkter ingår melass och i Mix ingår även gräshö och sojaolja.
POTATISPROTEIN
Potatisprotein är som namnet anger ett protein från potatis. Den innehåller mycket protein av hög kvalitet, dvs. protein som hästen lätt kan utnyttja. Potatisprotein ingår som en viktig del i våra produkter.
VETEKLI
Vetekli får man när man maler vete till mjöl som en biprodukt. Vetekli har goda dietiska egenskaper och är rikt på B- vitaminer. Vetekli dammar lätt och har en låg volymvikt, tänk på att väga torrvikt, bör utfodras blött. Har ett högt fosforinnehåll som dock är svårsmält.

Och detta står på säckens baksida..:

Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfettshavre)
Kli av skalad havre
Fruktos
Betmelass
Sojaolja
Lysin
Metionin

Mina hästar är samtliga mkt lättfödda. En har haft fång och jag är livrädd för allt vad stärkelse och socker heter till inte bara fånghästen utan samtliga. Dessutom är två st väldigt känsliga för havre.. För att foderstaterna ska gå ihop behöver alla äta 0,25 kg krafft muskel per dag. Så min lite panikartade fråga är; kan jag ge detta utan att vara orolig?:confused::crazy:
 
Jag hade inte gett det till de hästarna du beskriver. Det är bättre att du ger rent potatisprotein istället. Ev. blandat med lite betfiber utan melass. Din plånbok lär också bli gladare eftersom rent potatisprotein är billigare än kraft muskel. Ett annat alternativ är soja men då får du också tillsätta lysin.
 
Ja det känns ju onekligen surt att krafft inte har en komplett innehållsförteckning på sin hemsida, hade jag vetat att det innehåller fruktos, havre, betmelass osv hade jag inte ens räknat på det utan letat vidare ist.. Korkat av mig att inte läsa på säckarna när jag handlade men så går det när man har bråttom och tror sig veta innehållet redan:banghead: Får se om det går att få tag i potatisprotein någonstans inte allt för långt bort..
 
Du tror inte att du får lämna tillbaka säckarna om de är oöppnade? Potatisprotein säljs ofta som grisfoder så kolla där de har sådant.
 
Som tur är hann jag inte öppna säckarna så jag hoppas jag får lämna tillbaka dom:) Om jag inte hittar ngt rent potatisprotein, kan granngården protein special vara ngt för mina hästar? 330g smrp och innehåller potatisprotein, lusern, vetefodermjöl, vetekli, linfrökaka, betfiber, havrekli, melass, vitamin- och spårämnespremix. Visserligen melass där också men ingen tillsatt fruktos eller högfettshavre :)
 
Jag hade inte vågat ge melass alls faktiskt. Jag hade inte velat ge vetefodermjöl eller vetekli heller men det beror ju helt på hur känsliga dina hästar är. Annars är soja ett alternativ och det brukar inte alls vara svårt att få tag på.
 
Kopierat från granngårdens hemsida:

Granngården protein special

Näringsinnehåll/Kg
Energi: 12,0 MJ
Råprotein: 37,5 %
Smb råprotein: 330 g
Lysin: 29 g
Råolja och råfett: 4 %
Råaska: 5 %
Växttråd: 9 %
Vatten: 12 %
Stärkelse: 5 %
Socker: 5 %

Mineraler/Kg
Kalcium: 5 g
Fosfor: 5 g
Magnesium: 2 g

Spårämnen/Kg
Koppar: 100 mg
Selen: 1 mg
Felaktig dosering av selen kan medföra förgiftning.

Vitaminer/Kg
Vitamin E: 1 000 IE
 
Nä melass hade ju varit toppen att undvika helt.. Just nu får dom melassfri lucern men jag får inte ihop foderstaterna alls med lucern. Soja är såklart ett alternativ men ngt jag egentligen vill undvika av etiska skäl. Jobbigt läge:D:o
 
Visst innehåller granngårdens foderjäst vetefodermjöl? Alla äter av den nu och jag hade dålig koll på att det är vetefodermjöl i :o Hursom så har de ätit hela vintern, och det har uppenbarligen gått bra:laugh:
 
Visst innehåller granngårdens foderjäst vetefodermjöl? Alla äter av den nu och jag hade dålig koll på att det är vetefodermjöl i :o Hursom så har de ätit hela vintern, och det har uppenbarligen gått bra:laugh:
Vilomix (fd Kvarnbyfoder) säljer både potatisprotein och bryggerjäst (det som kallas foderjäst när man spätt ut med vetefodermjöl kalk mm), även melassfri lucernpellets, som kan behövas för att blöta potatisproteinet med!
Vilomix håller för dagen på med ny hemsida och den gamla är ganska dålig, du kan kolla denna för värden i stället! www.vitafor.nu
 
Kopierat råvaruinnehåll från deras hemsida:

BETPRESSMASSA
Betpressmassa Innehåller liksom den melasserade betpressmassa mycket växttråd men däremot ingen melass. Det gör den något mindre energirik och mindre smaklig. Lågt sockerinnehåll.

Och detta står på säckens baksida..:

Melasserad betpressmassa

Skriver Krafft på sin hemsida att produkten innehåller “Betpressmassa men däremot ingen melass” så är det ju ren lurendrejeri om produkten i verkligheten innehåller “Melasserad betpressmassa” och dessutom betmelass som det står på säcken. Klart att du har rätt att lämna tillbaks produkten. Du bör kontakta Krafft och påpeka felet så att dom ändrar den felaktiga informationen. Fråga även hur mycket vete, havre, betmelass och sojaolja som produkten innehåller samt om dom har analys på socker- och stärkelsehalten.

Om du kan ge Krafft Muskel till en IR-häst (“fånghäst”) beror på hur mycket socker och stärkelse som produkten innehåller samt hur mycket du ger och hur mycket socker och stärkelse ditt grovfoder innehåller. Tumregeln är att vid varje fodertillfälle ska summan av socker- och stärkelseinnehållet inte överstiga 10%. Förmodligen skulle du trots allt kunna ge denna produkt till dina hästar om du bara behöver ge 0,25 kg/dag men det är dumt att chansa. Jag tycker du ska lämna tillbaks Kraffts produkt och byta till Granngården protein special istället. De redovisar ju i alla fall socker- och stärkelseinnehållet i sin produkt.

Några andra kommentarer:

Fruktos är visserligen en sockerart med fruktos orsakar inget insulinsvar. Varför man tillsätter fruktos till produkten är dock en gåta för mig.

Att två av dina hästar är känsliga för havre behöver du dock inte oroa dig över. Dels bör produkten innehålla väldigt lite havre, dels är högfettshavre av sorten Matilda som har lägre stärkelsehalt än andra havresorter och en gynnsammare aminosyraprofil vilket inte borde ge några beteendeförändringar.
 
Nu har jag pratat med Krafft. Jag kunde inte få riktigt svar på mina frågor utan jag ska bli uppringd av produktchefen för fullständigt svar. Enligt den jag pratade med så är den mängd betmelass som är tillsatt som bindemedel "enormt liten". Hon kunde inte svara på varför det innehåller melasserad betpressmassa när det uttryckligen står på hemsidan att den innehåller betpressmassa UTAN melass.. Fruktos är tillsatt för att höja smakligheten eftersom potatisprotein enligt krafft inte smakar så bra.
Jag framhöll vikten av fullständig information på hemsidan då man ju vill ha full koll på vad man stoppar i sina hästar, speciellt när man har fång/IR/ppid osv att ha med i ekvationen... Och det höll hon naturligtvis med om, hon tyckte det var mkt märkligt att det inte stod samma på hemsidan som bak på säcken. Så förhoppningsvis ändras infon på hemsidan iaf :) Nu ser jag fram mot ett svar av produktchefen:up:

Jag har även ringt runt för att kolla tillgängligheten av potatisprotein i min närhet. Närmsta ställe som säljer finns drygt 30 mil bort. Det går att beställa via webb men då kostar frakten mer än säcken:down:
Jag har även försökt läsa på om soja. Från det jag fått fram så är "sockerhalten i soja relativt hög"?
Herregud vilken djungel:p Nu lutar det åt granngården protein special + melassfri lusern. Det blir billigast och är lättast att få tag på. Så jag håller tummarna att det funkar :)
 
Nu ser jag fram mot ett svar av produktchefen:up:


När du talar med produktchefen så kan du hälsa honom att det finns ett stort antal hästar i det här landet som är insulinresistenta, har PPID eller EPSM/PSSM vilket gör att socker- och stärkelsehalten i foderstaten måste hållas låg. Alla foderprodukter på marknaden borde därför redovisa socker- och stärkelseinnehållet. Börjar inte KRAFFT att redovisa socker- och stärkelseinnehållet i sina produkter så kommer vi på Bukefalos att inleda en bojkott av KRAFFTs produkter. Det finns många läsare här!
 
Fruktos är tillsatt för att höja smakligheten eftersom potatisprotein enligt krafft inte smakar så bra.
Jag har gett potatisprotein till 3 olika hästar, altså rent pulver I alla fallen har det blandats ut med lucernhack eller lucernpellets utan melass. Ingen har varit det minsta kinikig med att äta det.
Köp rent potatisprotein istället är mitt tips. Det går att köpa på 25 kg säck och säljs som grisfoder.
 
Jag blev precis uppringd av kraffts hemsidesansvarig, och hemsidan kommer att ändras :) Nästa vecka ringer produktchefen upp, och jag ska ta upp det med honom/henne då @spaderÄss :up::up::up:

Jag måste faktiskt ge lite ros till kraffts kundbemötande hittills, de jag pratat med har varit jättetrevliga och tillmötesgående :) Kanske man kan få dom att börja tillverka ett proteinkoncentrat utan tillsatt melass/socker osv? :)
 
Potatisprotein är för svårt för mig att få tag i tyvärr:down: Men jag sitter med pchorse nu och jag får ihop foderstaterna med hö + gg protein special + melassfri lusern + pyttelite vetekli till 2 av hästarna. Fånghästen och de i samma hage klarar sig på hö + melassfri lusern + mineraler:banana::) Wohoo!
 

Liknande trådar

Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 879
Senast: fleur
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 000
Senast: Tinda
·
Foder & Strö Om du skulle ge en proteinrik foderstat för unghäst (ponny) vad skulle du då välja att "blanda" ihop? Givetvis ges mineraler till...
Svar
2
· Visningar
781
Senast: MaRomer
·
Foder & Strö \"nytt\" foder (långt) hästaffären som ligger nära mamma säljer ett nytt foder nu och det är billigare än det vi ger nu (krafft sport)...
Svar
6
· Visningar
1 313
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp